Motor van kolomboormachine IPV 400 met 230 voeden

Daar ben ik weer, door drukte nog geen tijd gehad e.e.a. met de motor op de werkbank en jullie aanwijzingen er naast het eens goed te bekijken.

Ik ga dat zeker nog doen om van te leren én om het voor eenieder die mee doet (leest) met dit topic ook interessant te houden!

Gun me alleen even de tijd,misschien heb ik aanstaand weekend pas gelegeheid e.e.a gedetailleerd te beantwoorden/proberen.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedenken en opzoeken van info (en zelfs links)! Wat een luxe, ik heb zelfs nu keuze uit meerdere opties.

Mvg Jan

PS het is idd een tafelmodel,oorspronkelijk hoefde je met de 3fase aansluiting ook niet bang te zijn om je pols te breken door het koppel :-) dat stelde al niet veel voor.

Pauze, even de draden volgen naar de sterpunten die inwendig met kousjes op de wikkelingen zijn gebonden én afgezegels met veeel lak :-)

Ieder van de witte, zwarte en rode draden leidt naar een tweetal koperdraden van de windingen, dat is gezien de dahlander-schema's ook goed te plaatsen.
Maar daarnaast vindt ik ook nog 6x een gewone doorverbinding van de ene koperen winding draad naar de andere, steeds een op een dus.

Ga ik daar wat aan hebben om de motor op 3F 230V te laten draaien?

Onderstaande foto is van de 6 doorverbindingen, in het midden bij elkaar gehouden door een touwtje.

Knap van je om het geheel zover open (lees : kapot :-) )te maken.

Kan je eens tellen hoe groot de "wikkelstap" is?
Dit is de van gleuf tot gleuf geteld waar een spoel begint (dus aan de binnen omtrek van de wikkeling) tot waar diezelfde spoel eindigt (dus aan de buiten omtrek van de wiikeling).

Waarschijnlijk is dit van gleuf 1 tot gleuf 5

Misschien is er een mogelijkheid om de wikkeling op 190V te maken, dan zou je met een frequentie sturing 1f 230V in en 3 fazig 230V uit een oplossing kunnen vinden.

Op 22 juni 2018 17:58:16 schreef pamwikkeling:
Knap van je om het geheel zover open (lees : kapot :-) )te maken.

Kan je eens tellen hoe groot de "wikkelstap" is?

Dank je, ik ben opgegroeid op een autosloperij, dat slopen blijft je je hele leven achtervolgen :-) tegenwoordig heet het trouwens heel fraai "autodemontage".

Zonder gekheid: maandag zal ik de stapgrootte eens even gaan tellen.
Zou toch leuk zijn als ik met jouw / jullie aanwijzingen de motor netjes op 3F 230V aan het draaien kreeg.

Geen angst over het sloopwerk, pasgeleden bij een andere motor ook een wikkelingsdraad tot op dat niveau moeten herstellen door kortsluiting, die loopt inmiddels ook al weer maanden 24/7 als een trein.

Bedankt in elk geval voor de zeer gewaardeerde reacties en daar mag natúúrlijk ook best een kritische noot bij zitten.

Als ik het groene isolatiepapier volg kan ik mooi de wikkeling onderscheiden van z'n buurman en zodoende kan ik met zekerheid zeggen dat de wikkeling inderdaad stappen maakt van 5 zoals je al suggereerde.

Hij komt er aan de binnenkant uit, "slaat er 4 over en gaat dan aan achterzijde van de 5e aan achterzijde weer in"

Al heel wat filmpjes bekeken en uitleg over motoren gelezen maar durf zelf nog geen conclusies te trekken over vervolg.

Er zijn 36 "gleuven" waar een wikkelingedraden door loopt, die wikkeling gebruikt 5 sleuven verderop de volgende gleuf om weer "terug te gaan". Per saldo houdt ik dus 18 wikkelingen over.
Ik wil de motor met 3 fasen 230V aandrijven, dus dat is dan 6 wikkelingen per fase.

Ik zou geneigd zijn 6 wikkelingen in serie te zetten, zodanig dat ieder van de 3 fasen 1 serie van 6 wikkelingen naar een nog te creëren sterpunt brengt.

Of maak ik nu een grote denkfout ??

Ja, grote denkfout.

STEL ik begin met een elektromagneet, die klief ik doormidden zodat het er twee worden en dan zet ik een permanente magneet in het midden.

Zet ik nu een wisselspanning op de elektromagneet krijg je een wisselend magnetisch veld. Je kan je voorstellen dat als de permanente magneet precies het juiste tempo draait, dit zal blijven werken, hij wordt aangetrokken als ie een pool nadert, de nuldoorgang van de wisselspanning valt samen met het passeren en hij wordt afgestoten zodra ie voorbij is. Maar dit werkt alleen als ie PRECIES op het juiste moment langskomt en zo. En: op gang komen: ho maar. Gebeurt bijna nooit.

Als we nu kijken naar het magnetisch veld, dan staat dat op en neer te wiebelen eerst NZ, dan langs nul dan ZN enz.

Neem ik nu DRIE van deze elektromagneten en sluit ik die op driefase stroom aan. dan krijg je drie van dit soort opneer magneetvelden. Maar als je in het midden het magnetisch veld gaat meten blijkt dat de SOM van de drie velden altijd even groot is en alleen maar draait! Een draaiveld.

Zet je hier nu een permanente magneet in die de juiste snelheid draait, dan gaat het al veel soepeler dat ie mee wil draaien.

Vervang je nu de permanente magneet door een lompe klomp met staal en hou je die stil, dan verandert het magnetisch veld door te draaien. Die verandering van magnetisch veld genereert een stroom, net als een trafo. Omdat het een lomp stuk staal is, kan die stroom lopen waar ie wil, en zal dus precies de verandering van het magnetisch veld proberen tegen te gaan. Dat veroorzaakt een draai-moment (koppel) op het lompe stuk staal. Hang hem in lagers en hij gaat draaien! een motor!

In deze situatie gaat de motor nu "bijna 3000RPM" draaien. Omdat ons elektriciteitsnet 50 Hz is, krijg je 60*50 rondjes van het magnetisch veld. Vaak is dat te veel om handig te zijn. Wat ze dan doen is dat ze van iedere elektromagneet een copie maken, en ze regelmatig over de omtrek verdelen. Je hebt dan bijvoorbeeld van 1 magneet, N, Z, N, Z, twee poolparen. De motor gaat nu bijna 1500 RPM draaien.

Jou motor heeft een ingewikkelde constructie om relatief makkelijk tussen twee van dit soort constructies te kunnen wisselen. (Klassiek wisselen is dus alle koperdraden er uit en op een andere manier er weer in).

Ga je nu alles in serie zetten, dan is de kans dat je de boel verkeerd gaat aansluiten gewoon 100%. Echt er zijn zoveel verschillende manieren om het verkeerd te doen en maar 1 of 2 die goed zijn. Bovendien: "alles in serie" levert een back-EMF op die te veel zal zijn. D'r zijn een hele hoop van dit soort dingen die in een commerciele motor gewoon "kloppen", maar als je er aan gaat rommelen, dan klopt het niet meer.

Een normale, niet dahlander 230/400 V motor wil 230V over de wikkelingen zien. Dat is zo uitgemit dat dat precies klopt. Dan zijn er twee configuraties waarbij er precies die 230V op die wikkelingen komt: Bij 230V in driehoek, bij 400V in ster. En de relatievefaseverschillen blijven dan ook goed!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan me natuurlijk sterk vergissen maar ik denk wel dat je hem op 3 x 230V kan krijgen.

Als we uitgaan van het plaatje in de post van RWK en dan enkel voor de situtie aan de linkerkant. Dus op lage snelheid.

Je zet dan spanning op 1U - 1V - 1W met 400V draait de motor dan op lage snelheid. De aansluitingen 2U 2V en 2W staat dan ook spanning op maar word verder niet gebruikt en beschouw ik verder als een doorverbinding. Als je nu het sterpunt losmaakt en je wilt hem in driehoek zetten dan kan dat op meerdere manier maar werkt maar op 1 manier goed. Volgens mij kan je dat gewoon door testen steeds uitproberen zo heel veel combinaties zijn er niet.
Je hebt dan enkel de lage snelheid want op hoge snelheid is het veel ingewikkelder

Dus als je het complete sterpunt naar buiten brengt krijg je negen aansluit punten op de motor. De 2U 2V en 2W doe je helemaal niets mee. Je meet de spoelen uit en noemt de uiteinden dan bv 3U 3V en 3W. tegenover 1U komt 3W. tegenover 1V komt 3U en tegenover 1W komt 3V.

code:


 3W   3U   3V

 1U   1V   1W

 2U   2V   2W

Normaal zou je dan voor in driehoek 1U en 3W moeten door verbinden evenals 1V met 3U en 1W met 3V. Je kan zo eenvoudig al combinaties uitproberen. En werkt het niet maak je weer het sterpunt compleet en heb je weer een normale Dahlander.

Ik zou 't ding dichtschroeven, een oud ijzerboer in de buurt opzoeken, en het ding inruilen voor iets wat daar ligt. Je betaalt vast en zeker iets bij. De oudmetaal man slaat een merkje in het motorhuis, zodat je em kan omruilen als ie 't onverhoopt niet doet.
Maar goed, zo zou ik 't doen.

@ benleentje: Als we uitgaan van het plaatje in de post van RWK

Dat plaatje klopt niet (my shame), pamwikkeling heeft dat al ontzenuwd, de ingebouwde verbinding is geen sterpunt maar een driehoek schakeling, en dat blijkt nu ook uit de verbindingen die TS bloot heeft gelegd.
Zoals het nu aangesloten is staan er steeds twee wikkelingen in serie en heeft elke spoel dus een spoelspanning van 380/2=190V.
Pamwikkeling wilde proberen om een schakeling te bedenken om hem als 3x190V op een freq. omv. op 230V te laten draaien, op die freq. omv. is de spanning meestal instelbaar.
Hoop dat pamwikkeling nog even reageerd of zoiets mogelijk is, even afwachten lijkt me, bij mijn weten is hij het meest onderlegd in deze.

Allereerst hulde aan iedereen die bijgedragen heeft aan de beantwoording van mijn vraag, of het nu wel of niet gaat lukken, het is een leerzame ervaring.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de meeste stukken tekst een paar keer goed moet lezen en er ook plaatjes bij zoek om een en ander goed tot mij door te laten dringen :-). @rew, mooi beschreven, daar had ik redelijk snel "een plaatje bij". Veel van elektro / elektronica is abstract, geheel in tegenstelling tot bijv. dieselmotoren.

En ja, ik ben het redelijke qua geld en moeite al làng voorbij, het is meer een principezaak geworden, enerzijds omdat ik de gegeven adviezen niet in de wind wil slaan, bijv. sterpunt opzoeken, anderzijds omdat ik ook nieuwsgierig en eigenwijs aangelegd ben....

Mocht ook Pamwikkeling met het advies komen de motor in de wilgen te hangen dan zal ik eens op zolder (v.d. zaak) kijken of er een geschikte motor ligt om wél 3F 230V aan te sturen. Mechanisch zal dat wat ombouwen betekenen maar er staat ook een draaibank dus dat moet wel gaan lukken.

Google even op schakelschemaboekje en dan het hoofdstuk poolomschakelbare motoren.
Staat veel info in ook met schema's

Op 27 juni 2018 21:23:11 schreef 240diesel:
Mocht ook Pamwikkeling met het advies komen de motor in de wilgen te hangen

Ehh, Ja, dat advies heeft ie al gegeven, maar daar heb jij overheen gelezen (of eigenlijk: anders geinterpreteerd).

Ik weet niet of ie zich geroepen voelt om dat nog te bevestigen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan zijn tekst (waarin ook vragen staan) niet zo interpreteren dat hij eigenlijk adviseerde te stoppen.

Maar dat geeft niet, ik kan ook niet alles snappen, dan had ik dit topic ook niet hoeven starten immers.

:-)

of het nu wel of niet gaat lukken, het is een leerzame ervaring.

Zo is het precies. Dit is een mooi leer object.

Als je het ook nog eens doet op de manier die ik boven gepost hebt dan kan je eenvoudig een aantal zaken uitproberen en als niets werkt kan je hem met een doorverbinding op 3U, 3V en 3W weer in de originele staat terugzetten.

Ik zit dan alleen met het probleem welke verbindingen ik dan moet maken met de doorverbindingen die je op de foto een stukje verder naar boven ziet.

Wat ik nu aan aansluitingen heb is de 6 draden die naar buiten zijn gebracht op het klemmenbordje van de motor plus nog eens de 12 draden welke per twee aan elkaar zijn verbonden, de serieverbindingen van wikkelingsparen (in mijn ogen). Ik heb de 6 doorverbindingen voor het overzicht even bij elkaar geknoopt in het hart van de motor.

Alles losmaken en de windingen per stuk doormeten?
Zou daar U3 V3 en W3 van te destileren zijn?

Die doorverbindingen moet je laten zitten die zitten er vermoedelijk in omdat ze dan eenvoudiger de wikkelingen erin konden maken. Je weet voor de losse deel wikkelingen helemaal niets en ook niet welke spanning ze voor zijn. Dus AUB niet mee doen is ook niet nodig.

Je moet dus de 6 originele aansluitingen behouden met hun nummer.
Het sterpunt breng je ook naar het aansluitblok. De rest heb ik proberen uit te leggen in mijn eerdere post.
En dan kan je hem gewoon in driehoek gebruiken en enkel op lage snelheid. Als je een FO hebt kan je hem dan van 0 tot ca 70Hz uitsturen. en dan heb je voor een klein deel de snelheid weer terug maar hoe hoger je de snelheid maakt van de FO hoe slechter de motor dan gaat presteren. maar op hoge snelheid zal je met wat minder vermogen nog wel kunnen boren want dan heb je toch kleine boortjes erin.

Er zit geen sterpuntverbinding (u3, v3, w3) in de wikkelingen, dat zijn drie driehoek verbindingen, daardoor staan er steeds twee spoelen in serie en is de spoelspanning dus 380/2=190V.
Gezien de toerentallen is het 4 en 8 polig, die wikkelingen moeten onderling ook doorverbonden zijn natuurlijk.
Zal morgen proberen een schetsje te maken van de wikkelingen.
edit: schetsje toegevoegd (denk dat het zo zit)

Ik zal de weerstandswaarde eens opmeten straks die ik meet tussen alle 6 de originele aansluitingen.

Daaruit moet dan op te maken zijn of lastste schets klopt. Het klopt in elk geval wel met de 6 doorverbindingen die ik telde.

Ik zou mij dan kunnen voorstellen dat het simpel doorverbinden van twee opeenvolgende draden leidt tot 3 windings-setjes van 190V IPV 6 "setjes". Misschien doe ik er goed aan om wikkelingen symmetrisch te overbruggen, 101010101010 IPV 110011001100 ??

Met een 3-fase 230V FO zit je dan natuurlijk al boven de ontwerpspanning. Nu heb ik ook begrepen dat oudere motoren niet altijd goed bestand zijn tegen de spanningspieken van een FO, is het in dit geval niet vragen om dubbele problemen?

Wat betreft motorspanning hoef je geen zorgen te maken.
Alle frequentie regelaars kunnen de motorspanning aanpassen.
Is vaak een instelling in het menu.

Wel even in de gaten houden dat 2kW bij 400Vac een lagere stroom nodig heeft dan 2kW bij 230Vac.
Even kort door de bocht vermogen=spanning X stroom.

Als dus het vermogen gelijk blijft en de spanning zakt dan zal de stroom toenemen.
Wel even opletten dat een eventuele regelaar de benodigde stroom kan leveren.

Ik ben nog tot maandag op verlof,
als ik terug ben krijg je een oplossing.
Het gaat volgens mij wel om de motor op 3 x 190 Volt te zetten
eventueel nog steeds als dahlander motor.

Maar je moet wel je parameters van de frequentie sturing instellen voor een motor 190V bij 50Hz. (is normaal geen probleem) en een frequentie sturing kiezen die één maat groter is om wille van de hogere opgenomen stroom in 3 x 190V.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dahlander%2084%20polig%20fig%201%20en%202.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dahlander%2084%20polig%20%20fig%203%20en%204%20bis.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dahlander%2084%20polig%20fig%205%20bis.jpg

In bijlage vind je het schema om je bestaande motor 380V om te koppelen naar 190V.

Fig 1 geeft de wikkeling die nu in je motor zit.

Fig 2 is de wikkeling zoals ze er uit moet zien om op 190V te werken.

Fig 3, 4 en 5 geven het verloop van de stromen waaruit je kan zien dat de motor 8 en 4 polig is.

De figuren moet je als volgt interpreteren :
- de nummers 1 tot en met 36 stellen de gleuven voor.

- de tekening boven de nummers, stellen de wikkelingen voor. Deze zijn gekleurd volgens de drie verschillende fazen. Dezelfde kleur hoort uiteraard bij dezelfde faze. De wikkeling is voorgesteld als een ring die open geplooid werd. De wikkeling rechts op het einde lopen links aan het begin uiteraard verder.

- de tekening onder de nummers, stellen de onderlinge verbindingen tussen de afzondelijke spoelen voor.
Dit zijn de verbindingen die je nu losgemaakt hebt in je motor.
Een groot deel van deze verbindingen zal je moeten doorknippen en anders verbinden.
Best maak je hier ook nieuwe kabels aan want straks zal je hierop je frequentie sturing moeten aansluiten.

- De nummers 1U, 1V tot 2W stellen de aansluitpunten voor als de motor volledig klaar is.

- De groene, rode en blauwe pijltjes stellen de stromen voor die in de wikkeling lopen en het magneetveld opwekken. De stroom is op twee ogenblikken getekend voor de 8 polig motor en op één ogenblik voor de 4 polig motor. Het driehoekje L1-L2-L3 links van de tekening stelt de ogenblikkelijke waarde van de spanning voor.

- De grijze en doorschijnende elipsen stellen de afzonderlijke magneetpolen voor. Stromen die in een gleuf in dezelfde richting vloeien vormen een gelijknamige pool. Je ziet duidelijk dat er in fig 3 en 4 acht elipsen zijn, dit duidt op een achtpolige motor. In fig 5 zijn er slechts 4 elipsen, dit duidt op een vier polig motor.

Voor je begint, draai je je motor zodanig dat gleuf nummer 1 overeenkomt met die gleuf waaruit het begin van drie samenhorende wikkelingen vertrekken. (dit is even zoeken, maar zal vlug duidelijk worden.)

Als je één verbinding verkeerd maakt, gaat het geheel straks niet meer werken.

Ik heb deze schakeling nooit zelf gewikkeld, maar ik acht de kans groot dat het gaat werken.

Veel succes ermee.

Prachtig uitgewerkt, mijn complimenten.
Zou een steinmetz schakeling nog mogelijk zijn als je de stroom laat beperken door de condensator("60gr" voorijlend) in de ene pool en eventueel een spoel("60gr" naijlend) in de andere pool, en de nul aan de derde pool?

Ménsenlief!!! Wat heb je daar een werk aan besteed, RESPECT en DANKJEWEL.

Afgelopen vrijdag wierp ik nog een blik op de "exploded view" van de motor en had wel even zo'n flits van ; zou het nog wat worden.

Met deze gedetaillerde beschrijving kan ik mij wel een paar uur vermaken.

Zodra ik er mee aan de gang ga zal ik e.e.a. fotograferen en hier terugkoppelen, dit topic moet een goed einde krijgen. Of het nu lukt of niet, na alle genomen moeite van eenieder in dit topic moet in elk geval duidelijk worden hoe "het afgelopen is en evt. waarom".

Ik ben deze week door storingsdienst misschien nogal druk en heb daarna 3 weken vacantie dus het kan best even duren voor er een verslag volgt.

Lekker in de zon, motorhuis op tuintafel, en bovenstaande schema's er bij de motor in kaart gebracht.

Zoals ik inmiddels ruimschoots bewezen heb; ik heb er nauwelijks verstand van dus niet gehinderd door kennis van zaken alle brakke kabelrestjes er ook maar afgeknipt.

Door het prettige licht viel mij nu pas op dat 1/3 van de wikkelingen wel verbrand lijken......de kleur is veel donkerder.

Vanaf boven gezien, met de klok mee zijn de eerste 2/3 wikkelingen lichter dan de laatste 1/3.

Mwa, de boormachine heeft tot deze exercitie aan toe altijd naar tevredenheid gedraaid, verder geen aandacht aan besteed.

Gewapend met kleurpotloden en oud schriftje schematisch geprobeerd weer te geven hoe de wikkelingen met elkaar verbonden zijn ZOALS DE MOTOR ORIGINEEL WAS.

En dan na 4-dubbel-check toch echt moeten vaststellen dat; de verbindingen op het klemmenbordje wel heel apart op de wikkelingen zijn aangesloten. (Althans, ík vind het opmerkelijk)

Pamwikkeling, we zijn het punt van economische waarde / redelijkheid al làng voorbij ;-) ik ga door op eigenwijsheid. Indien jij het hierbij wilt laten; alle begrip, het is niet de laatste motor op aarde......