Koltec Miniguard schrikdraadapparaat.

Tidak Ada

Golden Member

Ha KeesD,

Dat is nu eens een mooi initiatief! Bedankt :)

Bij het onderhavige apparaat is in het verleden C2 al eens vervangen door een Sienmens polycarbonaat multilayer.
Ik was eigenlijk al van plan die te vervangen door een Wima met doorslagspanning van 1kV. Ik zal op jou advies ook C4 vervangen.
Ik heb het neonlampje al vervangen, want dat was zwart
https://www.circuitsonline.net/forum/file/33120/forum-post

Er was een doorslagspoor tussen C2 en R1. Ik heb aan weerszijden van het spoor dat er tussendoor loopt sleuven gefreesd.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/33118/forum-post

Als ik naar het schema kijk was dat misschien niet nodig geweest....
R2 is overigens hier een draadbrug.
Uit voorzorg zal ik dan de X2 condensator C1 ook maar vervangen.

Scoopmetingen zijn bij mij moeilijk omdat het apparaat direct uit het net is gevoed en ik heb geen passende scheidingstrafo.
Wel bedacht ik me dat ik nog een 30kV Fluke probe heb, maar de pulsen aan de uitgang zijn te kort voor een DVM en ook op de scoop helaas niet zichtbaar.

@GD
Enkel op doorslag gemeten, maar zoals ik al schreef, ga ik ze allemaal maar vervangen, zeker nu ik het schema hier heb. C2 2n C6 lijken b]me niet nodig

Wel is de verleiding groot om toch bij Koltec in Breda langs te gaan, want het apparaat heeft zijn thuis in Etten-Leur, om de hoek. Gaat vlugger dan materiaal bestellen (de kat is nu immers niet beveiligd).
Vorige keer hebben ze het daar namelijk gratis gerepareerd (Lees C3 vervangen).
De service technicus vertelde me trouwens dat dat het apparaat nogal gevoelig was voor onweer. Etten Leur heeft daar de laatste tijd nogal wet te maken gehad.
Hier hebben ze een "bliksemafleider"
https://www.agrishop.nl/bliksemafleider-voor-schrikdraad-bescherming-t….
Ik weet niet of die hier zinvol is

Die trafo meting zal niet lukken. Die is met 13 pennen vast gesoldeerd. Heb ik geen gereedschap voor.

Vanavond het schema er eens naast leggen....

edit, toegevoegd:
Helaas, de schakeling is toch anders. De UJT ontbreekt. Ik vermoed dat er iets is met een diac, maar dat is een gok er zit een component dat op een diode lijkt. Sommige weerstandwaarden zijn anders van waarde. De nummering van de componenten is vaak niet te achterhalen zonder ze los te solderen (doe ik dus niet). Het principe komt echter wel overeen.
/edit :'(

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan natuurlijk, dat het schema niet klopt. Er zijn waarschijnlijk meer versies van het apparaat. Die van mij is uit 2003.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk eerder dat het betreffende apparaat een 'light' versie is.
In ieder geval ligt het aantal joules per puls lager.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Als je de gate van de thyristor los neemt kun je meten of C3 wel oplaad tot ruim 300V.
Maar ik neem aan dat je dat al gemeten hebt...

Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik wil zomin mogelijk loshalen. Gate loshalen is gelijk aan de Triac uitsolderen. En belangrijker nog, ik heb geen mogelijkheid om geïsoleerd van het lichtnet te meten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Blind vervangen van onderdelen is toch niks voor een ervaren rot als jij.
Ok, je hebt geen aangepaste scheidingstransfo.
Maar als je het toestel spanningsloos zet, kun je toch op zn minst de diodes doormeten en de capaciteit van de condensatoren. Vaak lukt dat al in circuit. En zo'n Ctje uitsolderen is toch geen heksenwerk? Als je ze blind vervangt moeten ze er toch ook uit.
Omdat de schakeling werkt, zij het minder performant, zijn de Ctjes en de spoel de eerste verdachte.

Tidak Ada

Golden Member

Waarde GD,

Die zaken heb ik natuurlijk al lang gedaan :)
Het uitsolderen van de trafo met 13 contactpennen is echter wat anders.
De genoemde componenten zijn voor zover ik heb kunnen beoordelen in goede staat. Alleen heb ik de 3µ3 condensator niet op capaciteit kunnen beoordelen,
Morgen ga ik toch even bij Koltec langs, op verzoek ban de eigenaresse. Is maar 15 minuten van haar vandaan.

Aansluitingen van mijn scheidingstrafo moeten nog worden aangelegd. Dat 30 kg ding staat ver van mijn werkbank af en ik moet nog een kast voor een variac hebben, dan wordt de trafo ingeschakeld zodra ik die variac inschakel.
Helaas moet ik ook nog een aantal grote projecten aan mijn woning te verwezenlijken, dus tijd is het woord.
Hit akkefietje is echter wel een stimulans om er wat aan te gaan doen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Diagnose bij Koltec:
Piekspanning van de puls 7kV
Belast met 'lichaamsequivalente' weerstand 700V
Gemeten met een Agilent digitale scoop.

Conclusie: apparaat functioneert naar behoren.

Ik begrijp alleen nog steeds niet dat ik maar een vonkje van c.a. 1mm ..... :?
Lijkt mij onvoldoende om door een kattenvacht heen te gaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik heb hier een staan van 11.3kV met een 4.7 joule kriebel.
Daar wil je echt niet per ongeluk tegen aan leunen. Een lek (draad op de grond) hoor je met gemak 50 meter verderop tikken.

Ik heb vanochtend even gekeken wat de 'vlamboog' doet t.o.v. een draad direct de grond in.
dat is ook maar een paar millimeter (2 a 3).

het doel van die apparaten is ook niet om een enorme vonk te creëren. als een beestje er tegen aan komt komt die 'kriebel' echt wel door. ook haren geleiden (voldoende).

RTFM, dan pas vragen...
Tidak Ada

Golden Member

Hier kwam mijn twijfel over die vonklengte vandaan:

Op 20 juni 2018 15:56:10 schreef Martin V:
[...]
Wat je ook kunt doen is een vonkbrug maken om het ding te testen, uit twee gestripte VD draden.
De tussenruimte van de vonkbrug moet ongeveer 7mm zijn (1kV per millimeter).

Niet terecht dus.... (sorry Martin V)

Het ding is weer geïnstalleerd en ik hoop voor poes dat die zich niet te vaak rot schrikt....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

MartinV heeft het nochtans bij het rechte eind. Die 1kV/mm overslag is een realistische waarde die je als eenvoudige referentie kunt gebruiken. Weliswaar niet tot op 1ppm :-) , maar voldoende betrouwbaar om een conclusie te kunnen trekken.
Droge lucht slaat door bij die spanning, ongeacht het vermogen van de bron. Dus zowel bij een neontransfo, een pulsgeneratortje als een statische lading. Van zodra de piek van de veldsterkte 1kV/mm wordt, slaat de vonkbrug door.
Maar, dit geldt enkel tussen scherpe elektrodes. Scherpe punten verhogen namelijk plaatselijk het elektrisch veld.
Tussen afgeronde elektrodes, of ook de langsrichting van een draad, is de ionisatiespanning van lucht 3x zo hoog: 3kV/mm.

Als je regelmatig zulke zaken herstelt en niet wil investeren in een geschikt meetinstrument/verzwakker, kun je naar eigen inzicht een eenvoudig vonkbrugje bouwen met twee scherpe naalden of puntig geslepen spijkers, waartussen de afstand regelbaar is.
Je kunt nog een neonlampje in serie zetten met de vonkbrug, er bestaan iets grotere modellen dan die van het kaliber fietsachterlichtje, zonder ingebouwde serieweerstand. Die 90V zal het verschil niet maken.En je hebt een prima indicatie bij doorslag.

Een compacte degelijk geconstrueerde regelbare vonkenbrug met lengteschaal, zou je zelfs als reisreferentie kunnen gebruiken. Ik ben overtuigd dat heel wat bezitters van schrikdraadapparaatjes,maneges,veehouders, weleens willen weten of er nog voldoende output is zonder zelf even te voelen, wat op zich weer subjectief is.