DIY lm3886 project

Op 23 juni 2018 11:24:23 schreef fred101:

Keramische ook niet, vooral niet parallel in de signaal keten omdat deze een zwaar spanning-coefficient kunnen hebben. Je wil geen modulerende condensator.

Dit geldt niet voor low k keramische condensatoren. NP0/C0G is on par met de beste folie condensatoren. Alle typen folie presteren zeer goed wat betreft vervorming. Wel hebben ze de neiging om flinke akoestische signalen te produceren bij het voeren van hoge stromen.

Op 27 juni 2018 00:34:02 schreef markce:
Nog een puntje: de LM3886 klinkt niet fijn bij oversturing. Zorg dus echt voor een stabiele voeding met voldoende marge.

Elke versterker die hard klipt klink rot bij oversturing, de LM3886 klinkt niet rotter dan andere transistor versterkers. Het ding kan wel raar gaan klinken als de spike bescherming aangaat maar dat treedt vooral op als de chip te warm wordt, goede afvoer van de warmte is heel belangrijk.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 27 juni 2018 21:08:13 (33%)

This is the world we know best, the world of madness

Dit geldt niet voor low k keramische condensatoren.

Het ging hier om X7R, dus een high-K.

Elke versterker die hard klipt klink rot bij oversturing

Transistorversterkers met uitgebreide begrenzing en beveiliging klinken bij oversturing meestal slechter dan transistorversterkes zonder. Dit komt omdat ze niet netjes clippen. Geldt met name voor de LM3886.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

omdat ze niet netjes clippen

¿ Definieer aub "netjes clippen" ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

"Netjes clippen" van een sinus: een vlakke top zonder verdere artefact's zoals spikes of recovery delay.

Een truc om versterkers die altijd "hard" spelen zoals bij PA zover te krijgen is te zorgen dat de snellere driver trap clipt, ipv de targere eindtrap.
Een buizenversterker doet het gehoormatig nog mooier.

[Bericht gewijzigd door markce op woensdag 27 juni 2018 22:24:08 (50%)

Kruimel

Golden Member

Wat deze serie van versterkerchips doet is het terugregelen van de stroom om de SOA (Safe Operating Area) beveiliging te faciliteren. Dat betekent dat als de stroom door de luidspreker niet in fase is met de spanning (wat met luidsprekers met de daarbij behorende filters best vaak het geval is) dan zal deze beveiliging best extreem ingrijpen op erg onhandige punten (zoals rond de nulpunten van de spanning), wat heel absurde golfvormen geeft. Het gedrag was beschreven in een application note die ik niet meer kon vinden bij TI, maar wel hier: link (tip: downloaden die handel, want dit soort bestanden raken soms "zoek", maar zijn uniek in de hoeveelheid informatie en onderzoek die ze bevatten). De beelden op pagina 6 zijn extreme voorbeelden. Dit effect is met chipversterkers als een LM3886 sterker omdat het siliciumvolume kleiner is dan in discrete versterkers.

Wat Blackfin zegt klopt ook wel, je moet niet bang zijn voor clippen, maar voor die SPiKe beveiliging, en dit probleem los je niet op met een betere voeding, je kunt het beter oplossen door de voedingsspanning te verlagen dan te verhogen, in het bijzonder als je van plan bent laagohmige luidsprekers te gebruiken. Uiteindelijk is die SOA beveiliging een probleem in het spanningsdomein.

Het aantal voedingen is meestal niet heel belangrijk, want een cross-channel interference van 30dB is veel, maar je moet wel echt een telescopisch gehoor hebben om dit soort kruisbestuiving te horen als beide luidsprekers in dezelfde ruimte staan (even nog los van de bron van het geluid). Even ter referentie: de PSRR van deze chip zou iets van 85dB typisch zijn, en dat is de mate van overspraak die je bij wijze van spreken in een voorversterker al introduceert door de jacks naast elkaar in het chassis te hebben.

Het aanpassen van de de voedingsspanning is inderdaad een hele effectieve methode bij lage belastingen. Heb dit IC wel eens toegepast als transconductantie versterker voor de aansturing van een set Helmholtz spoelen om metingen toe doen aan de magnetische eigenschappen van materialen. Vanwege de reactieve aard van die spoelen moest er veel warmte worden gedissipeerd en dan was het regelen van de voedingsspanning een welkome methode om de dissipatie zo laag mogelijk te houden. Die spike beveiliging is wel een hele mooie beveiliging omdat ze zeer snel werkt en het mogelijk maakt maximaal vermogen uit het IC te halen onder de juiste omstandigheden zonder dat er wat stuk gaat. In soortgelijke opstellingen heb ik wel eens andere IC's met veel geweld zien sneuvelen. Ik heb eens een TDA 7293 op dusdanige manier stuk gekregen dat er een gekleurde steekvlam uit de behuizing kwam die pas doofde nadat ik de voeding had uitgeschakeld, zag er wel heel spectaculair uit en ik heb nooit goed kunnen achterhalen wat er precies mis is gegaan.
Later ben ik overgestapt op het gebruik van schakelende versterkers, die maken teruglevering van het vermogen mogelijk zonder onnodige dissipatie.

This is the world we know best, the world of madness

Om te laten zien dat ik toch ook wel luister en jullie opmerkingen mee laat wegen, even een update. Ik ga hem toch eventueel met een transformator uitvoeren omdat het best veel geld scheelt in de powersupply (die grote condensatoren) en ik een methode heb gevonden om symmetrie op i.i.g. het voorpaneel te behouden.

https://i.imgur.com/GBORbIU.png

https://i.imgur.com/6cl3pIr.png

Ik doe de aan/uitknop voor de transformator en de andere knoppen lopen via assen naar de controls-pcb. Zou hou ik rechtsonderin ruimte over voor een voeding met condensatoren tot 50 mm.

Daarnaast ben ik nog verder kostenreducerend bezig geweest t.a.v. de onderdelen. De duurdere PP-condensatoren vervangen door budget PP condensatoren van audiophiler (aliexpress merk met goede beoordelingen) en jantzen (degelijk audiomerk). Het staat nog niet helemaal vast maar de kostenbesparing is merkbaar. Zo blijf ik bezig, dat zien jullie wel! :D

Kruimel

Golden Member

Toen ik zei "Een onbekend merk van een grote keten zou ik eerder vertrouwen dan een goed merk van een obscure dealer" had ik ome Ali wel in de categorie "obscuur" in het hoofd. Audiophiler is naar mijn weten ook geen Chinees merk, het wordt ook verkocht bij de Baco: link (al hoeft dat niets te betekenen).

Eens maar ik moet keuzes maken. Ik twijfel gewoon of ik uberhaupt iets ga merken van munford onderdelen van 9 euro per stuk in het originele ontwerp van de auteur. Er zijn ook veel mensen die zeggen dat de documentatie niet voor niets de doorsnee panasonic FC condensatoren benoemen. Wetenschappelijk valt ook niet te bewijzen dat die veel duurdere condensatoren beter geluid produceren. Ik heb hetzelfde gevoel maar wil wel graag PP condensatoren. Van die ronde tonnetjes voor het oog, waar de auteur ze ook had (eventueel stop ik een glazenplaat bovenop de versterker vandaar, voor mij is het zichtwerk ook belangrijk). Ik kwam er naderhand pas achter dat Janzten ook redelijk goedkoop was maar dan uit europa. Volgens mij is het dezelfde kwaliteit als audiophiler dus dat zit wel goed bij beide merken. In het amplifier-ontwerp wat ik nu heb zijn 2 micacondensatoren de duurste condensatoren (en niet een PP-condensator). Daarnaast zit er veel Nichicon KZ in, het hoogste audiofiele condensatortype van nichicon. De basis is dus prima in orde met de nichicons+rest. De pp-condensatoren kan ik in de toekomst naar hartelust nog wijzigen als ik wil ervaren hoe een 10, 20 of 30 euro condensator klinkt.

Voor de voeding geldt eigenlijk hetzelfde. De duurste condensator is niet meer een PP-condensator maar een dikke reservoircondensator van ver boven de 10k uF á €5,--/stuk. De rest van de onderdelen vallen qua prijs niet meer op.

Schatting komt nu uit op:
40 euro totaal voor 2x amplifiers
48 euro totaal voor 1x voeding
30 euro totaal voor 1x transformator
70 euro totaal voor 1x omkasting
?? voor de pcb's (moet ik nog ontwerpen)

Ik zal zodra de BOM en de principeschema's definitief heb, het handeltje in dit topic droppen "als pakketje" voor het nageslacht droppen inclusief de prijzen van de onderdelen.

Kruimel

Golden Member

Ok, das geen probleem als het voor het oog is. Je kunt ook van die Wima dingetjes kopen, maar die zijn dus niet rond (en nog steeds €5 oid, link). Waar in het schema zitten deze dingen? Is het deel van het ingangsfilter? Ik zie wel een Cin in het schema, maar dat is gewoon een DC filter en misschien niet eens nodig (als je enigszins kan garanderen dat je er geen DC in steekt). Kantelfrequentie van 1,7Hz is wel wat laag maar niet absurd.

Mijn 4,7uF condensator komt al uit china overvliegen, die had ik al besteld.

In principe zegt men (voor zover bij mij bekend), dat tussen signaal in en signaal uit belangrijke componenten zijn. Die aanname komt ook overeen met wat die guide-knakker heeft geselecteerd. Dus:

https://i.imgur.com/5qlr1Wc.png

Versterker (duurdere onderdelen)
Cin, Cc (voor de lm3886)
Rsn, Csn, R & L (na de lm3886)
De terugkoppelingslus is niet zo duur opgebouwd

Voeding (over zijn voeding heb ik een minder goed gevoel, dus die wordt anders)
Reservoir capacitors (volgens mij heeft hij deze te duur geselecteerd, je hebt geen audiograde nodig op een voeding volgens mijn bronnen, soms werken beide doelen elkaar zelfs tegen).
+3 mundorfs pp condensatoren
+2 mundorf weerstanden

Als je alles bij elkaar optelt, dan zijn het best veel dure onderdelen en heb ik dus ook kunnen besparen. Van kantelfrequenties enzo heb ik geen kaas gegeten en/of ben het vergeten, dat moet allemaal nog worden her/bijgeleerd.
Qua voedingontwerp houdt ik het carlosfm voedingkje (net zoals de auteur) aan dan met eventueel 1 extra weerstand tussen een paar condensatoren en nog wat kleine wijzigingen. Op de hobbyfora zijn opmerkingen op het voedingsschema van circuitbasics, het zal wel werken want het lijkt erg veel op het carlosfm circuit, maar ik ga een variantje proberen aan te houden.

Nog een praktische vraag over condensatoren ik heb moeite om eruit te komen: Ik had op een website gelezen dat op/ontlaadtijden best wel belangrijk zijn in lm3886 amplifiers. Ze vergelijken daar condensatoren in de waarde V/uS (oftewel dV/dt).

Stel ik wil 2 van de goedkoopste TDK en CB condensatoren van 10.000uF/50V met elkaar vergelijken bij Vpeak=25,52V (psu->amp), op basis van oplaad/ontlaad-tijd in mijn schakeling. Dit zodat ik de snelste condensator binnen een bepaalde bandbreedte kan selecteren. Hoe doe ik dit dan als ik alleen de onderstaande documentatie heb via mouser?

TDK B41252
CB SLPX

Thanks!

Kruimel

Golden Member

Geen idee wat je met die website moet, ik heb het zitten te lezen, en er is een interessante combinatie van waarheden en onzin op te vinden en ik vind er zo snel even geen lijn in. Ik zou niet vertrouwen op de informatie erop. Overigens zou ik ook mijn twijfels hebben bij condensatoren met een specificatie van dU/dt, ik zal uitleggen waarom:

Bij ideale condensatoren is er een formule om de stijgsnelheid van de spanning te bepalen:

I = C \cdot \frac{dU}{dt}

Deze formule zegt in essentie dat de stroom door een condensator evenredig is met de verandering van de spanning erover en de capaciteit. Dat klopt ook, want elk elektron dat je in een condensator stopt zal de spanning een fractie verhogen, stop je tweemaal zoveel elektronen per seconde in een condensator (tweemaal zoveel stroom dus) dan zal de spanning op de condensator tweemaal zo snel toenemen.

Het getal dat je hiermee kan berekenen is dus het gevolg van de capaciteit van, en de stroom door de condensator, het is zelf niet een eigenschap van de condensator, maar een gevolg van wat je ermee doet. Ik zou daarom ook niet weten wat een fabrikant van een condensator met het specificeren van het getal wil zeggen, want het zou bij een gegeven capaciteit dus gewoon de stroomsterkte door de condensator aangeven.

In het artikel noemen ze een snelheid van 80-90V/µs voor een goede audio-elco, wat bij een capaciteit van 10.000µF een stroomsterkte zou geven van 80-90.000A, wat op geen enkele manier nuttig zou zijn, want geen stuk halfgeleider houdt dat lang genoeg vol om in het audiobereik nuttig te kunnen zijn. Het impliceert ook een serieweerstand van minder dan 1mΩ om deze stroom te bereiken bij het ontladen van een volledig geladen 63V/10.000µF exemplaar, wat ik onrealistisch weinig vind. Ik kon de waarde ook niet vinden in de datasheet die ik vond van de Siemens Sikorel die werd genoemd (inmiddels blijkbaar TDK: link). Ben je het zelf al wel ergens tegengekomen in een datasheet?

Bedankt voor je meedenken. Ik twijfelde, omdat ik pdf vond via google met dezelfde opvatting voor een andere doelgroep dan audio. Onderstaande quote zegt eigenlijk hetzelfde als jouw. Blijkbaar is de snelheid van een condensator niet relevant in audioapplicaties.

You do sometimes get some dielectric absorption and related shenanigans, but that is a well understood effect and there are good ways to measure it, slew rate is not one of them.

As to charge/discharge speeds, they are kind of a thing in high energy pulse applications, where special 'photoflash' electrolytic caps are used because they can supply far larger current pulses to the arc tubes then a standard electrolytic can (At least without damage).
You also get 'pulse capacitors' which are usually film types having specifically low ESL construction, manufacturers are folks like General Atomics and application is typically pulse forming networks in radar and laser systems, voltage ratings are typically in the tens of kV region.

None of these things however are particularly relevant to dog slow audio band stuff.

linkje naar het draadje voor de geinteresseerden.

Wat natuurlijk sowieso lijkt te gelden is dat als een condensator de term dV/dt of V/uS niet noemt in zijn documentatie, het in principe ook niet relevant zou moeten zijn voor het doel van de betreffende condensator. Andere condensatoren zoals de Cornwell Dubilier RA-Angstor zijn speciaal gemaakt voor switching psu's en die moeten waarschijklijk op een hoge frequentie ook goed kunnen functioneren. Maar hogere frequenties in een amplifiervoeding en dus in verlengde daarvan de smoothingcapacitors spelen blijkbaar geen rol.

Weer een dag vergooit, maar toch goed dat e.e.a. helder wordt.

Kruimel

Golden Member

En houd er rekening mee dat een elco in de voedingsrail juist een zo laag mogelijke dU/dt moet hebben, je wil immers dat de spanning juist niet verandert. Een hoge dU/dt is eigenlijk onwenselijk in een voedingselco. Bovenstaande geldt natuurlijk niet, het gaat er om de spanning over een elco in een voedingsrail als het goed is niet heel snel zou moeten veranderen, maar de eigenschap van de elco om een hoge dU/dt te kunnen weerstaan/leveren is natuurlijk bijna altijd een goede.

Net in een ander topic ried iemand de Modu uit de Galaxy serie op ELTIM.eu aan: link. Zo op het eerste gezicht hebben die kastjes best een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. De Mini Dissipante is misschien ook iets om te overwegen (duurder, maar betere koeling):

https://www.eltim.eu/data/mediablocks/2_NL_347_2_ms1.rvf_1.jpg

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 2 juli 2018 23:25:24 (15%)

Kruimel:
En houd er rekening mee dat een elco in de voedingsrail juist een zo laag mogelijke dU/dt moet hebben

Ook dit is onzin. dU/dt voor zover gespecificeerd is een positieve eigenschap. Zit, als groot genoeg, niet 'in de weg'.

Op 2 juli 2018 01:18:44 schreef markce:
[...]Ook dit is onzin. dU/dt voor zover gespecificeerd is een positieve eigenschap. Zit, als groot genoeg, niet 'in de weg'.

Beetje meer nuance, du/dt is een spec die wordt gebruikt om de stroomvoerende capaciteit van een condensator te specificeren. Als jij doelt op 'een positieve eigenschap' dan neem ik voor het gemak maar even aan dat jij bedoelt dat meer is beter? Bij elco's laat men deze specificatie vaak achterwege, vaak vervangen voor een esr en Irms specificatie. Gebruiker Kruimel heeft wel degelijk een goed punt, bij gelijkrichting, zeker in het gebruik bij audiovesterkers streeft men vaak een zo'n laag mogelijke rimpelspanning over de elco's na.

This is the world we know best, the world of madness

ebruiker Kruimel heeft wel degelijk een goed punt, bij gelijkrichting, zeker in het gebruik bij audiovesterkers streeft men vaak een zo'n laag mogelijke rimpelspanning over de elco's na.

Die lage rimpelspanning wordt bereikt door de elco voldoende groot te kiezen, niet door te selecteren op een elco met een slechte dU/dt eigenschap. Voor audio wil je juist elco's met een goed pulsgedrag.

Op 2 juli 2018 12:09:08 schreef markce:
[...]Die lage rimpelspanning wordt bereikt door de elco voldoende groot te kiezen, niet door te selecteren op een elco met een slechte dU/dt eigenschap. Voor audio wil je juist elco's met een goed pulsgedrag.

Ik nog gebruiker Kruimel beweren dat je een elco moet selecteren op 'slecht' du/dt gedrag. Tenzij het gaat om elco's die specifiek bedoelt zijn voor snelle ontlading staat bij grote capaciteiten zelden een du/dt vermeldt en daar is een goede reden voor.

Kruimel heeft reeds uitgelegd met een rekenvoorbeeld waarom dit soort zaken zelden relevant zijn voor dit type condensatoren. In de datasheet van elke gemetalliseerde folie condensator kom je dit soort specificaties altijd tegen omdat dit type condensator vaak gebruikt wordt onder condities waar de spanning over de condensator zeer grote variaties kan vertonen en dus significante AC stromen met zich meebrengt door de condensator. Bij dit type condensator is een du/dt een essentiële parameter voor de selectie van dit type condensatoren.

In het geval van 'buffer elco's' maakt Kruimel de opmerking dan men meestal streeft naar een zo'n laag mogelijke rimpelspanning en zoals jij al reeds vermeld had doet men dit door zoveel mogelijk capaciteit op te nemen. Hoge waarden voor du/dt zijn simpelweg om die reden al niet relevant en dat is feitelijk wat Kruimel ook vermelde.

Feitelijk is het beste selectie criteria ESR en dat is tevens een gangbare parameter zoals vermeld in de datasheets van elco's. Als je even nadenkt en nogmaals het relaas van Kruimel leest over de onzinnigheid van du/dt voor grote capaciteiten (hoge du/dt i.c.m. hoge capaciteit = zeer hoge stromen en vereisen daardoor esr specs die waarschijnlijk onhaalbaar zijn) zal ook jij tot de conclusie komen dat dit soort discussies totaal zinloos zijn en vooral passen bij de esoterische kennis die audiofielen met elkaar delen.

This is the world we know best, the world of madness

Bedankt voor de discussie over dV/dt, maar ik was er volgens al uit dat dit niet speelt in een voeding voor audio apparatuur omdat de frequentie zo laag is, dat meer snelheid geen positieve invloed heeft op het eindresultaat. Volgens de bronnen die ik heb gevonden is dV/dt alleen interessant bij bijvoorbeeld pulse applicaties, switching psu's etcetc, wat blijkbaar op een veel hogere frequentie plaatsvind dan audio-applicatie.

Op 1 juli 2018 23:58:42 schreef Kruimel:
En houd er rekening mee dat een elco in de voedingsrail juist een zo laag mogelijke dU/dt moet hebben, je wil immers dat de spanning juist niet verandert. Een hoge dU/dt is eigenlijk onwenselijk in een voedingselco.

Net in een ander topic ried iemand de Modu uit de Galaxy serie op ELTIM.eu aan: link. Zo op het eerste gezicht hebben die kastjes best een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. De Mini Dissipante is misschien ook iets om te overwegen (duurder, maar betere koeling):

[afbeelding]

Die mini-dissipante had ik eerst als favoriet maar die is 2x zo duur inclusief verzending, de vraag is dan even hoeveel je er voor over hebt. Als ik echt allemaal audiograde spul erin zou stoppen, dan is de minidissipante wel interessant. Maar aangezien ik aan het snijden ben in de kosten (>50% snijden), dan is het logisch om dik 60 tot 75 euro te besparen op een case, die er op 4 zichtbare inbusbouten na bijna hetzelfde eruit ziet. Vergeet niet dat ik eerst rond de 400 euro uitkwam op basis van de mini-dissipante en mundorf componenten en nog met aliexpress+jantzen condensators nog maar op circa 200 euro. Ik lees ook veel meningen van mensen dat lm3886 eigenlijk achterhaald is qua audiofiel gedoe en dat mosfet enzo voor de audiofiel vaak beter wordt gewaardeerd. Ik ben een noob, maar ik ben niet dom natuurlijk. Sowieso is het de eerste keer dat ik zoiets onderneem dus voor die bestbuy-optie gaan is niet eens zo heel gek, dus ik hou het daarom voorlopig niet meer bij de modushop, mundorf en andere te dure brands, maar gewoon bij bestbuy-spullekes.

Ik ben mezelf nu ltspice aan het leren zodat ik de invloed kan zien van wijzingingen in een principeschema (weerstanden/condensatoren/smoorspoelen/etcetc). Ik ga proberen mijn unregulated voedingcircuit erin te zetten en te kijken of het werkt en wat eventueel beter werkt. Nog wel een uitdaging hoor want nu verplicht ik mezelf het circuit tot in de puntjes te begrijpen incluis componentenselectie. Of juist geen extra componenten want ik kreeg van iemand de tip om een pi-filter toe te passen. Dat is Condensator+smoorspoel+condensator in de voeding als buzzkiller. Blijkbar wordt dit vaak toegepast in ouderwetse amplifier als buzzkiller. Wie weet is het de moeite waard.... En nog meer van dat soort kleine suggesties die ik wil begrijpen. Als het geneuzel is in de marge dan laat ik het wss eruit.

Mijn voorgaande reactie was op:

Een hoge dU/dt is eigenlijk onwenselijk in een voedingselco.

Dat is als conclusie toch niet mis te verstaan. Als je daar je elco keus op wilt baseren...

Een goede smoorspoel is ook niet goedkoop, deze oplossing wordt daarom weinig gebruikt in halfgeleiderversterkers.

Op 2 juli 2018 14:09:17 schreef markce:
Mijn voorgaande reactie was op: [...]
Nog twee puntjes als het mag:
- ESR bepaalt maar voor een deel het gedrag van een elco
- Ook tot mijn verbazing heeft die esoterische kennis die audiofielen met elkaar delen ook wetenschappelijk aanhang.

Als je werkelijk geinteresseerd bent is dit makkelijk te vinden.

Welke parameters relevant zijn is afhankelijk van de toepassing. Mijn opmerking m.b.t. esoterische kennis was vooral sarcastisch bedoelt, simpelweg omdat veel van deze esoterische kennis zich blind lijkt te staren op irrelevante zaken en vaak geen enkele onderbouwing met goede argumenten kent. Het zijn vaak argumenten in de catergorie:

- meer is beter
- minder is beter

Maar het antwoord op de vraag: "hoeveel is genoeg" kan men vrijwel nooit geven. De focus richt men op een detail of enkel aspect van een geheel en vervolgens moet dat geperfectioneerd worden volgens het principe van meer of minder is beter. Deze simpele fixatie laat vaak al zien hoe weinig kennis en kunde de persoon in kwestie bezit aangaande hetgeen waar men zo geobsedeerd door is. Zet een groep van dit soort liefhebbers bij elkaar en ze zullen vervolgens op democratische wijze beslissen wat de juiste koers is die de natuurwetten moeten varen of ze scharen zich als een messiaanse kudde achter de vereerde schaapsherder. In ieder geval maakt het op mij vaak een bezopen en religieuze indruk.

This is the world we know best, the world of madness

Ik had de reactie hier weggehaald omdat we al ver buiten het topic van TS zijn beland. Dit forum is al onvruchtbare grond voor nieuwe audio inzichten gebleken, dus ik bedank voor de discussie.
Het genoemde kuddegedrag is heel herkenbaar en ook duidelijk op CO aanwezig.

Op 2 juli 2018 14:09:17 schreef markce:
Mijn voorgaande reactie was op: [...]Dat is als conclusie toch niet mis te verstaan. Als je daar je elco keus op wilt baseren...

Een goede smoorspoel is ook niet goedkoop, deze oplossing wordt daarom weinig gebruikt in halfgeleiderversterkers.

Normaliter worden smoorspoelen bij lkm3886 niet toegepast, maar deze gozer heeft meer amps gemaakt dan 1 (met van die lampen enzo, zo'n ouderwetse). Hij raadde het wel aan, maar de vraag is even of ik beter af ben met een simpele weerstand ertussen ofzo of gewoon niks. Vandaar dat ik ltspice wil leren, ik moet zo; n keuze toch gewoon kunnen onderbouwen.