usb inbouwen en aansluiten op sigarettenaansteker auto

Ik wil een usb in de auto aansluiten op de sigarettenaansteker auto, zie foto.

Nu heb ik wel wat gevonden o.a.
https://www.youtube.com/watch?v=Oi4MhwMLGPo&t=248s omhem aan te sluiten.

Alleen ik zoek nog naar een how to hoe ik de usb moet voorzien van bekabeling. ik heb de onderstaande usb aangeschaft.

Is er ergens een how to.

Wat is precies je vraag? Hoe je een kabel moet aansluiten?

je kan die ook als plugin kopen die je gewoon in de sigaretteplug kan duwen.
https://i.ebayimg.com/images/g/PKMAAOSwnDxUptA9/s-l300.jpg

wil je toch aansluiten, moet je in je zekerinkast even op zoek gaan achter een geschakelde +12V (in een vrije relais voet zoeken)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je hebt twee opties, of je neemt zoals gezegd een kant-en-klare USB stekker voor in de sigarettenaansteker, of je neemt een los USB contactdoosje wat je los inbouwd.

Binnen een los USB contactdoosje heb je ook twee opties, of je neemt een model wat je ergens in het dashboard monteerd dmv een gat/boren, of je neemt een automerk specifiek model wat in een vrij accessoireslot van je dashboard past. Soms heb je een paar knoppen op het dashboard waarnaast lege vlakken/blinddeksels zitten voor opties. Die kun je er uitwippen en een bijvoorbeeld een USB lader inklikken. (Zie Ali Express voor legio typen.)

Binnen de automerk specifieke USB contactdoosjes heb je wederom twee opties, of je neemt een model met 1 of 2 USB lader/spanning uitgangen, of je neemt een model met 1x USB lader en 1x USB data/audio ingang. De USB data/audio ingang koppel je via het USB kabeltje aan de achterkant van dit type USB contactdoosje aan de USB ingang van je autoradio.

Aansluitspanning voor zo’n USB contactdoosje in de auto is praktisch altijd 12 volt welke je inderdaad bijvoorbeeld parallel van de sigarettenaansteker kunt aftappen.

Bedankt voor de informatie.

Ik ben denk ik onduidelijk geweest in de vraagstelling.

Ik wil een losse USB contactdoosje los in bouwen zoals op de deze foto;

Deze wil ik op dezelfde plaats monteren, daarvoor moet ik in de middelste kapje een gat maken.
Voor mijn auto heb je geen specifiek model.

Daarom wil de usb sigarettenplug aan geschaft welke ik uit elkaar wil halen om in te bouwen.

Nu moet dus wel een bekabeling maken vanaf de USB sigarettenplug naar mijn sigaretten aansluiting in de auto.

De vraag is/was hoe en op welke pinnen moet ik de draden aansluiten op de usb sigarettenplug.

Zie filmpje!

Als je een gat moet maken, kun je dan een rond gat maken toch, daar steek je een standaard cigaretten aansteker contact van 12 volt, en daarin je gekochte usb

maar je wil het enkel zoals op de foto, ik denk dat je gekochte toch een 12 omzetter is naar 5, of heb ik het mis, een foto zegt niet veel, waar vond je het en wat was de beschrijving?

als het een omzetter betreft gewoon ergens de + en - 12 volt van eventueel de radio nemen en eventueel een zekering ertussen steken.
PAS OP INDIEN JE MEER USB TOESTELLEN AANSLUIT KWA WATTAGE

[Bericht gewijzigd door bern36 op dinsdag 19 juni 2018 21:47:37 (55%)

zwart is - hen rood is plus de twee buitenste van de 4 usb contacten zijn de voeding, dus volgens de foto hierboven is de + rood en eerste contact, de - zwart en 4de contact, als de usb op dezelfde manier word gehouden,

van de cigaretten aansteker is het buitenste deel de - zwart, en het centerpunt rood dus+

[Bericht gewijzigd door bern36 op dinsdag 19 juni 2018 21:53:07 (18%)

Arco

Special Member

Ik neem aan dat alle electronica al in dat chassisdeel zit?
Dus alleen 12v erop zetten via een (al dan niet) geschakelde zekering...

Ikzelf gebruik ook zo'n plug-in usb voeding voor de sigarettenaansteker.
Al dat hak en breekwerk in je auto heeft weinig meerwaarde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Simpelst is een cigaretten aanstekercontact, met erin een usb plug, ook als er iets mis is is dit het eenvoudigst te controleren op fouten.

Bovendien kan je in sommige gevallen dat 12v cigaretten aansteker contact gebruiken voor andere dingen zoals een frigobox of anderen aansluitbare apparatuur, in nieuwe wagens zit zo een plug in de koffer ingebouwd.

https://www.winparts.be/sensoren-elektronica/aanstekerplug-accessoires…

maar nog eens goed gelezen, aan de kant van je cigaretten aansteker neem je de - aan de buitenkant, meestal zwarte bedrading, de rode is het middencontact, voor de usb heb je de twee buitenste, maar dan MOET JE GEKOCHTE USB'S EENOMVORMER IN ZICH HEBBEN? cigaretten aansteker is 12volt, en usb maar 5

graag meer info over je gekochte usb's

[Bericht gewijzigd door bern36 op dinsdag 19 juni 2018 22:09:18 (27%)

Je foto van 4 posts hoger lijkt een sigaretten aansteker USB lader die uit elkaar gehaald is. In je eerste foto kreeg ik het idee dat je een chassisdeel hebt gekocht (dus een ding dat je vastschroeft in je auto, in dit geval in een nog te maken rond gat ergens in een plastic dashboardstuk).

Als je een link kunt plaatsen van het ding dat je gekocht hebt, kunnen we je beter antwoorden.

Hier een plaatje van mijn misbaksel ;) (maar wel 4 voudige USB lader en vandaag allemaal in gebruik) zodat je begrijpt dat ik ervaring heb hoe dit (lelijk) op te lossen (voor mijn verdediging: de vorige eigenaren (politie) hadden betreffende gaten al gemaakt, ik heb slechts gepoogd ze nog enigszins nuttig te gebruiken):

https://i.imgur.com/NpJMcCyl.jpg

EDIT: is dit wat je gekocht hebt?

Een sigaretten aansteker STOPCONTACT heeft een centrale aansluiting (vaak rood) die de +12V voert. Deze kun je aftakken en op de PLUS van je lader aansluiten.
De massa (of min) kun je aan een moer in het chassis aansluiten of op de mantel van het sigaretten STOPCONTACT. Daarna uiteraard de andere kant van het draadje op de MIN of MASSA aansluiting van je nieuw gekochte USB lader. Als je minimaal 1mm^2 bedrading gebruikt en je sigaretten STOPCONTACT is met 15 (of nog liever 10A) gezekerd, is dit vrij veilig dit zo te doen.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 19 juni 2018 22:30:36 (18%)

beste bouw je een sigaretteplug in je auto zoals bern al aanhaalt.
er is kans dat jouw 12V naar USB blokje ooit sneuvelt. als je die inplugt in een bestaande sigaretteplug is het maar uittrekken en andere erin.
als je die nu volledig inlijmt en vast soldeer, mag je binnen het jaar waarschijnlijk gaan breken.
ik bouwde zo ook iets in bij mijn pickup. het ziet er haast origineel uit, maar kan je zeggen dat dit stukken zijn van een porsche 924 die ik dan omgekeerd monteerde ine en dodge W200 van 1977.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/dashboard/640/102_1275.jpg

als je toch los wil inbouwen, zou ik zelf een deftige DC/DC converter zoeken die naar 5V gaat en daar een losse usb poort op aansluit om te laden.
zoiets
https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1Gvy9LpXXXXcOaXXXq6xXFXXXT/20-Pin-to-USB-3-0-USB.jpg
met ergens zo een blokje ertussen
https://cdn3.volusion.com/vyfsn.knvgw/v/vspfiles/photos/am-3068-2.jpg?1442240393
gaat het stuk, vervang je enkel dat blokje en heb je geen hack en breekwerk meer in de auto

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Allen bedankt voor de informatie en ideeën.

Kijk eens naar deze link:
http://www.ttforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=2&t=333644

Dit wil ik ook in de auto maken.

Omdat ik niet zo'n held ben met electro dacht ik a.d.h. hiervan het e.e.a. te kunnen maken.

https://www.youtube.com/watch?v=Oi4MhwMLGPo&t=248s
Daarom heb ik deze usb aangekocht

Nu moet ik wel het e.e.a. solderen.

Daarnaast wil ik Battery Guard - BG 10 er tussen solderen:
https://www.samlex.com/en/products/battery-chargers/battery-guard/bg-1…

of is er nog een alternatief voor de Battery Guard BG 10, welke behoorlijk aan de prijs zijn €39,00 ex. verzend kosten

Persoonlijk vind ik dat je het te ingewikkeld maakt, goedkoop deftig en goed en betrouwbaar en minst werk is een sigaretten aansteek houder van een 5 euro en een adapter plug met twee usb, die heb je in alle uitvoeringen en kleuren, maar als je het liever ingewikkeld houd dan denk ik dat hier op dit forum je vragen niet naar wens zullen beantwoord worden.

Ik hou het graag eenvoudig, correct en goedkoop veilig en betrouwbaar.

Less is more.

Bovendien is de output van je battery gard boven de 5 volt, dus een usb is 5 volt wat het nut van zo een ding in een auto is voor usb is mij een raadsel.

ik gebruik om mijn telefoon en dergelijke op te laden gewoon mijn usb plug in mijn sigaretten aansteker, de nieuwe wagens hebben dit ook aan boord dus zie niet in om iets anders te willen maken, het warm water uitvinden hoeft toch niet als er al warm water is.

wil je het extra zwaar doe dan zoals fcapri voorstelt, 10 ampere output, is heel zwaar voor usb, normaal heb je via een plug een max van 3 ampere.

Ik kwam nog nooit iets tegen dat niet toekwam met 3 ampere usb, in fcapri zijn uitvoering zou je wel 5 smartphones tegelijk kunnen voeden, met de voorwaarde dat je draden dan dik genoeg zijn natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door bern36 op woensdag 20 juni 2018 09:26:02 (17%)

dat bakje was gewoon een voorbeeldfoto die ik vond.
2.5A is meer dan voldoende als 5V lader, dan heft zelf een dike GPS nog genoeg stroom.

ik wou alleen geen fotos van 'naakte' DC/DC converters die je moet wegproppen, dan liever iets volledig afgesloten met 4 schroefjes

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat had ik begrepen hoor, maar Collin wil blijkbaar iets speciaal, dus die dc omvormer is een goede oplossing.

Wat die battery gard dan doet blijft mij een raadsel, denk dat dat hier niet van toepassing is, maar ik heb altijd een luisterend oor om iets bij te leren.

ik denk dat dit iets van onderbreker is als de accuspanning te lag komt (zowieso al slecht bij een auto om je startaccu te gaan leegtrekken. verslijt er veel te snel door).
en dan ook nog een beveiliging tegen piekspanningen van een dynamo ofzo.

ik zet zulke dingen niet, iemand die een usb adapter bouwt voor de auto moet zelf maar beveiliging voorzien tegen pieken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2018 09:15:39 schreef bern36:
Ik kwam nog nooit iets tegen dat niet toekwam met 3 ampere usb, in fcapri zijn uitvoering zou je wel 5 smartphones tegelijk kunnen voeden, met de voorwaarde dat je draden dan dik genoeg zijn natuurlijk.

Tenzij er een nieuwer type smartphone wordt opgeladen met het Quickcharge protocol, dan voldoet een standaard 12V naar 5V USB autoadapter niet meer.
Bij zwaar gebruik met navigatie, GPS, Bluetooth aan tijdens een lange rit trekt dat de accu leeg. Dan is een snellader noodzakelijk.
https://www.qualcomm.com/news/onq/2018/02/23/how-can-quick-charge-4-tu…

Welke versie de telefoon heeft staat in de manual.

uitzonderingen vragen speciale toepassingen, maar voorlopig is dit niet aan de orde bij mij althans,

Shiptronic

Overleden

Op 20 juni 2018 21:43:30 schreef RAAF12:
[...]

Tenzij er een nieuwer type smartphone wordt opgeladen met het Quickcharge protocol, dan voldoet een standaard 12V naar 5V USB autoadapter niet meer.
Bij zwaar gebruik met navigatie, GPS, Bluetooth aan tijdens een lange rit trekt dat de accu leeg. Dan is een snellader noodzakelijk.
https://www.qualcomm.com/news/onq/2018/02/23/how-can-quick-charge-4-tu…

Welke versie de telefoon heeft staat in de manual.

Niet mee eens, ik heb zon telefoon, en ook bij zwaar gebruik onderweg met navigatie stap ik s'avonds uit met een volle telefoon. Het verschil zit hem erin wat je met de data lijnen doet. Ik heb verschillende 5V adapters , meeste zwaar genoeg om hem te laden maar de meeste doen niets. Met een simpele 1A krijg ik hem wel aan het laden hoe?

Om meer dan 500mA te laden moet er 1,2V op de data draden staan soldeer D- en D+ aan elkaar, soldeer een weerstand van 10KΩ tussen GND en de data draden en een weerstand van 33KΩ tussen de data draden en +5V en voila, gaat ineens "volgas" laden.

Let op dit geld voor mijn apparaat!! Voor elk apparaat is dit anders, sommige willen ook verschil zien tussen D- en D+ , dat word onder zoeken en proberen.

Veel auto laders die wel 2A (of meer doen) worden door telefoon/tablet niet als zodoende herkent , met als gevolg dat er niet meer dan 500 mA getrokken word.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Mijn ervaring was met een Galaxy S6, daar komt 9V uit de snellaad adapter, gemeten met een USB V/A meter. Snelladen werkt alleen met het scherm uitgeschakeld. De huidige Oneplus 6 telefoon laad veel sneller op (half uur) en doet dat met 5V 1.45A, met de bijgeleverde snellader. Ik had geen reden om aan de 2 datalijnen te gaan meten. En de ooit gekochte snellaad adapter kon ik zo weer gebruiken in de auto. Het 'protocol' is nodig i.v.m de gebruikte chips.
Een 230V snellader, opgeduikeld uit een oude posting..

Het schema van de 12V auto snellader kon ik helaas niet vinden.

@collin: kun je je apparaatje niet ergens compleet inbouwen?

Als je hem gewoon op de sigaretten aansteker aansluit (en dan bedoel ik de draden aan de achterzijde), zal dit in de meeste auto's vanzelf uit staan als het contact er af is. Een batterij bewaking/beveiliging is dan ook mijns inziens wat overkill. Als je vergeet je auto van contact te halen zijn er andere verbruikers die veel meer stroom trekken!

Overigens werden mijn 4 USB uitgangen eerst gevoed met een 7805 per twee uitgangen, eentje met kortgesloten datalijnen (dus 1 of 2A laden), de andere met open datalijnen (dus op 500mA gelimiteerd mits het aangesloten apparaat zichzelf daartoe beperkt, maar dat doen m.i. vrijwel alle apparaten).
Inmiddels de twee 7805 panningsregulatoren vervangen door een enkele schakelende HRD05003 (12 tot 48V in, 5V 3Amax uit). Deze kun je met een weerstandje iets in spanning ophogen zodat hij nu 5,3V geeft, net zoals mijn Samsunglader de spanning verhoogd als mijn oude S4 meer stroom vraagt (tot 2A aan toe). Recent had ik dus inderdaad:
1 telefoon (S5 mini) op de eerste uitgang met kortgesloten datalijnen (1A)
1 dashcam op de tweede uitgang met open datalijnen (500mA)
1 telefoon (S4) op de derde uitgang met open datalijnen (500mA)
1 telefoon (iPhone 5) op de vierde uitgang met kortgesloten datalijnen (1A)
Als ik de laatste telefoons om zou ruilen, zou hij meer dan 3A gaan trekken...

Uiteraard zweeft dit ding niet ergens rond, maar zit vastgeschroeft aan het plastic waar ook de radio ingeschroeft zit en zijn alle printbanen een aansluitschroeven nog extra afgeplakt.

https://www.picclickimg.com/00/s/MTAyNFgxMDI0/z/1PIAAOSwDk5Tunfp/$/DC-DC-HRD05003-Converter-DC-24V-36V-48V-_1.jpg

RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2018 22:23:16 schreef Shiptronic:
[...]

Niet mee eens, ik heb zon telefoon, en ook bij zwaar gebruik onderweg met navigatie stap .....

Let op dit geld voor mijn apparaat!! Voor elk apparaat is dit anders, sommige willen ook verschil zien tussen D- en D+ , dat word onder zoeken en proberen.
.....
Veel auto laders die wel 2A (of meer doen) worden door telefoon/tablet niet als zodoende herkent , met als gevolg dat er niet meer dan 500 mA getrokken word.

Tablets zitten idd op 12V oplading als de quickcharge lader 5, 9 en 12V heeft (2014 en later)

Geen topickaap alleen wat nuttige infotainment inzake telefoon oplaadperikelen. Van boven naar onder: Oneplus 6 en de Galaxy S6

Bijgaand de batterijstatus en spanning/stroom van de twee telefoons. De One+6 laadt bizar snel op. In een half uurtje is ie helemaal vol met prik.
De Galaxy S6 is echt antiek aan het worden (maar ligt wel lekker klein in de hand)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 21 juni 2018 11:46:37 (24%)

Shiptronic

Overleden

ik heb dezelfde VA-meter als jouw, en die dus omgebouwd als snellaad omvormer

[edit] Die S5-mini is een geweldig ding, in het ideaale formaat!, helaas moet alles tegenwoordig groot, waarbij je vroeger werd uitgelachen met je "koelkast"

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 21 juni 2018 19:17:53 (46%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Ja dat is wel de trend vooral in Azie, *big is better* <G> De S6 is gevallen en heeft een glasbreuk onder de nieuwe screenprotector, dus die is nu reserve. Op reis heb ik altijd meerdere toestellen mee met GPS, wifi ect. Leuk dat je hem hebt omgebouwd! :-)