Middentoner vervangen

Middentoner vervangen Jamo Power 250R.

Kan iemand mij advies geven wat ik het beste kan doen als ik een nieuwe, vervangende middentoner uit wil zoeken voor deze speakerset?

Het lukt mij niet om een nieuw of passend 2e hands exemplaar te vinden. Alvast bedankt

Vraag eens aan total speaker repair wat reparatie kost. Kan zomaar meevallen.

https://www.total-speaker-repair.nl

Misschien kunnen zij ook een passende vervanger aanbieden, het is een behoorlijk goeie zaak.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Het hangt er vanaf of je een echte kwaliteits box hebt, of eentje van onbekende herkomst. Bij de laatste kan je misschien een dito speaker er in schroeven. Het resultaat zal echter altijd tegenvallen want het rendement en de karakteristiek van zo'n speaker kunneen sterk afwijken van de originele. Stel je geen eisen aan kwaliteit, maar wil je alleen maar geluid, dan zou het echter een optie kunnen zijn (géén garantie!!!!).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

doorgaans vervang je dan ook beide middentoners, anders krijg je sowiso klank verschillen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Jamo is idd goedkoop spul. De middentoner moet dezelfde zijn als er in zat. Bij vervanging door een ander type kloppen de gegevens niet meer. Kan je meten in een echovrije ruimte met een meetmicrofoon.
De maten van de conus, magneet en bevestigingsgaten moeten overeen komen. Let ook op de impedantie, het frequentiebereik en de geluidsdruk. Conusmateriaal naar keuze. Indien mogelijk heeft Kevlar met rubberen ophanging de voorkeur. Gaat een mensenleven mee.

B&W DM7

Arco

Special Member

Als je maat en gegevens hebt, kun je eens bij Visaton kijken. Hebben veel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

welk type-nummer staat er achterop de middentoner?

Iedereen hardstikke bedankt voor de snelle reacties, super!

Ik zit er dan over na te denken om de tweeter maar aan te bieden bij de reparateur die jullie hebben opgegeven. Het restaureren van de speaker is toch aardig gelukt.

Het gaat om een Jamo H-025-6, ook zal ik even kijken naar de visaton opties.

h-025-6 is een hogetonen speaker !? Mogelijk een hoorn tweeter.

Hensz

Golden Member

Op de foto in de startpost is te zien dat het i.i.g. geen hoorntweeter is.
In de beschrijving van de box als geheel zou te vinden moeten zijn dat het een midden/hoog speaker is, geen echte tweeter, maar wel vaak zo genoemd als het, zoals hier, om een tweewegsysteem gaat.

Don't Panic!

Heb je ook een foto van de defecte speaker? Van de conus?

Total speaker reparatie is ondertussen ook de foto's aan het beoordelen, mogelijk willen ze nog een poging wagen, ik ben zeer benieuwd.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat deze speakers het echt niet slecht doen als ik ze vergelijk met met mijn B&W's. Ze spelen boven mijn verwachting toch best goed voor een budget Jamo product.

[Bericht gewijzigd door carlhxe op vrijdag 22 juni 2018 11:29:07 (15%)

Het is dus een hoorn tweeter. Waarschijnlijk een OEM Fostex.

Arco

Special Member

't Is geen tweeter, die zit erboven...

https://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=31818.jpg

Is dat ding met die radiator ervoor... ;)
Jamo noemt het een 'midhorn'

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt allen, het is waarschijnlijk een philips product, volgens tsr.

maartenbakker

Golden Member

Als het een Philipsproduct is, staat er een (ander) nummer op onder de sticker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 22 juni 2018 12:31:10 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik vraag me af of het wel een 250R is. Op alle foto's heeft die n.l. een rechthoekinge speaker, niet vierkant...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is wel een originele 250 r volgens mij.

Arco

Special Member

Ah,

Zal dan wel een los afdekplaatje zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 juni 2018 12:50:54 schreef Arco:
Ik vraag me af of het wel een 250R is. Op alle foto's heeft die n.l. een rechthoekinge speaker, niet vierkant...

Het gaat dus om de mid-tweeter achter het rooster.

Is gewoon een dome tweeter met een hoorntje erop geplakt, heb ik wel eerder gezien bij Jamo, net als idd een Philips woofer van 30 watt in een 100 watt Jamo box....

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ik zag op een filmpje op youtube dat er een AD0162 Tx membraam in zit.

Met dank aan jullie input heb de speaker verstuurd naar total speaker repair, hopelijk had hij nog zo'n membraampje liggen.

Nu nog een manier bedenken om het beschadigde fineer knap te herstellen en dan zien ze er weer als nieuw uit.