Middentoner vervangen

Op 22 juni 2018 15:37:55 schreef Richard2000:
Is gewoon een dome tweeter met een hoorntje erop geplakt, heb ik wel eerder gezien bij Jamo, net als idd een Philips woofer van 30 watt in een 100 watt Jamo box....

Klopt helemaal, flinke klodder en klaar.
Ook zeer dunne bedrading, je voelt je wat genept als je de binnenkant van de Jamo's ziet, maar goed..

Op 22 juni 2018 17:09:42 schreef nijhuisr:
Ik zag op een filmpje op youtube dat er een AD0162 Tx membraam in zit.

Zou je de link willen posten? Bedankt!

wat genept? je ziet ook vaak zat een extra magneet achterop de drivers geplakt zitten, en de kast langs een lamp zetten levert vaak zat licht aan de binnenzijde op. de houten randen zijn slecht verlijmd. bij oude speakers goed te zien, op de hoek laten vallen en t valt in planken uit elkaar. je ziet dan zo waar geen lijm zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Philips tweeters zijn vaak wel goed te repareren. 1x eentje gehad waarbij de onderbreking vlak bij de verbinding naar de soldeerlip zat (gewoon weer vastgesoldeerd).
2x kunnen 'flitsen' - 1µF 500v condensator er over ontladen. Dat laatste is een laatste redmiddel, je verliest er ca. 10% van je DC-weerstand door. Desondanks is het verschil vrijwel onhoorbaar. Prima voor 'anders worden ze weggegooid' speakers.

Beetje 'n beunoplossing maar het was voor een setje speakers dat buiten (onder een afdak) kwam te hangen, dus daar wilde ik geen geld in steken.

@ Testman: die extra magneet kan magnetische afscherming zijn zodat je speakers dichterbij een beeldbuisTV kunnen staan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 23 juni 2018 14:58:23 schreef Ledlover:

@ Testman: die extra magneet kan magnetische afscherming zijn zodat je speakers dichterbij een beeldbuisTV kunnen staan.

Dat is helemaal juist ! :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dan heffen de velden elkaar op dus.. dat wordt dacht ik met een metalen kom gedaan die over de magneet zit. immers hebben speakers in crt toestellen dat standaard, waar je die magneetconstructie niet ziet bij speakers in een crt toestel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De kwaliteit van een box kun je ook al zien aan de houtsoort van het frontpaneel. Als dat dun spaanplaat is, dan is het meestal niet veel soeps.
(beetje box heeft HDF of H2 plaat, da's 4x zo dicht als spaanplaat)

Luidsprekermagneten afschermen doen ze meestal met een mu-metalen kap...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 23 juni 2018 15:23:27 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de philips fb820 ed hebben een baffle van mdf die dikker is als de kast. meestal is dat goedkope spul van spaanplaat, en nog 10mm dik ook nog. ook de hoge speakers hebben geen kastversteviging, die voel je onder wat bass gewoon breder worden. kastdemping die vroeger erin zat komt ook niet meer voor de afgelopen 20 jaar. maakt de tonen minder scherp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De Philips FB8xx zijn van 19mm H2 (4x zo dicht als spaanplaat, komt dus overeen met een spaanplaat front van 76mm dik...)
Ik heb de FB825, die weegt ook niet voor niets bijna 30kg... :) (de FB1000 weegt zelfs 70kg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt heel veel smaakjes in mdf, maar ook in spaanplaat.
Het spul wat je bij de bouwmarkt krijgt is sowieso bagger (zowel mdf als spaanplaat)
Toen ik nieuwe kasten ging maken voor mijn delta 70's (te ver beschadigd om opnieuw te fineren) heb ik gestapeld.
8mmHDF (watervast verlijmd) 8mmSpaanplaat (watervast verlijmd) wederom 8mmHDF watervast verlijmd en als afwerking (jawel :) 3mm mahonie fineer erop geplakt.
Vanwaar deze constructie......in MDF zit heel veel spanning.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

klopt, mdf en dunne multiplex ligt al gegolfd in t rek bij de bouwmarkten. in de jaren 70 toen je nog geen mdf had en meubelplaat rommel was, was de beste optie multiplex. m'n eerste boxen waren zelfbouw ( door een ander ) uit de 70's van 2 lagen 18mm multiplex met philips drivers. die hoog rendement woofers met 3 bouten achterop nog. dat was degelijk spul. met een akai aa1050 erop wilde dat wel..

als ik nog ooit zelf boxen zou gaan bouwen, laat ik wel wat zagen bij een meubelmaker, ik repareer immers ook machines voor veel van die bedrijven :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Transistors are Cool Tubes are Hot

Op 23 juni 2018 16:23:21 schreef testman:

als ik nog ooit zelf boxen zou gaan bouwen, laat ik wel wat zagen bij een meubelmaker, ik repareer immers ook machines voor veel van die bedrijven :P

Laat ik nu al ruim 18Jaar meubelmaker zijn :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 23 juni 2018 18:29:15 schreef Richard2000:
Idd, voor de prijs hoef je het niet te laten...https://www.opmaatzagen.nl/hout-plaatmateriaal/plaatmateriaal/basis-pl… .

Dat noem ik aardig aan de prijs....

Edit, we dwalen aardig af.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Op 23 juni 2018 18:33:15 schreef Gadget_inc:
[...]

Laat ik nu al ruim 18Jaar meubelmaker zijn :)

? ik dacht dat je aluminium/RVS (boot) lasser was ( daar kan je natuurlijk ook meubels van maken :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Watervaste multiplex van de bouwmarkt is ook troep.
Ik heb eens een platformpje ervan gemaakt voor een airco. Was 18mm dik en in diverse lagen buitenbeits gezet.

Binnen een half jaar was de hele boel gedelamineerd en stond alle kanten op als bij een gepelde banaan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat klopt ook ......Dat was mijn werk de afgelopen 5 jaar bij een werkgever.
Maar wil niet zeggen dat ik niet meer actief ben in meubelmakers land :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 23 juni 2018 18:47:42 schreef Arco:
Watervaste multiplex van de bouwmarkt is ook troep.
Ik heb eens een platformpje ervan gemaakt voor een airco. Was 18mm dik en in diverse lagen buitenbeits gezet.

Binnen een half jaar was de hele boel gedelamineerd en stond alle kanten op als bij een gepelde banaan... :)

Klopt.......

Maar je dient ook de koppen te behandelen met watervaste lijm.
En dat is iets wat bijna niemand doet !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Licht materiaal voor een luidsprekerbehuizing?
Ik heb altijd gehoord dat je voor een luidsprekerkast juist zo zwaar en stijf mogelijk materiaal moet gebruiken. Alles om zo laag mogelijke paneelresonanties te krijgen. Een betonnen behuizing was het meest extreme, maar er waren mensen, die voor de achterwand toch wel liefst een hardstenen of marmeren plaat kozen.
Betonmultiplex is ook goed bruikbaar omdat het zwaar en niet poreus is en geen specifieke vezelrichting heeft. Geldt ook voor goede kwaliteit spaanplaat en MDF, maar weer niet voor meubelplaat.
Lichte kasten wekken altijd argwaan op. Het gewicht heeft bovendien een negatief effect op trillingen van de kast zelf op vloer of wand overgebracht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er zijn twee "scholen" in luidsprekerbouw. Ofwel zo stijf/zwaar mogelijk ofwel licht maar dan sterk gedempt. Helemaal trillingsvrij is bijna niet mogelijk. Je kunt dan zorgen dat niet teveel trillingen van dezelfde frequentie ontstaan. Gulden snede verhouding bv. of op bepaalde plaatsen dwarsversterking in je box aanbrengen.

Op 22 juni 2018 17:09:42 schreef nijhuisr:
Ik zag op een filmpje op youtube dat er een AD0162 Tx membraam in zit.

Zou je de link alsng willen posten? Bedankt!

Tidak Ada

Golden Member

In den beginne waren er mensen, die stug volhielden dat een luidpreker op een grote plank het beste was, daarna kwamen de ( al dan niet gevouwen) exponentiële hoornluidspreker (voor een rechte moest je een grote achtertuin hebben).
Beiden liefst gemetseld of van beton! Toen kwam de gesloten en gedempte box. De laatste werd verguisd vanwege het lage rendement t.o.v. hoorn- en reflexsysteem. Daarna weer een half open systeem met passieve conus of gedempte poort.
Allemaal 'scholen' met guru's die het het beste wisten (weten en nog denken te weten).
Uiteindelijk is de exponentiële hoorn het minst slechte systeem, maar volkomen onpraktisch gezien de afmetingen en kosten.

Waarom een stijve en zware kast? Eenvoudig omdat er 180° faseverschil is tussen voor en achterzijde van de luidspreker. Daarom moet de energie van de achterzijde zoveel als mogelijk, liefst 100% worden geëlimineerd. Dat is niet te verwezenlijken als de panelen niet zo stijf en zwaar mogelijk zijn.

Lichte boxen zijn "ARBO-Boxen", omdat ze beneden de 20 kg wegen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met lichte panelen en sterke demping wordt de box als totaal niet zo licht. Meestal met (lood)bitumen als demping of sandwich constructies, of een met een akoestisch labyrint als demping.
Ook een stijf paneel zal trillen (op een hogere frequentie) en dat is bijna niet meer te onderdrukken. Maar vanwege de veelal geautomatiseerde productie is eigenlijk alleen deze soort (stijf en een beetje zwaar) commercieel over.
Lichte boxen zijn vooral goedkoop in materiaal, bewerking en transport.

Er zijn nog steeds mensen die de voorkeur geven aan luidsprekers op een plank, de zgn dipool weergevers.

Echt bij de tijd zijn aktieve kunststof design boxen met Bluetooth connectie, compact draagbaar.

RAAF12

Golden Member

Daarom metselden de die hards hun eigen kast van beton in de twee hoekwanden van de luisterruimte. Maar er zijn ook eigen brouwsels deze bijv.

van Tomothy-Schutsky Een man moet een hobby hebben.

https://youtu.be/6D5AOYn_5U8

Maar dit is de tweeter

Nergens in het filmpje wordt de AD0162 Tx genoemd?