4K WK-Voetbal via de glasvezel

RAAF12

Golden Member

Helaas doet mijn 2016 Samsung TV het niet, dus heeft het geen zin te investeren in een 4K settopbox en een duurder abo via de glasvezel.
Iemand die wel 4K kijkt en wat zijn de bevindingen?

https://www.homecinemamagazine.nl/2018/05/zo-kijk-je-het-wk-voetbal-20…

Afstemmen op een Belgische zender - daar doet je (WK) TV het wel...
Sorry - kon het niet laten

Meten is weten
RAAF12

Golden Member

Haha, leuk hoor. Maar mijn TV doet geen 4K in die uitzendnorm van de NPO1, softwarematig upgraden doe ze die Samsung TV's niet van nog maar 2 jaar oud, dat is toch belachelijk voor een 2016 model? Op Youtube ect. is wel prima 4K te kijken zelfs SUHD zoals Samsung dat noemt. Dat maar gewoon HD kijken :-)

Arco

Special Member

Zolang meeste HD uitzendingen nog niet eens van fatsoenlijke kwaliteit zijn, hoeft 4k voor mij nog niet... ;)
(verschil zie je ook pas als je binnen 2.5m van een 50"+ scherm gaat zitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het enige verschil tussen HD en SD dat ik kan onderscheiden op mijn 42" tv op 3,5 meter afstand is de scherpte van de ondertitels.
Een film of het NOS Journaal worden er geen spat scherper door.

In Duitsland zenden de "HD zenders" niet eens in HD uit.
SD is 720 x 576 pizels
HD is 1920 x 1080 pixels
Duits HD is 1280 x 720 pixels

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

720 lijnen is eigenlijk ook de correcte definitie van HD. 1080 lijnen heet officieel 'Full HD'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 21 juni 2018 16:07:54 schreef evdweele:
Het enige verschil tussen HD en SD dat ik kan onderscheiden op mijn 42" tv op 3,5 meter afstand is de scherpte van de ondertitels.
Een film of het NOS Journaal worden er geen spat scherper door.

In Duitsland zenden de "HD zenders" niet eens in HD uit.
SD is 720 x 576 pizels
HD is 1920 x 1080 pixels
Duits HD is 1280 x 720 pixels

Met fiber haalt men hogere snelheden alleen moet de KPN de kraan iets verder openzetten. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/hd-op-1-vanaf-13-juni-en-hd-g…

Op 21 juni 2018 16:07:54 schreef evdweele:
Het enige verschil tussen HD en SD dat ik kan onderscheiden op mijn 42" tv op 3,5 meter afstand is de scherpte van de ondertitels.
Een film of het NOS Journaal worden er geen spat scherper door.

In Duitsland zenden de "HD zenders" niet eens in HD uit.
SD is 720 x 576 pizels
HD is 1920 x 1080 pixels
Duits HD is 1280 x 720 pixels

even ter info, 1280 x 720 is dan wel 50P , 1920 x 1080 is slechts 50i.

1080/50i en 720/50P nemen dezelfde bandbreedte in, maar 50P is gunstiger voor bewegingen, vandaar die keuze. zeker met de platte schermen van toen die keuze gemaakt is, die konden maar slecht de-interlacen)

TS, 4K wordt niet uitgezonden. UHD wel.

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

Ok, UHD is de Samsung definitie, mijn 2016 TV heeft SUHD.

2 jaar, wat een "oud ding" zeg. Ik zie iets het verschil van UHD/ 4K en HD, maar het kan ook een beetje "overkill" worden oftewel veeel te scherp.

Op 21 juni 2018 17:25:37 schreef RAAF12:
Ok, UHD is de Samsung definitie, mijn 2016 TV heeft SUHD.

nee, UHD is de norm (2160/50P), SUHD bestaat niet als norm. Het is louter een marketing term van Sam..

evdweele

Overleden

De grote vraag is altijd met welke resolutie wordt zo'n uitzending opgenomen?
Heeft men in Rusland camera's die HD of hoger kunnen opnemen en hoe is het gesteld met de infrastructuur tussen Rusland en Nederland?

Ik kijk nooit naar voetbalwedstrijden, maar bij films heb ik heel vaak de indruk dat er gewoon een dvd in 720 x 576 wordt afgedraaid.
Dan is alleen het stukje tussen de Hilversumse studio en je tv-ontvanger HD.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
benleentje

Golden Member

1080/50i en 720/50P

Ik vind dat maar rare terminologie. Is het niet gewoon 1080I en 720P. Of te wel 1080I is interlaced en worden om en om de even en oneven beeldlijnen weergegeven. 720P is progressief en worden per keer alle beeldlijnen doorgegeven.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 juni 2018 19:26:22 schreef benleentje:
[...]Ik vind dat maar rare terminologie. Is het niet gewoon 1080I en 720P. Of te wel 1080I is interlaced en worden om en om de even en oneven beeldlijnen weergegeven. 720P is progressief en worden per keer alle beeldlijnen doorgegeven.

nee want je er is ook 720/25P, 1080/25P en 1080/25PFS . (1080/25P en PFS zie je ook dagelijks op het scherm..)
ddarom dat ik duidelijk het onderscheid maakte, om discussie uit te sluiten. blijkt zelfs dat ter discussie te staan :-)

Op 21 juni 2018 19:20:15 schreef evdweele:

Ik kijk nooit naar voetbalwedstrijden, maar bij films heb ik heel vaak de indruk dat er gewoon een dvd in 720 x 576 wordt afgedraaid.
Dan is alleen het stukje tussen de Hilversumse studio en je tv-ontvanger HD.

Die prutsers daar, krigen het niet eens voor elkaar, om ondertiteling synchroon te laten lopen met een film.
Lijkt mij dat je dit in de reclame blokken, via time code toch wel weer op de rit moet kunnen krijgen.....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

De TV moet HLG aankunnen zonder dat krijg je geen UHD voetbal uit Rusland.

Op 21 juni 2018 19:20:15 schreef evdweele:
De grote vraag is altijd met welke resolutie wordt zo'n uitzending opgenomen?
Heeft men in Rusland camera's die HD of hoger kunnen opnemen en hoe is het gesteld met de infrastructuur tussen Rusland en Nederland?

In Rusland zijn alle camera's minimum HD, en een deel is ook UHD. een deel komt uit Rusland zelf, een groter deel is onder de vorm van OB vans aangevoerd uit het buitenland.
Maar ieder land beslist hoe hij het afneemt en tevens beslist je locale kabelboer hoeveel hij het comprimeert. Ik ben geen voetbalfan, maar kijk af en toe uiteraard eens. Hier is het HD signaal best in orde. de oudjes (tv's uit de jaren 50 ) zijn ook best happy, want uit een goed HD beeld haal je een vlijmscherp SD beeld, maar dan wel op een klein schermpje en in ZW. maar best "gezellig"

RAAF12

Golden Member

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Log-G ff klooien op de fone: zonder bovenstaande HLG heb je geen UHD vanuit Rusland. Volgend jaar is de pilot en beperkt aanbod afgelopen en schakelt NL over op UHD. Netflix en vele anderen gingen voor. Ik ga echt geen nieuwe tv kopen. Die SUHD heeft motheye coating en nano pixels. Goed genoeg voor mij! Op Tweakers zijn er ongelukkigen die Sam verwijten geen updates aan te bieden in het Samsung 2016 TV forum. Zelfs een met een 3000 ? scherm....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 21 juni 2018 20:54:03 (18%)

RAAF12

Golden Member

Op 21 juni 2018 12:22:54 schreef Arco:
Zolang meeste HD uitzendingen nog niet eens van fatsoenlijke kwaliteit zijn, hoeft 4k voor mij nog niet... ;)
(verschil zie je ook pas als je binnen 2.5m van een 50"+ scherm gaat zitten...)

`

Right. Met een TV die nog niet aan vervanging toe is er prima naar te kijken. SUHD via Youtube kijken hier is echt niet normaal. Dat heeft zo'n contrastomvang en helderheid dat je zowat een 'zonnesteek' oploopt. Wat een bak licht in de ogen. Oeps, berichten hadden kunnen samengevoegd. My bad.

SUHD is 4k en heeft quantum dots met nanokristallen. Tja.

Op 21 juni 2018 19:20:15 schreef evdweele:
De grote vraag is altijd met welke resolutie wordt zo'n uitzending opgenomen?
Heeft men in Rusland camera's die HD of hoger kunnen opnemen en hoe is het gesteld met de infrastructuur tussen Rusland en Nederland?

Ik wil best geloven dat in de miljoenen- (wat zeg ik, miljarden) industrie genaamd 'voetbal' gerust de nodige 4K-camera's aangerukt zijn.
Maar het is inderdaad de vraag wat er in het transport van overblijft.

@ RAAF12: 4K heeft niets met quantum dots en nanokristallen te maken: dat er TV-boeren zijn die dat aanbieden/maken, is hun strategie.
De contrastdiepte is echter iets wat inherent verbonden is met 4K: contrast was 'vroeger' slechts 8 bit diep: meer bestond gewoon niet.
Uit m'n videocamera komt via de HD-SDI uitgang een 10 bit contrastrijk signaal en 4K kan/gaat nog een stap verder door naar 12 bit te gaan.
Dat kan inderdaad behoorlijk pittig overkomen, maar het ligt hoogstwaarschijnlijk vooral aan de afstelling van de TV zelf.
Ik heb sinds kort een industriële monitor die ik gebruik als monitor tijdens het bewerken van video. Die monitor heb ik met een testbeeld correct afgeregeld, wat met m'n 'gewone' monitor, een consumenten-geval van LG, echt niet gaat.

Dat afregelen kan met bijna geen enkele TV. Zo lang dat niet kan, begin ik zeer zeker niet aan 4K, want als dat contrastrijke signaal er is, wil ik het ook wel ten volle kunnen benutten.
Daarnaast vind ik het hele 4K-gebeuren net zo'n onzin als de overgang van SD naar HD: als wat je laat zien/gefilmd hebt gewoon van goede kwaliteit is, zien veel mensen het verschil niet, is mijn ervaring.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
evdweele

Overleden

Mijn idee is dat het placebo effect een heel grote rol speelt.
Net als bij de high-end audio nonsens; het kostte heeeel veel geld DUS is het ook beter.

Vanavond heb ik een klein testje gedaan.
Ik had een stuk van een film opgenomen in HD. Die film met AVC (Any Video Converter) geconverteerd naar SD.
Als ik de beide stukken afwisselend afspeel zie ik alleen verschil in de scherpte van de ondertitels.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Probeer maar eens echt 4k signaal op je TV of computer af te spelen en daarna op een nieuwere TV.Het is ECHT een wereld van verschil. Meer scherpte en meer contrastomvang. Voorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=LXb3EKWsInQ
en lasogen ivm de brightness:
https://www.youtube.com/watch?v=nc5Fr7Pkfag

Of je het gaat kopen is een tweede, bij mij was het duidelijk ik ging verhuizen en wilde de 4:3 glasbak kwijt. Dus werd er een nieuwe SUHD gekocht.

Maar het antwoord is duidelijk, niemand hier kijkt WK via 4k op NPO1....

Hubie

Special Member

(In brom modus) Ik zou het WK nog niet op een oude Z/W TV willen bekijken.Heel NPO 1 weken lang gegijzeld door die onzin.Waarom niet een apart sportkanaal voor die klote voetbal.Daarna krijgen we weer weken lang tour de France geneuzel.Alleen de handel vaart er wel bij.Met een WK schijnen de TV's als warme broodjes over de toonbank te gaan.(einde brom modus) Zo dat is er ook weer uit. ;-)

evdweele

Overleden

Op 23 juni 2018 10:07:31 schreef RAAF12:
en lasogen ivm de brightness:

Youtube is niet bepaald een medium om beeldkwaliteit te kunnen beoordelen. De kleuren van het eerste filmpje kloppen voor geen meter.
En als je lasogen krijgt van je tv deugen de instellingen niet.

Als dat een aanbeveling is om een tv te kopen ben je ongeschikt voor een functie in de reclamewereld >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Jammer dat je het als een wervende tekst ziet. Het is voor mij een goede aankoop geweest. Ik kijk alleen nieuws en actualiteiten en soms een goede wildlife film en of vliegtuighandelingen ect. Ik kan de spaarzame tijd die ons gegeven is ook beter invullen. Ik zit meer op co dan tv te kijken...Reclame kijk ik sowieso niet. Alleen NPO 2 journaal wat op 1 zat en wat Nieuwsuur. Soms spoel ik jinek ff door op interessant item. Gisteren iets over invasieve exoten de tijgermuggen (ervaring mee) en Redbad. Vanavond naar de première op het Zaailand te L'den met mijn dochter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 23 juni 2018 11:19:19 (32%)