versterkingsfactor transistor

Op 24 juni 2018 11:16:50 schreef deKees:
Dit is de grafiek in de datasheet. Daar kun je zien hoe de versterking varieert met de omstandigheden.

Weer is dit een doorsnede van alle mogelijke omstandigheden. En dit is een "typical" plaatje: Geen garanties. Dus: Zit het maximum van de versterkingsfactor nog steeds tussen 50 en 700 mA als de VCE iets van 10V is?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ kruimel
Vandaar dat er aleen een bereik gegeven is...
dit bracht mij terug naar af = verkeerde denkpiste van de stroomversterkingsfactor.
grtjs
emris

Op 23 juni 2018 21:50:25 schreef blackdog:
Hi,

Maar met audio is het net als met algemene electronica, men blijft maar hangen bij het oude spul...

Groet,
Blackdog

Das waar, maar dat modern , hoogperformant spul heeft een groot nadeel: voor je het weet is het obsolete. (ok, niet voor alles,maar meer dan me lief is)
Het is makkelijker een EL 84 te vinden dan een multi-emittor transistor van begin jaren 80.

groeten

Kris

Kruimel

Golden Member

Ah, ok ik denk dat je begrijp. In het geval van een transistor is het handig om hem als een spanningsgestuurde stroombrom te zien (lees: Ebers-Moll), en de hoeveelheid stroom die de basis in gaat te zien als gevolg in plaats van de oorzaak van de geleiding. Je kunt met het getal van de stroomversterking bepalen of je aansturing voldoende stroom kan leveren voor het gewenste gedrag.

Dit geldt natuurlijk alleen voor de aansturing van de transistor in het lineaire bereik (als in: niet in volle geleiding, want in een verzadigingstoestand gelden andere regels).

blackdog

Golden Member

Hi,

En kijk nu eens bij de 2SC5200 naar de Hfe, dan zie je direct het verschil met een 2N3055.
De Hfe van een moderne. transistor is veel vlakker en dus allerlij vervormingen lager.
De Ft van moderne transistoren is ook veel beter, dus bijna altijd lagere vervormingen vanaf zeg 1Khz.

Ben je bang dat b.v. later niet meer te koop is, monteer dan wat reserve onderdelen in je apparaat.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.