Marantz sr9200

Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden een marantz sr9200 aangeschaft. Helaas door een kortsluiting zijn op een kanaal de eindtransistoren naar de maan gegaan.
Naja dat hoor je wel vaker.
Ik heb de versterker uit elkaar gehaald, en vervolgens nieuwe transistoren aangeschaft bij Reichelt en enkele weerstanden.
Alles vervangen en hij blijkt nog steeds in bescherming te schakelen.

Sluiting meet ik niet meer, Zoals het hoort maar,
nadat ik gemeten heb met een multimeter in diode stand merk ik dat de 2sc2922 op c-e een waarde van ongeveer 800 aangeeft, terwijl de originele ongeveer 1200 aangeven. ik heb de transistoren die ervoor staan ook na-gemeten, maar die geven vergelijkbare waardes met de originele. lijkt me dat die dan ok zijn.

Kan het zijn dat ik fake transistoren gekregen heb? ze zien er niet helemaal uit als het origineel. Namelijk de originele hebben een duidelijk te lezen opdruk, en de gekochte niet.

persoonlijk denk ik dat die nep dingen het prima zouden moeten doen. wellicht is er nog iets anders defect ?!?

Als de eindtransistoren in kortsluiting liggen zijn meestal de stuurtransistoren ook defect omdat die eindtrappen meestal gelijkstroom gekoppeld zijn.
ook eventuele weerstanden in de schakeling nameten zeker op de collector en emitor aansluitingen van de transistoren.
succes

Klopt, een van de stuurtransistoren is inderdaad defect.
Deze had ik overzien door niet goed genoeg te meten.
Het is een wat lastig te verkrijgen transistor, maar hij komt deze week binnen.
Diverse weerstanden waren al vervangen (6 stuks) die waren definitief doorgebrand.
verder ziet het er weer prima uit met de versterker.

[Bericht gewijzigd door mas op maandag 16 juli 2018 09:52:14 (15%)

Net de pre-transistoren vervangen, helaas nog niet klaar.
Eindtransistor meet nog de zelfde waarde als voorheen.

Sine

Moderator

Ik volg even niet welke waarde je bedoeld en waarom deze zou veranderen bij het vervangen van de stuurtorren.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Misschien handig om alles even goed na te meten op het defecte kanaal.

Protectie kan duiden op gelijkspanning op de uitgang.
Eindtrap heb je al vervangen, driver transistor ook. Het kan zijn dat er nog een trapje voor zit.
Op hifiengine kun je het service manual downloaden. Met schema bekijkt het allemaal wat makkelijker.

Hoi ja service manuel had ik al, ik heb deze definitief nodig gehad om te zien welke waarde diverse doorgebrande weerstanden hadden. inderdaad voor de pre transistoren staat nog een transistor. ik heb voorzichtshalve deze ook vervangen (dus nu alle 6). er staat nog een kleine transistor na de eindtransistor (een 2sc2240) in een schakeling om fase ruis tegen te gaan. ik kan in aankomende week deze eventueel nog vervangen dan is alles nieuw.

Het is de laatste week een beetje te warm geweest om te solderen :-) uiteraard laat ik wel weten hoe het er verder voor staat.

Zo ben weer bezig geweest met de versterker.
Ik had de transistoren binnen, alles netjes er in gesoldeerd en helaas korte knal en 4 transistoren er weer uit.
Er mankeert dus meer aan de versterker dan eerst gedacht werdt.

Eerst de pre en eind transistoren er uit gehaald om te testen.
Versterker gaat aan. de 2 hoofdluidsprekers (verder niets) aangesloten.
Uitgangen zijn niet luid, en bij +2db gaat hij in protectie.
Hij neemt definitief ergens nog stroom weg.

Even nieuwe optie, het defecte kanaal is surround right, dit is dan een optie voor 7.1 waarbij het geluid van rechts (midden) zou kunnen komen. Dit wordt doorgaans nooit of zelden gebruikt en zou er dus eerst maar eens uit kunnen, en dit ga ik dan doen. geheel er uit halen en zien dat de rest weer te gebruiken is.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Met de serielamp truuk had je die knal waarschijnlijk kunnen voorkomen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op zaterdag 4 augustus 2018 10:41:06 (86%)

mel

Golden Member

Begin eerst eens met de voedingsspanning te meten..
Dan desnoods aanzetten ZONDER de eindtorren, en als je een scoop hebt, te METEN..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Helaas is mijn meet apparatuur beperkt tot een multimeter.
Tja meer is het niet.
Ik heb diverse fouten wel kunnen vinden ondertussen.
Helaas is bijna het gehele deel van deze versterker opgeblazen.
Om dat te repareren pff dat wordt te...

Nu heb ik hem even omgebouwd als voorversterker, en dat werkt zonder problemen. nu kijken wat ik er verder mee kan gaan doen.
De voeding is verder ok gelukkig.

KGE

Golden Member

Het voordeel van een stereo versterker is dat je een vergelijk bij de hand hebt (het nog werkende kanaal).

Stap voor stap alles nameten en vergelijken met het andere kanaal. Dat kan ook prima met je multimeter. Controleer vooral alle weerstanden, bij sommige kun je niet aan de buitenkant zien dat ze stuk zijn. Vergelijk steeds met het andere kanaal.

De meeste versterkeruitgangstrappen kun je prima controleren zonder de eindtransistoren. Vergelijk de spanningen in het linker en rechter kanaal.

Zwarte aanslag van een 'ontploft' onderdeel kun je verwijderen met printreiniger. Lijkt het vaak alweer een stuk minder dramatisch.

Test altijd met een 100W gloeilamp in serie met het lichtnet, scheelt veel transistoren en zekeringen.

mel

Golden Member

Moet je die lampen wel ergens kunnen kopen..ze worden zeldzaam..
Edison draait zich om in zn graf...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Nee nee, Edison was van de gelijkstroom weet je nog, Tesla was draaistroom ;)

Ik heb hier een stapeltje lampen liggen puur als test weerstanden, de 'monderne' halogeentjes zijn eigenlijk nog het beste, die hebben een erg lage koud weerstand waardoor je er in normaal geval niet te veel last van hebt.

hihi dit is zelfs 7 kanaals dus vergelijken kan ik genoeg.
1 printplaat heeft nogal schade, helaas meer dan gedacht. ik ben nu wel met opbouw begonnen, en ja 4 van de 7 kanalen werken weer.
Hij slaat niet meer in beveiliging en is gestopt met roken (hihi).

Ik gebruik juist altijd die 4 kanalen (voor en achter in stereo opstelling) en nooit meer. dus voor mij is de versterker nu weer bruikbaar.

Ik dacht eerst een defect kanaal, maar helaas dat had ik mis.
De versterker heeft 3 kanalen defect die op 1 printplaat te vinden zijn.
Misschien een goede oplossing om contact marantz te leggen en even kijken of ik deze in zijn geheel kan vernieuwen. ook al gebruik ik die 3 kanalen niet.

Op 5 augustus 2018 11:54:52 schreef Sine:
Nee nee, Edison was van de gelijkstroom weet je nog, Tesla was draaistroom ;)

Ik heb hier een stapeltje lampen liggen puur als test weerstanden, de 'monderne' halogeentjes zijn eigenlijk nog het beste, die hebben een erg lage koud weerstand waardoor je er in normaal geval niet te veel last van hebt.

Gebruik ik hier ook, met een variac er voor, een veilige "zone" is eigenlijk een must met zo'n reparaties.

voor de reparatie heb ik een schakelbaar vermogen bestaande uit 100 en 150W lampen, eerst de 150W stand, komt een smps dan netjes op, komt de test onder lastwelke de 150W doet oplichten vaak, dan naar de 325W welke niet altijd aangaat, hangt van de voeding en de last die erop zit af, daarna gaat ie direct erop, mocht het dan nog foutgaan knalt de D6 achter de scheidingstrafo eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer