Kwh meter staat stil maar ampèremeter geeft 4 A aan

Ik heb een pv installatie met de bijbehorende inverter. Deze moet aangeloten op het net.
Met een schakeling wil ik voorkomen dat ik stroom teruglever aan het net. Vreemd dat ik het omslagpunt van 0 kwh wel kan nabootsen daar het juiste vermogen te gebruiken maar dat mijn Amperemeter niet onder 3 ampère komt. Bij hogere stroomafname zakt de amperemeter wel iets maar dan gaat de kWh meter al terugdraaien. Wie weet hoe dit komt? Ik kan mijn onderstroomrelais wel op 4 A instellen maar dit lijkt mij niet de goede oplossing. Dat is allemaal niet zuiver genoeg.ik heb al met verschillende kwh en Ampere meters getest maar geven allemaal dezelfde waardes aan. Op de foto! KWh meter staat stil en ampère meter geeft meer dan 3 ampère aan. Verschillende KWh en A meters aangehangen. Allemaal hetzelfde.

Eerste wat ik me dan afvraag: waarom zou je zo'n functie in hemelsnaam willen?
Hoe het komt, zal wel iets met faseverschuiving tussen u en i te maken hebben, maar hoe dat dan weer komt... geen idee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Omdat je in España niet mag terugleveren, wel zo handig als die informatie er even bij gegeven wordt.

Maar dan nog volg ik niet helemaal hoe je dat werkend wilt krijgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 juni 2018 17:57:46 (26%)

je inverter blijft proberen om terug te leveren, hij zorgt dat de spanning dus hoger is als het net zelf. heel simpel regel je dat niet terug,. zorgen dat de netspanning voor de inverter te hoog is en dus niet terug kan leveren, lange dunne kabel ertussen welke je kunt omschakelen oid. variac met motor die over de 251V regelt zodat de inverter afschakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Geweldig smerige oplossing testman.

Zeker die dunne draad, dan sta je daar weer meer in te verstoken.

Daarnaast wil je ook bepalen wanneer je terug kan, en dat is nogal tricky als je niet weet wat het ding gaat opwekken.

in die dunne draad ga je juist niet veel verstoken, de inverter gaat immers de spanning ophogen om over de netspanning te komen, welke over de dunne draad valt, tot je aan 251V zit en de inverter plat gaat.

als de inverter vanzelf weer terugkomt als de netspanning weer lager wordt, dan kun je dit werkende krijgen. neem dan een stuk rubber kabel, die kan beter tegen warmte. je schakelt dan tussen de dikke en dunne kabel, altijd 1 aangesloten laten met omschakelen zodat de inverter geen echte stroomuitval ziet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 juni 2018 17:04:35 schreef ronasper:

Met een schakeling wil ik voorkomen dat ik stroom teruglever aan het net. Vreemd dat ik het omslagpunt van 0 kwh wel kan nabootsen daar het juiste vermogen te gebruiken maar dat mijn Amperemeter niet onder 3 ampère komt. Bij hogere stroomafname zakt de amperemeter wel iets maar dan gaat de kWh meter al terugdraaien.

waarschijnlijk zit je met een verbruiker die ook een reactief vermogen opneemt das een zogeheten blindvermogen, je betaalt er niet voor maar de A meter ziet het wel.

bvb een pomp voor filter zwembad, airco, klassieke tl verlichting zijn typische verbruikers met een reactief vermogen. Heb je zulke dingen in huis?

Hensz

Golden Member

Verkopen ze in Spanje geen inverters die van zichzelf al niet terugleveren?

Don't Panic!

Vroeg ik me ook af. Als je niet terug mag leveren dan zal daar toch wel een standaard oplossing voor bestaan?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak eens een uitgebreide uitvoering van wat je hebt en hoe en waar en waarmee je meet.
Nu kan ik er geen kaas van maken, de stroom neemt toe en de amperemeter gaat minder aangeven, dat is een beetje vreemde uitleg.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De inverter mag volgens mij wel terugleveren, alleen mag er niet teruggeleverd worden vanaf de meter richting net.
TS wil dit regelen door precies het overschot van het vermogen wat anders het net op zou gaan op te nemen, IMO een prima oplossing.
Oplossingen zoals een dunne draad tussen de inverter zodat de spanning oploopt en de inverter uitschakelt zijn dus zinloos, naast dat de inverter meteen weer inschakelt omdat de spanning meteen weer zakt is dat niet het doel van TS, dat is gewoon netto 0kwh terugleveren.

Hensz

Golden Member

Op 26 juni 2018 16:31:07 schreef Jorn:
De inverter mag volgens mij wel terugleveren, alleen mag er niet teruggeleverd worden vanaf de meter richting net.

Terugleveren tussen inverter en meter mag dus wel, maar waar c.q. aan wie lever je dan terug?

Don't Panic!

de meter mag dus niet terugleveren? of mag je wel terugleveren maar niet via de meter zodat je eigen verbruik terug zou lopen?

de truc met hoge spanning werkt wel, maar dan heb je een variac nodig die over 260V wordt geregeld, die spanning blijft hoog, ook met last.

kwestie van tussen variac en de echte netspanning schakelen zou dat worden. de truc met een extra trafo werkt ook, maar de netspanning is daar veel minder stabiel als hier, de ene dag kun je 24V extra nodig hebben om over de 251V te komen, en de andere dag maar 8V. dat is met vaste trafo's niet goed te krijgen, er zullen ook wel varistoren inzitten die bij 275V in gaan grijpen..

de rest energie verstoken gaat niet zo makkelijk, je hebt immers netspanning nodig om het geheel te laten werken, anders kon je een apart deel van je installatie maken wat gevoed wordt uit de PV, in de avond omschakelen naar net..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 juni 2018 17:20:48 schreef Hensz:
[...]
Terugleveren tussen inverter en meter mag dus wel, maar waar c.q. aan wie lever je dan terug?

Aan je eigen verbruikers.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hensz

Golden Member

Op 26 juni 2018 17:32:26 schreef Toeternietoe:
[...]
Aan je eigen verbruikers.

Ow, léveren die verbruikers dan ook wel eens?

Don't Panic!

Wat meet je wissel of gelijkstroom?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Testla heeft hier een home batterij voor, overdag laden in de niet zonuren leveren aan de eind gebruikers.

Gaat het overdag te hard dan maar affakkelen met een airco, zwembad jacuzzi
verwarming panelen enz.

En voor de liefhebbers de idiote belastingen en regels voor een land met de zo ongeveer de meeste zonuren.
https://www.spanjevandaag.com/12/12/2017/de-bizarre-situatie-rondom-zo…

Op 25 juni 2018 21:04:54 schreef kris van damme:
[...]

waarschijnlijk zit je met een verbruiker die ook een reactief vermogen opneemt das een zogeheten blindvermogen, je betaalt er niet voor maar de A meter ziet het wel.

bvb een pomp voor filter zwembad, airco, klassieke tl verlichting zijn typische verbruikers met een reactief vermogen. Heb je zulke dingen in huis?

Ja ik heb 2 zwembadpompen aanstaan en heb 10 pv panelen aangesloten en dat werkt prima. Kwh meter staat bijna stil. Probleem is dat ik er geen 1 uit kan zetten want op dat moment lever ik terug.
Hetzelfde wil ik met aico's doen maar die slaan dus via de thermostaat aan en uit. Zodoede wil ik via een relais zwembadverwarming of iets anders aan en uit laten schakelen zodat ik nooit terug ga leveren. En nu mijn vraag......wat voor een relais? Ik kom er niet uit! Ik heb op een veiling 3 inverters en heel veel zonnepanelen gokocht. Jammer dat deze op het net aangesloten MOETEN worden. Hybride omvormers zijn te koop met die mogelijkheden maar kosten een vermogen. En dan zit ik nog met mijn huidige inverters.

Op 26 juni 2018 17:31:21 schreef testman:
de meter mag dus niet terugleveren? of mag je wel terugleveren maar niet via de meter zodat je eigen verbruik terug zou lopen?

de truc met hoge spanning werkt wel, maar dan heb je een variac nodig die over 260V wordt geregeld, die spanning blijft hoog, ook met last.

kwestie van tussen variac en de echte netspanning schakelen zou dat worden. de truc met een extra trafo werkt ook, maar de netspanning is daar veel minder stabiel als hier, de ene dag kun je 24V extra nodig hebben om over de 251V te komen, en de andere dag maar 8V. dat is met vaste trafo's niet goed te krijgen, er zullen ook wel varistoren inzitten die bij 275V in gaan grijpen..

de rest energie verstoken gaat niet zo makkelijk, je hebt immers netspanning nodig om het geheel te laten werken, anders kon je een apart deel van je installatie maken wat gevoed wordt uit de PV, in de avond omschakelen naar net..

Ik denk als ik de spanning van het net opvoer wat geen probleem moet zijn mijn omvormer helemaal niet aanslaat.

Op 26 juni 2018 16:06:57 schreef KlaasZ:
Vroeg ik me ook af. Als je niet terug mag leveren dan zal daar toch wel een standaard oplossing voor bestaan?

Ja andere omvormers a € 2500.
Mijn 3 huidige kosten mij samen nog geen € 1000.

Opgelost!.....cosinus Phi verlaagd door 6 condensatoren van 30 uF is 180 uF. Eigenlijk belachelijk hoog en ik hoop dat mijn magneetschakelaar contacten het houden. Ik weet zo even niet hoe anders.

Begrijp niet wat die cosinus phi nu met dat terugleveren te maken heeft. En waar heb je die condensatoren dan wel aangesloten?

Op 15 juli 2018 16:02:04 schreef ronasper:
Opgelost!.....cosinus Phi verlaagd

Ik hoop het niet :-) je wil zeggen verbetert... (dichter bij 1 gebracht)

Je condensatoren zitten mee over de verbruikers? ttz ze worden mee afgeschakelt als de verbruiker weg valt? voor de rest prima oplossing.