Samsung LE40M87BDX/XEC gaat niet meer aan

Hallo mensen!

Mijn samsung tv gaat niet meer aan.
Bij het opstarten gaat het lampje wel branden maar blijft tikken.
Toen de tv open gemaakt en ik zag een kapotte elco.
Deze vervangen en had eigenlijk verwacht sat het proleem weg zou zijn maar hij gaat nog steeds niet aan.

Wat is de vervolg stap om te nemen?

pa3gws

Golden Member

Het tikken betekend dat de voeding niet wil opstarten.
Grote kans dat er meer elco's gaar zijn dat kan je niet altijd zien.
Dus of meten of preventief de elco's in de voeding vervangen.
Al is het dan nog steeds niet zeker dat hij het dan weer doet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Oke ! Bedankt voor je reactie.

Dus alle elco’s op die bruin gekleurde plaat vervangen?
En dan moet ik hopen dat die het weer doet?

maartenbakker

Golden Member

Die dikke elco mag je laten zitten.

Er is altijd een kans dat er iets anders stuk is en dat die elco een toevallige bijkomstigheid is. Voordat je wat gaat vervangen zou je nog een simpele test kunnen doen. Voeding met de haardroger lekker warm stoken en kijken of hij wel aangaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt! Dien ik de gehel geel/ bruine plaat te verwarmen? Of een speciaal punt op de plaat.

En als die dan wel aangaat ? Dan ligt het probleem in de elco’s of dan juizt in wat anders

Test gedaan!
Tv ging gelijk aan.
Gewoon even alle elco’s van de voeding vervangen dus ?

maartenbakker

Golden Member

Yep. Wel low-ESR types gebruiken, anders blijf je bezig. Misschien kom je weg door alleen de hogere waardes, zeg vanaf 220u te vervangen maar als je toch bezig bent...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Chips.....
Alle elco’s vervangen en hij blijft klikken bij opstarten...
Wat nu

maartenbakker

Golden Member

Zoeken wat je fout gedaan hebt. Elco verkeerdom, soldeerspettertje ergens tussen, etc.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie dat ik ergens een hele
Kleine vergeten ben. Een enkele helemaal
Onder aan het bord. Kan zo kleintje ook deze problemen veroorAmwb?

dat is de BN44-00165a voeding
moest je de fout echt niet vinden of je hebt je oude volledig om zeep geholpen!? ik heb nog een paar nieuwe te koop liggen!

Nu toh echt alle elco’s vervangen.
Helaas zonder resultaat. Langs de electro boer geweest met de voedingsplaat.
Kon geen enkel verkeerd gesoldeerde elco vinden.

What to do next.

Met de fohn blijft hij aan gaan....

maartenbakker

Golden Member

Okay, dat laatste is best wel belangrijk, dat betekent dat de fout in principe niet ingewikkeld kan zijn. In 90% van de gevallen een elco maar hier dus waarschijnlijk niet. Blijft over een slechte soldering (zet uit door de warmte en maakt dan contact), een haarscheurtje in een printspoor (idem) of een slechte halfgeleider (diode, transistor, IC met inwendig een slecht contact o.i.d.). Als je de fout met heel gericht foehnen of door op onderdelen te duwen met een plastic of houten stokje, niet kunt vinden, zou je ook koudespray kunnen gebruiken. Is even zoeken voordat je er eentje hebt die betaalbaar en milieuvriendelijk is, helaas en dan heb je er een die brandbaar is (dus uitkijken met open vuur en vonken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor je antwoord!

Hoe moet ik te werk gaan dan? Met een hout dingetje drukken als de tv koud is en dan kijken bij welke die aangaat?

Hoe kan ik eventueel andere haarscheurtjes vinden?

Eventueel met een loupe naar haarscheuren in tinverbindingen zoeken.

Begin eerst met onderdelen die berucht zijn om scheuren in de solderingen. Dat zijn over het algemeen onderdelen die mechanisch veel kracht uitoefenen op de soldering (grote/zware onderdelen).

Daarnaast de onderdelen die warm worden: alles wat op een koelplaat zit of dikke weerstanden zijn kanshebbers: door het opwarmen en weer afkoelen van die onderdelen krijgen de solderingen ervan het nogal te verduren.

Ook koelblokken zelf kunnen verbindingen vormen, dus zeker die soldeerlassen meenemen.

Als je weet hoe het eruit ziet, zie je het snel, maar ik denk dat in dit geval het sneller werkt om gewoon die onderdelen eerst door te solderen en te kijken of dat het probleem oplost.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Helaas.
Ik kan het probleem niet vinden.
Denk toch dat ik dan maar opzoek moet naar een vervangende plaat.
Die kosten ook niet enorm veel zag ik al.
Mochten er nog tips zijn zijn ze welkom.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp

mel

Golden Member

Zet je woonplaats even in je profiel.
Misschien is er wel iemand in de buurt die kan helpen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 juni 2018 15:28:42 schreef joe-joe:
dat is de BN44-00165a voeding
moest je de fout echt niet vinden of je hebt je oude volledig om zeep geholpen!? ik heb nog een paar nieuwe te koop liggen!

Wat vraag je hiervoor?

30 euro+ verzendkosten(6.90 euro)

Is dit probleem al opgelost?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 10 juli 2018 12:41:15 schreef MNM(tm):
Is dit probleem al opgelost?

Nee Helaas nog niet.

Ben nu aan het afwegen om of een nieuwe voedingspaneel te kopen bij joe-joe of toch voor een nieuwe televisie te gaan.

Kijk dan eerst eens of de voeding het wel doet door deze los te koppelen van het mainboard en de voeding dan handmatig aan te zetten door de PS-ON pin met ground te verbinden. De 5V en 12V geschakelde spanningen zouden dan stabiel op moeten komen.
Als dat het geval is, weet je dat de voeding in orde is.

Als de TV al langer met het moeizaam opstarten probleem is gebruikt, dan is de kans vrij groot dat de EEPROM op het mainboard corrupt is geraakt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Maar als ik de voeding verwarm met een fohn schiet de zending gelijk aan en dan stroom erop zet schiet de tv gelijk aan.

Dat betekend toch dat de voeding kapot is?