Condensators op PCB Senseo HD7825

Weet iemand wat voor condensators C3 & C10 op de afbeelding zijn, betreft hier PCB van de Senseo HD7825.

maartenbakker

Golden Member

Die zijn van het type "eigenlijk nooit stuk" ;-) Alleen lijkt er hier wat water op de print te hebben gelegen. Ik zou er in elk geval even de borstel met alcohol of Kontakt LR of WL overheen halen.

Het zijn trouwens ceramische ontkoppelcondensatoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reactie, hoe kom ik er achter welke ik moet hebben met welke waarden?

Ik ga het eerst even schoonmaken inderdaad...

Hubie

Special Member

Normaliter zijn die 100 nF,kijk anders even wat erop staat.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 26 juni 2018 13:21:48 (39%)

Ze zijn wel erg klein, ik soldeer ze eruit en dan onder een vergrootglas...

maartenbakker

Golden Member

De kans dat ze stuk zijn is ook na deze waterschade niet zo heel groot, denk ik.. Maar als je er redelijk zeker van bent dat je de koffiezetter verder ook weer goed kunt krijgen, kun je ze natuurlijk altijd preventief vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Wat doet die Senseo eigenlijk niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij het aanzetten knippert het middelste lampje snel, na het bijvullen van het waterreservoir knippert het lampje vervolgens langzaam en dan gebeurt er verder niks meer en is het stil.

Hubie

Special Member

Zit de vlottermagneet soms vast in de watertank? Loopt die mee met het waterniveau? Er zijn ook Senseo's met 2 vlotters.

Volgens mij een teken dat hij zijn temperatuur niet bereikt.

De jacht is mooier dan de vangst....

Enkele vlotter, loop mee met het waterniveau.(Hubie)

Waterboiler temperatuur? Hoe kan ik de waterboiler controleren of hij nog werkt? Pomp heb ik getest door er direct spanning op te zetten. (Vovpvi)

Hubie

Special Member

Dat kan ja,boiler of de klixon.
Ik zal straks het rep.handboek ff opzoeken.
Het verwarmingselement moet ongeveer 33 Ohm meten.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 26 juni 2018 17:51:46 (25%)

Overigens, ik heb de impuls condensator (C1) op de PCB al vervangen (schijnbaar het meest falende item), maar dat heeft niet geholpen. Dus was niet het probleem.

Hubie

Special Member

Wat de klacht ook was,ik begon altijd standaard met een reset.Reparatiehandleiding kan je bij een repaircafe downloaden.

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hubie bedankt, ik loop dat gene na wat je hebt opgeschreven en ga de link bekijken.

Hubie

Special Member

Philips blijft tot in de lengte van dagen nieuwe modellen op de markt brengen,je ziet door de bomen het bos niet meer.Ik ben de tel al kwijt van het aantal modellen.

Shiptronic

Overleden

Als er nu fatsoenlijke koffie uit kwam , snap ik de reparatie poging nog. Ik hen een Aluminium van Siemens, mooi ding , maar ik drink nog liever oploskoffie dan dat ik het ding weer fix ;)

Gemerkt in de winter: als hij te koud staat (temp-sensor stuk?) gaat deze ook snel knipperen, en doet verder niets!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Heb een Philips Saeco Intellia espressomachine,prima bak koffie.
Dat is stukken beter dan Senseo-drab. ;-)
Kost een paar centen (6 x de prijs van een Senseo)maar dan hebbie ok wat.

Shiptronic

Overleden

En mensen moeten de goede vraag stellen, kan ik ook het goede antwoord geven.

Wil je koffie? = Ja , altijd !

Wil je Senseo? ehn, nee bedankt !

[Sorry voor de OT]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Na 1,5 jaar repaircafe had ik het wel gezien met die Senseo's.
Afgezien van het condensator probleem waren er ook een boel stuk door kalkaanslag of droogkoken van het boilertje.
De meeste mensen gebruikte azijn voor ontkalking wat funest is voor de rubbertjes in het apparaat.
Citroenzuur korrels opgelost in water is de juiste manier om zo'n Senseo te ontkalken.
We hadden ook een keer een boilertje open gezaagd van een Senseo die nog nooit ontkalkt was.
Een halve centimeter reetketelsteen aan de wanden en het verwarmingselement ;-)

Arco

Special Member

Ik gebruik een klein espresso machientje van Delonghi. Heel goed, makkelijk schoon te maken en consistent van kwaliteit...
Automaten vind ik niks. Lastig schoon te maken, en de koffiemolen die erin zit is meestal bagger.
Ik moet nog steeds een consumentenkoffiemolen zien onder de 500 euro die fatsoenlijk maalt. Heb er 4 gehad, allemaal gammel of geen goede espressomaling...
Heb nu een oude horecamolen (Fiorenzato T80A). Altijd consistente maling en onverwoestbaar. (kan zonder probleem 24 uur per dag doormalen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

In een Saeco zitten keramische schijven voor het malen van de bonen.
Als je er geen grind in gooit gaat dat jaren mee.