Vermogen nettrafo

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Al heel lang ligt hier een behoorlijk dikke trafo te wachten tot ik er eens iets zinnigs mee doe. Alleen staat er compleet niets op kwa specificaties, of merk, of type; het enige dat erop staat is een getal van een cijfer of zes, lijkt wel geschilderd, ik denk dat het een fabricatienummer moet zijn.

Nu, de afmetingen van het blikpakket zijn (ongeveer) 43 (dik) x 87 (hoog) x 105 (breed) mm, met welk vermogen kan dat ongeveer overeenstemmen? Als ik dan eens de spanning meet, met meer en minder belasting, dan weet ik hoeveel stroom ik eruit kan verwachten.

Overigens, wellicht een stomme vraag: wat gebeurt als ik meer stroom uit een trafo probeer te trekken dan hij kan leveren? Het zal zeker wel warm worden. En wellicht zakt de secondaire spanning in elkaar?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2018 19:12:39 schreef big_fat_mama:
Nu, de afmetingen van het blikpakket zijn (ongeveer) 43 (dik) x 87 (hoog) x 105 (breed) mm, met welk vermogen kan dat ongeveer overeenstemmen?

Denk dat je daar weinig zinnigs over kunt zeggen, de draad dikte van de wikkelingen doen ook mee.

Als ik dan eens de spanning meet, met meer en minder belasting, dan weet ik hoeveel stroom ik eruit kan verwachten.

Zou je kunnen doen ja.

Overigens, wellicht een stomme vraag: wat gebeurt als ik meer stroom uit een trafo probeer te trekken dan hij kan leveren? Het zal zeker wel warm worden. En wellicht zakt de secondaire spanning in elkaar?

Ik denk beide, de spanning zakt in elkaar, maar hij zal ook beduidend warmer worden als je hem over blijft belasten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

Wat dacht je van een foto met iets als referentie er naas zoals een CD doosje.

Transformatoren zijn nogal vergevings gezind, voorals de wat grotere typen, dit komt ondermeer door de dan ook grotere thermische massa.
Een aantal minuten 50% extra stroom gaat meestal wel als je de trafo daarna weer wat rust geeft, beetje boeren verstand gebruiken bij het overbelasten.

En door iedere belasting, zakt de spanning de secondaire spanning in, "real live" gedrag :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Denk dat je daar weinig zinnigs over kunt zeggen, de draad dikte van de wikkelingen doen ook mee.

Hoezo? Het maximaal overbrengbare vermogen, bij de gegeven frekwentie van 50Hz, is toch enkel afhankelijk van de kern? Uiteraard moet het wikkeldraad de te leveren stroom aankunnen, maar dat gaat over stroom, niet over vermogen.

@Bram: ik zie niet goed de meerwaarde van een foto, maar ik zal mijn best doen. Wellicht samen met de spanningsmetingen, morgen of zo als het niet te druk wordt met het (betaalde) werk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

had hier een 600VA trafo die ik had verbouwd tot puntlas trafo, dat ding had in 10 seconden de 2 25mm2 wikkelingen goed warm, een liion celmantel laste ie zo doorheen. dat is heel wat meer trafo als een magnetrontrafo aan blikpakket heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

De draaddiameter bepaald ook de stroom die je kan trekken i.v.m. de verliezen (rendament), daarom de opmerking "real live" gedrag :-)
Je kan natuurlijk zeggen: het gaat alleen om de stroom, maar er kan alleen stroom lopen als er een spanning is en uiteindelijk gaat het dan om vermogen.

Foto en meting draaddikte zegt ons wat meer.

Maar werk gaat voor! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Draaddikte weet ik niet of ik die gemeten krijg, ik voel me niet geroepen om de trafo (gedeeltelijk) te slopen...

Ik dacht echt dat uit de afmetingen van het blikpakket kon ingeschat worden hoeveel vermogen er (ongeveer) doorheen kan, is dat nu echt niet zo simpel? Let wel, een marge van 20% kan ik perfect mee leven, ik besef wel dat het om een schatting zal gaan.

En, nogmaals, ik vraag niet naar stroom, wel naar vermogen. Dankzij de fraaie formule die @Lambiek erg vriendelijk maar ietwat nodeloos citeerde kom ik daarna de rest wel te weten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

bij bloktrafo's is dit minder makkelijk te berekenen als bij ringkern trafo's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

google plaatje

De dikke en dunne draden zijn te determineren, te merken en ohms door te meten. Meestal zal het een 220V trafo zijn :-) Het snelst heb je door wat het is, met een variac erbij en de 230V als source. Een paar gloeilampen in serie kan helpen om schade te voorkomen. Hier liggen een stuk of 30 trafo's die in de loop der jaren verzameld zijn en wachten op een bestemming...

Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2018 19:40:47 schreef big_fat_mama:
En, nogmaals, ik vraag niet naar stroom, wel naar vermogen. Dankzij de fraaie formule die @Lambiek erg vriendelijk maar ietwat nodeloos citeerde kom ik daarna de rest wel te weten.

Als je dat ding nu gewoon aansluit en belast, kun je precies zien wanneer de spanning in gaat zakken. Je weet dan de spanning en de stroom "van je belasting" dus ook het vermogen.

En heb je mijn link gezien, daar staat ook hoe je een trafo kunt berekenen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Action expresses priorities LH
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En heb je mijn link gezien, daar staat ook hoe je een trafo kunt berekenen.

Jawel, trouwens bedankt voor die link, erg lezenswaard! Maar mijn blikpakket is niet vierkant, zoals gemeld, en die tekst gaat daar nu net wel van uit. Ik heb dus een niet-standaardtrafo, blijkbaar. Hij komt het dichtste bij de M85/32 uit de tabel aldaar en die is goed voor 62 watt; de mijne is +/- 30% dikker en +/- 25% breder, zou dus zeker 100 watt moeten kunnen leveren, misschien zelfs 150.

V.w.b. "aansluiten en belasten tot hij inzakt", ja dat kan ik doen maar het wordt niet zo simpel. Het is een trafo uit een 12V batterijlader dus de spanning gaat iets van een 10-15 volt zijn dus de stroom wordt nogal stevig. Toch minimum 8 amp, daar ga ik niet "eventjes gauw" wat mee stoeien. kZal al moeten zoeken naar voldoende autolampen voor zo'n test.

Dummyload en variac zijn geen van beide beschikbaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2018 20:13:25 schreef big_fat_mama:
Dummyload en variac zijn geen van beide beschikbaar.

Dat is jammer, dat had het een stuk makkelijker gemaakt.

Maar heb je geen andere trafo met de juiste spanning, dan voed je hem daarmee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 juni 2018 19:26:57 schreef big_fat_mama:
[...] Hoezo? Het maximaal overbrengbare vermogen, bij de gegeven frekwentie van 50Hz, is toch enkel afhankelijk van de kern?

Uit link van Lambiek:

Het kernvermogen Theoretisch gezien zouden we via een kern een willekeurig vermogen kunnen overdragen.

RAAF12

Golden Member

Gewoon aan de slag dus :-) Uurtje, weet je alles over de trafo @BFM...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 26 juni 2018 20:26:22 (19%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Theoretisch gezien zouden we via een kern een willekeurig vermogen kunnen overdragen.

Bij een oneindig hoge frekwentie, jawel... Fraaie theorie, maar niet meer dan dat.

Uurtje, weet je alles over de trafo

Jawel, natuurlijk, zeker en vast - maar niet meer vandaag :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 juni 2018 21:54:11 schreef big_fat_mama:
[...] Bij een oneindig hoge frekwentie, jawel... Fraaie theorie, maar niet meer dan dat.

Nee hoor, gewoon bij 50 Hz. Bij een hoog vermogen hoort dik wikkeldraad. Tja, die heeft ruimte nodig en dan wordt de trafo dus groot. Als je de gegeven trafo wikkelt met supergeleidium, dan kan je (in theorie) meerdere megawatts uit de trafo trekken. Maar ja, dan zit je weer met de schroefjes waarmee je de koperdraden aan de trafo vastzet.
Omdat de koppeling tussen de primaire spoel en secundaire spoel niet perfect is (< 1) is er een grens aan de primaire stroom waarbij de kern verzadigd raakt. (parasitaire serie zelfinductie)

Vroeger hield ik altijd P=O^2 * 0.64 aan als vuistregel.
Waarbij O het kernoppervlak in cm2 is van het "middenbeen".

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Nog maar eens de tabel:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/33030/forum-post

Hoe zwaar een trafo belast is kun je ook aan de cos phi zien; hoe zwaarder belast, hoe dichter bij 1. (ik weet niet wat er bij overbelasting gebeurt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten een paar merkwaardige maten in de tabel. Maat B is aangegeven over de bevestigingsvoeten waar je de dikte van het blikpakket zou verwachten en maat C is aangegeven over de aansluitklemmen, dus net iets hoger dan het blikpakket.

Allicht is het geen nettrafo maar een 100V of uitgangs- audiotransformator.
Die zijn overigens soms wel als nettrafo te gebruiken, maar het komt meestal niet erg praktisch uit.

[edit]
Mijn excuses, ik had over de informatie dat het een transformator uit een lader is heen gelezen.

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 27 juni 2018 12:47:59 (23%)

Lambiek

Special Member

@ Aart,

Op 26 juni 2018 20:13:25 schreef big_fat_mama:
Het is een trafo uit een 12V batterijlader dus de spanning gaat iets van een 10-15 volt zijn dus de stroom wordt nogal stevig.

Of bedoel je de tabel van Arco? Volgens mij zijn dat gewoon standaard maten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 juni 2018 09:17:36 schreef KlaasZ:
Er zitten een paar merkwaardige maten in de tabel. [...]

Ik denk dat deze tabel oorspronkelijk niet bedoeld is als vermogens-schatter, maar dat de maten zijn opgegeven om te bepalen hoeveel ruimte je voor de montage van de transformatoren van die firma nodig hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Bij nader inzien denk ik dat ook. :)

Misschien dat Arco er een richt "grote en gewicht" mee aan wil geven, om ongeveer het vermogen te schatten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.