Help, Vervanging 74HCT138 of ULN 2003. Stomme fout gemaakt.

Schijnbaar toen ik mijn pcb heb ontworpen heb ik (weer eens) ene stomme fout gemaakt. Ik kan nog terug naar mijn oude ontwerp (dubbel ontworpen) maar wil dit nog evne kijken of dit te redden valt.

Ik heb 7 standen en die sink ik via 7 verschillende weerstanden met een ULN2003. Die wilde ik aansturen met een 74HCT138, want met drie TTL signalen kan i kzo 7 lichtstanden maken. Nu kom ik tot de ontdekking dat een 74HCT138 geinverteerd wordt: alle uitgangen zijn hoog en de actieve laag. Dit had dus andersom gemoeten....

De print kan natuurlijk niet teveel meer gewijzigd worden. Ik heb al even gezocht maar kan geen vervanger vinden van de 74HCT138 die niet geinverteerd werkt of een "Tegengestelde uln2003"..

Iemand een idee?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dan biedt je toch aan de 74HCT138 het complement van het getal aan wat je wilt displayen via je uln2003.

code:


tabel:
uln2003 toont: 74HCT138 aansturen met:
"0"             "7"
"1"             "6"
"2"             "5"
"3"             "4"
.
.
"7"             "0"

Je verlegt het probleem dus naar de spulletjes die de 74HCT138 aanstuurt.

Op 26 juni 2018 19:57:58 schreef Roland van Leusden:
74HCT238 ?

Is mooiere oplossing.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 26 juni 2018 20:06:15 (17%)

Lambiek

Special Member

Ik zou ook de 74HCT238 nemen, kun je zo over zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de 74HCT238? ik ga datasheet lichten maar klinkt goed.

Ik kan gerust het probleem naar de aansturing van de 74HCT138 want dat is een PIC..maar volgens mij lost dat het probleem niet op.. Het probleem is dat uit de 74HCT138 alles hoog is behalve het actieve signaal.. En de ULN2003 sinked diegene die hoog is (en dat zijn dus de overige 6).

Het zou fijn zijn om het in de PIC op te kunnen lossen ( want dit kan zelfs vanavond nog..) maar dat lukt toch niet, toch? Of, snap ik de oplossing net goed..

Arco

Special Member

H en L ligt hardwarematig vast in de 138, valt niets aan te veranderen. Je kunt de ULN direct met de pic aansturen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je op die micro geen 8 uitgangen beschikbaar? Ik vind het een beetje jammer dat je nog glue-logic buiten de micro nodig hebt om een driver aan te sturen. Als je 8 uitgangen hebt kun je de 74138 misschien overbruggen met wat dun draad.
[edit] ah, Arco was ietsje sneller

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Een 100 pins pic is maar weinig duurder als een 18 pins...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb de 18F46k22 in gebruik die eigenlijk qua pingebruik inderdaad ver vol zit.(en ik heb nog wat ideeen). Dus wilde er eigenlijk wat uitsparen en zo spaar ik er toch vlug 3 uit. Een grotere pic ligt niet echt voor de hand.
Ik heb het altijd nog in de 18F serie gehouden. Daarin vind ik er geen die verder aan mijn eisen voldoet:
- minimaal 2 uarts (liever zelfs 3, dus ik had hier al voor gezocht)
- minimaal hetzelfde ram 64k (zit al voor 70% programma in en voor 90% variabelen)
- minimaal 1024 bytes eeprom

Dus ik moet mss eens van de 18F af maar dit is wel een hele overstap (denk ik) dus daar zoek ik nog eens tijd voor.. Ik sta altijd open voor goede suggesties! ik moet nu al een cd4053 tussen de data leidingen zetten om tussen twee seriele signalen te schakelen dus een extra uart zou zeer welkom zijn..

Om nu de uln2003 direct aan te sturen moet ik niet enkel de 74hct138 overbruggen (das te doen) maar moet ik er ook een paar i/o's van de pic extra naartoe leggen.

Ik zou wat kunnen doen met een paar weerstanden slim te nemen en parrallel tegelijk aan te zetten en dus zo meer standen van het licht te creeren maar heb al even daarnaar gekeken maar ik zie de logica van de waarden niet om daar een paar weerstanden bij te bedenken. Dan zou er dus sowieso nog een uln tussen moeten want ik wil dat niet door de pic sinken dus een 74HCT238 van een paar centen kan er nog wel bij. ik had eerst ene 74HCT595 voor de uln zitten en dit gaf wel de mogelijkheid om twee kanalen parallel open te zetten maar dit kost veel meer processortijd dus aangezien 6 lichtstanden (plus uit) genoeg is, ben ik voor deze opstelling gegaan..

Nu nog ff ene paar dagen wachten op conrad voor de 74HCT238. Deze drop-in oplossing lost alles op als ik het goed zie.. Bedankt voor deze geweldige tip! Kunnen we weer rustig slapen..

Arco

Special Member

Een 18F67K40 is 64 pins, 128kb flash, 1024 eeprom, 5 uarts, en kost USD 1.72 bij aantallen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mmm, zou ik daar zo overheen gekeken hebben in de configurator. meermalen gezocht. Bedankt voor de tip. ga ik zeker eens inkijken want klinkt goed. Qua prijs komt dat wel goed. ik betaal meer :)

Arco

Special Member

Sinds ze in die configurator ook de Atmel chips hebben bijgevoegd is het helaas een zooitje geworden. Moeilijk of niet terug te vinden chips...
In de overzichtslijst ( http://www.microchip.com/ParamChartSearch/chart.aspx?branchID=30048 ) moet je nu ook 'show all specs' aanvinken, anders zie je niet alles...
(alle 18 pins chips zoals de 16f628a zijn ook uit de standaardlijst verdwenen)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 27 juni 2018 01:19:36 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu is voor de 16F628 de 648 een goede vervanger. Pin compatibel en groter.

PS, ik weet niet waar jij die koopt voor die prijs maar de prijs is binnen het budget. Enkel het solderen van een tqfp64, daar zie ik wel een beetje tegenop... Maar ja, je kunt niet alles hebben. Zeker een mooie chip. Dan kan ik een aantal dingen laten vervallen op de print. Zeker een toekomstige upgrade waar ik weer een heel eind verder mee kan zonder grote overstappen te hoeven maken. Thanks.

Er stond "bij aantallen", ofwel, als je er heel veel koopt (bv 500 of 1000). Ik neem aan dat jij er hooguit een paar wilt :-) Als je bij Conrad of zelfs Farnell koopt betaal je meer natuurlijk. Maar goed, die paar euro zal het ook niet doen lijkt me.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 juni 2018 20:29:13 schreef amateurtje:
Het zou fijn zijn om het in de PIC op te kunnen lossen ( want dit kan zelfs vanavond nog..) maar dat lukt toch niet, toch? Of, snap ik de oplossing net goed..

Op 26 juni 2018 20:37:40 schreef Arco:
H en L ligt hardwarematig vast in de 138, valt niets aan te veranderen.

Ik heb een nog stommere fout gemaakt. Mijn "softwareoplossing" werkt niet.