Knetterende HV in VGA monitor

fred101

Golden Member

Ik heb hier een industriele VGA monitor met CRT. Op de LG CRT: M34KWW30XX op de chassis : KME 26S14MA32H bouwjaar 1999.

Deze heeft een sync probleem.

Ik heb de boel schoongemaakt en aantal elco's vervangen. Omdat je moeilijk bij het PCB kan als dat is aangesloten heb ik gelijk maar de meeste torren en diodes getest.

Er bleek een mpsa93 op het hoofdpcb compleet short te zijn en nog een mpsa93 op het kleine board wat op de nek zit. Ik heb geen schema.

De boel weer ingebouwd maar nu komt er een HV "sproei"geluid en ozon lucht onder de flyback vandaan.

Ik durf hem niet langer dan een paar seconden aan te zetten.

Ik denk dat de HV "open" is. Ik heb ooit met zo'n flyback zitten spelen en als ik daar de spanning te hoog opvoerde met open output vonkte(streamen) hij tussen de pootjes met een zelfde geluid en stank.

Hoe pak ik dit aan ? (ik heb HV probes, zowel voor scoop als DMM)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Eerst een visuele inspectie doen, er kan een isolatiefout in de flyback zitten of ergens een losse retour (hoewel dat meer vonkt dan sproeit). Zit er een potmeterunit op? Zo ja dan is die ook verdacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

FBT's hebben meestal een voet van een x-aantal printcontacten in een rondje, of een half rondje. Deze soldeercontacten willen nog wel eens corrorderen waardoor er een vlamboogje kan ontstaan.
Ik zou de FBT en de verbonden schakeltorren even goed doorsolderen met een klodder vers soldeer.

Ps. Zet de monitor aan en trek na 10-15 seconden de stekker er uit om de monitor uit te zetten. Dan pas aan de slag.
Op deze manier lopen de eventuele hoogspanningselco's leeg waardoor je geen optater krijgt als je deze met je soldeertin raakt.

[Bericht gewijzigd door T-sec op woensdag 27 juni 2018 14:28:41 (30%)

fred101

Golden Member

Tsec, de FBT is er af geweest om het pcb en de FBT te reinigen. Na solderen heb ik alle flux met ipa weggepoetst

Er zit een screen en focus pot op de flyback. Ik ben zo dom geweest om hem niet eerst aan te zetten. Nu weet ik niet of hij hiervoor ook al sproeide. Ik heb nog al goede oren en niet geprobeerd of hij zo wel beeld geeft. Kan ik dat pot deel open maken ?

Ik had het grote PCB al nagelopen op solderingen. En alles gereinigd. Nu ook het nekboard. Daar zitten 3 torren, ik denk de RGB drivers. De solderingen waren allemaal gebroken. Het zelfde voor de B+ (de dunne rode draad die uit de flyback komt)Mogelijk eerst nog net goed genoeg maar door het uitbouwen etc kan het nu misschien net te veel zijn geweest.

Kan ik de boel uit de kast testen want dat steeds inbouwen is zoveel werk en lastig meten ? De DAG laag hangt tegen een staaldraad met een veer maar die zit geïsoleerd van het chassis. Van daar gaat een draad naar het PCB. Kan ik er een stuk gestript draad op tapen en die aan die veer vastmaken. En de rand om het frame zit aan het geaarde chassis. Moet ik het CRT frame dan ook aarden ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Het is nu erger, hij sisselt nog steeds maar nu trekt hij dikke wit blauwe vonken tussen het flyback trafo deel en de bovenkant van het potmeterhuis naar het "buisje" waar de anode draad uitkomt. De vonken zijn vrij lang en knallen redelijk hard.

Heeft dit wat met een sync probleem te maken ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Er kan relatie zijn, maar ik zou me op het ernstigste problem 'focusseren'. Er is of een te hoge hoogspanning of een isolatiefout in de flybacktrafo.

Je zou de voedingsspanning van de lijneindtrap eens los kunnen nemen en meten of die enigszins redelijk is. Je zou ook de condensatoren die over de lijneindtrap zitten (meestal tussen 470p en 22n en werkspanning >1kV) eens op capaciteit kunnen meten.

Als die punten in orde zijn, zou een te hoge hoogspanning nog kunnen komen door een lijnoscillator die op een te lage frequentie loopt (linkje met je syncprobleem), maar die kans is al kleiner.

Wat je bij monitoren ook nog wel eens tegenkomt is een hoogspanningsstabilisatie met feedback. Als de feedback verbroken is, dan zou je dit soort verschijnselen ook nog wel kunnen krijgen al zit er dan meestal wel ergens een beveiliging op. Het chassistype zegt me niets, maar bij een hoogspanningsstabilisatie met feedback verwacht ik dat de horizontale afbuiging een eigen losse eindtrap heeft.

Het is niet raadzaam om de hoogspanning te meten; door de overslag loop je grote kans om weer allerlei halfgeleiders op te blazen. Je trafo is in principe toch al afgeschreven, maar slechter te redden naarmate er meer vonksporen doorheen lopen.

Wat is het merk en type van de flyback?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Op de FB staat: 154-311C, TL16JL15F, 30FN0100/1 (denk ik), 847?26100(denk ik) De "denk ik's" staan op een halfleesbare stikker.

Ik denk dat de HV diode dood is. Alle windingen lijken goed. De isolatie onderling is meer dan 1000V
De potmeters reageren (71-110M en 3-18M)

De diode begint bij ongeveer 20V te geleiden maar dan praat je over uA's en zeker geen diode knie. Bij 40V loopt er ongeveer 200 uA. Bij 75V is het iets van 400 uA. De lijn gaat redelijk lineair en langzaam omhoog. (op de curvetracer), maar dan alleen met de plus op de anode cup en dat is volgens mij de verkeerde kant op.

Dus ik denk dat de FB al intermittent gammel was, de twee torren heeft vermoord en dat nu alles weer schoon en goed gesoldeerd was met nieuwe elco's, de nekslag voor een diode was.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat kwam vaker voor bij hoogspanning in pc monitoren, de overslag nekte een ic en t was over met het ding. heb er 1 gehad die dit had, gemaakt met en 2 componentenlijn, wat nog 3 jaar hield. toen maar weg gemikt, immers was crt al over toen.

een scheur in de kern van de spoel bovenaan, waar de spanning het hoogste is, slaat ie dan over. dat plekje moet ook goed uitgekrast worden, anders blijft dit geleiden. vaak komt het met hoge luchtvochtigheid er weer uit, je ruikt de ozon op een gegeven moment..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

154-311C is in elk geval een ouderwets Goldstar-codenummer, wel apart voor 1999 want toen was het al lang LG. Je kunt dat nummer vast in Google steken, ik zal later nog kijken of er meer zinnigs te vinden is.

Het kan inderdaad heel goed dat de trafo zelf gewoon de oorzaak is, al moet je alsnog wel proberen uit te sluiten dat de hoogspanning te hoog was, voor het geval je tot reparatie overgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juni 2018 16:24:43 schreef maartenbakker:
Je zou ook de condensatoren die over de lijneindtrap zitten (meestal tussen 470p en 22n en werkspanning >1kV) eens op capaciteit kunnen meten.

Dood of niet dood, als je 'm wilt herstellen zou ik sowieso deze meting doen (of domweg vervangen).

fred101

Golden Member

Volgens mij is de interne HV diode dood.
Ik had Alle condensators getest.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 27 juni 2018 21:02:56 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zou een te hoge hoogspanning nog kunnen komen door een lijnoscillator die op een te lage frequentie loopt

De lijnoscillator loopt niet te traag, maar te snel. On dat geval vliegt de spanning omhoog.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sine

Moderator

CRT van 20 jaar oud? Industrieele omgeving?

Wat Ship ook al zegt, LCD er in, zeker bij vga is dat geen enkel probleem.