Ruis op gitaarversterker

Gitaarversterkers met ruis, weet iemand hier raad mee?
Versterker geeft ruis ook al is er geen input aangesloten. Geeft wel enkel ruis indien volume en gain zo goed als volledig open staan. Dus storing zit hem duidelijk in de voorversterker. Heb de aarding naar de voorversterker PCB nagekeken en voorzien van een extra kabel om 100% zeker te zijn.
Draaien aan Treble, Middle en Bass hebben ook invloed op de ruis, maar dit zal te wijten zijn aan de extra versterking (meer ruis bij het open draaien).
In bijlage het schema van de versterker in kwestie.
Heb met de scoop enkele punten gecontroleerd hieruit blijkt op het eerste zicht dat de ruis ontstaat na de eerste gain/hex inverter, iemand een idee wat juist de oorzaak zou kunnen zijn?
Het hele schema kan je hier terug vinden: https://elektrotanya.com/laney_gc80_sch.pdf/download.html

Hugo Welther

Moderator

Elke versterker ruist. Zeker bij vol open volume en gain.
Als ik zo die scoop plaatjes bekijk met 100µV aan ruis zou ik mij geen zorgen maken. Prima specs.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Als er clean gespeeld wordt is er toch degelijk wat ruis waarneembaar. Dis volgens mij is er wel iets niet 100% in orde. Ik zal de voorversterker wat verder aflopen met de scoop de komende dagen.
Wat is volgens u de min/max aan ruis dat op de voorversterker aanwezig kan/mag zijn?

@Hugo, volgens mij zie ik in de scoop plaatjes eerder 100mV dan 100uV. Maar met een scoop dit soort ruis te meten is lastig. Moet je al een deftige scoop hebben. De meeste ruisen veel meer uit zich zelf.

Ik maak het regelmatig mee dat door misbruik (laatst nog met een Marshall van een soort pop collectief) dat de ingangs trap van de eerste opamp beschadigd raakt. Mijn eerste advies zou zijn. Vervang gewoon U1 en daarna U2. Zijn componentjes van onder de euro.

Oja je kunt ook even de ingangs beveiligings diodes (D1-D2) eentje even losgooien. Zeners kunnen ook problemen veroorzaken

[Bericht gewijzigd door duif op donderdag 28 juni 2018 08:52:27 (12%)

fred101

Golden Member

Heeft hij hiervoor nooit geruist ?

Mijn Fender Twin reverb en Champ zijn nooit echt stil geweest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ondertussen onderstaande al geprobeerd (zie schema), maar helaas zonder succes.
Nog steeds ruis..
- D1-D2 los gekoppeld
- U1 & U2 vervangen
- U3, U4, U5 & U6 vervangen

Nog iemand ervaring of mogelijke oorzaken?

RAAF12

Golden Member

Je kan per trap checken waar de ruis vandaan komt. De inputs even tijdelijk met een 0.1µF C naar aarde kortsluiten en luisteren of de ruis dan weg is. Ik gok erop dat de 1M5 weerstand in de eerste trap rot is. Er zijn vele manieren om fouten te zoeken, deze is wellicht het eenvoudigst als er een condensator beschikbaar is...

Heb enkele keren een 100nF cap aangesloten tussen ground en de punten op het schema in bijlage. Heb steeds punt per punt aangesloten en getest (dus steeds maar één cap aangesloten).
Bij punt A en B was er nog steeds even veel ruis.
Bij punt C was de ruis al minder, maar nog steeds aanwezig.
Bij punt D was de (extra) ruis die versterkt wordt door de gain op 100% te zetten volledig weg, maar helaas is er nog steeds ruis op de uitgang. Wat dus wijst op ruis-bronnen op meerdere plaatsen (zowel voor als na de gain).
Bij punt E was de ruis, vreemd genoeg, terug volledig aanwezig.
Hopeloos geval?
Ik weet niet hoeveel ruis de versterker vroeger genereerde, aangezien het niet mijn eigen versterker is.

Sine

Moderator

Heb je het over ruis (Hisss) of brom (Hummm)?

Op 16 juli 2018 21:42:52 schreef Sine:
Heb je het over ruis (Hisss) of brom (Hummm)?

Toch eerder ruis, geen brom.

maartenbakker

Golden Member

U2 en U4 vervangen geeft kans op extra problemen, daar moeten "magische types" in, de apparaatfabrikant vertrouwt op ongedocumenteerde eigenschappen die per merk en exact type kunnen verschillen. Het zijn typisch onderdelen die ueberhaupt niet op ruiseigenschappen (kunnen) worden geselecteerd. Heb je er exact hetzelfde merk en type ingezet of dan toch tenminste een type dat op UBE eindigt?

Als ik als niet echt heel erg audiokenner toch zou kiezen voor klakkeloos vervangen, zou ik voor de TL072 een moderner vergelijkbaar type zoeken; aangezien alles ruist denk ik dat het een eigenschap van de gebruikte opamps is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Weerstanden kunnen ook ruisen, zeker als zij warm worden. Er zitten ook wat andere halfgeleiders in de signaal weg die ruis kunnen veroorzaken. De ruis kan nog uit de voeding komen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 juli 2018 00:02:43 schreef maartenbakker:
U2 en U4 vervangen geeft kans op extra problemen, daar moeten "magische types" in, de apparaatfabrikant vertrouwt op ongedocumenteerde eigenschappen die per merk en exact type kunnen verschillen. Het zijn typisch onderdelen die ueberhaupt niet op ruiseigenschappen (kunnen) worden geselecteerd. Heb je er exact hetzelfde merk en type ingezet of dan toch tenminste een type dat op UBE eindigt?

Als ik als niet echt heel erg audiokenner toch zou kiezen voor klakkeloos vervangen, zou ik voor de TL072 een moderner vergelijkbaar type zoeken; aangezien alles ruist denk ik dat het een eigenschap van de gebruikte opamps is.

Dat wist ik niet.. Bedankt voor de informatie.. Waarvoor staat de "UBE"?
IC's die er in zaten;
TL072CN
MC14069UBCP

IC's die er in gestoken zijn;
TL072CP
CD4069UBE

Weet je wat het verschil is tussen de CN en CP?

Op 17 juli 2018 06:53:11 schreef Hugo Welther:
Weerstanden kunnen ook ruisen, zeker als zij warm worden. Er zitten ook wat andere halfgeleiders in de signaal weg die ruis kunnen veroorzaken. De ruis kan nog uit de voeding komen.

Op de voeding zit ook wel wat ruis..
Zie bijlage.
Hoewel het wel de vraag is of deze ruis enkel uit de voeding komt en niet door de labnation smartscope wordt opgewekt/opgepikt.

Edit; ook extra foto toegevoegd met 150nF cap aangesloten aan de V+ voeding uitgang