Aansluiten saunakachel kabels op externe bediening

Onze elektricien gaat de saunakachel aansluiten op de externe bediening. Nu mist het aansluitschema en is er nergens een merk te vinden. De elektricien weet niet hoe.
Hieronder een foto van de externe box en de kabels van de kachel. Wie weet waar deze aan te sluiten?

De ringetjes zijn eigenlijk te groot voor de 3 plekjes die nog over zijn.

[Bericht gewijzigd door Roos1982 op woensdag 27 juni 2018 23:15:09 (13%)

dit klopt niet zo te zien, je hebt 3 relais met 1 rode draad voor de voeding, die naar die dikke onderste bout gaat met de 3 draden eraan. de draden uit de automaat zouden er niet moeten zitten, dat zijn de afgaande van de relais naar de verwarming, althans 2 relais. de blauwe draad naar het element parallel op de witte draden zetten op de middelste bout, de 2 rode op 2 uitgangen van 2 verschillende relais.

ik neem aan dat dit op het dak van de sauna zit? want dit is alles behalve een veilige constructie. die automaat doet geen moer, want is 63A wat 4x zoveel is als de automaat in de meterkast. de kabel voor de voeding is 1,5mm2 en dient met aderhulzen gemaakt te worden, anders smeult het los na een tijdje. dit ding doet zo 3600W of meer..

ik zou die aansluitingen bovenop anders maken, niet die bouten gebruiken, maar een wago soepel lasdop erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Super bedankt voor je reactie. Dit zit inderdaad op het dak van de sauna. Je zegt dat het geen veilige constructie is? Wat zou er dan nodig zijn om het veilig te maken?

Er is trouwens ook nog een witte draad die van de kachel af komt.
Zou jij onze elektricien telefonisch kunnen ondersteunen bij het aansluiten?

Op 28 juni 2018 00:06:02 schreef testman:
dit klopt niet zo te zien, je hebt 3 relais met 1 rode draad voor de voeding, die naar die dikke onderste bout gaat met de 3 draden eraan. de draden uit de automaat zouden er niet moeten zitten, dat zijn de afgaande van de relais naar de verwarming, althans 2 relais. de blauwe draad naar het element parallel op de witte draden zetten op de middelste bout, de 2 rode op 2 uitgangen van 2 verschillende relais.

ik neem aan dat dit op het dak van de sauna zit? want dit is alles behalve een veilige constructie. die automaat doet geen moer, want is 63A wat 4x zoveel is als de automaat in de meterkast. de kabel voor de voeding is 1,5mm2 en dient met aderhulzen gemaakt te worden, anders smeult het los na een tijdje. dit ding doet zo 3600W of meer..

ik zou die aansluitingen bovenop anders maken, niet die bouten gebruiken, maar een wago soepel lasdop erop..

Buiten de zekeringautomaat die vervangen moet worden voor een lager en passend model vind ik de bekabeling ook vrij dun en heb ook mijn bedenkingen bij de schakelcapaciteit van de relais. Made in China?

Wat is het vermogen van de saunakachel? (Staat als het goed is achterop)
Wie is de leverancier en kan die niet in een schema voorzien?
Een beetje ervaren elektricien zou er met wat meten toch wel uit komen?

evdweele

Overleden

Uit die blikken doos komen allemaal draden zonder enige trekontlasting. Dat geeft weinig vertrouwen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

die relais in merk uitvoering kunnen standaard al 18A bij 250V schakelen, en gaan tot over 25A. dus dat moet nog een eind komen met omse lasten op die relais.

aan de saunakachel zou ik een 3x 2,5mm2 kabel zetten, op een geaard wcd, aansluiten. niet het ding in een slaapkamer opstellen en op een gammel ongeaard wcd aansluiten, alle metalen delen van de kachel staan met een rot element onder spanning zonder randaarde.

middels een wartel de alu doos ingaan, daar met wago soepel lasdop uitsplitsen over de relais. de draden van de elementen ook door een wartel heen de alu doos indoen. die 3 bouten in de doos eruit mikken. de automaat laten vervallen, als er al een stekker aan de sauna zit fungeert die ook als "werkschakelaar" de automaat heeft grote gaten voor 25mm2, die dunne draad zit er niet goed in vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties. Duidelijk is dat er nog veel moet gebeuren om het veilig werkend te krijgen. Het is een 6kw kachel. Denk dat we op zoek moeten naar een andere elektricien.

Iemand een suggestie? We wonen in Utrecht, vlak aan A2.

een 6000W kachel gaat niet werken op een gewone groep, daar kan maximaal 3600W over worden getrokken. afhankelijk van de hoofdzekering(en) kan het dat je zelfs een zwaardere voeding nodig hebt. 6000W is 26Ampere bij 230V, als je maar 1 hoofdzekering hebt van 25A is dat erg krap, in huis kan er niets meer aangezet worden dan. 1x 35A of 3x25A krachtstroom is minstens nodig.

je hebt ofwel een aparte fornuisgroep nodig van 2x 16A ofwel een 2 polige C25A automaat met aardlek 30ma. dit is vaak niet mogelijk zonder zichtwerk, of staat hij op een lege slaapkamer kun je miss de leiding van coax of telefoon gebruiken om de aparte groep aan te leggen.

je zou ook 1 deel kunnen gebruiken van de kachel, dat zal 3000W zijn, het opwarmen duurt dan wel langer, maar dan kan je wel een bestaande 230V groep gebruiken.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 28 juni 2018 20:17:04 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer