Andere rom op BFM Slots (Scorpion2)

Wederom bedankt voor de reacties (neem alle bruikbare tips mee),

Ik zoek ook nog een geschikte programmer om mee te werken het liefst rond de 50 euro maar kan er niet goed wijs uitkomen welke nu geschikt zou zijn en die ik later ook nog kan gebruiken voor andere projecten.
Is een eeprom programmer voor het zelfde doeleind te gebruiken? Ben zelf niet echt thuis in programmers alleen de PIC-reeks ken ik dan weer wel.

Liefst niet via Ali-Express ik heb altijd een vaag beeld van 'Ali' express... gevoelsmatig.

Trouwens er zitten een aantal rs323 aansluitingen op de kast zou ik daar iets mee kunnen via de computer met software.

Zou deze programmer goed zijn?

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op dinsdag 10 juli 2018 19:00:18 (13%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

[url] Zou deze http://www.volumerate.com/product/156364?gclid=CjwKCAjwspHaBRBFEiwA0eM… programmer goed zijn? [/url]

Geen idee. De verkoper geeft geen of weinig informatie. Hardwarematig kun je met zo'n zif voet alles wel programmeren. Maar zoals ik zei al hoort bij een dergelijke programmer een knap stuk software en een zeer uitgebreide bibliotheek met veel soorten geheugen modules. Vroeger was een programmer erg duur vanwege deze bibliotheek.

Ik zou deze niet kopen omdat er niet verteld wordt wat de erbij geleverde software kan. De kans is zelfs groot dat het allemaal in het chinees is. Je wilt niet bij ali kopen? Volgens mij is dit net zo'n soort chinees, alleen heet hij niet ali.

Ik heb hem ook bij ali gevonden:

https://nl.aliexpress.com/item/1Set-13000-ICs-TL866CS-Programmer-USB-2…

Hier staat wat meer info. Die info ziet er leuk uit maar er staats niets in over programmeren van ouderwetse 27xxx of 25xxx eproms. Waarschijnlijk kan hij dat dus niet. Tevens wordt hij gevoed uit de USb aansluiting van een computer. Dat is 5 volt. Programmeerspanningen van die oude dingen waren 24, 26 of sommige zelfs 29 volt. En er was ook een behoorlijke stroom voor nodig. Hiervoor zou de programmer dus een spannings converter moeten hebben. Ik vermoed zomaar dat die er niet inzit. Je usb poort zou dan ook flinke belasting aan moeten kunnen.

Let wel op dat deze geheugens van voor het pic en atmel flash tijdperk en van voor het usb tijdperk zijn zijn.

Je had rs232 (met 25 polig sub D) en centronics aansluiting op de computer. En met een van die twee werden ook de programmers aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 10 juli 2018 19:44:37 (48%)

evdweele

Overleden

Ik heb hier nog een EPROM programmer + UV wisser liggen. Hij stamt uit 1990 of daaromtrent.
In het bijbehorende boekje staat op pagina 11 en 12 een lijst met EPROMs waarvoor hij is geschikt: 2716 t/m 27512.

De aansluiting van de programmer is RS232 (DB25 met verloopkabeltje naar DB9)
Hij werd aangestuurd met een terminal programma Procomm (toen nog onder DOS).

De UV wisser werkt op 12V DC.

Ik weet niet of de programmer en de wisser het nog doen.

Het boekje heb ik gescand, dan kan je kijken of je er iets aan hebt.

Prijs € 10,- + verzendkosten met Post.nl

Stuur me maar een mailtje als je het setje wilt hebben.

P.S. Ik doe er ook nog een stuk of 50 EPROMS bij (meest gebruikte) 2716 en 2732.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 10 juli 2018 20:42:03 schreef evdweele:
Ik heb hier nog een EPROM programmer + UV wisser liggen. Hij stamt uit 1990 of daaromtrent.
In het bijbehorende boekje staat op pagina 11 en 12 een lijst met EPROMs waarvoor hij is geschikt: 2716 t/m 27512.

De aansluiting van de programmer is RS232 (DB25 met verloopkabeltje naar DB9)
Hij werd aangestuurd met een terminal programma Procomm (toen nog onder DOS).

De UV wisser werkt op 12V DC.

Ik weet niet of de programmer en de wisser het nog doen.

Het boekje heb ik gescand, dan kan je kijken of je er iets aan hebt.

Prijs € 10,- + verzendkosten met Post.nl

Stuur me maar een mailtje als je het setje wilt hebben.

P.S. Ik doe er ook nog een stuk of 50 EPROMS bij (meest gebruikte) 2716 en 2732.

Ja die wil ik zeker overnemen mooi apparaat.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Ja Ex-fietser
De programmeerspanning is nog iets wat ik uit de PDF ga lezen had er al snel doorgekeken maar ga er als ik tijd heb goed voor zitten.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Iedereen roept hier vanalles, maar jullie brengen GoldCaptain alleen maar meer in de veronderstelling dat hij zomaar andere spellen op z'n gokkast kan zetten door wat EPROMS te branden en te wisselen.

De Scorpion 2 is een typisch gokkast-bord. Er zal een uitbreiding voor de video-uitgang op zitten, want de oorspronkelijke MPU was voor een reguliere gokkast (met rollen en lichtjes). Er zijn misschien enkele compatibele ROMs te krijgen die van oorsprong ook op een Scorpion 2 met deze video-hardware zijn uitgebracht. Dat zijn absoluut niet de arcade-spellen die GoldCaptain lijkt te verwachten.

Ik heb deze SLOTS machine ook langs zien komen op marktplaats (toen gratis op te halen), maar heb hem expres maar even aan me voorbij laten gaan.

Als je iets van Arcade-spellen (of mario, of wat dan ook) wil spelen op deze kast, is de kortste weg om MAME op een oude PC te draaien en ofwel te proberen de aanwezige monitor aan te sturen (veelal een variant van TTL-RGB met niet zelden wat exotische frequenties), ofwel een oude VGA-monitor (CRT) van vergelijkbare grootte te vinden en de ingewanden over te zetten.

Echter, als je die weg in slaat zijn er veel mooiere cabinets te vinden, die zich beter lenen voor arcade-spellen (inbouwmogelijkheden joystick, kijkhoek en afstand tot het scherm, etc).

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Op 10 juli 2018 22:31:37 schreef Jochem:
Iedereen roept hier vanalles, maar jullie brengen GoldCaptain alleen maar meer in de veronderstelling dat hij zomaar andere spellen op z'n gokkast kan zetten door wat EPROMS te branden en te wisselen.

Ik ga er vanuit dat de TS over voldoende kennis beschikt om zo'n gokkast te programmeren.
Zonder uitgebreide kennis van programmeren en specifiek van deze gokkast is het natuurlijk een kansloze zaak.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ja dat gaat wel lukken, er is vast een oplossing om dit om te zetten.

Even offtopic..
Ze hebben net de andere kast afgeleverd de Twilight (zonder voeding) met nog twee andere voedingen. Nog wat te hobbyen dus.
Met een Scorpion 4 MPU (compleet)

http://i66.tinypic.com/mwozee.jpg

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
evdweele

Overleden

Op 10 juli 2018 23:14:21 schreef GoldCaptain:
Ja dat gaat wel lukken, er is vast een oplossing om dit om te zetten.

Dénk je dat er oplossing komt aandwarrelen of ben je zo bedreven in het programmeren dat je alles van de software van die machine kent?
Hopen en wensen dat er een oplossing komt is volstrekt onvoldoende.

Ik verkoop die programmer alleen aan iemand die er daadwerkelijk iets mee kan doen. Er zijn vast nog andere gegadigden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 10 juli 2018 23:25:40 schreef evdweele:
[...]Dénk je dat er oplossing komt aandwarrelen of ben je zo bedreven in het programmeren dat je alles van de software van die machine kent?
Hopen en wensen dat er een oplossing komt is volstrekt onvoldoende.

Ik verkoop die programmer alleen aan iemand die er daadwerkelijk iets mee kan doen. Er zijn vast nog andere gegadigden.

Zoals ik al zei heb verstand van PIC microcontrollers en dus niet specifiek alle kennis heb van deze kast. Ik vraag via dit topic alleen om mee te denken of als iemand er al mee gewerkt heeft om raad. Ik weet dat er andere software op kan draaien want heb verschillenden gezien ook met kaart spellen, pyramide etc. Zo'n gecompliceerd is het nou ook weer niet. Het is, zoals ik het inschat, een kwestie van uitzoeken wat de code is, wat er opstaat, on welk formaat, dan kijken of je de eprom kan klonen en als dat kan, zou je al verder kunnen wellicht.

Wat betreft de programmer, jah, het is wel onder DOS neem ik aan ,gezien het bouwjaar, of ik er wat aan heb is ook de vraag en u weet niet of hij werkt. Beter zou zijn als ik een wat recenter type zou kopen dan heb ik er later ook nog wat aan. Maar u bent er zo goedkoop mee dat ik heb wel zou willen al is het maar om mee te showen in het café. Maar goed ik hoor het wel.

Zit hier niet te wachten op een instant-oplossing dat is mijn bedoeling niet.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
evdweele

Overleden

Sorry, ik kreeg de indruk dat je dacht dat alleen een andere EPROM voldoende was om het apparaat werkend te krijgen.

Zojuist heb ik de programmer en de UV-wisser getest en beide zijn in orde.
Schrijven naar en lezen van de programmer kan met elk terminal programma, als het maar instelbaar is op 1200 bps.
Ik heb de test uitgevoerd met Hyperterminal onder Windows7.
Hyperterminal zit sinds Vista niet meer in Windows, ik heb het gekopieerd uit Windows XP.
Waarschijnlijk heb je op je pc wel een echte seriële poort nodig. Via een USB-RS232 adapter zou wel eens problemen kunnen opleveren.

Ik stuur je straks een e-mail voor de verdere afhandeling.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Hier staat wat meer info. Die info ziet er leuk uit maar er staats niets in over programmeren van ouderwetse 27xxx of 25xxx eproms. Waarschijnlijk kan hij dat dus niet. Tevens wordt hij gevoed uit de USb aansluiting van een computer. Dat is 5 volt. Programmeerspanningen van die oude dingen waren 24, 26 of sommige zelfs 29 volt. En er was ook een behoorlijke stroom voor nodig. Hiervoor zou de programmer dus een converter moeten hebben. Ik vermoed zomaar dat die er niet inzit. Je usb poort zou dan ook flinke belasting aan moeten kunne

Assumptions are the mother of all fuckups zeggen ze wel eens ;-). Ik heb die TL866 al een tijd en hij doet alle van de 2716 tot de laatste nieuwe. Ook de 2532 maar dan wel via een verloopvoetje. Het apparaat heeft een ingebouwde DC/DC converter dus ook programmeerspanningen van 12.5 , 21, en 25 Volt zonder problemen. 29 V niet maar ben die zelf nog nooit tegengekomen in de laatste 30 jaar.

Hier de supported device list :
http://www.autoelectric.cn/minipro/miniprosupportlist.txt

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 juli 2018 08:43:43 schreef bprosman:
[...]
Assumptions are the mother of all fuckups zeggen ze wel eens ;-). Ik heb die TL866 al een tijd en hij doet alle van de 2716 tot de laatste nieuwe. Ook de 2532 maar dan wel via een verloopvoetje. Het apparaat heeft een ingebouwde DC/DC converter dus ook programmeerspanningen van 12.5 , 21, en 25 Volt zonder problemen. 29 V niet maar ben die zelf nog nooit tegengekomen in de laatste 30 jaar.

Hier de supported device list :
http://www.autoelectric.cn/minipro/miniprosupportlist.txt

Mooi om te weten ik heb idd in de lijst dat type EPROM zien staan.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Op 11 juli 2018 08:09:46 schreef evdweele:
Sorry, ik kreeg de indruk dat je dacht dat alleen een andere EPROM voldoende was om het apparaat werkend te krijgen.

Zojuist heb ik de programmer en de UV-wisser getest en beide zijn in orde.
Schrijven naar en lezen van de programmer kan met elk terminal programma, als het maar instelbaar is op 1200 bps.
Ik heb de test uitgevoerd met Hyperterminal onder Windows7.
Hyperterminal zit sinds Vista niet meer in Windows, ik heb het gekopieerd uit Windows XP.
Waarschijnlijk heb je op je pc wel een echte seriële poort nodig. Via een USB-RS232 adapter zou wel eens problemen kunnen opleveren.

Ik stuur je straks een e-mail voor de verdere afhandeling.

Geen probleem, goed om te horen dat ze ook werken anders kan ik er idd alleen maar mee showen in de kroeg. Vol verwachting klopt mijn hart...

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Nog een handige link gevonden.
Heb alleen 6x 'request confirmation email' gevraagd want ik krijg geen activatie mailtje van ze :P
LINK

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op zondag 15 juli 2018 09:12:07 (38%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Ooit heb ik omdat ik een beetje moe werd van het steeds eproms programeren en wissen een statisch ram gebruikt met een dikke condensator er over heen gesoldeerd. Ik programmeerde die ram in in de programmer. Wel goed instellen en bedraden. De 24 of 12 volt programmerspanning zijn uiteraard dodelijk voor een statisch ram.

Maar dat werkte best goed. De dikke condensator hield de ram tijdens wisselen van voetje netjes op spanning. Als je te hard rammelde met het rammetje viel er wel eens een bitje om en kun je overnieuw programmeren. ;)

Maar dat gebeurde niet heel veel.

Op 8 juli 2018 15:36:35 schreef Smallrepairs:
Alles versies scorpion 4 mpu-boards zijn full compatible. Alle memorycards zijn full compatible met uitzondering van de jumpers.

Uitbetaling voor zover van toepassing is minimaal de wettelijke eis. Software-eproms dienen voorzien te zijn van het juiste firmwarenummer en positie van de eprom. Verder is de software voorzien van een checksum en wijkt die af dan start de machine niet door.

Software wordt gecheckt aan de hand van de goedgekeurde versies en afwijkende versies neemt met een sample van welke wordt gecontroleerd.

Ik heb pas een Bell Fruit Twilight met Scorpion 4 MPU gekocht in zeer goede staat alleen zonder voeding. (Deze komt nog wordt nageleverd). Als ik verder ben gekomen met de oude Scorpion 2 ga ik met die andere aan de slag. Deze moet ik een beetje schoonmaken, nakijken op kleine defecten. De oude machine betaald niet uit er zitten geen componenten in die dit afhandelen met uitzondering van het moederbord die is met deze optie uitgerust en zit ook in een bijvoorbeeld een Club2000. Ik zou zelf de reels (rollen) van de andere (Twilight) op de Scorpion 2 MPU kunnen aansluiten met een PROM van een Club2000 dat werkt zonder meer.

Ik ben op het moment er druk, met werk, vrijwilligerswerk en mensen die met apparaten in de hand voor de deur verschijnen dus de projecten stel ik regelmatig uit.

Wederom bedankt voor het meedenken.
Ik had trouwens van de week een Technics set in mijn handen waarvan het backlight stuk was en bleek een ook 12v 100mA lampje in te zitten. Van de week even upgraden naar LED uitvoering kringloop koopt geen onderdelen.

K, ik ga even een autoversterker van 600W repareren :P

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

even een update...

Ik had de Art EPP-1 programmer overgenomen van evdweele en daar ben ik vandaag mee bezig geweest.

Een Eminent usb to rs232 kabel gehaald zie link

Diverse software geprobeerd:
Met DosBox het originele programma > niet gelukt
Onder Windows met diverse software waaronder het origineel (win95) > ook geen succes

Ge-checked of de com-poort (COM1) werkt en die deed het wel.
Toen heb ik Termite gedownload (terminal)

En toen deed hij het idd wel.

En ik heb vervolgens een eprom erin gedaan met de juiste instellingen voor die eprom die ik aan het proberen was. Deze uitgelezen. Stond idd wat op. De nieuwe eprom die ik gekocht had heb ik erin gehad en die was idd leeg :)

De eprom van de gokkast heb ik erin gehad en de data uitgelezen die gegevens staan nu op mijn andere laptop.

Ik krijg er alleen niets op geschreven hij geeft wel aan steeds in blauw dat het is weggeschreven maar als ik daarna 'verify empty' doe dan is die nog leeg.

Nu snap ik niet wat er bedoeld wordt met start emulation program to download file (HEX, etc etc) want ik zie nergens een optie om een file erin te krijgen. Heb ik nog geprobeerd erin te slepen en alle regels (aaneen) in te voeren en lukte nog niet.

De eprom is nog leeg.
De originele eprom weer in de gokkast en die werkt nog hetzelfde.

Iemand een idee en misschien nog beter een programma met interface want een terminal is voor mij ook al weer een tijdje geleden.

Komt nog bij dat ik de andere twee gokkasten al klaar heb die werken inmiddels allebei.

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
evdweele

Overleden

Een Eminent usb to rs232 kabel gehaald

Misschien is dat het probleem.
Toen ik de programmer dagelijks gebruikte bestond er nog lang geen USB, elke computer had een RS232 seriële poort.

De pc die ik gebruikte werkte met DOS 5.0 en het terminal programma was Procomm.

Bij de test die ik vorige week uitvoerde gebruikte ik mijn desktop pc met Windows7 en als terminal programma Hyperterminal dat ik uit WindowsXP had gekopieerd.
Mijn desktop pc heeft een echte RS232 seriële poort.

Ik heb vorige week een geprogrammeerde EPROM uitgelezen en die naar een gewiste EPROM gekopieerd. Dat werkte.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Een "echte" RS232 poort heb je idd nodig met dat soort spullen. Het is een van de redenen dat ik toen mijn Willem programmer weg gedaan heb, die werkte ook niet goed zonder "echte" poorten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nou het zou toch moeten werken zo de poort gedraagt zich hetzelfde als een echte poort. Ik heb er over kunnen communiceren met de hardware. Dus lijkt me met het juiste programma mogelijk.

Het enigste wat hij op dit moment niet doet is wegschrijven van de hex-file maar dat zou ook aan de instelling van de eprom kunnen liggen dat de programmer de ic niet kent met de ingevoerde gegevens uit het boekje.

Nou heb ik even snel Termite geprobeerd gisteren maar er zijn nog wel opties om uit te proberen.

Zie het nog wel gebeuren dat hij op deze manier gaat werken.

Trouwens ik zag overal op internet dat je 'Flow Control' uit moest zetten maar toen ik het had aangevinkt werkte die ineens in Termite en kwam retour met versie nummer informatie en kon commando's sturen.

Het gaat allemaal feilloos zonder problemen alleen write kan ik nog niet voor elkaar krijgen. Maar wellicht doe ik dat niet op de goede manier. Gisteren heb ik een Hex bestand regel voor regel in zitten voeren waarna hij blauw retour komt met hetzelfde en dacht dat hij op deze manier de data op de eprom schreef. En ook nog geprobeerd de hele file in de textvak te plakken gescheiden met (:) dat deed hij ook maar ik zie geen data op de eprom en blijft leeg.

Misschien kan iemand me helpen met de juiste manier van schrijven naar de eprom via de terminal (Termite) kan namelijk daar aan liggen.

Of dan het fout verwijzen naar de eprom type waardoor hij een andere eprom in gedachte heeft dan degene die ik erin heb zitten.

Gisteren 4 uurtjes mee bezig geweest!

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
evdweele

Overleden

Ik heb je er 50 EPROMS bij gegeven, probeer het daar eens mee.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Ik heb die EPP1 ook (incl blauw boekje), ben er ooit mee bezig geweest maar kreeg het niet werkend (lag aan mij, ik had toen te weinig kennis van eproms) mbv Linux en een terminal programma over een echte rs232. Schrijven lukte mij ook niet. Geen idee meer waarom.

Tegenwoordig heb ik een TL866, perfect veelzijdig ding, kan bijna alles programmeren. Kan ook nog logic ICs testen. Waar ik ondertussen wel achter ben is dat niet alle oude eproms te programmeren zijn. Ik weet niet wat het probleem is maar ik denk dat de capacitieve cellen over tijd kapot gaan en geen lading meer willen vasthouden. Dan heb ik het over een aantal precies dezelfde eproms (zelfde type en merk) waarvan er dan 1 niet meer wil maar de rest wel.
Probeer dus eerst eens wat andere eproms (zoals evdweele) aangeeft.

Van gokkasten/arcade kasten weet ik niks maar ik weet dat Jochem daar wel heel veel van weet. Wat ik mij als leek wel afvraag, hoe zit het met de bediening ? Zo'n gokkast heeft toch geen joystick ? (het enige wat ik daarvan weet is dat er vroeger twee types waren. Met potmeters en met schakelaars en die waren niet uit wisselbaar).
Die spellen zullen waarschijnlijk niet gebruiker-configureerbaar zijn aangezien ze speciaal voor 1 kast werden gemaakt.

Maar mijn eerste gedachte was: Zitten in alle arcade en slotmachines een universele spel-computer, want er zijn zoveel de verschillende processors, en dan de hoeveelheid geheugen, busbreedtes, bedieningselementen, videokaart/uitgang etc.
Je kan een arduino programma ook niet zomaar in een PIC duwen.

Voor mij lijkt wat jij probeert een beetje als: ik heb hier een draaibank met cnc controller en monitor, als ik daar de eproms van een playstation of X-box in duw heb ik een steampunk arcade machine ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Het programmeren van sommige apparaten kan nog wel eens kritisch zijn.
Niet alleen werken vaak de huidige USB naar RS232 omzetters niet, maar speelt ook de snelheid van de pc een rol.

Voor het programmeren van een Motorola portofoon (MX2000) gebruikten we een 8086 pc. Die werd met een seriële + parallelle kabel op een junctionbox aangesloten en de uitgang van de box op de portofoon.
Met die 8086 ging het programmeren altijd prima.

Toen kregen we de allereerste laptop. Met een 386 cpu.
Die was veel handiger mee te nemen naar de klanten dan die enorme 8086 pc met een losse monitor.
Helaas werkte met die laptop het programmeren van die Motorola portofoons niet.
Een collega had uitgedokterd dat als over alle DB-25 en DB-9 contacten van de parallelle en seriële kabels een kleine condensator naar massa werd aangebracht dat het programmeren dan wel werkte.

De EPP-1 EPROM programmer is daar niet gevoelig voor want bij mij werkte het programmeren wel.
Mijn 10 jaar oude desktop pc heeft een Intel Core 2 Duo E8500 @ 3.16GHz µP, met een echte RS232.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Ja, dat weet ik nog uit de tijd dat ik in de computer branch werkte. Als je pc 4x zo snel was liep het programma ook 4x zo snel. Dan kwam tekst zo snel voorbij dat je het niet kon lezen :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs