vaatwasser bosch foutcode E04

Klopt 2x 10 ohm en op de 3 grijze draden 2 identieke PTCs ( waardes ook identiek en temperatuursafhankelijk uiteraard) ..

alles meet goed in de omwalspomp.
maar toch nog de code E02 nadat hij het programma heeft uitgedraaid.

Is vaatwasser aan einde programma wel warm?? Zoniet is relais defect van verwarming.

hij wordt niet warm.
waar krijgen de relais voor de verwarming hun stuurstroom vandaan?
volgens mij krijgen die geen aansturing.

kan iemand mij uitleggen wat de functie van een hfe8 is?

De relais krijgen stuurstroom van stuurprint, makkelijk gezegd,maar het is niet anders. Maar de relais zitten toch op de print??

er zijn wat factoren eer het element inkomt, een x tijd voor dit gaat verwarmen doorgaans, en er moet waterstroming zijn door de circulatiepomp, anders komt het element ook niet in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hij werkt het hele programma normaal af en na het programma geeft hij pas de foutcode [maar wordt niet warm].
en krijgen de relais voor de verwarming de aansturing van het relais [op dezelfde print]waar hfe8 op staat?

Dat klopt. Vermoedens bestaat dat relais defect is. NTC geeft een andere errorcode en water nivo geeft wederom een andere code. Dusss. Soldeer eens twee draadjes aan spoelzijde van relais en hang je multimeter er aan. Start machine en controleer of na plm 20 minuten 12 of 9V op komt. Met een Fluke multimeter kan je de Min/max functie gebruiken.

Ik zie dat je het element wel goed gemeten heb,maar ik heb al verschillende keren gehad dat het toch defect blijkt te zijn.

Laat de vaatwasser water vullen en trek dan de stekker er uit.
Zet met een los snoer 230v op je element met een ampère meter er tussen ,kijk nu eens of die vermogen op neemt.

Niet te lang testen.

Wat smd aangeeft ga ik maandag eerst testen.
Mocht het dat niet wezen dan ga ik dat van ad12345 testen.
Als ik het goed begrijp van relais hfe8 dat daar dus ongeveer 12v op moet komen te staan op de spoelzijde [ik meende van 220v... fout dus!]
op de datasheet staat een + en een - en set en reset[komt daar dan 12v gelijkspanning op]
hoe werkt dit ongeveer?

Als je de relais wil meten dan zijn er 2 voor de verwarming en 1 voor de zeoliet.

smi63m95eu.pdf

Het is een recht toe recht aan relais, niets bijzonders. De primaire zijde word aangestuurd met 9 of 12V afhangend van de versie. De secundaire zijde (dus 230V)schakelt alles wat je er aanknoopt

bedankt voor de uitleg.
ga er mee bezig.

heb draadjes op de primaire kant [spoel].
hij pompt nu even en geeft gelijk in het begin code E01.

E01 is iets met pomp (en) en/ of omschakelen daarvan. Draden coorect op verwarmingsrelais gesoldeerd en niet verkeerd op omkeer relais van pompen?

een foto van het relais HFE8 waar ik de draden op heb gesoldeerd om de spanning te meten.

Wel verkeerde relais te pakken,het zijn de HF7 relais onder de grote stekker die de verwarming aanstuurt.

bedankt,dan ga ik daar draadjes op solderen.

ben ermee gestopt.
hij word afgevoerd.
bedankt allemaal voor de medewerking.

Jammer, en vermoedens dat het geen Bosch meer word. Zou zeker de pomp verkopen, is nog wel een etentje waard.

bij mij is deze chip kapot weet iemand IC nummer?

Yep, een TNY264GN. Er kan ook een weerstand defect zijn.. PS het gebroken stukje ligt wel ergens in de vaatwasser...