vraag over werking air ioniser, en werkingsbereik in kamer

Hubie

Special Member

Zwaar OT\Rok verboden????
Ik weet niet of het fenomeen 'rokjesdag' ook in Belgie bekend is,maar dat is NL al weer een poosje geleden. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rokjesdag

Anoniem

Sorry, lapsus digitae, de hitte zeker?
gecorrigeerd, dankjewel. ;)
Roken mag niet meer, seksistische opmerkingen ook al niet meer, zelfs als ze onbedoeld zijn. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 1 juli 2018 23:24:40 (42%)

Hubie

Special Member

Er is toch niets mis met een mooie vrouw in een rokje.
Of mag je dat tegenwoordig ook al niet meer zeggen? ;-)

GJ_

Moderator

Ik hoopte eerder dat de "professionele rookverwijderaar" de typo bevatte.

Op 1 juli 2018 19:33:54 schreef grotedikken:
[...]

..8<..

Ik zie nog steeds niet in hoe een kleine passieve ioniser het stof uit een ruimte kan laten neerslaan.

..8<..

Even los van de ozon/schone lucht is de claim volgens mij ook niet dat het de gewone stof uit de lucht haalt, maar meer bacteriën/schimmels/fijnstof en dat soort dingen. En als je kijkt op de platen na werking lijkt er idd op dat er wel wat (erg kleine deeltjes) neerslag is (die je eenvoudig kan reinigen door de uitneembare platen onder de kraan te houden). En het zou me ook niets verbazen dat schimmels en bacteriën redelijk dood gaan als ze in contact komen met een paar duizend volt (zo iets staat ook in de wiki).

Vervolgens kun je je idd afvragen of je met zo'n mini versie een hele kamer als bereik hebt (had ik al als punt in m'n originele post), maar ik weet te weinig van luchtverplaatsing om daar een antwoord op te geven. Op gevoel denk ik dat je een klein beetje lucht in een hoek blijft recyclen, maar dat kan ik mis hebben.

Overigens denk ik dat 2 ramen tegen elkaar open zetten voor meer luchtzuivering zorgt, maar dat terzijde.

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 juli 2018 11:13:46 schreef RickD007:
[...] En het zou me ook niets verbazen dat schimmels en bacteriën redelijk dood gaan als ze in contact komen met een paar duizend volt [....]

Ik kijk hier op een 380kV leiding en daar zitten vaak vogels op, die gewoon weer weg vliegen....:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
evdweele

Overleden

Op 2 juli 2018 11:13:46 schreef RickD007:
Even los van de ozon/schone lucht is de claim volgens mij ook niet dat het de gewone stof uit de lucht haalt, maar meer bacteriën/schimmels/fijnstof en dat soort dingen.

Een soortgelijke claim staat in de handleiding van mijn Sharp KC-850
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2003730#2003730

Jarenlang had ik 's winters een luchtbevochtiger in gebruik die bestond uit een ronde bak waar water in werd gedaan met langs de rand een verticale strook schuimrubberachtige mat waartegen het water werd gesproeid. Met een ventilator werd er lucht langs de mat de kamer in gestuwd.
Na de legionella uitbraak bij die tentoonstelling in Bovenkarspel vertrouwde ik dat ding niet meer en heb hem weggegooid.
Géén luchtbevochtiger was geen optie; voortdurend tikken krijgen van statische elektriciteit en last van ogen en neus was heel onprettig.
Een nieuwe luchtbevochtiger kookte een kleine hoeveelheid water en de stoom werd naar buiten geblazen. Geen kans op legionella, maar in gebruik wel erg duur. Dat ding verstookte continu 1000 watt.

Na enig zoeken kwam ik uit bij de Sharp KC-850. Daarbij was de claim dat bacteriën en andere enge organismen door de ionen werden gedood.
Of dit werkelijk zo is kan ik niet controleren, maar hij staat nu een jaar of 15 te draaien en ik voel me er wel bij.
Hoe het werkt met die ionen heb ik nog niet ontdekt. Ik heb tot nu toe geen zin gehad om het hele apparaat uit elkaar te schroeven om te kijken wat er allemaal in zit.

Overigens denk ik dat 2 ramen tegen elkaar open zetten voor meer luchtzuivering zorgt, maar dat terzijde.

Dat is afhankelijk van de zuiverheid van de lucht die buiten je woning hangt.
Als je op 10 meter afstand van een autoweg woont waar de hele dag verkeer overheen raast zal het met die zuiverheid van de lucht flink tegenvallen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 juli 2018 12:28:51 schreef Tidak Ada:
[...] Ik kijk hier op een 380kV leiding en daar zitten vaak vogels op, die gewoon weer weg vliegen....:)

De magische woorden zijn 'Volt per meter'. Als die voldoende hoog is overleven jouw vogeltjes het ook niet.

Arco

Special Member

Ik heb nog zo'n simpele van Mountain Breeze:

http://i280.photobucket.com/albums/kk164/bigclivedotcom/ion2.jpg

Je ruikt geen ozon, maar werkt wel goed. (reinigt ook de lucht. Heeft eens een paar maanden op een witte vensterbank gestaan, die was toen roetzwart... ;) )
Instelbaar met plastic schuifje; sluit 1, 2, of 3 gaatjes af, simpeler kan niet...   Scherp naaldje in ieder gat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Dan ben ik toch benieuwd naar de inhoud van dat kastje t.o.v. dat Elex ding.

Wedden dat daar ook gewoon een cascade in zit? Hoe simpel kun je het anders maken?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Zit bij mijn weten idd een vrij lange kaskedee in. Zo'n model had degene waar ik eerder over schreef, ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bigclive haalt 'm uit mekaar: https://www.youtube.com/watch?v=OgynsEveujQ
Is uiteraard ook heel zuinig qua stroomverbruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 juli 2018 17:38:45 schreef evdweele:
[...]
Jarenlang had ik 's winters een luchtbevochtiger in gebruik die bestond uit een ronde bak waar water in werd gedaan met langs de rand een verticale strook schuimrubberachtige mat waartegen het water werd gesproeid. Met een ventilator werd er lucht langs de mat de kamer in gestuwd.
[....]

beetje OT: Een andere manier is om een emmer water neer te zetten met wat turf en potgrond er in en daarin een papyrusplant in te kweken.
Wel dagelijks die emmer bijvullen !
Geen stroomverbruik, geen batterijen nodig, geen ozon :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Hubie

Special Member

Op 2 juli 2018 21:55:31 schreef Arco:
Bigclive haalt 'm uit mekaar: https://www.youtube.com/watch?v=OgynsEveujQ
Is uiteraard ook heel zuinig qua stroomverbruik...

Die Elex print kun je er bijna zo overheen leggen 1:1 ;-)
Mss moet ik dat ding toch maar is gaan maken.
Een kudde condensators en diodes,meer is het eigenlijk niet.

Arco

Special Member

Belangrijkste is een goed afgesloten doosje (behalve de naalden natuurlijk) om 'm in te bouwen.
Anders wordt 't een stofnest binnenin en krijg je overal overslag.

Je kunt goed de luchtstroming voelen als je een vochtige hand ervoor houdt, die wordt dan koel door de luchtstroming...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Een Velleman D30 kastje,daar is nog wel aan te komen denk ik.( Die Elex is van 1989 dus is al een poosje geleden)

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 2 juli 2018 22:56:46 (30%)

Hubie

Special Member

Op 30 juni 2018 22:04:51 schreef maartenbakker:
Tsja, je weet dat ik je zo nu en dan graag attent maak op overdrijvingen, zwartinzien, doempreken en een overdreven sceptische houding. Dat betekent niet dat ik jouw bijdragen niet nuttig vindt, maar gewoon dat ik inmiddels weet dat ze zorgvuldig afgewogen dienen te worden. Iemand die de zaak probeert te ontmoedigen om de klungels van de hobbyisten te scheiden en om de verwachtingen niet te hooggespannen te laten zijn (dan kan het alleen maar meevallen) moet er ook gewoon zijn.

Ik vind jouw doempreken over ozon en Heel Moeilijke Constructies weliswaar zwaar overdreven, ik noem in mijn reactie dan ook een aantal van die zogenaamd moeilijke constructiedetails zoals ik me ze herinner van toen ik ze ooit uitzocht, maar ben het wel gewoon met je eens dat naarmate je meer ionen wilt produceren en beter wilt verspreiden het vraagstuk lastiger wordt. Toch doet zo'n ding ook op kleinere schaal wel degelijk wat, zie vergelijkbaar relaas hierboven van r-p en zie ook de Engelstalige wiki over de goede effecten in zijn algemeenheid (daar wordt trouwens ook gehamerd op de onwenselijkheid van ozon - daar zijn we het allemaal wel over eens).

Inhoudelijk: Juist GEEN coronabrugje, want daar komt ozon vanaf. Naaldjes werken prima zolang je corona vermijdt (zie mijn rijtje aandachtspunten). En heeft een beeldbuis niet juist een positieve lading? Het idee van een ioniser is juist dat je de deeltjes een negatieve lading meegeeft zodat ze elders neerslaan. Ook daarom moet je dus geen corona hebben want dan blijven de deeltjes ongeveer op hun plek. Het idee van apparaten die met platen werken is dan ook dat je de positieve platen zo nu en dan verwijdert en schoonmaakt. Ik vraag me af of de negatieve electrodes ook platen zijn, ik denk eigenlijk van niet. Huiswerk voor de geïnteresseerde lezer om dat uit te zoeken ;) Ik heb andere varkentjes te slachten.

Na 12 jaar 10 jaar GD op CO ben ik wel gewend aan die OBB(Oude Belgische Brombeer) ;-)

maartenbakker

Golden Member

Absoluut, maar soms moet je een topicstarter een heads-up geven ;) En ik geef GD ook zeker niet integraal ongelijk.

OBB vind ik trouwens wel een heel mooie :D

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 juli 2018 02:00:09 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik wou er eerst S.O.B van maken maar dat is dan weer heel onaardig. (Serieuze Oude Belg) ;-)

Anoniem

Op 2 juli 2018 22:34:10 schreef Arco:
Belangrijkste is een goed afgesloten doosje (behalve de naalden natuurlijk) om 'm in te bouwen.
Anders wordt 't een stofnest binnenin en krijg je overal overslag.

Je kunt goed de luchtstroming voelen als je een vochtige hand ervoor houdt, die wordt dan koel door de luchtstroming...

Speelt je verbeelding je geen parten? Een apparaatje met enkel een cascade in, dat enkele µA kan leveren en toch een goed voelbare luchtstroom oplevert zal de wet van behoud van energie wel geweld aan doen.
2000Vx2µA= 0.004W!
Maar toch interessant, alhoewel het technisch principe simpel is, ging ik er eerst van uit dat een ioniser een stofvanger is gebaseerd op statische elektriciteit.
Maar uit de getuigenissen blijkt nu dat de negatieve ionen geproduceerd door zo'n simpele generator zich gewoon in de omgevingslucht verspreiden en daar hechten aan het stof en dat doen neerslaan.Blijkbaar zelfs in een aantoonbare hoeveelheid.

Of het nu uiteindelijk een aanrader is, weet ik niet, want het lijkt me geen pluspunt dat het stof gewoon neerslaat op de omgeving en dan vooral op moeilijk afwasbare oppervlaktes als plafond en behang.

@Hubie, de meeste technische toestanden zijn niet voor discussie vatbaar omdat ze gewoon vaststaan.
De onderwerpen die dat wél zijn, zijn veel moeilijker te begrijpen en daarom ook vaak het domein van vele misverstanden, broodjes aap, pseudowetenschap en noem maar op.
Daarom stel ik me meestal zeer kritisch op.

Een goede led waar 100nW aan elektrische energie in gaat kan je al zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 juli 2018 09:28:33 schreef grotedikken:
[...]
@Hubie, de meeste technische toestanden zijn niet voor discussie vatbaar omdat ze gewoon vaststaan.
De onderwerpen die dat wél zijn, zijn veel moeilijker te begrijpen en daarom ook vaak het domein van vele misverstanden, broodjes aap, pseudowetenschap en noem maar op.
Daarom stel ik me meestal zeer kritisch op.

Zelfs in de wiskunde worden axioma's en imaginaire begrippen gebruikt. Die staan niet echt vast, maar maken een en ander bruikbaar voor ons brein dat niet verder gaat dan 3 dimensies.
Deden we dat niet, dat waren bijv. differentiaal- en integraalberekeningen onmogelijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Speelt je verbeelding je geen parten? Een apparaatje met enkel een cascade in, dat enkele µA kan leveren en toch een goed voelbare
luchtstroom oplevert zal de wet van behoud van energie wel geweld aan doen.

Bij de meeste mensen is de huid een zeer gevoelig orgaan. Je voelt de (heel lichte) luchtstroom duidelijk. Maar dat geldt ook voor warmte.
Ga maar eens 1...2m van een muur staan die door de zon is opgewarmd. Dat voel je meteen aan je huid, terwijl de muur op zich niet veel warmer is als de omgeving...

Maar ik kan me voorstellen dat ongevoelige typen met een dikke huid zoals jij veel meer spanning/warmte nodig hebben om iets te voelen... :)

het lijkt me geen pluspunt dat het stof gewoon neerslaat op de omgeving

Welnee, je kunt het beter gewoon inademen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 juli 2018 10:33:40 schreef Arco:
[...] Maar ik kan me voorstellen dat ongevoelige typen met een dikke huid zoals jij veel meer spanning/warmte nodig hebben om iets te voelen... :)

[...]

Ik denk hier eerder aan een coverte angst voor ongewisheden dan aan een fysiek dikke huid....

Ik zou liever zeggen 'klein denkraam' dan dikke huid. Het kan beangstigend zijn om buiten je eigen kader te denken.....

Kan GD me bewijzen dat eenieder bijv. een bepaalde kleur identiek ervaart?
We nemen het aan, omdat we hebben geleerd dat die kleur een bepaalde frequentie van fotonen heeft, maar dat wil niet zeggen dat ons wonderlijk brein dat op eenzelfde manier ervaart....

Waarom ervaart de een rood mooi en de ander bijvoorbeeld groen? Het zou best zo kunnen zijn dat die twee individuen hun favorite kleuren op een en dezelfde manier ervaren en daardoor endorfine gaan produceren, wat een positief signaal afgeeft, zodat we het als prettig/mooi ervaren.

Toch geloof ik niet dat het betreffende apparaatje instaat is om een hele kamer van ongewenst fijnstof en geurmoleculen zal kunnen ontdoen. Zelfs een toiletruimte zal nog te groot zijn.

Ozon is daarentegen in staat moleculen te oxideren en, daarmee ongewenste geurtjes te verdoezelen/elimineren. Ik vermoed alleen dat daarvoor veel grotere hoeveelheden nodig zijn dan een dergelijk apparaatje zou kunnen maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;