ADS1118 kaduuk?

Beste allemaal,

Na een paar weken geleden ook al vast gezeten te hebben met deze chip is het nu alweer raak. Het gaat dus om een externe ADC omdat de onboard ADC de nauwkeurigheid niet haalt die ik wil hebben. Na het probleem van de vorige keer opgelost te hebben (bitjes verschoven door het op de verkeerde flank inlezen van de data) heeft de chip een paar weken precies gedaan wat hij moest doen. Op een gegeven moment gaf de chip op alle 4 de kanalen nog exact de zelfde waarde, dit bleek een meting te zijn van kanaal 0. Maar de waarde op zich klopt voor geen meter (20000 verwacht, resultaat is tussen de 35000 en de 40000).

Gelukkig had ik er twee besteld dus ik kon de chip simpelweg vervangen en die bleek het wel te doen. Conclusie: chip kapot. Vreemd, want ik had niks in de schakeling veranderd. Maargoed shit happens. De reserve chip er in geprikt en alles werkte weer. Nu een week verder vertoond chip nr 2 exact het zelfde gedrag. Ik ben inmiddels bezig geweest om de registers die ik schrijf ook terug te lezen (in plaats van te schrijven en op basis van het meetresultaat bepalen of de meting goed is gegaan).
Het schijven van de registers gaat meestal goed, er zit afentoe een misser tussen, maar dat is 1 op de 30 á 40 keer. Dus de SPI interface doet het nog en de chip is dus niet compleet geroosterd.

Het feit blijft dat ik in een paar weken 2 chips naar de filistijnen heb geholpen, en 2 keer geen flauw benul heb wat er gebeurt zou kunnen zijn.Het lijkt er op dat de MUX dienst weigert en dat de ADC zelf er ook nog maar weinig van bakt, er komen waardes uit, maar die komen niet overeen met de werkelijkheid.

Er zijn inmiddels weer 3 chips onderweg, maar ik heb er geen zin in om die dingen per pallet te moeten bestellen omdat ze om de paar weken de geest geven.

Heeft iemand enig idee wat hier mis zou kunnen gaan? Of is dit een bekend probleem met deze (of uberhaupt externe) ADC's?

Aan de analoge ingangen hangt een li-ion accu. De stroommeting hangt aan A0. De 3 cellen hangen aan A1 tm A3. De eerste cel blijft binnen range dus die hangt alleen met een 1k serieweerstand aan de ADC. De andere twee cellen zitten met spanningsdelers aangesloten om binnen de specs van de ADC te blijven.

Ik hoor graag jullie input!

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Daan Steeman

Arco

Special Member

Zonder schema valt er weinig over eventuele fouten te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waar koop je die chips, uit China of van een betrouwbare verdeler zoals Farnell ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Voorkomend euvel bij dit soort apparaten is als men de netvoeding verwijdert, en de batterij(en) aan i/o pinnen laat hangen.
Vaak gaan die dan (via eventuele clamping diodes) spanning aan het systeem terugleveren, waar niet elk ic van gediend is...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 29 juni 2018 20:58:36 (82%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Haha zoals ik gewend ben een super snelle reactie. Om jullie vragen/opmerkingen te beantwoorden:

Het schema is even uit de losse pols. Maar zo zit het in elkaar. Elke analoge ingang heeft een 33uf elco er aan hangen ter stabilisatie. De 5v komt via een 7805 vanaf de zelfde accu. Aan de PIC hangt nog het nodige extra, een aantal optocouplers om de accu te kunnen balancen en de weerstanden die daarbij horen, maar dat heeft verder niks met de adc te maken.

De chips komen van Ebay, dus dat is allemaal China spul. Tot noch noe (laat ik het afkloppen) heb ik eigenlijk nooit echt kapotte/slechte chips gehad van ebay. Wel verkeerde of missende leveringen. Maar als ik het onderdeel eenmaal binnen had deed het wat het moest doen.

Wat betreft voeding er af terwijl de accu nog aan de adc hangt. Dat is in dit geval onmogelijk, in zoverre voor alles meer dan enkele milisecondes. Alle bedrading (hoofdstroom én balancedraden) lopen via microswitches die ik met twee servo's tergelijk in en uitschakel. Op het moment dat de spanning er af is is er vanuit de schakeling geen enkele verbinding meer naar de accu.

Arco

Special Member

Ik gebruik de ADC128D818 (12 bits) van TI en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hm... Ja ik blijf het vreemd vinden, het zou de eerst keer niet zijn dat ik een ic'tje opblaas. Maar meestal kan ik dat wel terug leiden tot verkeerd aansluiten of iets dergelijks. Maar zeker die tweede chip heeft een week stil gezeten op een breadboard samen met de rest van de schakeling. En gaf ineens de geest...

fatbeard

Honourable Member

Ik zie de 'bovenste' cel van de accu met eenzelfde spanningsdeler aangesloten als de cel eronder, zo komt er teveel spanning op input 3...

De elko's aan de inputs leveren ook een probleem op: die hebben nog volop spanning als de voeding al is onderbroken.
Beter de inputs met schottky diodes naar de voedingsspanning van de ADS te clampen, dan loopt de ADS gewoon nog even door als die wordt losgekoppeld...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik zou de elco's helemaal weglaten, en de ontvangen waardes softwarematig middelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi fatbeard,

Klopt, de spanningsdelers zijn het zelfde. Dat komt omdat de spanningen en range van de ADC toevallig zo uitkwamen dat dat niet uitmaakte. Het is lion dus 4,2V per cel is echt absoluut maximaal. 12.6/6.9*2.2 is 4.017V. Wat dus ruimschoots onder de 5.3V ligt wat de adc maximaal mag hebben (VDD+0.3)

Ik heb ook even aan de elco's gedacht, mijn beredenering was dat de onderste helft van de weerstandsdeler die wel leeg zou trekken. Dat zit tenslotte ook nog in het deel waar nog gewoon een stroomkring bestaat, of de accu nu aangesloten zit of niet. Hij loopt natuurlijk niet direct leeg. Maar het is maar 33uF. Na even een calculatortje op internet invullen kom ik uit op een slordige 100ms dat de elco van 5v (wat hij eigenlijk al nieteens haalt) tot 1v is leeg gelopen via die 2k2 weerstand. Dus of dat nou de oorzaak is dat het ic de geest geeft?

De schottky diodes zitten al in het ic (zie afbeelding). Het feit dat het dus eigenlijk al beveiligd is maakt dat ik het alleen maar vreemder vind dat het zo snel stuk gaat zonder overduidelijke veel te hoge spanningen o.i.d er op te zetten.

Er zou hooguit een weerstand van een andere spanningsdeler tegen een pootje van een andere weerstand aan kunnen komen. (het zit op een breadboard. Als ik er er zo naar kijk zitten er 2 pootjes erg dicht op elkaar. Ik heb ze wel uit elkaar gebogen, maar zo langzamerhand sluit ik niks uit. Dan is het volgens mij mogelijk dat de spanning wat hoger word dan de bedoeling is (al zou het niet eens veel zijn volgens mij). Maar zelfs dan zit er op z'n aller minst een 1k weerstand tussen. Dus dan zou de schottky diodes in het IC dat toch moeiteloos moeten kunnen wegvoeren zonder schade?

Please correct me if i'm wrong! Maar volgensmij zouden de punten die je noemt dus niet de oorzaak kunnen zijn? Ik ben zeker geen expert (werktuigbouwer als achtergrond) dus mocht ik dingen over het hoofd zien roep het vooral ;)

fatbeard

Honourable Member

Hoi Daan,

Ik had het ff na moeten rekenen, de ingangsspanning blijft inderdaad binnen range. Tenminste, als de 'bottom resistor' geen last heeft van slecht contact in je breadboard. Geloof me, dat komt voor; vaker dan je zou willen.

Er is een (groot) verschil tussen de "Absolute Maximum Ratings" en de "Recommended Operating Conditions"; de eerste is een set gegevens waarvan de fabrikant eigenlijk zegt: als je daar ook maar iets overheen gaat, gaat-ie gegarandeerd stuk.
Bij die maximum ratings staat ook vrijwel altijd de zin "Exposure to absolute-maximum-rated conditions for extended periods may affect device reliability", of woorden van gelijke strekking.

Die ingebouwde schottky diodes zijn niet bedoeld (of geschikt) om stromen van meer dan ca. 0.5mA te verwerken, als dat kan optreden gebruike men externe diodes.
Een 1k weerstand beperkt de stroom 'niet echt' (=echt niet voldoende) in deze context.

De ingangen A0 en A1 hebben helemaal geen weerstandsdeler en die elko's lopen dus niet 'automagisch' leeg; ze gaan stroom leveren aan de rest van het circuit via die ingebouwde schottky diodes (die daar dus niet voor bedoeld zijn en slecht tegen kunnen)...

Mijn aanbevelingen voor een langer leven van dit geheel:

  • de elko's aan de ingangen (zoals Arco ook al zei) verwijderen, of op zijn minst een factor 10 kleiner nemen om de hoeveelheid energie bij afschakelen te beperken
  • de spanningsdelers (en serieweerstanden) minstens een factor 10 hoger in waarde nemen om de stroom te beperken (je accu's vinden dat ook wel leuk en zullen langer op spanning blijven)
  • externe clamp-diodes aanbrengen om de interne diodes te ontlasten mocht het toch nog fout gaan

Last but not least:
Een SPI-bus zou 100% van de tijd correct moeten werken (en niet 99,999%).
Mogelijke foutbronnen zijn

  • onjuiste SPI mode van de master (er zijn er 4, meestal werken er twee 'wel ongeveer' maar slechts één goed)
  • onvoldoende of verkeerd geplaatste ontkoppeling
  • te hoge klok snelheid voor de omgeving (parasitaire capaciteit: twee rijtjes in een breadboard naast elkaar hebben al 5-10pF)
  • onjuiste of te lange GND verbindingen

De laatste drie punten zijn op een breadboard snel gebeurd, de laatste twee tasten signaalvormen aan.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik vond dit plaatje altijd wel handig, staan alle vier de SPI modes op:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Ik heb ook met met deze chips gespeeld en als de spanning op de ingang ook maar even te hoog is, is het gelijk kapot. En omdat er maar 1 ADC in zit met een multiplexer is natuurlijk de hele chip onbruikbaar.

Grote kans dat toch de een piekspanning heeft opgetreden.

Het is lion dus 4,2V per cel is echt absoluut maximaal.

Maar dat wil niet zeggen dat je hem er niet boven kan krijgen als je hem maar door blijft laden. De 4,2V is enkel de max spanning waarbij het nog een normale levensduur heeft. Hoewel verlagen tot 4,1V de levensduur enorm verlengt.
Maar ik denk inderdaad niet dat je een lion zo ver kan opladen dat het boven de 5V komt of zelf maar in de buurt van de 5,3V komt. Dus een slecht contact in een breadboard lijk me het meest logisch. HEt missen van SPI signalen wijst ook in die richting van slechte contacten.
Vele van mijn experimenten zijn mislukt door slecht contact met slechte banaan stekkers of met slechte krokodillenbek snoertjes. IK heb ze nu allemaal zelf gemaakt en gesoldeerd en banaan snoeren kopen ik alleen nog van Hirschman. En dan nog controleer ik ze op goede werking en lage weerstand.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wauw haha dat is nog eens uitleg!

Om te beginnen iedereen super bedankt voor de tips!

@ fatbeard:

Er is een (groot) verschil tussen de "Absolute Maximum Ratings" en de "Recommended Operating Conditions"

Het verschil tussen "absolut maximum" en "recommended"ken ik, en dat zinnetje staat er inderdaad bij. Ik zit alleen bij beide ruimschoots er onder dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Die ingebouwde schottky diodes zijn niet bedoeld (of geschikt) om stromen van meer dan ca. 0.5mA te verwerken, als dat kan optreden gebruike men externe diodes.
Een 1k weerstand beperkt de stroom 'niet echt' (=echt niet voldoende) in deze context.

Die 0.5mA is inderdaad wel akelig weinig. aanzienlijk minder dan ik dacht wat ze konden hebben. Ik heb die weerstanden gekozen om de impedantie niet al te groot te nemen. Maar die zal ik een factor 10 verhogen, de impedantie van de chip zelf is 6Mohm dus als de deler in totaal rond de 60Kohm zit moet dat nog wel kunnen. Dat zelfde geld voor die 1K serie weerstand.

De ingangen A0 en A1 hebben helemaal geen weerstandsdeler

Klopt, tot nu toe vertrouwde ik daar op de interne schottky diodes. Wat dus niet verstandig blijkt te zijn xD. Ik zal in elk geval overal die diodes gaan plaatsen.

Ik heb alleen mijn bedenkingen bij het weghalen van die elco's. Ik heb die daar geplaatst nadat tijdens het testen bleek dat het signaal alle kanten op vloog en bijzonder instabiel was. De weerstanden samen met die elco's vormen een mooi filter en maken het signaal tot op 3á4 stappen op de ADC stabiel. En dat is ruim voldoende voor deze toepassing. Zonder die elco's zit er vooral in de stroom te grote schommelingen in het resultaat. Nou laat mijn kennis van analoge electronica me even in de steek, maar klopt mijn vermoeden dat als ik de weerstandsdeler een factor 10 vergroot en de elco een factor 10 verklein. De cut-off frequency dus effectief gelijk blijft? (Wat ik even vrij vertaal naar de stabiliteit van het signaal blijft dus gelijk).

Een SPI-bus zou 100% van de tijd correct moeten werken (en niet 99,999%).

Ik heb een tijd terug zelf de hele SPI bus gemaakt, dwz de software. Voor zover de PIC weet gooit hij gewoon digitale ingangen hoog en laag. Ik had toen wat gezeik met die bus en vertrouwde de ingebouwde fucntie toen niet. Het gevolg was overgens ook dat toen ik deze chip begon te gebruiken dat er een factor 0.5 op de ADC leek te zitten... Dat bleek een fout te zijn in die mode. De data was geldig op de andere flank. Het gevolg is wel dat ik daar zo diep in gedoken ben dat ik zeker weet dat dat in elk geval klopt.

De overige punten die je noemt, slecht contact zou inderdaad goed kunnen.
Ik snap even niet wat je met ontkoppeling van de bus bedoeld?
Te hoge kloksnelheid denk ik niet. Ik heb de bus al een keer behoorlijk traag gezet (klokpuls was 100uS hoog en 100uS laag) en dat had het zelfde resultaat.
En onjuist/te lange GND verbinding... ik gok dat dit ook neer zou komen op slecht contact. De lengte valt nogal mee en de ground van de adc hangt simpelweg aan de gnd van de pic... Valt weinig verkeerd aan te doen :P.

@Arco: Haha ja die heb ik geloof ik ook een keer gezien. Maar meestal staat er ook een dergelik plaatje in de datasheet van de chip. Dus ik programmeer het op basis daarvan. Dan zit je altijd goed. (Alleen jammer dat ik dat de eerste keer met deze chip niet bedacht :P).

@benleentje:

Grote kans dat toch de een piekspanning heeft opgetreden.

Dat lijkt me dan inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing. Ik zal met de tips van fatbeard de hele schakeling verbouwen/verbeteren en het resultaat hier laten weten!

Maar dat wil niet zeggen dat je hem er niet boven kan krijgen als je hem maar door blijft laden.

Haha ja oke, dat is waar inderdaad. Maar ik heb in de software op 4,15 een keiharde voorwaarde zitten. Als de spanning van 1 van de cellen daar boven komt wordt de lader direct een stuk terug geschroeft. Dus zelfs die 4,2 zou hij eigenlijk al niet moeten halen. 5 of 5,3... Ja goed alles kan, maar ik gok dat de cellen me dan al om de oren vliegen ;).

Ik vraag me af... kan je iets doen aan slecht contact in een breadboard? (afgezien van een nieuwe kopen :)). Eens uitblazen met een sloot perslucht is het eerste wat ik bedenk? Conactspray lijkt me dan weer een aanzienlijk minder goed idee :P.

Arco

Special Member

Breadboards geven door hun slechte contact ook slechte data wat betreft a/d conversie natuurlijk geen beste resultaten, gewoon de boel op gaatjesboard solderen...
Als de waardes alle kanten op vliegen is er zeker wat los of mis.

Ik gebruik 10 en 12 bits A/D, en da's bijna altijd constant. Een extra elco is een 'kludge' om andere hardwareproblemen te maskeren.
Dat je met 16 bits een beetje verschil krijgt is logisch, je moet alles wel heeel erg netjes opbouwen wil dat niet gebeuren. (Eén stapje is maar 76µV!)

Ik zie trouwens weinig nut of voordeel in 16 bits voor zo'n vrij 'grof' klusje. (wat is het nut om de spanning van de batterij op 76µV precies te weten??)
Ik gebruik daar altijd 10 bits voor (de A/D in de pic zelf), en 10 bits is al ruim meer als ik nodig heb...

Nogmaals, als de a/d resultaten onbetrouwbaar zijn maakt een elco daar niks beter aan... (beter de schakeling zelf in orde maken)
Onder een lekkende waterleiding kun je ook een emmer zetten en die iedere dag legen, maar dat zegt nog niet dat het een goede oplossing is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nouja, ik heb opzich goede ervaringen met breadboards. Ook met enige regelmaat met analoge signalen. Het is dat het nu toch wel even wat nauwkeuriger moet dat het problemen oplevert.

Ik bouw schakelingen altijd op breadboard en als ik tevreden ben ets ik er een print voor. Dus dan lossen problemen als slecht contact e.d zich vanzelf op. Alleen om nu mee te testen is het even knap knudde.

De nauwkeurigheid op de accuspanning is inderdaad gigantisch overkill. In elk geval voor C1. Door de weerstandsdelers en bijbehorende berekening gaat de nauwkeurigheid voor C2 en C3 wel achteruit. Maar is 10bits nogsteeds voldoende. Het is de stroommeting die echt nauwkeuriger moet. 10 bits zijn 1024 stapjes. De stroomsensor levert 0,5v bij -20A en 4.5V bij 20A.
Dat betekend dat 10 bits een resolutie van bijna 50mA. En op de schaal waar ik nu mee werk zou dat net aan voldoende zijn als er geen drift of meetfouten in zitten. Maar dat zit er helaas wel in en een afwijking van 200-300mA (waar ik nu op zit, ik heb de adc er even uitgehaald en gebruik nu gewoon die van de PIC zelf) is echt veel te veel. Met de 16bits zit ik welliswaar weer veel nauwkeuriger dan persee nodig is. Maar dit was een goed verkrijgbare chip voor rondom de 2 euro. Dus dan is de keus snel gemaakt ;).

Ik zal wel iets aan afvlakken moeten doen, ik kwam er net bijvoorbeeld achter dat de dc-dc converter die vanaf de accu de 5v rail voor de gebruiker voed (dus niet de BMS) schopt een lading ruis op de analoge lijnen waar je even niet lekker van wordt. Dus ik moet echt dempen, dat kan digitaal natuulijk (lopend gemiddelde bijvoorbeeld) maar dat kost weer relatief veel tijd. En dat kan hier niet zomaar omdat het systeem snel moet kunnen reageren op bijvoorbeeld te hoge/lage spanning van de accu.

Ik heb nog even zitten graven naar diodes voor bescherming tegen overspanning... Maar daar zie ik vooral zener diodes voor ingezet worden. Is dat ook een optie of zit daar echt een wezelijk verschil tussen?
Bij farnell heb ik in schottky diodes maar weinig keus wat betreft spanningen

Arco

Special Member

Op 10 bits lees je geen wild varierende waardes uit van een batterij als alles goed zit...
(is bij mij altijd stabiel, hooguit +/- 1 count als je net op de rand zit)

Ik gebruik voor analoge ic voeding altijd een 100nF parallel aan een 10uF, met daarvoor een spoeltje als de BLM18H.   Houdt de meeste troep buiten de deur...

Een zener diode is in dit geval niet bruikbaar al clamping diode, omdat 'ie niet voorkomt dat de pinspanning te hoog wordt t.o.v. Vcc

Kleine schottky diodes zijn er genoeg, spanningen valt ook niet veel te kiezen, allemaal iets van 0.2...0.4V
Goede is bijv. de ZHCS1000: https://www.diodes.com/assets/Datasheets/ZHCS1000.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eehh... hier laat m'n analoge elektronica kennis me even in de steek... als ik een schottky van bijvoorbeeld 5.1v tussen de analoge ingang en gnd hang. Kan de spanning op de ingang nooit boven de 5.1 komen toch?

De voeding van de adc was 100nF met vlakbij een 220uF voor de hele 5v op dat pcbtje. Ik vermoed dat de voeding wel oke is. Die zit ook achter een 7805. Dus die zal toch wel behoorlijk stabiel zijn. Maar de meetdraad voor cell3 staat parralel aan de voeding voor de dc-dc converter die 5V maakt voor de verbruiker die aan de accu komt te hangen. En als ik die aansluit vliegt vooral de spanning van cell3 alle kanten op. De multimeter zegt 3,99V. De PIC wisselt tussen 3.3 en 4.9. Haal ik de dc-dc converter weg is het meetresultaat van de pic redelijk stabiel (binnen de 30mv tussen hoogste en laagste waarde).

Ik zit nog eens bij farnell te kijken... In SMD is héééél veel te krijgen. Maar in thruhole schrikbarend weinig. En dan begint het meeste vanaf 400mV. Of is dat inherent aan de (relatief grote) thruhole?

[Bericht gewijzigd door DaanSteeman op zondag 1 juli 2018 00:06:24 (11%)

Arco

Special Member

Schottky diodes van 5.1v bestaan niet. Hebben bijna allemaal een Vf van 0.2 tot 0.4V... (5.1V is een zener of tvs diode)
Die voeding moet dan wel alleen voor de adc zijn (en niet bijv. ook voor de pic), anders heb je er niet veel aan...
Ik heb geen andere verklaring voor die enorme schommelingen als dat de boel op het breadboard gammel in mekaar steekt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2018 00:08:51 schreef Arco:
Schottky diodes van 5.1v bestaan niet.

Sorry ik bedoelde zener van 5.1. Als ik farnell afspeur kom ik op de bat48 uit. Vf van 400mv 350mA. Dat zou toch moeten voldoen? zelfs als de chip geen voeding heeft, als de spanning op de ingangen 400mV is moet hij dat toch kunnen hebben? Anders moet ik naar SMD. Nou is dat wel een optie, maar zeker op breadboad wordt dat lastig xD. Op de uiteindelijke print kan het wel natuurlijk. Maar als het kan gebruik ik liever thruhole.
En nou ik denk dat de zooi die van de PIC komt in het niet valt bij wat er van de dc-dc voor het MPPT verhaal (zit een zonnepaneel aan) en de dc-dc die de afgaande voeding naar verbruikers gaat komt.
Een dc-dc met het hoogfrequente geschakel produceert toch een gigantische berg aan troep op een voedingslijn dacht ik? Vanaf die lijn komt de 7805 met 220uF. Vanaf daar wordt de 5V verdeeld over de PIC, ADC en al het andere wat nog 5V moet hebben. De pic en adc hebben dan weer een eigen 100nF vlak bij de voedingspinnen.

Arco

Special Member

Een BAT48 kan ook, al zou ik een breadboard helemaal niet gebruiken voor zoiets. (ik heb het al heel lang niet meer gebruikt behalve voor wat simpele testen)
Voeding van 5v begint ook al wat 'uit de tijd' te raken... (nieuwe pics zijn bijna allemaal 3.6v max...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2018 00:28:08 schreef Arco:
Een BAT48 kan ook, al zou ik een breadboard helemaal niet gebruiken voor zoiets. (ik heb het al heel lang niet meer gebruikt behalve voor wat simpele testen)
Voeding van 5v begint ook al wat 'uit de tijd' te raken... (nieuwe pics zijn bijna allemaal 3.6v max...)

Naja er is niet echt een alternatief voor zover ik weet. Afgezien van solderen op gatenprint ofzo. Maar in het uitproberen/testen/bijna dagelijks dingen veranderen in de schakeling schiet dat ook niet op. Wat gebruik jij dan nu?
En ik heb hier in huis 5v en 12v. Daarbij zal ik niet snel die nieuwe PICs gebruiken. Ik heb een handje vol die tot nu toe steeds voldoen. Dus dan heb ik weinig reden op over te stappen op iets anders. Zeker omdat ik eigenlijk al m'n projecties op 5 of 12 baseer. En van 5 3,3 maken kan altijd. Andersom is al lastiger. Daarbij is het instelbare DC DC. Dus als ik iets anders nodig heb kan dat altijd ;).

Op 1 juli 2018 00:28:08 schreef Arco:
(nieuwe pics zijn bijna allemaal 3.6v max...)

Zeg dan "3.3V nominaal". Voor je het weet is de fout gemaakt dat iemand een 3.6V regulator gaat kopen voor zo'n 3.3V chipje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik had juist speciaal voor '3.6V max' gekozen i.p.v. voor 3.3V, omdat ik bang was dat daar wel weer iemand commentaar op zou hebben... :)
('ik mag er toch ook nog 3.5V op zetten'...)

En 3.3V is niet nominaal; meesten werken ook prima op 2.5V (maar is minder gebruikelijk.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ghehe ik had dat eerlijk gezegd al vertaald naar 3V3 nominaal :P. Maar ik zit nog wel even met een probleem. Ik heb die elco's er uit gehaald. Zowel met als zonder elco's is het signaal super stabiel... als de MPPT en dc-dc converters beide uit staan. Zodra ik die inschakel meet ik op de accu een verschil van 20 stappen op de adc. Dus het is echt rotzooi die vanaf die onderdelen komt. Dus ik zal toch iets moeten doen aan filtering, maar hoe doe ik dat als ik geen condensatoren kan gebruiken? Ik heb even 100nf keramische condensatoren er in gezet. Maar dat helpt totaal niet... Lowpass filters bestaan naar mijn weten altijd uit een filter en een relatief grote condensator.