Hangmotor draait niet.

Beste forum leden,heb een 230 Volt hangmotor welke niet reageert wanneer je de voeding aansluit en het regelpedaal bediend.Geeft bij volledig ingeschakelde regelaar kortstondig een zachte bromtoon maar wil niet ronddraaien.Er zitten 2 condensatoren aangesloten tussen de borstels,hoe kom ik erachter of of er één of beide condensatoren defect zijn? Of is iets anders de oorzaak van deze storing?

De foto van de condensator is waarschijnlijk een snubber om ongewenste storingen naar het net tegen te houden.
Voor de werking van de motor is deze niet interessant .

De term hangmotor zegt mij niet zoveel.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zaterdag 30 juni 2018 18:32:13 (16%)

Dat zijn ontstoor condensatoren, maakt voor de werking van je motor niet uit.
Kijk even of je koolborstels kunt vinden in de motor en wat de staat hiervan is.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
mvdk

Golden Member

Ik heb er effe op gegoogeld, dan lijkt 't erop dat zo'n motor aan een slang met daarin een handfrees zit. Ik weet niet of ik 't zo correct zeg.

Maak hetgeen er aan vastgemonteerd zit, eens los, en kijk dan wat de motor doet.

pietplof

Golden Member

Een zogenaamde hangmotor is niets meer dan een ,,normale" motor maar dan is het ding aan een soort statief opgehangen.
De as is met een flexibele as verbonden en het wordt vooral door goud- en zilversmeden gebruikt.
Ik heb ook zo'n ding en gebruik het ook voor het bewerken van sieraden.
Vaak heb je op de werkplek weinig ruimte en dan is zo'n hangend geval praktisch.

festina lente
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zit er nog ergens anders een grotere condensator?
De motor heeft twee wikkelingen, die kun je met een ohmmetertje uitmeten.
Ook kan de schakelaar (deelsj defect zijn. Ik neem tenminste aan dat je motor 2 kanten op kan draaien.
Verder kan het mechanisch ook nog vast zitten........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een hangmotor is een soort dremel met een slangetje naar de motor toe, inderdaad even de wikkelingen doormeten

Op 30 juni 2018 20:33:59 schreef Toeternietoe:

Ik neem tenminste aan dat je motor 2 kanten op kan draaien.
/quote]

Dit lijkt mij niet zinvol :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Mijn eerste gok is dat de koolborstels versleten zijn. Ik zie vrij veel zwart stof op de foto's.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 juli 2018 00:40:03 schreef Gadget_inc:
[...]

Wist ik veel wat een hangmotor is? Ik dacht zelf aan een soort van takelje of liertje.
Maar het blijkt gewoon een motortje te zijn dat hang. Nu bij een defect zal het wel een ligmotortje zijn... ;-)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Inderdaad even de wikkelingen doormeten. Het zijn behoorlijk vergevingsgezinde dingen is mijn ervaring (ma heeft er ook een en als ik zie wat 'ie te verduren krijgt...)

@ Gadget: ook die van m'n ma kan wel degelijk twee kanten op draaien. Dat is zelfs vrij gebruikelijk bij die dingen. Met een schakelaar op het huis is de draairichting te wijzigen.

Dat je met een handstuk werkt in plaats van een complete Dremel heeft meer met de hanteerbaarheid te maken dan het ruimtegebrek, al heb ik wel zilver/goudsmid werkplekken gezien die inderdaad behoorlijk vol stonden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je hebt het ook over een regelaar; is dat een voetpedaal om alleen in/uitschakelen of kun je het toerental er ook nog mee regelen? Daar kan ook het probleem in zitten

mvdk

Golden Member

Ik vermoed dat topicstarter Zwakstroom, (een nieuw forumlid) op een ander forum een werkbaar antwoord heeft gekregen. En dan komtie over een paar dagen hier weer langs met de vraag waar je die specifieke koolborsteltjes kan bekomen, want dat is dan weer het probleem. Of je hoort nooit meer iets...

Op 1 juli 2018 11:18:17 schreef toeter:
Je hebt het ook over een regelaar; is dat een voetpedaal om alleen in/uitschakelen of kun je het toerental er ook nog mee regelen? Daar kan ook het probleem in zitten

Daarmee regel je alleen het toerental (overigens wel van 0 traploos naar volle snelheid). De schakelaar zit op het motorhuis en kent 3 standen: linksom, uit, rechtsom, althans bij de modellen die ik ken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Sorry, ik dacht eigenlijk dat ze allemaal maar 1 richting op kunnen.
Ik heb er zelf ook 1 (begin jaren 80) en die loopt maar in 1 richting.
Wat ik op zich logisch vind, wat al het snij gereerdschap, is daar ook voor ontworpen.
Voordeel t.o.v. een dremel is de krachtige motor (die van mij 800 Watt).
Het is dus niet alleen het ruimte gebrek, maar zo's ding hou je anders niet meer vast met 1 hand.
Ik gebruik hem voornamelijk om hout mee te "graveren".
Ik maak veel makelaars.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Een makelaar is een gast die bemiddeld bij het kopen of verkopen van een huis. Hoe maak je die? :-)
Of bedoel je een ander soort makelaar? Wat is dat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bliven oefenen :P

Ik heb even een voorbeeld van het interweb gejat.
Dat "sierstuk" in de punt heet een makelaar (weet ik ook pas 15 jaar)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2018 16:55:52 schreef weardguy:
Daarmee regel je alleen het toerental (overigens wel van 0 traploos naar volle snelheid).

Dat klopt.

De schakelaar zit op het motorhuis en kent 3 standen: linksom, uit, rechtsom, althans bij de modellen die ik ken.

Dat kan ik me slecht voorstellen, de flexibele as die in zo'n ding zit kan maar één kant op draaien, zo is de as gewikkeld. Het zelfde geld voor de spantang, als je die de andere kant op laat draaien heb je kans dat je freesjes los lopen, en dat wil je niet met een toerental van +/- 30.000.

Heb zelf zo'n ding, en die kan echt maar één kant op. De gene die jij bedoeld ben ik nog net tegengekomen, en ken ze ook niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een Suhner flexibele as-motor. De felxibele assen zijn te koop in meerdere uitvoeringen waarvan een aantal beide kanten op mogen aandrijven. Er zit wel verschil tussen de krachten die overgebracht kunnen worden tussen diverse types en ook verschil per type tussen linksom en rechtsom. De spantangen op de handstukken worden met een aparte moer vastgezet, vergelijkbaar met een bovenfrees. Ik heb nog niet meegemaakt dat er een spantang losliep bij het linksom draaien.
Bij gereedschap zoals frezen en boren is het niet zinvol om linksom te draaien, tenzij het gereedschap daar speciaal voor gemaakt is. Voor abrasieve gereedschappen kan het heel zinvol zijn linksom te draaien, met name bij het bewerken van randen. Daarbij komt dat het stof dat vrijkomt met linksom draaien niet naar je toe komt.
De Suhnermotor heb ik voorzien van een FO en met de bediening die ik daarvoor gebouwd heb kan ik makkelijk tussen links- en rechtsom kiezen.
Fijne dingen zijn het met veel kracht (motor is 1 kW). Kan ook een haakse slijper op, daar past ook weer een beeldhouwdinges op om snel hout weg te halen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2018 12:00:33 schreef Gerard*:
Ik heb een Suhner flexibele as-motor. De felxibele assen zijn te koop in meerdere uitvoeringen waarvan een aantal beide kanten op mogen aandrijven.

Dat wist ik niet, dit is totaal nieuw voor mij. :)

Maar goed hier heeft de TS niets aan.

@ TS,
Je zou kunnen proberen om een lamp op je regeling "+/- 60W of zo" aan te sluiten en kijken of dat werkt. Hiermee sluit je uit dat je regelaar stuk kan zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 juli 2018 20:16:00 schreef Gadget_inc:
Bliven oefenen :P

Ik heb even een voorbeeld van het interweb gejat.
Dat "sierstuk" in de punt heet een makelaar (weet ik ook pas 15 jaar)

Het is niet alleen een sierstuk. Men geloofde vroeger dat het ook tegen blikseminslag werkte.
Tegenwoordig overigens alleen een sierstuk ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beste forumleden,

allereerst mijn excuus dat ik niet eerder heb gereageerd op jullie reacties omtrent de hangmotor.
Daar ik in de veronderstelling was dat een reactie op mijn post mij werd doorgegeven via mijn mailbox en deze maar uitbleef dacht ik dat er geen reactie was op mijn item.
Niets blijkt minder waar nu ik vandaag het hangmotor project weer eens opgepakt had besloot ik toch eens te kijken of er wat op de site zelf staat.
Tot mijn stomme verbazing reacties te over!!! Waarvoor mijn dank!!!
Heb enkele tips van jullie uitgevoerd (koolborstels waren zo wie zo in orde, was het eerste waar ik naar keek voor dat ik dit item poste).
Tijdens het testen kreeg ik toen ik wat langer het voetpedaal ingedrukt hield op de brom stand van de motor, de motor zowaar aan de praat.
Wanneer ik daarna het pedaal verder indrukte tot eindstand een toeren toename van de motor t/m maximaal toerental.
Hierna functioneerde de hangmotor alsof er niets aan de hand is.
Tot na ongeveer 5min. niets doen of de stekker langdurig uit het stopcontact, dan moet de hele opstart procedure weer worden herhaald.
Ben bang dat ik opzoek moet naar een andere/nieuwe regelprint,of hebben jullie nog suggesties of tips?

Die bekerelco's zijn berucht. 220Uf kwam ik in camera's dikwijls tegen en helemaal gaar. Dus begin om die 2 elco's te vervangen, ik geef je een redelijke kans.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

Daar ik in de veronderstelling was dat een reactie op mijn post mij werd doorgegeven via mijn mailbox

Dan moet je 'email notificatie' bij het betreffende topic aanzetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com