Ik heb geen idee hoe zo'n slot werkt. De dikke pil kan eruit en daaronder zitten twee metalen plaatjes. De drie aansluitingen meten allen oneindig.
Golden Member
Special Member
Ik mis de relaisspoel, of zit die aan de onderkant?
Golden Member
Er zit geen relais in... Tenminste ik ben hem niet tegengekomen, zal ff verder zoeken in het metalen gedeelte. Behalve die pil en de metalen plaatjes zit daaronder plastic en daaronder de schuif van het slot en twee veertjes. Volgens de tekst moet er spanning opstaan 1-2= dicht 2-3=open Maar ik meet nix. 230V erop heeft geen effect. Ik heb ding hier niet liggen, foto van de achterzijde volgt later. Het is een Zanussi ZWF 5140 P uit 201614.
https://www.coolblue.nl/product-reviews/339091/zanussi-zwf5140p.html
edit: die pil zou voor de uitschakelvertraging zorgen? Ziet eruit als een dikke Aspirine. De twee metalen plaatjes zouden wellicht bol gaan staan (invar) als de pil heet wordt? Ik doe maar een gok. De deur gaat niet open als de 230V stekker wordt afgekoppeld er zit ongeveer 2 minuten wachttijd op.
Golden Member
Het is een bimetaal.Zodra er spanning opkomt, dan verbuigt het bimetaal, en vergrendelt de deuropener.
Dit is een beveiliging dat je nooit in een draaiende trommel kan grijpen.
Als het wasprogramma is afgelopen, dan koelt het bimetaal langzaam af, dit is meestal te horen met een tik. En dan kan de deur weer open.
Golden Member
Ah dat is al een stukje van de puzzel, tnx! Nu vanavond op zoek naar een spoel. Alles meet ohms oneindig, zowel tussen 1-2, 1-3 en 2-3. Blijkbaar moet de bimetaal eerst worden heet gestookt voordat de solenoïde werkt?
Ga vanavond ff verder met zoeken..
Zie antwoord van @mel hierboven.
Er is geen solonoïde. Het hete bimetaaltje blokkeert mechanisch de deuropener. Het bimetaaltje wordt heetgestookt door een weerstand of weerstandsdraad. Die is kennelijk doorgebrand.
Die witte pil zou wel eens de (PTC-) weerstand kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 1 juli 2018 14:09:55 (12%)
Golden Member
Ahh, loud and clear!!
Deze deursloten moet je alles goed scoonschuren en weer in elkaar zetten. Vaak door roest maakt PTC weinig tot geen contact meer en dus PTC krijgt geen spanning meer en verhit niet meer dus en? gaat niet meer op slot.
Golden Member
Meestal rot het gewoon weg, en krijg je volle sluiting..
Je hebt 2 soorten doorlocks.
Een PTC model die met verhitting werkt (zoals hierboven al werd gesteld)
Een magnetische doorlock, dat heb je hier dus niet want je had een luid zoemend geluid gehad als dit op 230 V AC aangesloten word.
Beiden hebben doorgaans een schakelaar die gesloten word als hij vergrendeld is.
Special Member
Die met relais/solenoid is die in mijn foto. Zie je in de wat duurdere machines.
Voordeel is dat je niet hoeft te wachten na uitzetten. Maakt ook extra functionaliteit mogelijk zoals een kinderslot...
Golden Member
Ik heb een ander probleem met de machine, het deurslot is goed. De pomp blijft aan na het inschakelen. Water inlaten doet ie niet, de twee ventielen zijn goed, die meten ieder 5k3Ω
Voorgeschiedenis: De deur werd tijdens het wassen geopend (230V eraf 2 min wachten) guts water naar buiten. Deur dicht, 230V erop, water bijvullen werkte toen nog wel.
De cyclus is: na drie pomp pogingen blijft de pomp constant draaien. Op de heatsink met Ty1 meet ik 223 en 225V AC midden en linkerpoot. Die zal wel goed zijn.
brein
Front met de drie LEDS. Met de keuze in de nul stand branden er geen leds.
Is er een reset mogelijk? De foutcode is 2 keer rood en drie keer groen knipperen bij Start/pause en Extra knop gelijk ingedrukt.
Golden Member
Het topic is veranderd, de machine is defect, als iemand goede ideeën heeft hoor ik het graag.
Water onderin de machine waardoor de afpomp cyclus in werking treedt. Kan een lekkage zijn maar ook dat de bodemplaat vol met water staat doordat de deur tijdens het wassen is geopend.
Golden Member
Het is een open bodemplaat en er is geen lekkage, ik heb er een liter water ingegooid maar dat wordt opgepompt uit de buitentrommel, mét de oude zeepresten.
Dit kan ook komen door verkeerde waardes van de EPS sensor (doorgaans blauw) bovenin or de pressostat (doorgaans bruin)
P.s. de EPS sensor die houd ervan om te overlijden, in de recente modellen begeeft een 100R 0603 het als hij blootgesteld word aan bursts.
(Controleer even of je dat weerstandje hebt, en of hij oneindig of 100R is.)
Golden Member
Deze zit erin, spoeltje, IC en 5 smd's.
zal ze ff nameten...
Die R meet 101Ω kan jij iets met die foutcodes van aantal knipperingen van de gr/r LED die in de switch zit? Slangetje aan de pressostat is schoon.
Maar waarom die waterventielen niet willen is me een raadsel. Blijkbaar staat ie in storing en geeft ie de ventielen niet vrij.
Golden Member
Is die PCB module ergens te goedkoper te krijgen, zie nieuwprijzen van €199...
Golden Member
Op 3 juli 2018 19:56:48 schreef RAAF12:
Maar waarom die waterventielen niet willen is me een raadsel. Blijkbaar staat ie in storing en geeft ie de ventielen niet vrij.
[bijlage]
Wat bedoel je hiermee?
Dat de ventielen open blijven staan? -> Zo ja is een van de stuurthyristors waarschijnlijk in sluiting gegaan.
Wat ook kan is dat het pomp-relais sluiting maakt (vastgebrand), die relais worden zo ongeveer door iedereen gemaakt en er zijn ook veel slechte merken.
Maar dan zou de pomp continue draaien (als die aan staat natuurlijk).
Golden Member
De ventielen willen niet openen er stroomt geen water naar de zeepbak toe.
De pomp blijft koninue draaien maar pompt geen water op. Nou zit de deur op slot dus dat is de klus voor de volgende keer. De pomp heb ik los gehad en die draait zichtbaar. Als de deur weer open kan ga ik er weer water ingooien. Maar eruit pompen doet ie niet, zal dan eens op de pressostaat gaan blazen kijken of die dan wel werkt.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 juli 2018 20:46:44 (37%)
Als de pomp wel draait maar het water niet wegpompt is of de afvoerslang/afvoeraansluiting aan de muur verstopt maar de pomp zelf kan ook defect zijn. Vooral magneetpompen willen nog wel eens aan pompkracht inboeten en het water niet binnen een bepaalde tijd afpompen met als gevolg dat de elektronica in storing gaat. De pomp inclusief filterhuis uitbouwen en goed reinigen daarna de pomp als het een 230 volt model betreft testen op werking, als de schoep niet direct de toeren maakt die die behoort te maken maar zeg maar wat schokkend opgang komt dan is de pomp echt defect.
Zit er in de trommel nog water IDD en pompt niet weg?? Controleer filter,slang pomp. Kan een euro of 5 Cent stukje ergens dwars zitten en de boel blokkeert.
Dat machine geen water neemt klopt als een bus. Machine detecteert een waternivo, dus laat de deur vergrendelde en pomt continu. Maak slang los van pressostaat en controleer of machine dan water neemt. Indien zelfde fout ontstaat is de pressostaat defect en komt vaker voor.
Leg de afvoerslang eens lager dan de machine, dan moet het water weglopen.Zoniet -?verstopping
Golden Member
Ik heb er genoeg van en heb een nieuwe besteld. Deur ging ook niet meer open waarschijnlijk zat daar ook iets fout met de bimetaal en PTC. Toch 4 jaar plezier van de machine gehad. Heb nou een Beko besteld. Ga de machine wel slopen, mooie motor met riem zit erin. Altijd handig, want die doet 1400 rpm op centrifuge stand. Iedereen bedankt voor het meedenken....