Deurslot wasmachine werking

Zie antwoord van @mel hierboven.
Er is geen solonoïde. Het hete bimetaaltje blokkeert mechanisch de deuropener. Het bimetaaltje wordt heetgestookt door een weerstand of weerstandsdraad. Die is kennelijk doorgebrand.

Die witte pil zou wel eens de (PTC-) weerstand kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 1 juli 2018 14:09:55 (12%)

Deze deursloten moet je alles goed scoonschuren en weer in elkaar zetten. Vaak door roest maakt PTC weinig tot geen contact meer en dus PTC krijgt geen spanning meer en verhit niet meer dus en? gaat niet meer op slot.

mel

Golden Member

Meestal rot het gewoon weg, en krijg je volle sluiting..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je hebt 2 soorten doorlocks.
Een PTC model die met verhitting werkt (zoals hierboven al werd gesteld)
Een magnetische doorlock, dat heb je hier dus niet want je had een luid zoemend geluid gehad als dit op 230 V AC aangesloten word.
Beiden hebben doorgaans een schakelaar die gesloten word als hij vergrendeld is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Die met relais/solenoid is die in mijn foto. Zie je in de wat duurdere machines.
Voordeel is dat je niet hoeft te wachten na uitzetten. Maakt ook extra functionaliteit mogelijk zoals een kinderslot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ik heb een ander probleem met de machine, het deurslot is goed. De pomp blijft aan na het inschakelen. Water inlaten doet ie niet, de twee ventielen zijn goed, die meten ieder 5k3Ω
Voorgeschiedenis: De deur werd tijdens het wassen geopend (230V eraf 2 min wachten) guts water naar buiten. Deur dicht, 230V erop, water bijvullen werkte toen nog wel.
De cyclus is: na drie pomp pogingen blijft de pomp constant draaien. Op de heatsink met Ty1 meet ik 223 en 225V AC midden en linkerpoot. Die zal wel goed zijn.

brein

Front met de drie LEDS. Met de keuze in de nul stand branden er geen leds.

Is er een reset mogelijk? De foutcode is 2 keer rood en drie keer groen knipperen bij Start/pause en Extra knop gelijk ingedrukt.

RAAF12

Golden Member

Het topic is veranderd, de machine is defect, als iemand goede ideeën heeft hoor ik het graag.

Water onderin de machine waardoor de afpomp cyclus in werking treedt. Kan een lekkage zijn maar ook dat de bodemplaat vol met water staat doordat de deur tijdens het wassen is geopend.

RAAF12

Golden Member

Het is een open bodemplaat en er is geen lekkage, ik heb er een liter water ingegooid maar dat wordt opgepompt uit de buitentrommel, mét de oude zeepresten.

Dit kan ook komen door verkeerde waardes van de EPS sensor (doorgaans blauw) bovenin or de pressostat (doorgaans bruin)
P.s. de EPS sensor die houd ervan om te overlijden, in de recente modellen begeeft een 100R 0603 het als hij blootgesteld word aan bursts.
(Controleer even of je dat weerstandje hebt, en of hij oneindig of 100R is.)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
RAAF12

Golden Member

Deze zit erin, spoeltje, IC en 5 smd's.

zal ze ff nameten...

Die R meet 101Ω kan jij iets met die foutcodes van aantal knipperingen van de gr/r LED die in de switch zit? Slangetje aan de pressostat is schoon.
Maar waarom die waterventielen niet willen is me een raadsel. Blijkbaar staat ie in storing en geeft ie de ventielen niet vrij.

RAAF12

Golden Member

Is die PCB module ergens te goedkoper te krijgen, zie nieuwprijzen van €199...

RAAF12

Golden Member

Ik denk dat ik de washandoek maar in de ring gooi. Spanningen zijn OK, relais ratelen, 2 keer rood blinkende LED bij startup daarna groen. Ik denk dat het brein van slag is en dat het voor mij niet te repareren valt. Ik ga nog ff ernstig op zoek naar een andere print en anders is het > afvoer.

Op 3 juli 2018 19:56:48 schreef RAAF12:
Maar waarom die waterventielen niet willen is me een raadsel. Blijkbaar staat ie in storing en geeft ie de ventielen niet vrij.
[bijlage]

Wat bedoel je hiermee?
Dat de ventielen open blijven staan? -> Zo ja is een van de stuurthyristors waarschijnlijk in sluiting gegaan.

Wat ook kan is dat het pomp-relais sluiting maakt (vastgebrand), die relais worden zo ongeveer door iedereen gemaakt en er zijn ook veel slechte merken.
Maar dan zou de pomp continue draaien (als die aan staat natuurlijk).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

De ventielen willen niet openen er stroomt geen water naar de zeepbak toe.
De pomp blijft koninue draaien maar pompt geen water op. Nou zit de deur op slot dus dat is de klus voor de volgende keer. De pomp heb ik los gehad en die draait zichtbaar. Als de deur weer open kan ga ik er weer water ingooien. Maar eruit pompen doet ie niet, zal dan eens op de pressostaat gaan blazen kijken of die dan wel werkt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 5 juli 2018 20:46:44 (37%)

Als de pomp wel draait maar het water niet wegpompt is of de afvoerslang/afvoeraansluiting aan de muur verstopt maar de pomp zelf kan ook defect zijn. Vooral magneetpompen willen nog wel eens aan pompkracht inboeten en het water niet binnen een bepaalde tijd afpompen met als gevolg dat de elektronica in storing gaat. De pomp inclusief filterhuis uitbouwen en goed reinigen daarna de pomp als het een 230 volt model betreft testen op werking, als de schoep niet direct de toeren maakt die die behoort te maken maar zeg maar wat schokkend opgang komt dan is de pomp echt defect.

Zit er in de trommel nog water IDD en pompt niet weg?? Controleer filter,slang pomp. Kan een euro of 5 Cent stukje ergens dwars zitten en de boel blokkeert.
Dat machine geen water neemt klopt als een bus. Machine detecteert een waternivo, dus laat de deur vergrendelde en pomt continu. Maak slang los van pressostaat en controleer of machine dan water neemt. Indien zelfde fout ontstaat is de pressostaat defect en komt vaker voor.

Leg de afvoerslang eens lager dan de machine, dan moet het water weglopen.Zoniet -?verstopping

RAAF12

Golden Member

Ik heb er genoeg van en heb een nieuwe besteld. Deur ging ook niet meer open waarschijnlijk zat daar ook iets fout met de bimetaal en PTC. Toch 4 jaar plezier van de machine gehad. Heb nou een Beko besteld. Ga de machine wel slopen, mooie motor met riem zit erin. Altijd handig, want die doet 1400 rpm op centrifuge stand. Iedereen bedankt voor het meedenken....

U zal niet de eerste zijn de vanwege een verstopping in een afvoerslang de wasmachine op de sloop gooit en een nieuwe aanschaft. Opzich wel triest want met zijn allen waren we wel tot een oplossing gekomen.

maartenbakker

Golden Member

Een 4 jaar oude Zanussi na kleine reparatie en een gloednieuwe Beko zullen elkaar met wat pech niet veel ontlopen in resterende nuttige levensduur, dus wat dat betreft is het weggegooid geld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier ben ik het helaas mee eens, beko staat nu niet echt bekend als kwaliteits spul.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nou?? Beko heeft toch best wel een opbouwende reputatie,kan ik momenteel niet zeggen van Bosch/Siemens en Samsung. Allen met vele electronica en mechanica problemen. ( PS: BSH is nu helemaal gestopt met deelbare kuipen!)

RAAF12

Golden Member

De Beko WTV7734XS0 is het geworden. €380 bij de beterwitgoed webshop. Mijn allereerste Beko! Wel tweedehands AEG, Siemens, Bauknecht gehad en twee nieuwe Zanussi's.
https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/producten/beko/wtv7734xs0