Startmotor reinigen

Ik ben bezig met het opknappen van een verloederde zitmaaier. Ik heb vandaag de startmotor uit mekaar gehaald om te reviseren. Veel stof van corrosie. De koolstofborstels hebben een blauwe aanslag. Hoe kan ik die het beste reinigen ? Een staalborstel lijkt me nogal grof geschut...

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Koolborstels kosten de kop niet, die zou ik in het geheel vervangen als je hem toch los hebt. De collector kun je mooi schoon krijgen met brasso of iets dergelijks.

in dergelijke motoren zitten koolborstels met lage weerstand, er zal koper op de buitenkant zitten die blauw is uitgeslagen. veeg je er zo af, en anders wat in de borstelhouder op en neer schuiven en het is er ook af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo, uit mekaar gehaald, gereinigd ( goed genoeg hoop ik ? ) en terug in mekaar gezet....
Bij het testen gebeurt er... niks ! Ofwel is het ding helemaal er aan ( hoe weet je dat zéker ? )
Of waarschijnlijker doe ik iets verkeerd. Ik begrijp iets niet goed aan schema’s die ik her en der vind. Moet je om te testen een accu gebruiken, of kan het ook met de klemmen van een acculader, zoals ik tot nu toe al gedaan heb ? De +klem heb ik aan de rode draad rechts gekoppeld, en de min links aan het stuk waar de bout moet ingedraaid worden. Ik denk dat ik nog ergens een contact moet simuleren, maar dat is me niet duidelijk !

Op de motor zie ik geen startrelais, dus ik vermoed dat er maar 2 aansluitingen zijn. Meet eens de weerstand tussen deze 2 aansluitingen, dit moet vrijwel een kortsluiting zijn (<1 ohm). Het is ook mogelijk dat de lader niet voldoende stroom kan leveren, best dus met een batterij proberen.

dijkmane

Golden Member

acculader zal een paar ampere leveren, de startmotor zal er veel meer lusten.
beste is testen met een accu

In no Sense, Nonsense
bprosman

Golden Member

Denk om je vingers als hij aanvliegt . Ik zou m even vastzetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

die vierkante rubber bij de plus invoer hoort dieper te zitten, ook vind ik het nogal een roestbak, kan best eens iets klem zitten door die roest als de koolborstel in de houder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Mis je de bendix?
Normaal wordt de bendix naar buiten getrokken of geduwd, en maak tegelijk het hoodstroomkontakt voor de startmotor.
Aan het veertje voor het tandwiel te zien moet er ook zoiets zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bendix zit er op. Het startrelais met hevel die hoeft er niet te zijn, deze lijkt dan ook meer op een Engelse Lucas starter.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het is een startmotor van een Stiga zitmaaier. Het ding heeft jaren in een slecht afgesloten garagebox gestaan.