220V apparatuur op 230V

vergeten

Golden Member

Op 2 juli 2018 21:07:47 schreef M101:
Foto 3: De specificatie van de trafo, zat er op geplakt.
Foto 4: De 8,5V aansluiting geeft nu 10,29V aan.
Foto 5: De 12V aansluiting geeft nu 15,71V aan.
Foto 6: De tweede 12V aansluiting geeft ook 12,71V aan.
Foto 7: De voeding print.

De spanningen zijn allemaal ongeveer 5% hoger omdat het een 220V trafo is. Maar de 7812, 7912 en 7805 mogen toch ook wel een wat hogere spanning krijgen?

Ja die kunnen dat wel aan, ze zouden iets warmer kunnen worden.

Foto 4: geeft nu 10,29V aan. Dat is 21% hoger
Foto 5: geeft nu 15,71V aan. Dat is 31% hoger
Foto 6: geeft ook 12,71V aan. Dat is 1% hoger

Opvallend is dat die laatste 12 volt maar 1% hoger is. (tikfout?)
Dat zou m.i. ook zo'n 20 a 25% hoger moeten zijn.
Staat er ook per wikkeling een stroom op het typeplaatje van de trafo, en/of het vermogen? (foto?)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hallo allemaal,

Foto A: Trafo provisorisch aangesloten (Geen sluiting maken huhu)
Foto B: De 5 Volt voeding is helemaal OK.

De trafo is inmiddels weer kokend heet, verbrand namelijk bijna zonet mijn vinger eraan. Echt niet beet te houden.

Foto C: De 12 Volt voeding is defect, doet niets. Waarschijnlijk ergens toch een sluiting wat al eerder was geopperd door sommige meedenkers.
De synthesizer doet ook niets meer. Gisteren deed hij het wel, maar toen ik de vreemde lucht rook heb ik eigenlijk niet meer gespeeld want had hem uit gezet en kwam toen de oververhitte trafo tegen.

Ik denk dat als ik het juiste component heb gevonden dat hij het weer gaat doen. Ik heb geen componenten in huis dus dat wordt bestellen. Als hij het weer doet en ik weet welk component het is zal ik dit nog even terugkoppelen.

Allemaal erg bedankt voor het meedenken.

Sine

Moderator

Men wilde nogal eens graag tantaaltjes gebruiken in synthesizers uit die tijd.
Die falen graag in volle sluiting.

-edit-

Is de 12V dood zonder belasting? Dan kan het niet heel veel zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 2 juli 2018 22:28:40 (26%)

Inderdaad, zonder belasting is er geen 12V positief en ook niet negatief. Het staat vol van de tantaaltjes inderdaad, 6 stuks. Ik denk 2 voor het 5 volt circuit en de andere 4 voor het 12 volt deel.

Kan je de tantaaltjes nog op een of andere manier meten?

Ik heb gemeten op de wisselspanning aansluitingen. Volgens mij gaf mijn meter eerst ongeveer 150kohm aan, maar later ongeveer 10 megaohm. Kan een condensator zich anders gaan gedragen (kortsluiting) zodra er spanning op kom. En haal je de spanning weg dan lijkt de condensator weer ok? Of praat ik nu onzin, ik ben geen elektronicus. Heb wel een meetinstrument, maar dan houd het snel op. Van schema bouwen gaat ook goed, maar nu komt het op inhoud en das wat lastiger.
Misschien is de diodebrug wel kapot? Er staan er twee in, maar de ene meet anders dan de andere. Of dat komt door de componenten die er omheen staan. Nou, het wordt toch nog een puzzeltje, maar het kan inderdaad niet veel zijn dus gaan we lekker door met zoeken.

Sine

Moderator

Die oude tantaaltjes vervangen kan sowieso geen kwaad, ik zou er gewoon 10u C-tjes in zetten, eventueel met 100n in parallel.

Een defecte brug kan ook, maar ook die falen in de regel in sluiting, dus dat moet je gemakkelijk kunnen meten.

Een tantaaltje kun je ohms meten, maar zorg dat je ze niet ompoolt, daar kunnen ze HEEL slecht tegen, zelfs de stroom van je ohm meter kan genoeg zijn om ze te slopen.
Zoals gezegd, ik zou ze vervangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 2 juli 2018 22:50:07 (39%)

Dan geef ik de voeding een volledige revisie. Vernieuw alle tantaaltjes, maar ook de condensatoren. Volgens mij zijn de spanningstabilisatoren nog goed. De brugcel twijfel ik over, ik meet geen botte sluiting, maar als ik toch ga bestellen kan hij net zo goed mee besteld worden.

Komt goed, en dan kunnen we weer spelen.

Zijn het altijd de voedingen waar het in oude apparaten fout kan gaan als ze lang hebben stilgestaan? Er zitten nog zoveel andere componenten in, die zijn dan mogelijk ook niet meer helemaal de oude, maar is ondoenlijk om die te gaan vervangen of te vinden dat er een 'slechte' tussen zit.

maartenbakker

Golden Member

Elco's en papiercondensatoren hebben te lijden onder lange stilstand. Tantaaltjes slijten juist meer door gebruik. Andere onderdelen zijn meestal nog wel goed, op wat specifieke uitzonderingen na (geranium tiktorren bijvoorbeeld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van een online lezing van een gast van KEMET had ik begrepen dat tantaaltjes de eerste week kapot kunnen gaan en daarna eigenlijk niet meer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

"Wij van WC-eend adviseren WC-eend"

Ik heb er anders toch aardig wat zien sneuvelen, inclusief een hele berg verschillende merken en types nog nieuw in het zakje.

Misschien dat de SMD uitvoeringen stabieler zijn, maar de klassieke gedipte uitvoering is dat zeker niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 3 juli 2018 07:59:41 (28%)

Bij voedingsproblemen zijn de eerste dingen waar ik aan denk de electrolitische condensatoren. Even meten met een scoop en je weet het. Heb je een mega rimpel? Elco defect. Heb je nul volt dan is er ergens een volle sluiting. Dat kan een condensator zijn (Ook de kleintjes als 100nf enzo.) Maar waarschijnlijker ligt een van de gelijkrichtdioden er uit.

Tantaaltje zitten meestal niet in de voeding maar op andere plaatsen in het apparaat. Haal de belasting eens van de 12 volt? Doet de voeding het dan nog niet? Voeding stuk. Doet hij het wel? Sluiting ergens in het apparaat.

Trafo's gaan zelden stuk. Ze kunnen verbranden in extreme gevallen. Iets met een temperatuur heter van 50 graden is voor je hand al heel erg heet. Veel te heet om vast te pakken. Om echt te verbranden moet een trafo nog veel heter zijn.

ik meen wel dat je bij vervanging van een tantaaltje door een elco, je iets hoger met de capaciteit moest gaat zitten, tantalen halen ( of haalden ) betere specs bij die capaciteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Tantaaltje zitten meestal niet in de voeding maar op andere plaatsen in het apparaat.

Niet vaak over de voedings rails? Juist wel!
Tantaaltjes worden erg graag gebruikt voor ontkoppeling, op de voedingsprint van de TS zitten dan zomaar ook eens zes tantaaltjes.

ik meen wel dat je ....

Fijn dat je die korrel zout zelf al toevoegt tegenwoordig ;)

Tantaaltjes hebben heel weinig zelfinductie, dus ze doen het stukken beter op hogere frequenties dan een elektrolyt, Vandaar mijn voorstel om er een 100n C-tje overheen te zetten.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 juli 2018 05:46:09 schreef rew:
Van een online lezing van een gast van KEMET had ik begrepen dat tantaaltjes de eerste week kapot kunnen gaan en daarna eigenlijk niet meer.

Dan vergeet hij de andere kant van de badkuipcurve, en ook onderin loopt die curve niet helemaal op 0. Hoe hoog of laag die curve van 0 zit en na hoeveel jaar je in het steile stuk komt, hangt belangrijk af van de mate van overdimensionering van het apparaatontwerp, denk ik. Als je een vrij hoge spanning, of erger nog piekspanningen, ocver je tantaaltjes hebt, gaan ze waarschijnlijk sneller stuk dan wanneer je netjes een 10V of 16V tantaaltje achter je 7805 zet.

P.S. Volgens de vroegere vertegenwoordiger van RIFA zijn hun papiercondensatoren altijd superieur en leven langer (dan wat eigenlijk?). Misschien huren ze dezelfde man in om over tantaaltjes te kletsen, dan zijn de rapen pas echt gaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 3 juli 2018 05:46:09 schreef rew:
Van een online lezing van een gast van KEMET had ik begrepen dat tantaaltjes de eerste week kapot kunnen gaan en daarna eigenlijk niet meer.

Dan heb ik een andere ervaring met mijn 4-gastester, altijd zonder problemen gewerkt en dan opeens Poefffff, en uit. Bij controle blijkt een tantaal defect, en wel zo destructief dat zelfs de printbanen eromheen verdampt waren :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 3 juli 2018 05:46:09 schreef rew:
Van een online lezing van een gast van KEMET had ik begrepen dat tantaaltjes de eerste week kapot kunnen gaan en daarna eigenlijk niet meer.

Zo'n fabrikant gebruikt natuurlijk alleen tijdens kort durende testen spiksplinternieuwe tantaaltjes.
Wat er na 5 of 10 jaar gebeurt is de ver van zijn bed show.

Tijdens mijn vroegere werk heb ik heel wat tantaal elcootjes moeten vervangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

er is toch een forumlid wat die dingen aan de tand voel op een testbank, daar zou men met warmte en maximale spanningen na moeten kunnen bootsen wat zwakke punten zijn van die dingen.

tantaal kom je amper nog tegen in trough hole, in smd zit het overal in. toch heb ik maar 3 of 4 smd versies stuk gehad..

vergeet ook niet dat een apparaat na 10 jaar is afgeschreven bij aan fabrikant, dat een tantaal het na 20 jaar begeeft in een 2e hands apparaat is dus al ver buiten de gerekende technische levensduur.

als je nu op nasa specs bouwt is het nog wat anders. een marsrobot die is ontworpen voor 9 maanden, maar rijd na 15 jaar nog steeds rond daar :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 3 juli 2018 20:55:59 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De tantalen van anno nu kun je toch niet vergelijken met die dingen van 15 jaar geleden? Dat Kemet verhaal zou voor de huidige tantalen best eens kunnen kloppen. Komt wel overeen met een praktisch gevalletje wat ik bij de hand heb gehad (die gingen in de productietesten gelijk stuk met een knal).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 juli 2018 20:54:20 schreef testman:

als je nu op nasa specs bouwt is het nog wat anders. een marsrobot die is ontworpen voor 9 maanden, maar rijd na 15 jaar nog steeds rond daar :P

Niet in de war met een maai-robot :P
Ik dacht (maar kan er verschrikkelijk naast zitten)dat mars mislukt was ??

(bros, bounty betere alternatieven ? :P )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 3 juli 2018 22:29:23 schreef flipflop:
De tantalen van anno nu kun je toch niet vergelijken met die dingen van 15 jaar geleden? Dat Kemet verhaal zou voor de huidige tantalen best eens kunnen kloppen. Komt wel overeen met een praktisch gevalletje wat ik bij de hand heb gehad (die gingen in de productietesten gelijk stuk met een knal).

Voor zover ik weet is dat het verhaal dat Kemet ook nog steeds wil dat je gelooft over ingegoten papiercondensatoren die waarschijnlijk al >40 jaar niet van ontwerp en betrouwbaarheid veranderd zijn... De tantaaltechnologie is in principe betrouwbaar want er zijn er veel die heel blijven, maar zowel de fabricage als de applicatie luisteren kennelijk nauwer dan die bij de alternatieven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OOPS :)

Bedankt om het even te linken.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd voordat ik met terugkoppeling kon komen. (Eerst een vakantie en daarna mijn studie met scriptie afronden, was erg hectisch allemaal dus sorry voor mijn late reactie)

Er waren twee tantaaltjes defect. Ze zaten allebei wel in hetzelfde circuit. Dat zegt mogelijk nog weer iets? Zie bijlage foto. De pijltjes geven aan welke tantaaltjes defect waren. (Ze gedroegen zich als een kortsluiting)
Heb maar gelijk alle tantalen vervangen. De Synthesizer werkt nu weer helemaal perfect :-)

>>>>>>> Iedereen BEDANKT voor het meedenken <<<<<<<

Sine

Moderator

Kijk, 100 punten :)

Een reden hoef je niet te zoeken, oude tantaaltjes worden instabiel.

Ze willen zelfs sneuvelen zonder dat er spanning op staat.
En als ze warm worden, als je ze een wat hoge piekstroom te verwerken geeft, en als je verkeerd naar ze kijkt.

maartenbakker

Golden Member

En dat terwijl ze zelfs netjes overgedimensioneerd hadden (25V tantaal op 12V lijnen als ik het goed begrijp). Ik las mijn eigen uitspraken terug over de man van Kemel (vlaams voor Kemet :9) en ik denk dat die wel bevestigd zijn - althans voor consumer grade tantaaltjes in het algemeen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."