Buismotor maakt kortsluiting, condensator stuk?

Mijn buismotor is er mee opgehouden.
Hij doet niets meer en zodra ik der stroom opzet (maakt niet uit welke richting) springt onmiddellijk de stop. Dat lijkt dan op kortsluiting of hij trekt te veel stroom..

Dus ik verdenk de condensator. Testen daarvan lijkt me niet goed mogelijk.
Andere condensator zou ik kunnen proberen. Maar vind het zonde om daar geld aan te besteden (10% van een nieuwe motor), als het daar niet aan ligt.

Het zit heel simpel in elkaar

Mechanische mechanisme dat telt en dan 2 schakelaartjes aan of uit zet:

Deze gaan dan naar de motor met een condensator ertussen (de witte en zwarte draad ik heb afgeknipt om condensator los te halen.

En dit is dan de condensator.

Tekst die erop staat:
CBB60SH
6uf +5%
450V 50/60hz

Klopt mij diagnose dat het hoogst waarschijnlijk de condensator is?
Verder zit er geen elektronica aan..

Enne waar zou ik een dergelijke condensator kunnen halen in de omgeving van Eindhoven. Zal morgen eens een witgoed zaak proberen.

GJ_

Moderator

https://www.verhagenelektromotoren.nl/
Motor meenemen, dan kan hij er eventueel gelijk naar kijken.

Mmm. Dat vind ik niet echt om de hoek.
Maar zou het de condensor kunnen zijn?

denk niet dat die condensator in sluiting ligt, t zou me niet verbazen dat bij verder open halen de motor sterk naar verbrand blijft te ruiken.

die condensator is een chinees geval, afgezien van de aparte maat kan brigatti weleens een 6uf model hebben liggen. echter vermoed ik niet dat die het is. meet eens met een multimeter op ohms over de condensator.

als je de condensator weglaat en dan voeding op de motor zet zou hij moeten gaan brommen, zo niet en klapt er mee weer uit dan is de motor dood en wordt het een nieuwe. ik zou meteen een somfy nemen, meniggeen goedkope motor gaan bij te zwaar lopen kapot, of als er een bezem oid onder stond..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 3 juli 2018 20:22:07 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De condensator heeft een onmeetbare ohmse waarde. Dat had ik al gemeten.
Verder heb ik ook de condenstor gemeten, die geeft 8uf aan volgens mijn multimeter, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in.

Als ik de motor aansluit zonder de condensator gebeurd er helemaal niets.
Geen brom, geen sluiting. Niets.

En hoe haal ik de motor uit de buis (zonder alles te slopen??)

Ok. Dat is goed nieuws.

Op basis van je eerdere verhaal was de grootste hypothese / kanshebber: "motor is kapot, ligt in sluiting". Die hebben we nu kunnen schrappen.

Zo'n motor die met condensator op gang gebracht moet worden, hoort wat te gaan brommen maar gaat niet vanzelf draaien als je hem aansluit zonder condensator. Als je hem niet hoort brommen, tja, dan kan het zijn dat ie zo stil bromt dat jij het niet hoort.

Maar wat wel het geval is, dat is dat ie moet gaan draaien als je hem een zetje geeft. Kijk uit voor je vingers, en heef hem eens een zetje?

(Zonder dat ie draait mag ie van mij zeg niet langer dan 30s achtereen aan. Dan 5min afkoelen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Doet hij het in 2 richtingen niet?
Dan kan het zo zijn dat hij tegen een eindkontakt aan staat, en dat het andere kontakt kapot is.
Hoewel , als de zekering er uit ligt, vrees ik het ergste.
Maar idd, zoals Testman al zei, gewoon een Somfy motor nemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je 16a zekering eruit slaat van zon klein motortje moet ie wel heel erg veel stroom trekken. Ik gok op een sluiting, en dat zou je moeten kunnen meten. Ohms doormeten tussen inkomende fase en nul.

Als je de motor zelf dan meet verwacht je iets in de richting van 20 ohm of hoger. Bij een volle sluiting is het bijna 0.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 4 juli 2018 11:57:06 (17%)

Spanning staat en stroom gaat!