hoe maken jullie een testopstelling?

Lambiek

Special Member

Voor test opstellingen gebruik ik altijd een breadboard, lekker makkelijk en je kunt snel iets aanpassen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik bouw altijd een fabriek in het klein na :-)
Of in plaats van een pijpleiding van 3000 km een van 4 meter. Of een LNG tank van 4x4x2 meter in plaats van een van 50x50x30 meter :-)

Deze is onduidelijk en oud genoeg om te kunnen plaatsen. Een stuk gaspijp van een ruime metert in diameter in een pijpsteun. Om te testen moet e.e.a. worden gekoeld tot -190°C
De tankwagen met vloeibaar stikstof maakt dus deel uit van de opstelling. Die is gedurende het testen nog wel drie keer vervangen door een volle.
De opstelling is voorzien van tientallen temperatuursensoren, druksensoren, loadcellen en electronische micrometers, allen aangesloten op een fijne datalogger van Jumo

Dus, pas op als je iets vraagt. De ene testopstelling is de andere niet :-)

Lambiek

Special Member

Vandaar dat je altijd tijd tekort komt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als ik delen van schakelingen wil uittesten een breadboard. (Behalve voor switchers en analoog, daar gebruik ik gaatjesboard voor)
Maar in de meeste gevallen laat ik meteen een proefprint maken, kost tegenwoordig bijna niks meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als ik geluk heb kan er een testopstelling komen, ook al eens een heel systeem moeten bouwen van een oude regelkast, opnieuw bedraden. ding was klaar en kon meteen in de wagen en op die bouw erin gaan schroeven, moest de volgende dag al mee 2500 man gebruik van kunnen maken :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi mel, :-)

Kijk eens op onderstaande link, daar kan je zien hoe ik een testopstelling maak voor het testen van een discrete regelbare voeding.

Schakeling opgebouwd op een stukje groene print en een soort half kastje gemaakt van printplaat materiaal.

http://www.eevblog.com/forum/beginners/discrete-regulated-power-supply…

Dat lijkt veel werk maar het printkastje is binnen een uur gebouwd, gaten geboord potmeters er in en koelplaatje vastgezet, een goede investering.
DAn hebt je wat afscherming en niet alle onderdelen hangen los en creeeren ook geen rare effecten.
Deze opset kan natuurlijk ook voor buizen schakelingen worden toegepast.
Beetje aandacht voor een beter resultaat :-)

Los op tafel, dus ff snel testen is vaak ff snel jezelf in de maling nemen met los zittende bedrading in breadboards,
sluiting maken, EMC problemen enz, enz.

Ik doe natuurlijk beide, dat is breadbord en dit soort testopstellingen solderen,
het is een afhankelijk van de electronica die ik dan test.
Bij analoge electronica ligt er al snel iets van metaal onder de schakeling en heb ik wat meer afscherming nodig,
dan wordt het zo'n half kastje en daarna iets dat geheel afgesloten is.

Simpele digitale schakelingen gaan meestal wel goed op een breadboard, maar ga je ook de ADC in b.v. je Arduino Nano gebruiken,
dat wordt het al heel anders, al snel worden meerdere bits van je resolutie weggegooid door EMC en de hoge contactweerstanden.
Wil je enigzins de 10Bit benaderen dan wordt het goed uitzoeken hoe je het geheel bedraad, extra ontkoppeling enz, enz.

Zoals je hierboven al kan lezen is er geen simpel antwoord.
Ben je een beginner teken desnoods het schema over zodat het lineair is opgebouwd van links naar rechts.
Waarbij aan de rechter kant de "uitgang(en)" van het schema zit.
Probeer het schema zo goed mogelijk aan te houden op het printje, GEEN spaghetti bedrading toepassen voor een beter resultaat.
Geef aandacht aan de opbouw, dit is een wezelijk onderdeel van je schakeling.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

hangt er idd van af wat je wil bouwen.
een ingewikkelde schakeling waarin ik in praktijk nog ga moeten spelen met weerstandswaardes enzo, die komt zowieso op een breadboard.

een tamelijk simpele schakeling waarvan ik 99% zeker weet dat die het onmiddelijk zal doen (bv kleine schakeling met een transistor als schakelaar), dat die ik direct op europrint.

ingewikkelde schemas met veel componenten en randapparatuur, daar zal ik elk deel vaak op print zetten en met losse kabels of connectoren inpluggen. dit geeft me de mogelijkheid om met modules te kunnen uitwisselen als iets niet werkt naar behoren.

en voor extreme experimenten (zoals de dashcomputer in mijn oldtimer), tja, dan moet ik eens de oldtimer restaureren en daar kruipt tijd in :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Ik ben zeker geen beginner, maar ik vroeg het me gewoon af , welke manieren jullie hebben :)
Leuk , iedereen heeft weer wat anders.
En de meeste dingen die ik maak is HF gerelateerd.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 5 juli 2018 13:39:28 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor kleine schakelingen heb ik een breadboardje. Maar een wat uitgebreidere schakeling wordt al gauw onoverzichtelijk. Dan neem ik een stuk kastplank, je weet wel, zo'n wit geplastificeerd stuk spaanplaat. Daarin sla ik een paar koperen spijkers, daartussen soldeer ik een paar horizontale draden voor de voedingslijnen. De rest komt daar gewoon vliegend tussen, met soms een extra spijker als steunpunt.

Lambiek

Special Member

Op een vakantie bestemming heb ik wel eens een speelkaart gebruikt, de ic's er door geprikt en aan de achterkant gesoldeerd. Je moet wat als je de goede spullen niet hebt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Mel, ik ben al een maandje bezig een schakeling te ontwerpen en daar heb ik ook een testschakeling voor gemaakt, om te kijken of dat naar de verwachtingen voldoet.

Aangezien jij net als ik ook een HF techneut bent geldt dat ook voor mijn meeste schakelingen die ik moet testen.
Ik gebruik daar meestal een stuk printplaat voor waar de onderdelen in "Manhattan style" zijn gemonteerd, de overige verbindingen maak ik uit korte stukjes draad of de restanten van afgeknipte weerstanden.

Dit is mijn snelste en makkelijkste manier van werken, maar ook zet ik zo andere schakelingen in elkaar zoals audio maar ook ic's gerelateerde schakelingen.
Eigenlijk is gaatjes printplaat met eilandjes beter geschikt voor het bouwen met trough hole ic's

Wanneer de schakeling naar mijn wens voldoet en het onderste uit de kan heb kunnen krijgen, wat betreft het optimaliseren/verbeteren aan de schakeling, demonteer ik alles weer.
Dan ga ik over op het ontwerpen van een geschikte pcb layout op de computer en bouw ik de schakeling in zijn definitieve versie.

Soms kan het maken van een testopstelling veel inzicht verschaffen hoe je defenitieve layout wil gaan maken en dat kan heel handig zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Op 5 juli 2018 15:12:28 schreef Lambiek:
Op een vakantie bestemming heb ik wel eens een speelkaart gebruikt, de ic's er door geprikt en aan de achterkant gesoldeerd. Je moet wat als je de goede spullen niet hebt. :)

Je had wel gewonnen zeker? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Een vroegere collega bouwde in zijn vrije tijd met grote regelmaat schakelingen die hij bij hem thuis niet kon testen, dus nam hij ze de volgende dag mee naar het werk.
In de pauze ging zijn tas open en dan haalde hij er een spinnenweb aan transistoren, weerstanden en condensatoren uit. In de tas was het spinnenweb nogal verbogen, dus hij moest eerst alle draden weer zo buigen dat ze geen kortsluiting maakten.
Zijn spinnenweb was de voorloper van de Manhattan style.

Voor eenvoudige schakelingen pas ik diezelfde methode toe. Als het ingewikkelder wordt met meerdere IC's is het al snel onoverzichtelijk. Dan gebruik ik een breadboard.
Maar voor HF is een breadboard ongeschikt, dan is de Manhattan style veel beter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 5 juli 2018 15:53:24 schreef mel:
Je had wel gewonnen zeker? :)

Waren nog nooit gebruikt, maar lagen in de sleurhut. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 juli 2018 15:12:28 schreef Lambiek:
Op een vakantie bestemming heb ik wel eens een speelkaart gebruikt,

Zoiets heb ik ook een keer gedaan. Niet met een speelkaart maar met een wit stuk karton. Voordeel is dat je het schema er op kan tekenen zodat je kan volgen wat je aan het doen bent.

Op een (afval) stukje printplaat:

Lambiek

Special Member

Op 5 juli 2018 17:47:29 schreef KlaasZ:
Zoiets heb ik ook een keer gedaan. Niet met een speelkaart maar met een wit stuk karton. Voordeel is dat je het schema er op kan tekenen zodat je kan volgen wat je aan het doen bent.

Ja, dat kan ook natuurlijk.

Had toen wel de onderdelen bij me, maar geen gaatjes print. En ik had de jongens wat belooft, "toen ze nog klein waren" en dan weet je het wel zeker. Dan houden ze niet op voordat het werkt. :)

Op 5 juli 2018 17:48:17 schreef Rd12tf:
Op een (afval) stukje printplaat:

Dat is leuk voor HF.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Special Member

Vaak gebruik ik gaatjesprint met doorgetrokken koperbanen die ik onderbreek met een 5 mm boortje.(gewoon met de hand,3 x draaien en klaar)
Als het werkt ga ik dat niet nog een keer netjes opnieuw maken.
Op die manier is het "probeersel" gelijk het eindresultaat.
Edit\Op de foto een VFO voor 5,0-5,5 MHz dat gaat nog prima op gaatjesprint.Voor VHF\UHF bouw ik het meestal op de 'dooie torren' methode.

Testopstelling is een groot woord. Ik begin op breadboard, als ik denk dat ik het wat langer nodig heb bouw ik het op protoboard, zoals op de foto.
Als het blijvend is maak ik een printje en laat die in China maken.
Ik gebruik wel steeds meer SMD en dan heb je een assortimentje breakout printjes nodig om het op breadboard/protoboard te zetten. 0805 componenten passen we heel goed tussen twee gaatjes op het protoboard. De stap om een print te ontwerpen maak ik tegenwoordig wel sneller, dan kan ik direct SMD gebruiken.

Hubie

Special Member

Ja,maar dan is het formaat al gauw een theedoek. ;-)

Ik denk dat ieder zo z'n voorkeur heeft.
Ik gebruik graag deze stripjes:
https://www.ringkerntrafo.nl/p541c0-soldeerstrip-met-7-vergulde-contacten-1.jpg
https://www.astelectronica.nl/AstCatalog/Images/Group/G3258.jpg

Ik werk veel met buizen, dus dan werken die strips erg goed. Zowel voor prototypes als voor een permanente opstelling.

Voor torren gebruik ik vaak zelfgemaakte experimenteerprintjes. Denk daarbij aan een stukje printplaat van 5x5cm dat ik verdeel in voedingslijnen en eilandjes. Ik boor geen gaatjes. 5x5cm is te krap voor een compleet bouwsel, maar uiteraard kun je meerdere bordjes met elkaar verbinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Jaren geleden kocht ik een groot 'breadboard'
Een broodplank dus.
Als je veel HF schakelingen maakt heb je daar niet zoveel aan.
Ok,op de middengolf of de lange golf(de kroonsteentjesband) kom je daar nog mee weg,zo gauw je boven de 3 MHz komt gaat het algauw mis.
Ook als je iets met buizen maakt heb je niets aan zo'n broodplank.
Die broodplank werd dus al snel in een kast opgeborgen om daar nooit meer uit te komen.
Voor buizen gebruik ik meestal strips zoals je al aan gaf.
Zie foto:

Wat ook goed werkt bij buizenspul is in een plaat pertinax gaten boren en een M3 boutje en een soldeerlip.Zodat je je eigen 'layout' kan fabriceren

Ik heb een rol slakkentape liggen daar soldeer ik soms probeersels op. Is van koper en zit geen plastic folie overheen. Het blijft ook nog plakken op de ondergrond. Ik heb er zelfs mee op karton en plastic gesoldeerd. Rolletje kost wel 10 euro.
Alleen als je twee stroken over elkaar legt dan moet je ze even verbinden met tin de onderkant isoleert namelijk.

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1lge5MVXXXXXOapXXq6xXFXXXM/Copper-Foil-Adhesive-Tape-with-Acrylic-Adhesive.jpg

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op zaterdag 14 juli 2018 19:27:07 (14%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl