Luidsprekers voor mijn dove moeder.

Thevel

Golden Member

Inderdaad Maarten, ik had de topictitel een beetje anders moeten formuleren...

evdweele

Overleden

Het kan ook helpen om bij de programma's de teletekst ondertiteling aan te zetten. Meer dan 95% van de tv-programma's wordt ondertiteld voor slechthorenden.

In Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk pagina 888
In Duitsland pagina 150, met uitzondering van het ZDF waar pagina 777 wordt gebruikt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zo'n audio transducer is ook wel in aan het worden die stoppen ze soms ook in bluetooth boxen. Klein maar klinkt best goed. Zou je nog een kleine versterker op moeten aansluiten. Zijn ook compleet te koop.

Hier is een video ervan.

https://www.netram.co.za/8845-large_default/audio-bct-2-bone-conducting-transducer-exciter.jpg

[Bericht gewijzigd door GoldCaptain op maandag 9 juli 2018 22:32:30 (12%)

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Op 9 juli 2018 15:07:24 schreef Thevel:
Mijn moeder is een beetje doof maar heeft nog geen gehoorapparaat nodig.

Een beetje doof, is dat net zoiets als een beetje zwanger? :-)

Een hoorapparaatje is ook zinvol als je slechthorend bent hoor. Daar hoef je echt niet eerst doof voor te zijn. Sterker nog, dan ben je te laat.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Vandaar dat ik de audicien noemde. Meten is doorgaans objectief en gratis waar een doe-het-zelf zwangerschapstest er nog wel es naast kan zitten. Scheelt in twijfelgevallen een hoop discussie als die deskundig adviseert om het wel of niet te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is de speaker in dit filmpje niet iets, hij is speciaal gemaakt voor wat je er mee wil doen.
https://www.youtube.com/watch?v=bn3hKbl9f-U

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Thevel

Golden Member

Op 9 juli 2018 20:59:39 schreef evdweele:
Het kan ook helpen om bij de programma's de teletekst ondertiteling aan te zetten. Meer dan 95% van de tv-programma's wordt ondertiteld voor slechthorenden.

Leuk idee Ed, maar het is een drama om mijn moeder iets 'nieuws' te leren.
Ze kan nog net de TV met de AB aanzetten, zappen en harder/zachter zetten. Teletekst p888 kiezen wordt al lastig ook al schrijf je precies op wat ze moet doen (heb ik al eerder geprobeerd met een nieuwe telefoon, was echt een drama...)

Op 10 juli 2018 22:45:34 schreef Switching Power:
Is de speaker in dit filmpje niet iets, hij is speciaal gemaakt voor wat je er mee wil doen.
https://www.youtube.com/watch?v=bn3hKbl9f-U

Leuk ding, maar mijn moeder raakt al in de stres als ze zoveel knopjes ziet en dat ding moet elke keer bij de TV geladen worden, gaat het niet worden.

Ik heb ondertussen zelf iets gevonden
Speakertjes kunnen bij de stoel en bed gezet worden, en met een adaptertje kunnen ze permanent aan blijven.
Bluetooth zender heb ik ook gevonden, ik neem aan dat die voor de speaker bruikbaar is.
Heeft toevallig iemand ervaring met de Lenco speakers?
Anders bestel ik het spul en als het slecht werkt dan stuur ik de boel weer terug.

Shiptronic

Overleden

Lijkt me prima te doen wat je wil bereiken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juli 2018 23:41:48 schreef Thevel:
[...]Leuk idee Ed, maar het is een drama om mijn moeder iets 'nieuws' te leren.
Ze kan nog net de TV met de AB aanzetten, zappen en harder/zachter zetten. Teletekst p888 kiezen wordt al lastig ook al schrijf je precies op wat ze moet doen (heb ik al eerder geprobeerd met een nieuwe telefoon, was echt een drama...)

En dat terwijl er een andere manier is om ondertitels door te geven zonder gebruik van teletekst. Ik weet nog steeds niet of dat systeem een eenduidige benaming heeft maar via digitenne heeft de BBC dat systeem. Middels een apart knopje op de AB. Alleen weer jammer dat het niet blijft "plakken" als de ontvanger uit en weer aan gaat.
Zo jammer dat er een mooi systeem wordt opgetuigd met mensen die de vingers blauw typen en dat het dan door technische details niet bij de gebruiker aan komt die er eigenlijk veel gemak van zou kunnen hebben.

TinusTech

Golden Member

Op 10 juli 2018 22:45:34 schreef Switching Power:
Is de speaker in dit filmpje niet iets, hij is speciaal gemaakt voor wat je er mee wil doen.
https://www.youtube.com/watch?v=bn3hKbl9f-U

Precies wat ik zocht voor mijn (ook) slechthorende moeder. Bedankt voor de tip.

evdweele

Overleden

Op 11 juli 2018 13:42:48 schreef Kees frees:
[...]En dat terwijl er een andere manier is om ondertitels door te geven zonder gebruik van teletekst. Ik weet nog steeds niet of dat systeem een eenduidige benaming heeft maar via digitenne heeft de BBC dat systeem. Middels een apart knopje op de AB.

Dat "aparte knopje" is alleen een shortcut naar teletekst.
Bij mijn satellietontvangers druk je 1 maal op het gele knopje van de afstandsbediening en dan verschijnt dit menu:

Druk je nogmaals op het gele knopje kan je de ondertiteling kiezen.

En dan weer met Exit terug naar het gewone beeld.

Sommige zenders zenden alleen ondertitels via teletekst uit, anderen met DVB-ondertitels.

Het maakt de bediening niet veel makkelijker; er moeten meerdere handelingen worden verricht.
Mijn satellietontvangers onthouden overigens wel dat ondertitels is ingeschakeld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Ondertussen kwam ik ook Deze tegen.
Niks pairen, misschien wel een oplossing...

maartenbakker

Golden Member

Ziet er inderdaad netjes uit. Het ergste dat je eventueel kan overkomen is dat de afstandsbediening van de garagedeur van de buren hoorbaar is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op mijn dagelijkse rondje Youtube, kwam ik onderstaande video op het kanaal van Techmoan tegen... Volgens mij is dit precies wat je zoekt :-)

https://www.youtube.com/watch?v=bn3hKbl9f-U&t=313s

Te huur voor advertentiedoeleinden.
Thevel

Golden Member

Op 11 juli 2018 21:45:03 schreef maartenbakker:
Ziet er inderdaad netjes uit. Het ergste dat je eventueel kan overkomen is dat de afstandsbediening van de garagedeur van de buren hoorbaar is.

Gelukkig zijn die er niet in het verzorgingstehuis :)
Verder is er weinig in de buurt, wel een oude begraafplaats maar daar zal het best wel rustig zijn ;)

Op 11 juli 2018 22:42:00 schreef JeroenVdB:
Op mijn dagelijkse rondje Youtube, kwam ik onderstaande video op het kanaal van Techmoan tegen... Volgens mij is dit precies wat je zoekt :-)

https://www.youtube.com/watch?v=bn3hKbl9f-U&t=313s

Is al een keer langs gekomen.

maartenbakker

Golden Member

Hm ja ik dacht even niet na, hoewel een verzorgingshuis opzich ook wel zulke buren kan hebben - alleen die kans is veel kleiner. Denk ik nog even verder door. Veel zusteroproepsystemen zijn tegenwoordig wel op Wifi of DECT gebaseerd, en zaten vroeger misschien ook al niet op "kanaal 70" dus daar heb je waarschijnlijk geen last van. Kan natuurlijk wel dat anderen in de omgeving ook dergelijke luidsprekers of koptelefoons bezigen, en als er toevallig een LTE-mast in de buurt staat heb je misschien een minieme kans dat hij een slecht ontworpen ontvanger dichtdrukt.

Hoe dank ook is de conclusie denk ik dat je het gewoon kan proberen, grote kans dat het op zijn minst technisch doet wat het moet doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Veel zusteroproepsystemen zijn tegenwoordig wel op Wifi of DECT gebaseerd,

Het oproepsystemen is vast bekabeld, dus geen Wifi of DECT.

de moderne systemen zijn tegenwoordig idd ip gebaseerd, in een recent gebouwd pand zat elke 15 meter een centraaldoos met een wifi zender/ontvanger erop voor de zusters en oproep systemen op de kamers zelf. de tijd van de tros 0,8mm2 achter zo'n broodtrommel op de muur met led klok erin is wel voorbij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Het oproepsystemen is vast bekabeld

De alarmering vanuit de woning waarschijnlijk wel, maar ik zie een verpleegster of een bejaardenhulp niet de hele dag met een verlengsnoer achter zich aan sjouwen :D

Ik zag het afgelopen half jaar op de 4 ziekenhuizen die ik met regelmaat bezocht dat nog altijd personenzoekinstallaties op 26 MHz worden gebruikt. Er stonden in elk geval nog van die grote groundplane antennes op.
Maar er werd ook heel veel gebruik gemaakt van DECT telefoons.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 juli 2018 17:49:03 schreef Thevel:
[...]Het oproepsystemen is vast bekabeld, dus geen Wifi of DECT.

Behalve wat evdweele al zegt dat de zusters wel met een of andere mobiel rondsjouwen, vraag ik me af of je moeder ook geen rode knop aan een koordje om haar nek heeft. In de huizen waar ik kom is persoonsalarmering standaard. Hoe dan ook verandert dat niets aan mijn idee dat je het gerust eens kan proberen. De grootste kanshebbers qua storingsbron lijken mij andere bewoners met soortgelijke luidsprekers of koptelefoons.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Bij Action kun je best aardige BlueTooth stereo speakers kopen, type sound bar, voor maximaal €20,- Ik heb er al een jaar een in de auto liggen voor het geval ik mijn telefoon als navigatie gebruik. Geen problemen werkt op LiIon accu, maar ook op 5V adapter via USB.
Zou toch een mooi begin kunnen zijn....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het nadeel van bluetooth is de vertraging.
Die was in mijn geval te lang, ik weet niet of dat altijd zo is of dat het het varieert per apparaat.

RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2018 09:58:17 schreef Kees frees:
Het nadeel van bluetooth is de vertraging.
Die was in mijn geval te lang, ik weet niet of dat altijd zo is of dat het het varieert per apparaat.

En oude mensen snappen meestal niks van pairing op een BT device. Ik geloof dat @Thevel allang weet wat de beste oplossing is. /ot
In een auto met een aparte BT/audio omzetter moet je eerst BT aanzetten op de phone want dat staat standaard uit, wegens extra stroomslurpen. Mooie uitvinding van een Nederlander, dat wel....
Jammer dat die er nix aan verdiend heeft :-)
https://tweakers.net/geek/102300/nederlandse-bluetooth-uitvinder-wordt…
Incluis de sneer naar het NL 'innovatie' klimaat....