Elektrische installatie ter controle

Verbouwing in NL:

Zouden jullie willen kijken of het schema en de grondplannen juist zijn.

De jacht is mooier dan de vangst....
mel

Golden Member

Waarom zet je bij de kookgroep geen aardlek?
Verder ziet het er wel goed uit dacht ik .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
De jacht is mooier dan de vangst....
Sine

Moderator

Is dat verplicht?

Is dat de enige reden om zo'n ding te plaatsen? Of is het ook gewoon verstandig? (ik gok dat het overigens gewoon verplicht is)

De verdeling van de groepen kan ook wat beter, een hele verdieping op 1 groep is natuurlijk niet echt handig, bij een sluiting zit je in het donker. Ik zou zelfs twee groepen op twee verschillende aardleks gebruiken. (ook dat is meen ik verplicht)

Alle natte apparatuur zou ik een aparte aardlek geven (was /droog /buiten /eventuele boiler)

Een aparte groep voor de CV is leuk, maar niet nodig.

Op 9 juli 2018 15:04:49 schreef Sine:
[...]
Is dat de enige reden om zo'n ding te plaatsen? Of is het ook gewoon verstandig? (ik gok dat het overigens gewoon verplicht is)

Dan voorzie ik die nog.

Ik zou zelfs twee groepen op twee verschillende aardleks gebruiken. (ook dat is meen ik verplicht)

Dat snap ik niet

Alle natte apparatuur zou ik een aparte aardlek geven (was /droog /buiten /eventuele boiler)

Lijkt me overbodig...

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 9 juli 2018 14:16:55 schreef Vovpvi:
Is dat verplicht?

Ik wou zeggen nee dat is niet verplicht, maar dat geld voor Nederland, daar hoeven eindgroepen welke niet voor algemeen gebruik zijn(b.v. kookplaat, over, afwasmachine...) niet achter een ALS te zitten.
Maar het gaat volgens mij over België wat voor de regelgeving nog wel e.e.a. uitmaakt. Overheengelezen, het gaat idd over Nederland

Sine

Moderator

Het gaat over NL,

Maar dan nog zou ik die aardlek voor de kookplaat niet weglaten, het is toch een omgeving waar je met water aan het stunten bent.

Dat snap ik niet

Twee groepen op twee verschillende aardleks per verdieping
Ofwel, dat je bij een aardlek of sluiting niet meteen een hele verdieping in het donker zet.

Je hebt nu bijvoorbeeld je complete bovenverdieping achter 1 automaat (en dus ook 1 aardlek)
"normaal" neem je dan bijvoorbeeld 1 groep voor de voorkant van het huis en een tweede groep voor het achterste deel, beiden achter verschillende aardleks.

Lijkt me overbodig...

Da's een keuze uiteraard, maar zo heb ik het zelf wel gedaan. Die extra aardlek had ik ivm het aantal groepen toch nodig.

(Hint, als je een aardlek plaatst voor de kookgroep mogen daar ook andere dingen bij ... misschien zijn andere grootverbruikers niet handig)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De waarde van de voorbeveiliging van de netbeheerder staat niet op het schema.
De aarding is al helemaal "vergeten".

Tip:
Als je nog moet beginnen zou ik voor aardlekautomaten per groep gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 juli 2018 15:20:41 schreef Jorn:
[...]

Ik wou zeggen nee dat is niet verplicht, maar dat geld voor Nederland, daar hoeven eindgroepen welke niet voor algemeen gebruik zijn(b.v. kookplaat, over, afwasmachine...) niet achter een ALS te zitten.
Maar het gaat volgens mij over België wat voor de regelgeving nog wel e.e.a. uitmaakt. Overheengelezen, het gaat idd over Nederland

Hoeft niet, als je aardverspreidings weerstand laag genoeg is.

ik als ik de keur rapporten van een nieuwe woning invul met de installatiekeuring zit daar ook een hokje bij of ruimtes verdeeld zijn over 2 groepen/ aardlekken zodat je idd bij een uitval niet meteen in het donker zit.

idd ook de kookgroep achter 30ma aardlek zetten in een woonhuis. het meeste is dat goedkoop abb spul, daar klik je zo een kookgroep bij op t busboard. dan heb je 3 aardlekken nodig, maar kun je ook weer beter verdelen. je hebt een hager visio zo te zien, dat is fijner spul om mee te werken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb het schema aangepast:
- Extra aardlek voor kookgroep
- Verlichting boven gescheiden
- Noodverlichting in groepenkast

Ik wil deze installatie laten keuren. Waar kan ik terecht?

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op dinsdag 10 juli 2018 09:38:45 (38%)

De jacht is mooier dan de vangst....

Ik denk dat "voorbeveiliging" gewoon over de hoofdstop gaat.

In nederland is normaal 1x35, of 3x25. Lager kan ook, maar daar is geen economische reden voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

iets wat ik ook niet zie, gekoppelde rookmelders op 230V op elke verdieping in de traphal. dat is al menig jaren verplicht bij nieuwbouw. je dient daar al vantevoren rekening mee te houden, een extra ( centraal) doos dus. je kunt die roomelders alleen op 1 dezelfde groep zetten ivm de koppeling, maar evt kun je er 2 toepassen met een RF zender/ontvanger zodat je melders op 2 groepen kunnen zitten.

edit: Sinds 1 januari 2003 zijn rookmelders verplicht in nieuwbouw en bij renovatieprojecten van woningen en appartementen. Dit is vastgelegd in het Bouwbesluit 2e fase en de rookmeldernorm NEN 2555.

Hoeveel rookmelders noodzakelijk zijn is afhankelijk van de bouwkundige indeling van de nieuwbouwwoning, In kleine appartementen is 1 rookmelder voldoende voor minimale brandveiligheid. In een doorsnee eengezinswoning met 3 bouwlagen zijn 3 rookmelders noodzakelijk (op elke laag 1 rookmelder, mits de zolder ook een verblijfsruimte is). Voor optimale brandveiligheid is het aanbevolen om elke slaapkamer en verblijfsruimte te voorzien van een rookmelder.

Het uitgangspunt is dat personen in het geval van een brand de woning tijdig kunnen verlaten. Een verblijfsruimte in een woning mag dan alleen verlaten worden via een door rookmelders beveiligde ruimte. In de praktijk worden daarom in de nieuwbouw rookmelders aan het plafond in de hal, overloop en trapopgang van de zolder gemonteerd. Omdat alle betreffende personen in de woning op tijd gealarmeerd moeten worden is het koppelen van rookmelders gewenst.

Het minimale geluidsniveau, gemeten op enig punt in de ruimte, dient minimaal onderstaande niveaus te halen. Om deze geluidsniveau te behalen kunnen rookmelders gekoppeld worden.
- een verblijfsruimte en vluchtroute buiten verblijfsgebied moet het minimale geluidsniveau van 65 dB(A) behalen
- een slaapkamer moet het minimale geluidsniveau van 75 dB(A) behalen
Volgens de Europese norm NEN-EN 14604 dienen rookmelders een geluidsdruk te hebben van 85 dB(A) op een afstand van 3 meter.

bron: https://www.e-domotica.com/nl/vragen/zijn-rookmelders-verplicht-bij-ni…

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 juli 2018 11:08:57 (56%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In hoeverre zijn (gekoppelde) rookmelders verplicht? Welke wet of regel?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik wil deze installatie laten keuren. Waar kan ik terecht?

Kun je beter eerst de zaak op papier voor elkaar hebben voor je het laat keuren

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

In Nederland is de elektrische installatie keuren niet verplicht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het betreft een verbouwing. Ik ben beperkt bij het trekken van draden en kabels. Toch wil ik een veilige installatie.

Ik heb rookmelders en gasmelders toegevoegd aan het schema/grondplan.

Op 10 juli 2018 11:46:43 schreef Toeternietoe:
[...]

Kun je beter eerst de zaak op papier voor elkaar hebben voor je het laat keuren

Daar ben ik nu mee bezig ;)

De jacht is mooier dan de vangst....
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar ben ik nu mee bezig ;)

Nog steeds niet kompleet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Waarschijnlijk bedoel je de aarding.

De jacht is mooier dan de vangst....
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja, en dat is natuurlijk een blunder van de eerste orde.
De aarding is voor de veiligheid, en het belangrijkste van een e-installatie.
Verder ontbreek het stroomstelsel en de netspanning met frekwentie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als alles achter 30ma aardlek zit voldoet een hulpaarde van max 166 ohm. zonder aardlek op t fornuis heb je een veiligheids aarde nodig. die heeft een veel lagere weerstand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als alles achter 30ma aardlek zit voldoet een hulpaarde van max 166 ohm.

Dit is een veel gemaakte fout is niet helemaal correct.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ Vovpvi,

Ga je enkelvoudige wandcontactdozen toepassen op de eerste verdieping?

benleentje

Golden Member

Ik heb geleerd dat niet allen de verdiep maar eigenlijk op elke etage je de verlichting en groepen voor algemeen gebruik moet verdelen over minimaal 2 groepen.
Als je nu op de beneden verdieping groep E uitzet of deze steeds uitvalt door een storing, kortsluiting of overbelasting heb je totaal geen licht meer op die verdieping. Dus het is wenselijk en gebruikelijk om elke verdieping over tenminste 2 groepen te verdelen

Verder ontbreek het stroomstelsel en de netspanning met frekwentie.

Is het stroom stelsel belangrijk voor een woning? Dat is toch meer iets voor grote bedrijven om een ader te besparen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 10 juli 2018 19:04:07 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 10 juli 2018 19:00:14 schreef benleentje:
Ik heb geleerd dat niet allen de verdiep maar eigenlijk op elke etage je de verlichting en groepen voor algemeen gebruik moet verdelen over minimaal 2 groepen.
Als je nu op de beneden verdieping groep E uitzet of deze steeds uitvalt door een storing, kortsluiting of overbelasting heb je totaal geen licht meer op die verdieping. Dus het is wenselijk en gebruikelijk om elke verdieping over tenminste 2 groepen te verdelen

[...] Is het stroom stelsel belangrijk voor een woning? Dat is toch meer iets voor grote bedrijven om een ader te besparen?

mij is vroeger geleerd , dat de naast gelegen ruimte een andere groep krijgt
bv slaap kamers en overloop op twee verschillende groepen .