Hoe solderen aan smartphone print?

Hopelijk zet ik dit in het juiste subforum...

Een kennis van me heeft met het vervangen van het schermpje van een iPhone 6s een weerstandje verbrand in het voedingscircuit van de backlights.

Het probleem is dat die weerstandjes uiteraard véél te klein zijn om met een gewone soldeerbout te vervangen. Het moet dus met hete lucht gebeuren.
Mijn hetelucht station is iets vrij goedkoops dat van een gestopt elektronicabedrijf afkomstig is (lees: tien jaar geleden). Voor die enkele keren dat ik het vroeger nodig had, zeker voldoende.
Je kan temperatuur en sterkte van de luchtstroom regelen. Ga je nu de kleinste uitblaasopening op de bout zetten, is op minimum de uitgeblazen lucht nog zodanig sterk dat alle onderdeeltjes op zo'n fijn PCB als in een iPhone naar alle kanten vliegen.

Bestaan er überhaupt heteluchtstations waar je dit niet mee hebt en zo ja, weten jullie welke?
Misschien nog een betere vraag: hoe kan je zo'n kleine SMD dingen vervangen?

Op 10 juli 2018 13:40:00 schreef Beeldbuisje
Misschien nog een betere vraag: hoe kan je zo'n kleine SMD dingen vervangen?

Ik doe het wel met een soldeerbout (met het kleinste puntje wat ik kon vinden, dat is 0,4 mm) + flux en met een 'loepbril' op m'n hoofd.
En een speld om de weerstand op z'n plek te houden.

En ik dacht met mijn 1,1mm dat ik een fijne punt had ;)

Gelukkig is er voor mijn stokoude Ersa MS8000 ook nog een 0.4mm punt te koop. Niet duur, dus valt te overwegen.

Mag ik ook weten of je vloeibare, dan wel gelvormige flux gebruikt? En wat de vergroting is van je bril.
Ga ik even shoppen :-)

Wat is het formaat van het component dat jij moet vervangen?

Tot 0402 zou ik zeggen dat het wel gaat lukken met een pre heater en hot air. 0201 wordt een uitdaging en kleiner dan dat daar zou ik voor bedanken want dat is gewoon kansloos imo.

This is the world we know best, the world of madness

Het lijkt me het duidelijkst dat ik even ga illustreren met een YouTube filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=Q_M84ddiDE4

Skip gerust enkele malen, want het is langdradig. Exact wat die man daar doet heb ik ook te doen.
Dat soort werkjes krijg ik meer en meer voor de kiezen en lukt me nooit. Massa's filmpjes op YouTube over zulk werk.
Veelal ook hobbyisten. Vermits mijn hobby al jaren uit de hand loopt wordt het toch eens tijd me het nodige materiaal aan te schaffen.

Als kleuter zat ik ook al met een soldeerbout te morrelen, dus soldeerervaring genoeg zou ik zeggen. Enkel niet op dat niveau ;)

maartenbakker

Golden Member

Gelflux is het handigste, dat blijft een beetje op zijn plek voordat je er de bout opzet. Hete lucht werkt prettig voor zover ik het tot nu toe gedaan heb, maar voor een weerstandje is een soldeerpincet of een heel dun boutje minstens zo handig.

Microsoldering kende ik nog niet, ik kijk altijd naar Louis Rossman en iPadRehab. Ik zal later het filmpje eens bekijken en vergelijken. Je leert in elk geval al heel veel door alleen maar naar zulke filmpjes te kijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 juli 2018 17:55:45 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inmiddels ook even navraag gedaan bij collega's. Zij die het aandurven doen zulke klusjes toch ook altijd met een minisoldeerpunt. Effectief zo eentje van 0,4mm.

Mijn soldeergereedschap stamt nog uit de tijd dat een boutje rond de (omgerekend) 800euro kost. Blijkbaar is het inmiddels allemaal wat goedkoper geworden.

Vermits mijn Ersa MX8000 maar tot 400gr geraakt en aan een 1,1mm punt op het topje slechts 270graden haalt, kijk ik even rond wat er als alternatief bestaat. Misschien moet ik het 30 jarige apparaat maar eens vervangen door een combi.
Mocht er soldeerbouten, hetelucht en hitteplaat combi's bestaan voor een leuke prijs geraak ik misschien wel overtuigd :)

maartenbakker

Golden Member

Als ik voor de keus stond om er iets nieuws voor aan te schaffen, zou ik in elk geval ook naar een soldeerpincet kijken. Je hebt er ook die je gewoon op een soldeerstation aansluit, maar dan moet die er natuurlijk net wel voor jouw station zijn en nog betaalbaar ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 juli 2018 22:02:58 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb me vanavond eens verdiept in alle mogelijke soldeerbouten tegenwoordig.
Om me een Weller of JBC aan te schaffen doe ik niet genoeg meer hobbymatig.

Nu kwam ik uit op een Aoyue 2703A+.
De rookafzuiging gaat er meteen af, maar bvb de desoldeerbout is 90% gelijk aan mijn HAKKO die ook stilaan zijn beste tijd gehad heeft. Dat ding heeft wel 25 jaar alles losgekregen wat ik wou.
IC's veranderen op een digitaal module van een D16 lukte met die HAKKO prima, terwijl mijn vakantiewerk-baas er mijn zijn Weller niks van bakte.

3 dingen in 1 apparaat die Aoyue. Net wat ik zoek, iemand daar ervaring mee?

Shiptronic

Overleden

Neem wel de verzie die alle 3 gelijk aan kan sluiten, ik heb de verzie waarbij jde de soldeerbout + rook afzuigeing moet wisselen met de desoldeerbout , en dat is erg omhandig. Na het desolderen wil je de nieuwe componenten solderen en moet je steeds tools wisselen. Voor hobby gebruik kan het, maar zeer iritant, had ik de paar euro extra maar uitgegeven, verder bevalt het goed. allen op letten met desolderen, temp hoog houden , en na blijven zuigen bij desolderen, je moet tin niet de kans geven in je bout te stollen, dan heb je een leuk klusje voor de boeg, het holle buisje weer ontstoppen :(

Deze heb ik; https://www.eleshop.nl/aoyue-2702a-4in1-station-p-186.html

Deze had ik moeten hebben; https://www.eleshop.nl/aoyue-2703a-4in1-station.html

PS, die is ook nog eens een stuk goedkoper, Ik heb hem van dezelfde firma, ooit eens op "Rosmalen" gekocht.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 13 juli 2018 22:30:03 (19%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

iK Heb Aoyue producten gehad. maar ging bij mij snel kapot, terwijl ik er wel voorzichtig mee was. ben geen fan van Aoyue

Sine

Moderator

Als dit een eenmalige actie is .... printje naar een repair toko slepen en hun het R-etje laten vervangen.

Dit is HEEL klein en zit ook nog tussen een hoop rand frut in. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Als de weerstand open gefaald heeft, kan je de nieuwe er dan niet bovenop plakken met soldeerpasta en met de stralingswarmte van een conventionele bout vastsolderen?
Of is er teveel verbrand daarvoor?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Shiptronic: het is inderdaad die laatste die ik op het oog had. Ik ben vele reviews tegen gekomen waar mensen precies hetzelfde argument als jij aanhaalden.

Sine: Ik kom het wel vaker tegen. Vroeger zat ik quasi elke avond aan tv's te morrelen, maar met de komst van de flatscreens is het wel wat geminderd. Klassiek probleem: de mensen vinden te kosten te hoog. In de winter toch een avondje of 3 per week, maar met het huidige weer kom ik elke week mijn werkplek niet meer binnen.
Ik kom dat soort mini-smd meer en meer tegen, ook in tv's en daarom wil ik het toch echt zelf onder de knie krijgen hoor.
Het is òf eens investeren in zo'n soldeercombi, of een 0,4mm puntje bestellen voor m'n ouwe Ersa. Vermits ie maar maximum tot 400gr kan, vrees ik een beetje dat de punt niet heet genoeg zal worden.

Ledlover: de eigenaar heeft met het vervangen van het scherm wellicht kortsluiting gemaakt. De weerstand in kwestie is in stukjes gebroken tijdens het verwijderen van het waterafstotend hars. Wellicht moet hij dus redelijk hard verkoold geweest zijn.
dat heb je natuurlijk met vervangen van die dingen zonder de batterij even los te maken.

Op 14 juli 2018 20:50:22 schreef Beeldbuisje:

dat heb je natuurlijk met vervangen van die dingen zonder de batterij even los te maken.

Dat het niet slim/handig is, is 1 ding.
Maar waarom zou daardoor de weerstand verkoold zijn ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

M'n tafel staat dezer dagen vol met een soldeerbout, desoldeerstation en heteluchtblower.
Er moet resp. een nieuwe punt, nieuwe nozzles en weerstand en ook nieuwe nozzles voor komen. Gemiddeld zijn die apparaten 25 jaar oud...

Dikke kortsluiting maken op de voedingslijn van het backlight doet de weerstanden daar naartoe toch geen goed. Zo'n klein dingetje heeft volgens mij niet veel nodig om te verbranden.