aansturen relais aanjager auto

KGE

Golden Member

Op 19 juli 2018 07:53:11 schreef kitman:
Dat is niet voor de winter.
Voorruit ontdooiing, is wettelijk verplicht.

Ehm, spreekt dit elkaar niet tegen ? :-)

Een standaard kever had al moeite genoeg om de voorruit te ontdooien en die had 'kilowatts' aan verloren warmte beschikbaar vanaf de warmtewisselaars aan de uitlaatspruitstukken. Maar ik begrijp dat het alleen is om door de keuring te komen.

Wat ik mij wel afvraag: mag je straks met zo'n auto nog de (grote) steden in ?

Het is een oldtimer, dus ik denk het niet.
Maar, daar lig ik niet wakker van.
Volgende week vinden ze weer iets anders uit.
Een diesel met sjoemel software mag er wel in.
De moderne auto hoeveel vervuilt die echt?
Electrisch? En om die te maken en om die batterijen te maken.
You never win.

Shiptronic

Overleden

Ik mis nog steeds de foto's en dan met name het vooronder achteronder ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verwarming zit voor, maar dat is allemaal ingebouwd.
Het enige wat je ziet is de aanjager en enkele buizen voor de lucht.
Als ik ook wil verwarmen kan dat eventueel aan de achterkant, bij de motor.
Ik moet daar toch een verwarmings radiatortje zetten want dat zit in het systeem van de koeling.
Maar nu zitten we bijna op een auto forum.;-)

Ik heb een aftakking gemaakt op 1.
De aj en ajs zijn aangesloten volgens schema.
Als ik nu test via een voeding, met de plus op het relais en dan de min, via de aftakking op 1, op de andere kant van het relais, dan heb ik altijd een werkende relais.
Ook als de ajs af staat. Er staat verder geen stroom op het systeem.
Loopt dat dan ergens via de plus van de aj motor?

KGE

Golden Member

Op 2 augustus 2018 09:53:20 schreef kitman:
Ik heb een aftakking gemaakt op 1.
De aj en ajs zijn aangesloten volgens schema.
Als ik nu test via een voeding, met de plus op het relais en dan de min, via de aftakking op 1, op de andere kant van het relais, dan heb ik altijd een werkende relais.
Ook als de ajs af staat. Er staat verder geen stroom op het systeem.
Loopt dat dan ergens via de plus van de aj motor?

Is er wel een echte uit stand op de aanjager of blijft hij altijd een beetje draaien ? Even een meter over het relais en je weet meer..
Zonder min zou het relais uit moeten zijn.

Dus, er staat nergens stroom op.
Als ik de stekker losmaak van de motor werkt het prima.
Sluit ik die stekker weer aan dan werkt het altijd, ook zonder de schakeleaar te gebruiken.
Nu vind ik het altijd raar bij zo een 12V autoschakeling, hoe die stromen lopen.
Ik denk hier dat het dan via de plus en de hele instalatie loopt.
De vraag die ik me stel, als alles aangesloten is met het contact aan, loopt dan de stroom voor die relais andersom, tegenover nu?

Sine

Moderator

Vreemde dingen, sluit het relais met de + kant eens aan achter de aanjager motor ipv aan de plus. Dan kan het eigenlijk niet dat het relais opkomt zonder dat de motor draait.

Ik moet er wel bij vermelden dat alle massa wel al aangesloten is op een gezamelijk punt.
Dus, zou het kunnen dat die massa dan via de + van de motor naar de massa van de hele kabelboom loopt?

evdweele

Overleden

Als het relais is aangesloten volgens dit schema, of mijn vorige schema met de (volgens @Sine overbodige) diodes, loopt de stroom (van plus naar min) langs de groene lijn, door de zekering van 1A, door de relaisspoel naar punt 97. Aangegeven met de rode pijlen.

Afhankelijk van de stand van schakelaar AJ-S loopt de stroom van punt 97 via schakelcontact 1 naar de massa (min) van de autoaccu.
Of in stand 2 van 97 via de eerste weerstand via 9 naar de massa;
of in stand 3 van 97 via de 2 linkse weerstanden en via 94 naar de massa;
of in stand 4 van 97 via de 3 linkse weerstanden en via 92 naar de massa.

Als de 4-standenschakelaar op 0 staat zou het relais niet aangetrokken mogen worden.
Tenzij het punt MCU laagohmig is ten opzichte van de massa. Dan kan de stroom via de 3 linkse weerstanden en MCU naar massa vloeien.

Ik weet niet wat MCU betekent. Mijn kennis van autotechniek is daarvoor onvoldoende.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ja, ik weet het, je hebt gelijk.
MCU is de computer van de auto en die is nu niet aangesloten.
Maar als alles via de batterij gaat werkt het wel.
Nog bedankt voor de mooie schema's.

Op 6 augustus 2018 18:16:55 schreef evdweele:
Als het relais is aangesloten volgens dit schema, of mijn vorige schema met de (volgens @Sine overbodige) diodes, loopt de stroom (van plus naar min) langs de groene lijn, door de zekering van 1A, door de relaisspoel naar punt 97. Aangegeven met de rode pijlen.

Afhankelijk van de stand van schakelaar AJ-S loopt de stroom van punt 97 via schakelcontact 1 naar de massa (min) van de autoaccu.
Of in stand 2 van 97 via de eerste weerstand via 9 naar de massa;
of in stand 3 van 97 via de 2 linkse weerstanden en via 94 naar de massa;
of in stand 4 van 97 via de 3 linkse weerstanden en via 92 naar de massa.

Als de 4-standenschakelaar op 0 staat zou het relais niet aangetrokken mogen worden.
Tenzij het punt MCU laagohmig is ten opzichte van de massa. Dan kan de stroom via de 3 linkse weerstanden en MCU naar massa vloeien.

Ik weet niet wat MCU betekent. Mijn kennis van autotechniek is daarvoor onvoldoende.

Motor controller unit .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 17 juli 2018 09:43:50 schreef evdweele[/message]:
[...]Ik heb sinds 1966 toen ik mijn eerste auto kocht nog nooit problemen met een kachelventilator ondervonden, daarom heb ik geen enkel idee over de waarde van die weerstanden.
Ik nam gewoon het zekere voor het onzekere :-)

Ik heb vorige maand deze weerstanden moeten vervangen in de wagen van mijn vrouw (Citroen Berlingo) en dit is een foto van de nieuwe weerstanden, je kan de waardes aflezen: