polariteit adapter tweelingsnoer

Mijn oplader heeft geen plug. Wel een zwarte en een zwart/witte draad. Welke is de min en welke de plus. DE op te laden accu heeft uiteraard wél duidelijk herkenbare polen. Meetapparatuur indien nodig heb ik niet beschikbaar. Mijn op de accu aan te sluiten 12V heggeschaar heeft eveneens zo'n tweelingsnoer met losse einden waarvan de polariteit ongewis is.

Ha dorus41,

Dat is niet zo mooi :o de zwart witte is de positieve aansluiting de + dus.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 12 juli 2018 11:29:30 schreef electron920:
Ha dorus41,

Dat is niet zo mooi :o de zwart witte is de positieve aansluiting de + dus.

Groet Henk.

Meestal wel, maar een simpele voltmeter uit de vijf eurobak van de bouwmarkt geeft volledig uitsluitsel.

of een koolborstelmotortje waar je de draairichting van weet, zitten plus en min goed dan loopt ie dezelfde kant op. zo'n ding zit in speelgoed, cd spelers schroefmachines en dergelijke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is er mis met de ouderwetse tongproef..?
De draad met +12V die prikkelt op de tong, de min niet,

De tongproef vernietigt je smaakpapillen. Kan je dus beter niet doen.

Heb je ene LED en een weerstand van enkele kiloohms? je kan met de doorlaat richting bepalen wat goed is.

Heb je een DC 12V motor los? Test de draairichting met de accu, daarna de draairichting met je oplader in beide richtingen.

Heb je een glaasje water? kijk waar de belletjes ontstaan als je je draden erin hangt, zoak dan op internet welke pool de belletjes zou moeten krijgen.

En ga zo maar door...

Meep! Meep!
Anoniem

Ik zou bij een bouwmarkt even kijken voor een 2-polige spanningzoeker. Vaak zitten daar 2 lampjes op om de + en de - aan te geven.

Op 12 juli 2018 12:08:46 schreef roadrunner84:
Heb je een glaasje water? kijk waar de belletjes ontstaan als je je draden erin hangt, zoak dan op internet welke pool de belletjes zou moeten krijgen.

Belletjes ontstaan aan beide polen. De ene waterstof, de andere zuurstof. Het verschil is moeilijk te zien.

Koop toch gewoon een simpele universeelmeter van een paar euro.

mel

Golden Member

Staat het er ergens niet gewoon(klein) opgeschreven? Meestal op de behuizing.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ben even in mijn bak met oude adapters gedoken. Ik vond er 3 met zo'n witte streep op een draad. Bij alle 3 is de witte streep de plus, dus je mag wel aannemen dat het bij jouw adapter ook zo is.

Het staat niet op de behuizing want oorspronkelijk zat er een plug aan die ik er afgeknipt heb. Op alle 3 staat wel dat de middenbus van de plug de plus is en de buitenkant de min.

mel

Golden Member

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, is geheel willekeurig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat de plus in het midden zit.....al is dit wel de meest voorkomende configuratie.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

O ja, ik weet dat de plus ook wel eens aan de buitenkant zit. Maar dat de witte streep de plusdraad aangeeft lijkt me toch wel standaard te zijn.

Sine

Moderator

3 stuks maakt het nog geen norm, ik heb zelfs al adapters gehad waarvan de rode draad de min bleek te zijn.

Gissen is missen.

Arco

Special Member

Er is geen norm voor. Sommige fabrikanten zetten de 'witte' draad aan de middenpin van de connector, ongeacht de polariteit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog wat zitten googelen op "striped wire" en dan kom je inderdaad geen norm tegen maar wel soortgelijke forumdiscussies. Ik ben alleen nog maar tegengekomen dat de witte streep de plus is. Maar ik sluit niet uit dat er fabrikanten zijn die het andersom doen. Als je geen risico wil lopen geldt: meten is weten.

Arco

Special Member

't Is ook logisch: het maken van maar 1 soort kabel is voor de kabelmaker en de adaptermaker simpeler (nooit verkeerde leveringen) en goedkoper.
En voor de gebruiker is het toch irrelevant.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gebruik hier geregeld van die kabels met dc stekker, ik meet ze altijd ohms, want het is maar net wat er ligt bij de fabrikanten mbt witte draad of groeven op 1 draad, er zijn er zat waar het idd de plus is maar net zo goed is het de min, apparaten zat die dan foutrook geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Foutrook? :) Dat moet ik onthouden. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat heet technische rook!

Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sine

Moderator

Op 12 juli 2018 18:38:23 schreef KlaasZ:
Ik heb nog wat zitten googelen op "striped wire" en dan kom je inderdaad geen norm tegen maar wel soortgelijke forumdiscussies.

Nog een mooiere, je hebt ook tweelingsnoer waarvan een van de twee draden groeven of rillen heeft. Wat is daar de polariteit van?
(bij speaker kabel was dat *meestal* de massa)

mel

Golden Member

Op 13 juli 2018 14:25:13 schreef Sine:
[...]

Nog een mooiere, je hebt ook tweelingsnoer waarvan een van de twee draden groeven of rillen heeft. Wat is daar de polariteit van?
(bij speaker kabel was dat *meestal* de massa)

Maakt niet uit, als je het overal maar hetzelfde doet :)
ot/ ik leg altijd in een plus, of signaaldraad een knoop..dan weet ik wat wat is ..:)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 13 juli 2018 15:26:29 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 13 juli 2018 14:25:13 schreef Sine:
je hebt ook tweelingsnoer waarvan een van de twee draden groeven of rillen heeft. Wat is daar de polariteit van?

Dat heb ik vroeger als luidsprekersnoer gebruikt. Ik vond dat de ader met de rillen de 'hete' kant was.

Sinds een collega mij 50 jaar geleden hielp met het maken van een verlengsnoer, hij de stekker en ik de contrastekker, en ik vervolgens een vreselijke opdonder van het aangesloten apparaat kreeg vertrouw ik niet meer op aannames.
Als ik geméten heb wat welke draad of stekkerpen doet, pas dan weet ik het zeker.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.