Analoog signaal versterken

Dag vrienden. Ik ben thuis bezig met een project waarbij ik een proportioneel hydraulisch ventiel met een analoog signaal 0-12V dien te sturen. Ik heb een Siemens logo! met een analoge uitgangs-modulekaart (0-10V). Ik kan dit signaal niet gebruiken om de ventielen te sturen omdat deze meer stroom vragen dan de module kan leveren. Nu dacht ik aan een soort op-amp als versterker om dit probleem op te lossen maar ik zou liever een meer industriële oplossing hebben (zodat dit ordelijk op de Din-rail past). Heb op internet al vanalles gevonden maar dit is vaak zeer prijzig (€150-€...) Hebben jullie hier een oplossing voor?
Alvast bedankt

Voor 150 euro zou ik niet zelf iets in elkaar gaan prutsen, heb je wel een idee wat het kost om zelf iets degelijks in elkaar te zetten?

This is the world we know best, the world of madness

Op 13 juli 2018 14:21:01 schreef Blackfin:
Voor 150 euro zou ik niet zelf iets in elkaar gaan prutsen, heb je wel een idee wat het kost om zelf iets degelijks in elkaar te zetten?

Dat is inderdaad waar, maar ik vind nergens de "fatsoenlijke" naam van dit component en zou dan liever niet op de eerste beste site dit kopen.

Ooh ik begreep dat je al wat op het oog had. Ik weet niet zoveel van dit soort componenten af, ik weet dat veel gebruikte levels 4-20mA en 0-10V zijn binnen de industrie.

This is the world we know best, the world of madness

Om te beginnen zou ik toch graag willen weten hoeveel stroom je moet kunnen leveren. Verder is ook van belang of je een isolated signaal wilt hebben

Je zoekt een PWM controller die je met je logo wilt aansturen ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

0-10 naar 0-12 met een beetje vermogen is natuurlijk totaal niets spannends bij niet te heftige vermogens en snelheden.

Wat verbruikt dat spoeltje ?

GJ_

Moderator

De hydraulische propventielen die ik ken worden allemaal met een PWM signaal aangestuurd. In een aantal gevallen hang ik ze direct aan de standaard PWM output van VIPA PLC's die 2A continue kunnen leveren.

Zolang we het merk/type van jouw ventiel niet hebben kan niemand je een zinnig antwoord geven.

Danfoss heeft een serie ventielen die je direct aan een PLC kunt knopen. Verder dacht ik ooit blokjes van Atos gebruikt te hebben, indedaad PWM zoals GJ zegt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Blijkbaar moet de spanning ook opgeschaald worden (0-10V uitgang / 0-12 V ventiel) ?

Misschien een opamp + darlington emittervolger ?

Dat zit in zo'n atos PWM versterker. Er zitten een paar trimmers in om de offset en de gain te rgelen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik dacht even aan zelfbouw maar de TS heeft blijkbaar liever een DIN-ding.
:-)

Sine

Moderator

Dan wordt het al snel industrieel, en 150 euro valt dan niet echt onder prijzig.

GJ_

Moderator

Het probleem met hydrauliekers is dat ze het per direct laten afweten als er een draad aan zit. Ik heb al vele industriële oplossingen gezien maar vaak werkt het maar half, en bij de meeste leveranciers hoef je niet om raad te gaan. De manuals zijn vaak ook niet echt glashelder.

Bedankt voor de reacties, misschien niet zo verstandig van me om ervan uit te gaan dat dit een analoog signaal is ipv PWM. Dit is het ventiel dat ik zou willen gebruiken:https://www.kramp.com/do/action/ProductDisplay?searchTerm=HD3PS305C10R2%2BProp.%2Bcontrol%2Bvalve&langId=-1&productId=232953&storeId=10.

Sine

Moderator

@GJ,

Klopt, zelfs de handleidingen van een toko als Rexroth staan gewoon grove fouten in.

Wel gewerkt met Rexroth. Behoorlijk drama om in te regelen. Waren analoge stuurkaarten met erg veel instelpotmeters waarbij de ene de andere instelling ook nog beïnvloedde. Meestal jumperde we er veel functies uit en werkte we alleen met de simpele basisinstellingen. Dus alleen proportioneel ofzo. We waren nooit erg blij met deze regelkaarten. In software in de plc dit soort dingen instellen was een stuk makkelijker.

Die Rexroth stuurkaarten kosten toen iets van tussen de 2000 en 3000 euro ex. Ik vind die 150 euro van de TS echt spotgoedkoop.

Als het een privé project voor de TS thuis zou zijn zou ik de industriële eis onmiddellijk laten varen en zelf iets gaan maken. Lege dinrail kastjes kun je ook kopen en daar kun je je eigen brouwsel dan in onderbrengen. Dan ziet het er toch profi uit.

GJ_

Moderator

Ik heb ooit zo zitten k***** , in het weekend, 's nachts, met zo'n ^%%&^&^% kaart, niet in te regelen. Snel even een PWM fröbeltje gemaakt met een 555 en nog wat dropjes en dat werkte direct. Toen ik een maand later de originele versterker alsnog wou inbouwen, na inregelen op een reserve propvalve werd me de toegang bijna ontzegd :-). Dat 555 hobbydingetje zit er nu nog. Al meer dan 10 jaar intussen.

Op 14 juli 2018 16:37:27 schreef GJ_:
Ik heb ooit zo zitten k***** , in het weekend, 's nachts, met zo'n ^%%&^&^% kaart, niet in te regelen. Snel even een PWM fröbeltje gemaakt met een 555 en nog wat dropjes en dat werkte direct. Toen ik een maand later de originele versterker alsnog wou inbouwen, na inregelen op een reserve propvalve werd me de toegang bijna ontzegd :-). Dat 555 hobbydingetje zit er nu nog. Al meer dan 10 jaar intussen.

Heb je een idee of die van mij PWM of analoog is, of mss maakt dat nie zoveel uit?

GJ_

Moderator

Die moet gewoon gePWMt worden met een speciale versterker. Kun je ook zelf maken met een 555 en een Mosfet.

fred101

Golden Member

Op 14 juli 2018 10:20:39 schreef GJ_:
Het probleem met hydrauliekers is dat ze het per direct laten afweten als er een draad aan zit.

Geen draad bij hydrauliek lijkt me best lastig, lassen ze alles ? >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik weet dat ik het zelf in elkaar kan steken maar ben nog even verder gaan zoeken. Op conrad heb ik een vermogensschakelaar gevonden die analoog omzet naar een PWM signaal voor een dikke €20.
https://www.conrad.nl/p/kemo-m171-vermogensregelaar-module-9-vdc-12-vd…