Trafo: wat is de primaire en voor welke spanning?

Beetje in navolging van de "wat bepaald het vermogen van een transformator" discussie... Daardoor moest ik hier weer aan denken en vraag ik jullie expertise:

Ik heb een trafo. Ik heb de dunste draden met de hoogste weerstand tot 230V wikkeling gebombardeerd (wit-wit uitgezonderd). En zo de secundaire spanningen gemeten. Maar aangezien ik deze aantekeningen weer kwijt was, heb ik dit recent herhaald.

Nu bleek de trafo echter te gaan brommen en begin ik me af te vragen of het wel een 230V trafo is...

Dus hoe pak ik dit aan? Bromt ie alleen omdat ie los op tafel lag? Of was dit verzadiging van de kern en was ik inductief aan het koken? (oid)

Gegevens trafo:
Phytron Elektronik GmbH
Gröbenzell
BV: 40178/750 VA
Type: SMD 8A

Bedrading ~1mm^2:
geel-zwart 1,19ohm
zwart-wit 0,14ohm
wit-grijs 0,15ohm
Bij 230V~ op geel-grijs krijg ik dus brom.

Bedrading ~2mm^2, weerstand te laag om fatsoenlijk te meten, maar bij 230V~ op grijs-geel:
groen-rood 50V~
rood-bruin 8V~
bruin-blauw 23V~
Groen-blauw ongeveer 82V~
Mits de "8A" uit de type-aanduiding iets met stroom te maken heeft, kom je aardig in de buurt van de 750VA (82Vx8A=656VA)

Bedrading 0,5mm^2, dus andere dan bovenstaande wit
wit-wit 19,1V~

Of moet ik ze een mailtje sturen met verzoek om info ;)
(Googlen levert een historisch overzicht op met een SMD serie steppermotor aansturing uit 1990, dus wellicht komt ie daar uit).

https://i.imgur.com/xLDSpZLl.jpg

Ik heb niet goed naar jouw trafo en omschrijving gekeken, maar ik had ook eens een gekke trafo, en die bleek achteraf uit een UPS afkomstig waardoor alles anders was dan verwacht.

If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

Je zou bijvoorbeeld 12 volt AC op de secundaire (welke jij dan denkt dat het is) kunnen zetten, en gewoon alle spanningen meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

De dunne draden (niet zelden litze) die in de extra geisoleerde hulzen zitten (geel?) zijn normaalgezien de primaire. Zijn als in meervoud, want het kan best eens 2x115 zijn bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 juli 2018 15:14:36 (23%)

Ik heb de spanningen gemeten (edit: met 230V, nog niet met 12V), maar dat brommen zit me niet lekker...

De extra geïsoleerde zijn inderdaad de draden die ik als primaire zag (geel, zwart, wit, grijs en aarde(geel-groen)).
Gezien de weerstandswaardes lijkt dit geen 2x115V configuratie: de hoofdwikkeling is 1,2ohm, de wikkelingen die daar nog mee in serie staan zijn elk ongeveer 10% daarvan (zelfde draaddiameter, ongeveer 0,15ohm per wikkeling).
Lijkt een beetje op de trafo's die ik ooit heb laten wikkelen met een 230 en een 250V ingang (zodat ik iets met de secundaire spanningen kon variëren conform een Sansui versterker die een 4-8 en een 8-16 ohm schakelaar heeft). Toen ik ze op ging halen bij meneer Amplimo zeiden ze: als je nu 220 en 240V had gevraagd had je ze met keurmerk gekregen... Als jullie dat nu VOOR de bestelling hadden gezegd... :p

Wellicht ga ik Phytron toch maar even aanschrijven ;)

Shiptronic

Overleden

Tja wat is, voor jouw, primair en secundair?

Dat een wikkeling geschikt/gespect is voor 230 AC zegt niets. Dat kan net zo goed de secundaire kant zijn ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Via een variac een wisselspanning aanbrengen op één van de spoelen.
Via de scoop en meetweerstand de stroomvorm door deze spoel controleren. Deze dient mooi sinusvormig te zijn. Zodra een uitstulping of pieken op de maxima en minima van de sinus te zien zijn, dan raakt de kern in verzadiging. Meet de spanning over deze spoel en je weet wat de maximaal toegelaten spanning over deze spoel is. Aan de hand van de meting van @mel kan je van de overige windingen de maximaal toegelaten spanning uitrekenen. De 230V-wikkeling heb je dan gevonden of je vindt de 2x115V wikkelingen. Dat zal dan wel de primaire zijn tenzij je een 230V-230V trafo hebt.

Wel veilig werken. Een variac op 230V en een scoop direct daaraan vast is niet echt een veilige combinatie. Een scheidingstransformator ertussen kan geen kwaad.

Shiptronic

Overleden

en houd ook rekening met het volgende ; een trafo 230-12V verlaagd de spanning dus ~19x

sluit je die verkeerd om aan dan komt er 230 x 19=bijna 4500V of te wel 4,5 Kv uit.

Dit is niet alleen dodelijk, maar ook de isolatie is hier niet op berekend!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij verkeerd om aansluiten zit de trafo snel in verzadiging (230V op 19V wikkeling). De kans is groot dat de 16A groepszekering springt, maar het blijft gevaarlijk.

maartenbakker

Golden Member

Een goede manier om een trafo te testen is door een lage spanning aan te leggen op wat je denkt dat de secundaire is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit ziet er uit als een trafo voor een geluidsinstallatie. 16 Ohm omzetten naar 100 volt installatie. Zoek eens bij Alimpo.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Kan ook nog natuurlijk... Maar gezien ze bij Phytron (merk vd trafo) vooral motorsturingen e.d. maken was dit niet mijn eerste gok.

Al mijn variacs (1x8A en 3x2A) en mijn 220-220V trafo heb ik jaren geleden verkocht. Waarom is me achteraf niet helemaal duidelijk... (te weinig ruimte om echt dingen te testen en ook om op te ruimen (=mijn vrouw niet opzadelen met allerlei zooi waar ze de waarde niet van kent) voor als het sneller bergafwaarts zou gaan dan nu gebeurt is, maar da's een ander verhaal).

Ik zal de ohm pi methode eens uit proberen. Dat klinkt goed onderbouwd en inderdaad een goed antwoord te geven op mijn vraag.

evdweele

Overleden

Zoals @maartenbakker voorstelt is de makkelijkste manier.
Een beltrafo of iets dergelijks met 5V of een andere lage spanning op 1 van de wikkelingen aansluiten en op de andere wikkelingen de spanning meten.
Dan weet je de transformatieverhouding van elke wikkeling.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb een foutje gemaakt, de nam van de leverancier ben ik even kwijt! Alimpo is een BMW dealer en dus niet de leverancier van deze trafo's.

Sorry, Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Willie W

Golden Member

Dan zou het Amplimo kunnen zijn in Neede.

Amplimo zal je dan wel bedoelen. Ik had het met de eerste lezen het gewoon gelezen als amplimo. Pas bij je tweede post en teruglezen zag ik de fout :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ging ervan uit dat het een typefoutje was.
[offtopic]
Zoals gemeld daar al eens trafo's laten wikkelen (voor een mislukt TDA7294 project...) ;)

Kostte per trafo (maar wel 10 besteld) uiteindelijk ongeveer evenveel als de 300VA uit het standaard assortiment.

En ook nog wat ultralineaire trafo's van liggen... tja, projecten uit de tijd dat stroom nog 'gratis' was (studentenkamer waar stroomrekening door 2000 studenten gedeeld werd). Maar aangezien ik nu meer opwek (zonnepanelen) dan verbruik, wordt het misschien tijd dat project weer op te pakken.
[/offtopic]

Dan zou het Amplimo kunnen zijn in Neede.

Inderdaad, dank voor de correctie.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!