werkschakelaar bij gestekkerd apparaat

Soms kan de hs niet anders dan op de montageplaat.

De meeste HS bedieningen hebben stiekem toch een mogelijkheid de deur te openen met schakelaar in.

Op 14 juli 2018 11:11:12 schreef mel:
[...]Een werkschakelaar is GEEN scheider.

Waarom niet? De werkschakelaars die ik in mijn dagelijks werk tegenkom zijn vrijwel allemaal voorzien van het symbool van een lastscheider, net zoals bijvoorbeeld een hoofdschakelaar van een verdeler.
(Zie symbool bv. https://goo.gl/images/oPiMjw)
Dus is het een scheider. Werkschakelaars zijn over het algemeen ook gewoon vergrendelbaar met een slot. Dus prima geschikt voor elektrotechnische werkzaamheden. Op de werkschakelaars die ik op google tegenkom zie ik het symbool ook regelmatig op de werkschakelaars staan.
Bij elektrotechnische werkzaamheden wel na het schakelen en vergrendelen spanningsloosheid aantonen.
Een werkschakelaar dient wel nabij het apparaat aanwezig te zijn.

En tot 16 (of 25A) mag je ook gewoon een steker met wandcontactdoos als werkschakelaar gebruiken.
Als ik tijd heb zal ik de precieze normtekst in de NEN1010 hierover even opzoeken en hier posten.

Edit:

Op 14 juli 2018 11:19:02 schreef testman:
een werkschakelaar kan miss niet vaak onder vollast schakelen, maar voldoet als onderbreker net zo goed als een automaat uitzetten, immers kan die toch ook een contact vastgebakken hebben zitten lijkt me..

Een werkschakelaar is meestal een lastscheider, die zijn geschikt om de nominale stroom af te schakelen.
Dat kan, daarom eerst meten. Voor hetzelfde geld heb je de verkeerde groep te pakken.

Ik begrijp de redenatie niet helemaal dat een werkschakelaar wel voor mechanische werkzaamheden, en niet voor elektrische werkzaamheden geschikt zou zijn. Of je nou een tik krijgt door een motor die plots gaat draaien bij mechanische werkzaamheden omdat er toch wel spanning op staat, of dat je zelf onder spanning staat.
Lijkt mij allebei niet prettig:-)

GJ_

Moderator

De NEN1010 gebruiken we niet un industriële besturingen.

Op 15 juli 2018 17:10:10 schreef GJ_:
De NEN1010 gebruiken we niet un industriële besturingen.

Dat klopt. In de loop van het topic ging het over industrieele sturingen.
De TS heeft het over een werkschakelaar aan de AC zeide van een omvormer t.b.v. zonnepanelen.
Daar is de NEN1010 wel van toepassing.

Op 15 juli 2018 10:30:58 schreef testman:
ben het ook al eens tegengekomen dat een werkschakelaar apart naar de stuurkast was gebracht, deze onderbrak de 24V stuurlijn van de ster driehoek relais. op zich goed, maar als men met de hand die relais in gaat duwen dan gaat de motor buiten wel draaien. dan beter een slot op de hoofdschakelaar van de kast zetten. 1x per jaar moesten er nieuwe aandrijfsnaren op die unit.

Ik heb het niet zo in mijn hoofd zitten maar dit is niet zoals met een noodstopschakelaar die in het stuur circuit mag zitten.

Een werkschakelaar moet gewoon de fase en nul (mits geen pen) verbreken.( Met een kontakt afstand van 4 milimeter uit mijn hoofd gezegd).

Het is ook niet bedoeld om een motor te gaan vervangen. Dit is geen mechanisch werk. Eerst zal een elektricien de aansluiting moeten verwijderen.

Werkschakelaars(werkafsluiters) kunnen ook in andere instalaties aanwezig zijn. bv. Aanvoer van perslucht of hydroliek. Denk hier ook aan als je onbekend met een machine gevraagd wordt er naar te kijken.

Ik heb even e.e.a. opgezocht in de NEN1010:2015

In bepaling 536.5.1.4 staat dat stopcontacten tot ten hoogste 16A gebruikt mogen worden voor bediening.

In bepaling 536.3.2.1 staat dat je (o.a.) stopcontacten (tot 16A) mag gebruiken als werkschakelaar.

In bepaling 536.2.2.7 staat:
"Scheiding moet bij voorkeur tot stand worden gebracht met een meerpolig schakeltoestel
waarmee alle polen van de desbetreffende voeding worden onderbroken;"

En verder:
OPMERKING Het scheiden kan bijvoorbeeld met behulp van de volgende hulpmiddelen worden bereikt:
- een- of meerpolige scheiders of lastscheiders;
- stopcontacten;
- smeltpatronen;
- smeltveiligheden;
- bijzondere aansluitklemmen waarvan de draden of aders niet behoeven te worden losgenomen.

In bepaling 536.3.1.2 staat dat je "passende voorzieningen" moet treffen om "te verhinderen dat elektrisch aangedreven
materieel onbedoeld wordt ingeschakeld tijdens niet-elektrotechnische werkzaamheden."
Dit hoeft niet als de voorziening om te schakelen voortduren onder toezicht is van diegene die de werkzaamheden uitvoert.

Verder staat er onder 536.3.1.2:
Passende voorzieningen kunnen zijn:
- het aanbrengen van sloten;
- het aanbrengen van waarschuwingsborden;
- plaatsing in een afsluitbare ruimte of afsluitbaar omhulsel.

Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2018 13:10:03 schreef avdl:
Passende voorzieningen kunnen zijn:
- het aanbrengen van sloten;
- plaatsing in een afsluitbare ruimte of afsluitbaar omhulsel.

Dit zijn de twee beste methodes.

- het aanbrengen van waarschuwingsborden;

Dit is levens gevaarlijk, weet ik uit ervaring.

Zelfs het verwijderen van mes-patronen of zekeringen helpt soms niet, daar duwen ze gewoon iets anders in. Als ze maar kunnen draaien. Ze rammen zelfs spijkers tussen de relais als de stuurstroom weggevallen is.

Ik heb bij mijn omvormer een werkschakelaar gezet "waar een slot in kan" , en er zit ook een stekker verbinding op de omvormer. En in de meterkast een aparte groep in de vorm van een aardlekschakelaar en een automaat.

En in het DC gedeelte zit er een schakelaar op de omvormer, dat kan net zo gevaarlijk zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Je moet gewoon er van uit gaan, dat een lompe boer dat ding wil inschakelen.en dat moet je dus voorkomen..
Zekeringen trekken, en dummy,s er in zetten, dat is de makkelijkste oplossing.
En niet iedere hoofschakelaar is een scheider...

Het veiligst is de kabel afknippen, maar ja :+
Het blijft gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2018 14:57:17 schreef mel:
Je moet gewoon er van uit gaan, dat een lompe boer dat ding wil inschakelen...... Het blijft gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Ja is allemaal waar, maar wat dat betreft zijn ze helaas zeer creatief in het bedenken van levens gevaarlijke oplossingen.

Het heeft mij bijna een keer men twee handen gekost bij een elevator, hing een bord bij, zekeringen getrokken, kastdeur opslot, en toch kregen ze het ding aan de praat. :(

Maar we dwalen af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Dat is dus een misdaad,en men kan ervoor worden vervolgd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 31 juli 2018 13:10:03 schreef avdl:
In bepaling 536.5.1.4 staat dat stopcontacten tot ten hoogste 16A gebruikt mogen worden voor bediening.

In bepaling 536.3.2.1 staat dat je (o.a.) stopcontacten (tot 16A) mag gebruiken als werkschakelaar.

Ik heb hier anders veul dikkere stekkers die gewoon gebruikt mogen worden als werkschakelaar/scheider enz.

Op 31 juli 2018 15:06:02 schreef Lambiek: Het heeft mij bijna een keer men twee handen gekost bij een elevator, hing een bord bij, zekeringen getrokken, kastdeur opslot, ...

Bij een aantal klanten blokkeer ik bewegende delen gewoon met passen houten balken.

Shiptronic

Overleden

Uitgang kortsluiten, degene die het toch probeert herken je meteen, die is meestal (lijk) bleek ;)

Maar idd. dezelfde ervaring, kok's in een keuken hebben ook geen geduld. En bij dit soort acties duurt het bij mij alleen maar langer :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2018 17:17:01 schreef GJ_:
Bij een aantal klanten blokkeer ik bewegende delen gewoon met passen houten balken.

Op 31 juli 2018 18:16:19 schreef Shiptronic:
Uitgnag kortsluiten, degene die het toch probeert herken je meteen, die is meestal (lijk) bleek ;)

Maar idd. dezelfde ervaring, kok's in een keuken hebben ook geen geduld. En bij dit soort acties duurt het bij mij alleen maar langer :)

O, jullie hebben die ervaring ook. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bij slachterijen werkt ook volk wat geen tijd heeft, en vlot dingen overbrugt ook al zitten er sloten op, borden helpen nul komma nul met alle talen die daar vertegenwoordigd zijn. als men daar toch iets heeft overbrugt tijdens werkzaamheden, en dat bij hun baas komt bij een bepaalde klant zijn ze op staande voet ontslagen, zijn ze streng in daar.

de truc van sluiting maken op de afgesloten lijn doet men bij werken aan trafostations ook, 3 fasen 10KV lijn wordt aan aarde gehangen, ook om dat tegen te gaan, dan spettert het maar een keer met inschakelen :P

een collega heeft dat gehad bij werken in een huis, groep uit ivm aansluiten keuken, voor ie terug was, stond de automaat weer in, paar stukadoors had geen muziek meer dan, ontstond ruzie door zelfs. t zou me wat, dan maar op afstand uitzetten, aarde nul sluiting maken en meteen punttang in wcd rammen, die automaat komt niet meer in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Is mij ook al eens overkomen met een timmerman meen ik.
En wel eens ruzie gehad omdat ik een eigen hangslot in de kelder aan een automaat had gehangen.
De simpele ziel was laaiend op mij (stomme wijven en zo) omdat hij het slot er niet af kon halen met zijn universele sleutel.
Ik zat op de 5de verdieping in een kast te rommelen die door die scheider werd gevoed...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Ja, er lopen zat van die mafkezen rond die het wel even zullen regelen dat er weer gewerkt kan worden. Maar ze denken niet aan de monteur die op dat moment bezig is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Je moet juist je eigen slot erop hangen, en een ieder zijn eigen . Pas als alle sloten eraf zijn , heeft iedereen het deel vrij gegeven en kan er geschakeld worden.

En die bouwvakker zonder muziek, was ik normaal in 1 uur klaar, ging het slot er niet eerder af dan de tijd die ik nodig heb om de boel te testen in te pakken en naar huis te gaan >:) En daarbij een hartig woordje naar zijn werkgever. Bij mijn vorige baan kon je gewoon de handel inpakken en vertrekken (zwaar beveiligde omgeving) en aan je werkgever uitleggen waarom je collega eerst op cursus mag voor dat hij binnen mag, en jij er niet meer in komt (of soms de hele firma niet meer :) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

bij een cursus ging het ook over sloten op verdelers aanbrengen, maar daar is het bij gebleven, sloten voor automaten met de speciale beugels daarvoor zijn er nooit gekomen. een hangslotje heeft iedereen wel 1, maar dat is het dan ook. ook voor diazed coupes waren er sloten verkrijgbaar meen ik, konden in het gat worden gedraaid.

ellende met klanten waar maar 1 collega mocht werken omdat net hij opleiding ervoor had gehad heb ik ook al meegemaakt, na weken ziekbed moest die klus toch echt af en toen keken ze ineens niet zo nauw meer daar, met een man of 4 was het nog 1,5 week werk, daar zaten ze ook goed naast met de uren. daar heeft men wel van geleerd, want intussen heeft iedereen die cursus gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik lees van AVDL:
- bijzondere aansluitklemmen waarvan de draden of aders niet behoeven te worden losgenomen.

dan wel
- stopcontacten;

Ik denk dat ik een stekkerverbinding (geen regulier stopcontact) op het toestel wel kan zien als dan wel het een dan wel het ander.

En mijn gezond verstand zegt me ook dat als ik aan iets sleutel en ik sta constant als ik er met mijn vingers in kan, zowat tegen die losgenomen stekker aan, dat het veilig is, hoe anders dan een WCD is het?

zit sinds 2009 in de PV.

toch zijn veel stekker verbindingen niet bestand tegen vaker in en uitsteken onder vollast. eerst uitschakelen en dan pas de stekker eruit trekken is sowiso aan te raden, helemaal bij inductieve lasten als motoren.

als je een verdeelkast onder spanning gaat brengen, dan doe je dat normaal ook groep voor groep, niet ineens vlam de hoofdschakelaar inzetten met alles nog ingeschakeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 1 augustus 2018 00:41:59 schreef andre1973:
Ik lees van AVDL:
- bijzondere aansluitklemmen waarvan de draden of aders niet behoeven te worden losgenomen.

dan wel
- stopcontacten;

Ik denk dat ik een stekkerverbinding (geen regulier stopcontact) op het toestel wel kan zien als dan wel het een dan wel het ander.

En mijn gezond verstand zegt me ook dat als ik aan iets sleutel en ik sta constant als ik er met mijn vingers in kan, zowat tegen die losgenomen stekker aan, dat het veilig is, hoe anders dan een WCD is het?

Een steker mag nooit het spanningevende deel zijn . Een gedeelte waar spanning op staat, moet altijd zo gemaakt zijn, dat je er geen opdonder van kan krijgen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 augustus 2018 13:26:00 schreef mel:
[...]Een steker mag nooit het spanningevende deel zijn . Een gedeelte waar spanning op staat, moet altijd zo gemaakt zijn, dat je er geen opdonder van kan krijgen..

T is een byzondere stekker, waarbij de contacten niet te bereiken zijn.
zoiets: https://klantportal.solarclarity.nl/ac-materiaal/ac-connectoren/wielan…

zit sinds 2009 in de PV.

die stekkers kan ik, niet te stevig PV systeem spul, die zou ik niet onder vollast in en uitsteken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat is ook niet de bedoeling (onder (vol-)last trekken), eerst af schakelen in de MK met de groep, dan de stekker trekken tegen de gevolgen van onbedoeld inschakelen van de groep.
En dan is de vraag, is dat voldoende om geen werkschakelaar te hoeven plaatsen. Dat in minder lelijk, en minder werk.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 2 augustus 2018 00:01:26 (13%)

zit sinds 2009 in de PV.