eigen capaciteit van een grote spoel.

Ha LeovanWallenburg,

Leuk om weer een en ander op te halen :P een aantal zaken wist ik nog wel op te lepelen.

@FET,

Duidelijke uitleg en ik dacht even dat je echt onderwater was geweest maar wel bij het zelfde bedrijf ;)

@Hubie,

Enige nuance is wel op zijn plaats niet dat ik @grotedikken hoef te verdedigen dat kan ie best zelf maar.... de communicatie gebeurt toch voor het grootste deel akoestisch om diverse reden.
Dit soort complexe systemen is voor de burgerij niet zo een twee drie weggelegd.
Spraak is niet mogelijk en telegrafie 4 tekens/min dat is niet echt realtime te noemen en dus voor metingen niet bruikbaar.
Wel moet gezegd worden dat het 100 keer sneller is als akoestisch.
Omdat de golflengte heel lang is kan je je voorstellen wat dit betekend voor het doppler effect.
Al met al is een bruikbare communicatie alleen van land naar onderzeeboot te realiseren.
Wat nu wel gebeurt is met de laser zeer sterk rood of dit een succes wordt?.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Op 13 juli 2018 23:28:07 schreef electron920:
Ha Hubie,

Ik heb hier ook nog zo,n spoel om af te maken komt nu niets van :+ .
Diameter 35cm lengte 70cm.
Ferrietstaven dat is nog een kunst om ze goed te bundelen ergens op een draadje van mij staat een en ander.
Die ik gebruik diameter 20mm lang 200mm 40 stuks ik wil de antenne stuurbaar maken dus dat ik het stralingspatroon kan regelen.

@ Martin V,

De diëlektrische constante van je koker spelen bijna geen rol meer bij een grote spoel groter dan 2cm.
Hoe ga je de eigen frequentie resonantie meten?

Groet Henk.

Hallo Henk,
Toen ik de spoel gemaakt had heb ik er aan gemeten maar kan het papiertje met de meetgegevens nergens meer vinden.
Wel weet ik nog dat ik er meer ferrietstaven in gepropt heb dan in het ontwerp uit de Elektuur HF-Special.
Ook zitten er veel meer windingen op zodat het aantal Henry's vele malen hoger is dan in het Elektuur ontwerp.

Zo heb ik ook wel eens op web foto's gezien van antenne verleng spoelen, uitgevoerd als een vario meter spoel.
Dat was van een amateur welke actief is op de lange golf 136kHz.

Met een draadje als antenne op een hoogte van slechts 10-15 meter heb je dan wel flink wat aan micro dan wel mili Henry's nodig.
Die afmetingen waren ook aanzienlijk; iets van 40cm diameter en een lengte van 80cm.
Zeg maar een soort van afval container bak, ook dat heb ik gezien als spoelvorm.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Hubie,

Dat is een goede manier denk ik de constructie is misschien discutabel maar verder bruikbaar.
Ik maak gebruik van een iets grotere omvang maar komt op het zelfde neer.
Je kan ook meerdere antennes koppelen voor die frequentie kan je nog wel een trafo wikkelen 50kHz....200kHz.
Maar voor ELF kan je geen goed ferriet meer krijgen en wordt het ijzer met lucht.

@Martin V,

Zo'n experiment wilde ik doen de spoelhouder heb ik er is ook wel wat draad op gewikkeld voor metingen maar verder nog niets.
Voor mijn experimenten moet ik veel lager onder 1Hz dat valt niet mee.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 juli 2018 20:37:41 schreef Hubie:
De moffen ,sorry, Duitsers waren er als de kippen bij om Radio Kootwijk over te nemen in 1940.Allemaal Telefunken apparatuur.
In feite was Kootwijk Radio een copy van het Duitse station Nauen.
Kootwijk Radio werd in 1940-1945 gebruikt voor onderzeeboot communicatie.Dat zijn gewoon feiten GD,die keihard op papier staan.

Dat klopt als een bus. En na de oorlog wilde Jerry allerlei Kootwijk trafo's
naar de heimat verzenden maar die zijn later geretourneerd. Maar naast
Kootwijk was er nog een copy van Nauen. Iemand die dit weet ??
(volgens mij heb ik ergens nog een blauwdruk van Kootwijk liggen)

De modernisering is de achteruitgang.
Hubie

Special Member

Bedoel je die zender in Zweden of Noorwegen die ze nog 1 x per jaar aan de ging slingeren?

Die copy zou Basse Lande geweest kunnen zijn.
De Goliath was het niet dat was een grotere opvolger van Nauen aan het eind van de oorlog

Zie ook http://www.cdvandt.org/goliath.htm

Hubie

Special Member

Antenna-power 1000 kW (total efficiency 50 %)

Energie bezuiniging hadden ze nog nooit van gehoord in die tijd. ;-)

Eh, de Goliath was ik vergeten en bedoelde ik dus niet. Grimeton in Zweden is van Amerikaanse makelij en die valt dus af. Er is nog een station en nog in puntgave conditie. De informatie hier over is erg schaars. Nee, en ook niet Malabar. Hint: hij staat in een Kootwijk-achtig gebouw. Een flauwe hint, ik weet het. Iemand ??

De modernisering is de achteruitgang.

Ha D Tech

In Beelitz-Schönefeld zit/zat een soort radio controle dienst.

Misschien in die richting zoeken?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heren kijkt u even mee naar het dak ontwerp ? En de gelijke variometer en de controlekamers rechts die sterk aan de PHOHI te Huizen doen denken. En omdat radio Kootwijk zo in het nieuws stond toen heeft men gelijk de Malabar antenne ook maar even mee gecopiëerd.

En alles in puntgave conditie. Als je genoeg search en combine spelletjes hebt gespeeld kun je vermoeden dat het om Japan gaat. In Japan wordt kopiëren als een teken van respect gezien. Ze hebben daar een Oud-Holland madurodam op 1:1 schaal nagebouwd. En koesteren dat.

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mooie links, dank je wel!

In Sayville (NY) stond ook een Telefunken-zender; later geloof ik in New Jersy ergens nog eentje.
Verder werden in de VS meer Alexanderson-generators gebruikt natuurlijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Behalve de Alexanderson generators had Alexanderson ook een zelf ontwikkelde antenne. Welke een veel uniformer stroom verloop heeft.

Professor Eric Dollard verteld hierover, in de anderhalf uur lange reportage. Ik ben het in vele opzichten niet eens zoals hij de techniek belicht, maar goed daar moet je maar doorheen kijken. Hij beschrijft de technologie volgens Tesla welke heel anders is als die van de conventionele radio techniek, zoals we nu éénmaal gewend zijn.
Eric Donald wordt gezien als de moderne uitvoering van dr.Tesla.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hier hebben ze nog zo een antenne http://dxpg.at/senderfotos/daenemark/kalundborg.htm
Overigens heb je die VLF ontvangst al heel snel.
In nam een rolletje van 100m montagedraad soepel 4mm2, met een meter of 10 draad als antenne en kon met 22nF parallel en een versterker er achter wat signalen ontvangen rond de 20 kHz. Met 6,8 nF parallel kreeg ik tijdsignalen op c.a. 40 kHz.

Op een van de foto's zag ik de frequentietripler unit. Nooit geweten dat hier nog een extra 400 Amp doorheen moest lopen om het voor elkaar te krijgen.
De 'Malabar' antenne hangend tussen twee rijen masten i.p.v. bergen.

En dit station kreeg een certificaat 'Milestone in Electrical Engineering'. Ik wist niet dat ze de radio Kootwijk voordeur en het torentje ook nog hadden mee gekopieerd. Zelfs de achterkant van het gebouw doet toch sterk denken aan het origineel op de Veluwe. Vraagje.
Hoe zouden ze reageren op foto's van de Radio Kootwijk installatie ?

De modernisering is de achteruitgang.