IR Schema's voor motor regeling zonder I2C gezocht.!

Beste CO'ers.

Bij gevoegd een foto van mijn werkende motor regeling over WIFI, op basis van een RPI3.

Deze RPI heeft echter 1 PWM pin, Pin 18. Nu wil ik de hoofd H-Bridge na bouwen voor mijn ruitenwisser motor. Met een vaste NE555 generator die dus de snelheid van het links en rechts sturen instelt, met een potmeter.

De optocoupler is er om de motor stil te laten staan.


Vraag: Weet iemand schema's van een ledje met ontvang component of vergelijkend schema om de positie van de ruitenwisser motor te detecteren in 3 standen? Zie foto!

PS: Geen werkend ervaring met I2C, dus vandaar deze work-around.

Groet, Wouter! PascalByThree.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Ik begrijp geen hout van het hele verhaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is inderdaad in de typische Wouter-stijl geschreven, maar ik denk dat ik inmiddels best goed ben geworden in het ontcijferen daarvan ;-)

Het eerste probleem is blijkbaar dat die RasPi maar 1 hardware PWM pin beschikbaar heeft, al lees ik her en der wel wat over een 2de pin die je kunt gebruiken als je de audio uitgang niet nodig hebt, dat schijnt ook een PWM kanaal te zijn. Blijkbaar wil hij nu de snelheid handmatig instellen. Een alternatief zou een weerstand laddertje kunnen zijn, om de snelheid in een paar stappen in te stellen, of softwarematige PWM, wat ook mogelijk is, geloof ik.

Het tweede probleem is blijkbaar de positie feedback vanaf de ruitenwisser motor. Met een microcontroller zou je natuurlijk gewoon een potmeter aan een analoge ingang kunnen hangen, maar die heeft de RasPi ook niet. Je zou een magneetje en een paar digitale hall effect sensors kunnen gebruiken, of een paar lichtsluisjes met een vaantje. Een (eindloze) potmeter met een paar comparators voor de gewenste posities kan natuurlijk ook, dat is mechanisch wellicht simpeler, maar dat zijn wel wat meer onderdelen.

Zo'n RasPi is leuk omdat hij relatief gemakkelijk te programmeren is, hard kan rekenen, veel geheugen heeft, en naar een SD kaart kan schrijven en zo, maar voor dergelijke besturingstaken is hij m.i. ongeschikt, omdat hij daar geen periferals voor heeft. Persoonlijk zou ik er een microcontroller tegenaan plakken met een SPI bus, of helemaal geen RasPi gebruiken, maar een ESP32 als je een microcontroller wilt met WiFi.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

rpi3 heeft toch 2 pwm outputs ? 18 en 19

voor bijzaken is inderdaad software pwm ook geschikt

Je zou een magneetje en een paar digitale hall effect sensors kunnen gebruiken

Weet iemand schema's van deze?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

https://electronics.stackexchange.com/questions/109686/hall-effect-sen…
3e antwoord van boven staat een schema.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 14 juli 2018 10:14:03 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoeveel schema wil je hebben? Voeding, ground, signaal uit naar RasPi. Ontkoppel condensator over de voeding.

Als je nou eens begint met proberen dingen te begrijpen in plaats van steeds klakkeloos verbind-de-puntjes schema's na te tekenen, zou je al snel geen schema's meer nodig hebben voor dergelijke triviale zaken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 14 juli 2018 10:38:02 (49%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Je kunt er ook een "echte" servo van maken door een potmeter te koppelen aan je as, dan kun je elke positie kiezen.

Shiptronic

Overleden

@Sine,hoe ga je de potmeter uitlezen? Raspi heeft geen analoog in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
eSe

Honourable Member

Als je meerdere GPIO's wil gebruiken als PWM, en/of GPIO's makkelijk wil aansturen dan kan je deze tool gebruiken http://abyz.me.uk/rpi/pigpio/

Werkt onder C, python en zelfs via de commandline of in een bash script. Uiteraard geen analoog in.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Mzzz.. Ik doe alleen pascal :-) geen C.

Maar wat is bijvoorbeeld de benaming waarop ik moet zoeken op google?

PWM'en was de bedoeling duidelijk te maken dat dat wel te omzeilen valt met een NE555 timer.

Nu moet ik alleen een extra print in de etsbak knallen voor een detectie die de servo in LEF MID RIGHT stand detecteerd.

PS: Geen POT meter oplossing, ik zoek meer iets met 3 pinnen vanaf mijn RPI. Mag ook 5V zijn.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Waaron in godsnaam een RPI om alleen een motortje te sturen. Zoiets als met een boeing 747 500 meter verderop een pizza gaan halen.

Ruitenwisser regelaars zijn er al jaren op o.a. op basis van een NE555. En die heb je al gebouwd ook begrijp ik. Dan is de RPI dus alleen om de ruitenwisser in de rustpositie te laten stoppen ofzo? En dat wil je met een lichtsluis doen ofzo? Ik dacht elke ruitenwissermotor toch wel was uitgerust met een z.g. parkeerschakelaar. Als je die nu gaat gebruiken in plaats van die RPI ben je toch klaar?

Of ik begrijp je verhaal verkeerd maar dan zul je toch wel iets duidelijker in met informatie moeten zijn. Echt begrijpelijk is je verhaal namelijk niet.

Misschien bedoel je dit?

https://learn.sparkfun.com/tutorials/qrd1114-optical-detector-hookup-g…

https://cdn.sparkfun.com/r/500-500/assets/parts/1/8/8/00246a-01.jpg

Maar Wouter: Ik denk dat sparky wel een punt heeft. Volgens mij ben jij een jonge gozer voor wie het zeker loont om je in deze dingen te verdiepen. Jij weet niets van IIC? Verdiep je er dan eens in en leer wat het is. Het is niet moeilijk. Het is ooit bedacht door Philips in Eindhoven. Zoek de oudere datesheets van IIC componenten op en bestudeer ze. Ze zijn meestal in het Nederlands. Maar er zijn ook zat websites met kleine projectjes waar je veel van kunt leren.

En bestudeer eens wat basisdingen. Zoals hoe schakel ik een led zodat die mooi licht geeft en geen rook. Hoe doe ik dit met een foto transistor? Hoe zorg ik dat een licht of ander signaal netjes bij een cpu binnenkomt zonder dat die beschadigt? Koop eens een boek over het interfacen van een microprocessor. En lees en bestudeer dat helemaal. Dat mag overigens ook een oud boek zijn (Uit de kringloop.). Dertig jaar geleden ging het interfacen hetzelfde als nu. De boeken waren toen naar mijn indruk wel beter. Er stond meer in en duidelijker omschreven. Het meest waardevol waren de databoeken van fabrikanten. Ik heb kennis gemaakt met het IIC gebeuren in zo'n philips databoek. Het staat daar heel duidelijk omschreven met alle ins en outs.

Mensen die voortdurend schreeuwen om schema's voor de simpelste dingen zijn niet zo leuk. Dat zijn geen techneuten maar plak en knip artiesten. Alles moet meteen werken als je het in elkaar schuift.

Ik denk niet dat jij zo wilt zijn Wouter. Je hebt veel ideeën en bent behoorlijk creatief. Zorg dat je meer elektronica kennis krijgt dan komen al die creatieve ideeën ook beter uit. En wie weet krijg je ooit nog een gouden idee.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 14 juli 2018 17:19:40 (58%)

Dat zei ik, lichtsluizen, hall sensors, of een potmeter met een paar comparators. Als je perse geen SPI of I2C wilt doen, blijft er weinig anders over.

Een Hall effect sensor heeft 3 draden: voeding, ground, en signaal. Als jij 3 posities wilt detecteren, heb je 3 dergelijke sensors nodig. Wat is er mis met die oplossing?

Je blijft zeuren dat je nog iets zoekt, ik heb je al meerdere keren opties gegeven, en blijkbaar is lezen moeilijk. Wat verwacht je nou van ons?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken