Ultiboard: traces zonder mask

Arco

Special Member

Is het met Ultiboard 5.7x (of een Gerber editor) mogelijk om sommige traces zonder soldermask (dus 'kaal') uit te voeren?
Ik moet n.l. enkele traces voorzien van een extra opgesoldeerde koperdraad i.v.m. de stroom.
(de lak eraf krabbelen is een nogal vervelend klusje, en de print wordt er ook niet mooier op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb in eagle een component gemaakt: "een groot pad". Nadeel is dus dat je die op maat moet maken voor de print. (of moet gaan truuken met twee of meer stuks).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Lang geleden wel eens met Ultiboard gewerkt en weet ook niet meer hoe je het daar moet doen.
Met Designspark is het simpel: kopieer het spoor wat je 'blank' wil houden, daarna hernoem je het gekopieerde spoor naar Solder Resist.
Misschien kan het ook op die manier met Ultiboard.

Ultiboard 5.x is al weer heel lang geleden.

In de nieuwe Ultiboard versies kun je ook gewoon in de soldermask-laag tekenen. Iets daarin tekenen betekent openen van de soldermask.

Maar wat ik anders zou doen is gewoon een component maken met 1 pad, zet die dan ook in je schema, dan is dat ook open in je soldermask.

fatbeard

Honourable Member

Tekenen in het soldermask was al mogelijk met Tango 2.1, en dan hebben we het over midden 90-er jaren...
In een Gerber-editor kan het ook, maar is een stuk lastiger. Dan is de methode van Thevel een stuk simpeler.
Wel een goede controle van de gerbers doen voordat je de PCB laat maken (af dat soldermask gedoe als echt aller-allerlaatste doen). bin there, done that

'Componenten' met 1 pad heb ik ook (een heleboel zelfs) in zowel SMD als THT: testpunten. Ook handig om flexibele draadbruggen mee te maken. Ik heb ze ook zonder electrisch aansluitpunt: fiducials...

Zelfs 'componenten' met twee pads die precies op elkaar liggen: virtual shorts. Handig om een bepaalde locatie voor een GND-verbinding af te dwingen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 14 juli 2018 12:52:48 schreef rew:
Ik heb in eagle een component gemaakt: "een groot pad". Nadeel is dus dat je die op maat moet maken voor de print. (of moet gaan truuken met twee of meer stuks).

Als je met een wire de betrefende traces overtrekt in de tStop of Bstop layer ben je er ook.