Swicth 3com 3848 nieuwe fans plaatsen

Hallo ik ben een newby op dit forum en niet heel erg onderlegd in de electronica maar heb wel interesse in.
De vraag die ik heb is, de bovenstaande switch heeft 4 fans model FFB0412VHN en die maken ontzettend veel herrie 75 dba. Ergens op het internet had ik gelezen dat de volgende fans beter zijn Noctua NF-A4x10 FLX, deze passing heel mooi in de behuizing en zijn super stil. Het enige probleem is dat de switch bij het aanzetten niet door zijn opstart cyclus komt en ik vermoed dat dat te maken heeft met de fans. Weet iemand of ik dat kan omzeilen op de een of andere manier?

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Sine

Moderator

Zo te zien zijn die delta's twee draads, dan kun je alleen maar de stroom meten en aan de pulsen daarin de commutatie van het motortje monitoren.

Gezien die noctua's VEEL minder stroom gebruiken kon dat wel eens niet werken, en als dat al goed gaat draaien ze op de helft van het toerental, ook daar kon de controller het wel eens niet mee eens zijn.

Meer dingen die problematisch zouden kunnen zijn.

Die delta's verzetten 24m3 per uur, die noctua's maar een magere 8,3
De delta's hebben een statische druk van 10mm H2O en de noctua's 1,78

Iets zegt mij dat die fans niet *helemaal* compatibel zijn.

Beste Sine,
Inderdaad klopt het wat je zegt. Ik heb niet goed gekeken naar de fans specs. Dan maar andere bestellen die wel genoeg lucht verplaatsen en dan ook beter passen. Bedankt voor je snelle reply.

Arco

Special Member

Ik zou dan liever een nieuwe switch kopen... ;)
(130W stroomverbruik is niet meer van deze eeuw. Een nieuwe gebruikt maar 23W en heeft dus ook veel minder koeling nodig...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 14 juli 2018 20:46:25 schreef Pa122:
Beste Sine,
Inderdaad klopt het wat je zegt. Ik heb niet goed gekeken naar de fans specs. Dan maar andere bestellen die wel genoeg lucht verplaatsen en dan ook beter passen. Bedankt voor je snelle reply.

Lucht verplaatsen en herrie maken zijn synoniem.
Lucht verplaatsen en vermogen dissiperen ook. De suggestie van Arco is derhalve nog het beste.

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 15 juli 2018 00:12:39 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Is die 130W niet met volle belasting op de PoE poorten? Ik heb niet heel lang en diep gezocht maar ik vermoed dat dat het geval is. Dan is hij niet zo onzuinig als hij lijkt.

Dat betekent misschien ook wel dat je met iets minder koeling wegkomt als je hem niet vol belast en niet in een hete gangkast hangt, maar dan zou ik voor de helft gaan, niet voor eenzesde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Die switch is uit de tijd dat je POE nog met een lampje moest zoeken.

Dus het is wel een beetje een heethoofd inderdaad, maar als de TS echt een 48poort managed gbit switch nodig heeft dan is een vervanger daarvoor toch aardig aan de prijs.

denk dat ts dit ding ergens heeft gekregen omdat het ding versleten fans heeft, wat zou je in een thuis situatie met zo'n straaljager moeten anders.

andere stille fans met minder debiet kan wel, maar dan zit het ding beter in een serverrack met de airco op 20 graden, dan kan die mindere luchtstroom nog wel iets lijden. ergens in een hoekje op de vloer met zooi erop gestapeld en stof aanzuigen gaat dat snel te heet worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad geen PoE maar wel behoorlijke specificaties. Een volledig gelijkwaardige switch hoeft niet echt geodkoop of zuinig te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 15 juli 2018 14:06:46 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."