Koken: gas of elektrisch?

Dit topic is gesloten

Ik ben in Nederland een huis aan het opknappen en kom stillaan bij de keuken terecht. Volgens sommige bronnen(consumentenbond) wordt Nederland tegen 2050 aardgasvrij.

Zouden jullie bij een renovatie van een huurwoning gaan voor gas of elektrisch koken?

De jacht is mooier dan de vangst....

2050; dat is over 32 jaar en tenminste 8 verkiezingen verder.
tegen die tijd zijn we wel weer bij zinnen gekomen en aan het gas

in diezelfde tijd is de keuken wsl nogmaals gerenoveerd.

Ik zou voor elektriek/inductie gaan. Zelf een jaar geleden het kookgas de deur uit gedaan. Koken op inductie went ook veel gemakkelijker dan andere E-vromen.

Als het pas in 2050 was, dan zou je je er niet zoveel zorgen om moeten maken toch? Da's pas over ruim 30 jaar. Die keuken is dan al lang weer exit.

Maar je mag natuurlijk best elektrisch kiezen omdat uit de koolwaterstof cycle wilt.
Of start ik nu de al-zo-vaak-gevoerde discussie weer? Maar niet doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

In NL is dat blijkbaar nog een vraag. In BE kookt quasi iedereen elektrisch. Ondertussen is dat bij ons toch weer >35 jaar. We leven nog altijd.

(aard)gas wordt hier nog nauwelijks aangelegd. Kost je ook een vermogen als je het toch wil en de lagedrukleiding ligt niet voor je deur. Het eerste huis in onze straat betaalde >5000€ om de gasleiding tot aan hun huis te leggen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als je een gasaansluiting hebt en wilt houden, zou ik ook op gas blijven koken. Inductie went wel sneller dan andere vormen van elektrisch koken (al is een keramische plaats ook niet slecht hoor), maar elektriciteit kost voorlopig 4x zoveel per Joule (eenheid energie) dan gas. Wellicht is de koppeling naar de pan bij inductie efficiënter, ik denk niet dat het 4x efficiënter is, en het grootste deel van het jaar gaat de rest van de warmte ook niet verloren, je stookt dan wat minder.

Het heeft m.i. pas echt nut als je helemaal van het gas af gaat; dus elektrisch verwarmen (warmtepomp), elektrische boiler of warmtepomp voor je heet water, en dan ook elektrisch koken. Als je dat niet doet, blijf je toch het vast recht betalen voor die gasaansluiting.

Daarbij: hoe zwaar is je elektrische aansluiting nu? Als dat 1x 25A of 1x 35A is, zul je die moeten laten verzwaren. Dat kost je eenmalig een bom duiten (hoeveel ligt eraan wat ze precies moeten vervangen).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In de eerste plaats beslissen hoe het huis gaat verwarmd worden - verwarming vraagt heel wat meer energie dan koken, in de meeste huizen, voor de meeste gezinnen. En daarna zal het hoogstwaarschijnlijk het efficiëntste zijn om voor koken en voor sanitair warm water dezelfde energiebron te gebruiken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 14 juli 2018 20:30:19 schreef Vovpvi:
Zouden jullie bij een renovatie van een huurwoning gaan voor gas of elektrisch koken?

Ik zou me niet laten leiden door een situatie die mogelijk in 2050 optreedt. De overheid is nu een onbetrouwbare partner.
Op gas koken heeft zijn voor- en nadelen tov koken op electrisch. Daarop zou ik mijn keuze maken.

Op 14 juli 2018 21:33:38 schreef SparkyGSX:
Als je een gasaansluiting hebt en wilt houden, zou ik ook op gas blijven koken. Inductie went wel sneller dan andere vormen van elektrisch koken (al is een keramische plaats ook niet slecht hoor), maar elektriciteit kost voorlopig 4x zoveel per Joule (eenheid energie) dan gas. Wellicht is de koppeling naar de pan bij inductie efficiënter, ik denk niet dat het 4x efficiënter is, en het grootste deel van het jaar gaat de rest van de warmte ook niet verloren, je stookt dan wat minder.

Het heeft m.i. pas echt nut als je helemaal van het gas af gaat; dus elektrisch verwarmen (warmtepomp), elektrische boiler of warmtepomp voor je heet water, en dan ook elektrisch koken. Als je dat niet doet, blijf je toch het vast recht betalen voor die gasaansluiting.

Daarbij: hoe zwaar is je elektrische aansluiting nu? Als dat 1x 25A of 1x 35A is, zul je die moeten laten verzwaren. Dat kost je eenmalig een bom duiten (hoeveel ligt eraan wat ze precies moeten vervangen).

Ik kook sinds een jaar op inductie.
Gas is per energie eenheid goedkoper dan elektra. Echter is inductie veel efficienter dan gas
Gashoofdbrander is meestal ~ 2 kW, Inductie Maxpower 1,8 kW. Echter koot de pan met aardappels in de helft van de tijd.
Puur sec zal gas wel iets goedkoper zijn.

Wel is een inductieplaat duurder dan een gasplaat in aanschaf.

Als je de gasmeter ook weg laat bespaar je flink op vastrecht.
Voordeel van inductie
Is veiliger
Geen verbrandingsgassen in de keuken.
Inductie uit, is geen energie meer.

Inductieplaat is zeer eenvoudig schoon te houden.

Daarnaast is energie door koken maar een marignaal van je hele energie verbruik.

De woning zal op gas verwarmd worden. Dus vast recht blijft te betalen.

Ik denk dat het een gaskookplaat wordt maar dat ik toch een aparte kookgroep voorzie. De kabel ga ik ook al trekken.

Op 14 juli 2018 21:33:38 schreef SparkyGSX:
Daarbij: hoe zwaar is je elektrische aansluiting nu? Als dat 1x 25A of 1x 35A is, zul je die moeten laten verzwaren. Dat kost je eenmalig een bom duiten (hoeveel ligt eraan wat ze precies moeten vervangen).

Er zit nu 1x35A volgens de site van Enexis. Dat lijkt me voldoende voor een groepenkast met 10 eindgroepen.

De jacht is mooier dan de vangst....

1x 35A is 8kW, terwijl een inductiekookplaat meestal een aansluitwaarde van ongeveer 7kW heeft. Nu heb je natuurlijk zelden alle zones tegelijk op het hoogste vermogen aan, maar als je de oven/magnetron en wasmachine tegelijk aan hebt staan terwijl je staat te koken, zit je vroeg of laat een keer in het donker. Het zou kunnen, maar het houdt niet over.

Edit: ruim voor 2050 zal er ook wel een elektrische auto voor de deur staan die geladen moet worden, dat moet ook nog van je vermogen budget af.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 14 juli 2018 22:35:31 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien ook denken over oven? Gas heeft veruit mijn voorkeur, zowel voor de kookvuren als voor een oven, maar in een hedendaagse keuken is een microgolfoven toch eigenlijk vanzelfsprekend. Voor mij zou die bovenop de gasoven komen, als ik de keuze had.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er is nog een toekomstprobleem: als de overheid gas eruit gewerkt heeft is er geen concurrentie meer. Alles elektrisch. En daardoor kan de overheid belastingen heffen zonder rem. Er is geen concurrent van elektriciteit. Zeker met elektrische auto's erbij die geen benzine/dieselbelasting betalen van 70 a 80% gaan de belastingen veel hoger worden. Dus wat kosten betreft gaan we achteruit. Hoeveel is nog onbekend.

En dan natuurlijk de standaard riedel dat elektriciteit uit Duitse bruinkoolcentrales en Franse kerncentrales komt. Dat is ook zo, elektriciteit is smerig maar dat verandert nog wel zodra we technisch goede opslagmethodes hebben gevonden. Of waterstofgas erbij krijgen.

Direct probleem voor de nieuwbouwwijken nu is dat de warmtepompen erg duur zijn en maar heel kort meegaan. Bij een collega 5 jaren, die pomp kostte iets onder 10.000 euro. Dat is 2000 euro per jaar en dan zitten er nog eens geen stroomkosten bij! Meer dan ik nu voor heel mijn gas betaal.

Henk H.

Golden Member

(aard)gas wordt hier nog nauwelijks aangelegd. Kost je ook een vermogen als je het toch wil en de lagedrukleiding ligt niet voor je deur. Het eerste huis in onze straat betaalde >5000€ om de gasleiding tot aan hun huis te leggen.

Uit interesse: Hoe verwarmt men de huizen in België? Met olie gestookte ketels, voor het meerendeel?

Ik keek laatst uit interesse eens naar elektrische CV ketels. Daar gaf men een inschatting van het gasverbruik. Ca 70% verwarming, ca 25% sanitair (warm water) en ca 5% voor koken. Als je elektrisch zou gaan koken geeft dat maar een kleine besparing op het gasverbruik. Men gaf daar aan dat je met het gemiddelde verbruik (3500 kWh en 1500 m3 gas) kunt rekenen met ca 12.000 kWh extra verbruik door een elektrische CV ketel. Alleen met zonnepanelen en saldering is dat nog interessant. En in NL gaat de saldering er af.

Overigens heb ik mijn vraagtekens bij dat "gemiddelde verbruik". Wij verbruiken ca 2200 kWh en 1800-2200 m3 gas voor mij, mijn vrouw en zoontje van 1 jaar. Mijn vrouw is vrijwel altijd thuis, we wonen in een 2/1 kap woning uit de jaren '70 en moeten het dak nog extra isoleren.

Voordeel van een inductieplaat is wel makkelijk schoonmaken ;). Wij hebben een (dure) gasplaat van de vorige bewoners die slecht te regelen is en staan dagelijks die stomme houders voor de pannen te poetsen. Zeker als de pasta weer eens overgekookt is omdat het vuur slecht te regelen is. Als het aanrechtblad er uitgaat komt er vrijwel zeker een inductieplaat voor terug.

Maar zoals anderen ook al aangaven: De overheid is niet echt betrouwbaar, dus nu keuzes baseren over voornemens voor over 32 jaar is misschien wat voorbarig.

Op 14 juli 2018 21:10:12 schreef buckfast_beekeeper:
In NL is dat blijkbaar nog een vraag. In BE kookt quasi iedereen elektrisch. Ondertussen is dat bij ons toch weer >35 jaar. We leven nog altijd.

(aard)gas wordt hier nog nauwelijks aangelegd. Kost je ook een vermogen als je het toch wil en de lagedrukleiding ligt niet voor je deur. Het eerste huis in onze straat betaalde >5000€ om de gasleiding tot aan hun huis te leggen.

Jouw reactie is toch wat incompleet. er licht in verstedelijkte gebieden en vele gemeenten al een eeuw of net iets minder gas... Als je daarbuiten aan het einde van een lint gaat wonen, dan heb je inderdaad pech.

daar waar er gas is wordt er beduidend meer met gas verwarmt en gekookt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Koop wat je mooi en/of gemakkelijk vindt. Het energieverbruik van koken is verwaarloosbaar ten opzichte van verwarmen, zelfs als je goed geïsoleerd hebt. Ga maar na: het is maar een paar kW, en staat meestal veel minder dan een uurtje aan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je verder niet veel gekke stroomvreters in je huis hebt (jacuzi, grote vloerverwarming etc) moet het met 1x35A toch wel lukken.

Mijn ouders hebben sinds de bouw al 30 jaar 1x25A met voorheen een keramische kookplaat (nu inductie), oven, vaatwasser etc. De hoofdstop is er nooit uitgegaan. En dat terwijl er niet echt op het verbruik gelet werd. het zal dus wel los lopen. In het ergste geval zit je een keer in het donker en kun je daarna altijd nog verzwaren.

Spanning staat en stroom gaat!
Tidak Ada

Golden Member

‘t Hangt er natuurlijk wel van af wat je in je keuken gaat doen. Ik beb zelf gekeken en ben toch echt wel geschrokken. Als je alleen eenvodige maaltijden en wat kant en klaar kookt, zal het wel mee vallen. Ga je wat verder, dan praat je over een warm water installatie (3 kW), een kookplaat ( > 3 kW), oven (3,2 kW), liefst een inductie wokbrander ( > 4-7 kW ), een magnetron (1,2 kW), een vaatwasser en een koel-vries combinatie. Bij elkaar zo’n dikke18 kW!! Dat zal niet altijd allemaal tegelijk branden, maar toch, Murphy kijkt mee.....
Ga je dan ook nog eens kijken naar een warmtepomp voor je verwarming, een voorraad vriezer, een wasmachine en een droger en wat zaken in je hobbyhok, dan komt er al een 25A 3p installatie om de hoek kijken, zo geen 3x40A!
Ik zit er daarom over te denken om mijn 35A aansluiting te laten upgraden naar een 3x40A kabel, maar voorlopig op 3x25A te blijven afnemen of zelfs de huidige 1x35A. Dat spaart toekomstig graafwerk.
Weet dat ik momenteel de aansluiting middels een gaatje in de muur vanaf de buren krijg, samen op één 3x2,5^2 kabel :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier ook tegen de 25 kW staan, woon er nu dik 10 jaar en nog nooit problemen gehad. Beveiliging is 3x 25A D automaat.

Van die hele 25 kW draait er gelukkig maar weinig gelijktijdig en langdurig. Jaar verbruik rond de 3500 kW.

Op 14 juli 2018 23:36:51 schreef Henk H.:
[...]

Uit interesse: Hoe verwarmt men de huizen in België? Met olie gestookte ketels, voor het meerendeel?.

Nieuwe installaties zijn vooral aardgas en warmtepompen.
In oudere woningen, alles van voor 2000 zeg maar kom je zowat alles tegen, vaak ook meerdere systemen in eenzelfde woning. Aardgas, elektrische accumulators, pelletkachels, stookolie, propaangas, infraroodradiatoren,.....

Ikzelf heb enkel een aardgasketel, mijn andere broer ook. Een zus heeft een propaanketel en de andere elektrische vloerverwarming icm pelletkachel, ouders stookolie.

Op 14 juli 2018 20:35:42 schreef anne2:
2050; dat is over 32 jaar en tenminste 8 verkiezingen verder.
tegen die tijd zijn we wel weer bij zinnen gekomen en aan het gas
..

Misschien offtopic maar ik vrees dat het veel sneller zal gaan.
100den miljoenen mensen zijn nog niet aan het el.net aangesloten en een groot deel van die huizen worden in razend tempo aangesloten aan centrales die draaien op ter plaatse ontgonnen steenkool.
Elk land wil een deel van de rijkdom (door energie) en de rijke landen die nu de schuld krijgen (terecht) van de vervuiling zullen die uitstoot moeten compenseren, willen of niet en ze zijn ermee bezig, vandaar....

Nu kun je nog kiezen, later zal dat niet meer kunnen want gasverbruik moet afgebouwd worden.

Ik zou niet twijfelen en voor elektriciteit kiezen of toch alles voorzien.

LDmicro user.
EricP

mét CE

Ik zou het lekker op gas doen.
Voorlopig moet ik nog maar zien dat het allemaal electrisch gaat worden.

Iedereen roept het heel hard. Maar voorlopig moet die stroom ook nog ergens vandaan komen. Yep, we gaan gas en kolen verstoken. Om dat vervolgens om te zetten in 'stroom', die te transporteren en dan weer warmte te maken.

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat bestaande wijken waar gas ligt afgesloten gaan worden.

Als je nou toch alles eruit hebt liggen, dan is het natuurlijk niet verkeerd om ff een loos pijpje naar de meterkast te leggen. Dat zijn de kosten niet en als een volgende bewoner toch electrisch wil, dan is het een kwestie van de draden erin, erachter komen dat de einddoos inmiddels op een onhandige plek zit, dat aanpassen en dan kan het electrisch.

Aan deze kant wel blij dat ik na 20 jaar electrisch gewoon weer op gas kan koken.

In BE hebben ze in 2j tijd de diesels naar de schroothoop verwezen, zo vlug kan het gaan.

Gas verbieden gaan ze niet doen, wel allerhande verplichtingen en uitstoottaksen opleggen tot je vanzelf overschakelt.

Digitale meters zullen dienen om de mensen aan te moedigen (via prijs) hun verbruik aan te passen aan de beschikbare hoeveelheid van het moment.

Ze hebben in Parijs iets ondertekend waar ze nog moeten aan beginnen.

Natuurlijk kijkt iedereen voor zichzelf, maar goed ook.

LDmicro user.
Tidak Ada

Golden Member

Ja er wordt ook al over waterstof via het gasnet te gaan leveren. Zou mooi zijn, maar ik moet het nog zien. Dat gas diffundeert door bijna alles heen, zelfs door glas (waterstof thyratrons !!).
Een standaard warmtepomp vereist wel driedubbele isolatie. Ga dat maar een realiseren ineen huis van voor 1930 met steens muren en geen spouw. Rondom 30 cm van je woonruimte afnemen lijkt me geen realistische optie, dus een oversized warmtepomp wordt noodzakelijk met een dito kostenplaatje en stroomverbruik. Warmtenet in het buitengebied zie ik ze niet realiseren.....
denk dan nog niet eens over de kosten die ze je opdringen. Nieuwe hypotheek? Krijg je niet boven een bepaalde leeftijd!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juli 2018 23:44:45 schreef kris van damme:
[...]

Jouw reactie is toch wat incompleet. er licht in verstedelijkte gebieden en vele gemeenten al een eeuw of net iets minder gas... Als je daarbuiten aan het einde van een lint gaat wonen, dan heb je inderdaad pech.

daar waar er gas is wordt er beduidend meer met gas verwarmt en gekookt.

Kris, ik woon echt niet in het midden van een bos. Minder dan 1000m van het dorpscentrum vandaan. Er is hier besloten om geen gasverplichting meer op te leggen bij nieuwbouw wijken. Ze willen de uitbreiding van het gasnet zowat naar 0 brengen.

Stedelijke gebieden hadden stadsgas. De meters hoge ketels stonden vooral aan de rand van de stad. Het gas werd gemaakt in de gasfabriek. Dit stadsgas werd vervangen door het slochteren gas. Begin jaren 70 werd er een leiding voor slochteren gas gelegd richting Frankrijk. Sindsdien is het laag calorisch net inderdaad een stuk uitgebreid. Vandaag staan we voor de aanpassing van laag naar hoog calorisch. Beiden passeren in het Fluxys persstation te Herent. Deze aanpassing gaat nog vele jaren duren en gaat nog duizenden euro kosten.

@Henk H. in het niet stedelijke gebied is dat voor het overgrote deel op stookolie. Een minderheid elektrisch. Wil je toch elektrisch verwarmen, dien je eerst toestemming te hebben van de nutsmaatschapij. Vaak hangt het af van de belasting van het net of je toestemming krijgt of niet. De huizen die op stookolie worden verwarmd, koken voor het overgrote deel elektrisch. Gasflessen zijn nog heel beperkt in gebruik.

@SparkyGSX: de gasprijs in NL mag je niet met de prijs in BE vergelijken. Het verschil inductie-gas zal hier een stuk lager liggen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit topic is gesloten