Koken: gas of elektrisch?

Dit topic is gesloten

Wat voor groepenkast heb je nu?

Je hebt nu 1x35A. als je de groepenkast nu toch al gaat vervangen zou ik ook meteen overstappen naar 3x25A.
Aan vastrecht is dat net zo duur, alleen de omzetting kost eenmalig wat (Ik was 165 eur kwijt bij Liander). Dan ben je wat beter toekomstvast als je tzt verder wilt met elektra. (Indicutie, warmtepomp, laadpaal enz)

Gewoon op gas blijven koken is vooralsnog het goedkoopste, tenzij je het gas kan uitfaseren, maar als je cv enz ook op gas blijft is dat een non-argument.

Inductie kookt sneller en is beter/makkelijker schoon te maken, dat wel weer.
Een loze leiding (of aansluiting) vast voorbereiden op elektrisch koken zou ik wel doen.

evelo

Golden Member

Ons eerste keukentje was met een gasfornuis met een fles er naast. Nu hebben al enkele jaren een basic inductiekookplaat van Ikea.

Mijn vriendin kookt graag en veel maar ik denk niet dat we aan 1kWh komen per kookbeurt.
De plaat heeft in ieder geval nog nooit op max vermogen gestaan. Er zijn vier kookplaten. Daarvan gebruiken we er gemiddeld 2 tegelijk per keer en dit op 60% van max (stand 5 of 6 van 9).

Mijn mening is dat de maatschappij evolueert naar all-electric. En dit dmv massaal veel windmolens en zonnepanelen (+ beetje biomassa en waterkracht) en dit in combinatie met veel grote batterijparken om de boel te stabiliseren.
Onlangs nog op de radio: op een site waar vroeger een kolencentrale stond gaan ze een batterijpark zetten. Goed gezien want de aansluiting op de hoogspanning is nog aanwezig. 'Gewoon' kwestie van de stekker in steken.

De HS-netbeheerder Elia zal dan (veel) geld betalen aan de eigenaar van dat park om in korte tijd overtollige energie op te slaan ofwel weer af te geven?

De prijs voor de consument zal sterk stijgen maar het is een deftig realistisch businessmodel dus ik denk dat het zo zal evolueren.

Tja ik weet het niet zo goed hoor. Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe CV ketel. Inclusief installatie kosten 1750 euro. Omdat Rutte vorig jaar zei dat we van het gas af moesten heb ik serieus naar alternatieven gekeken. Conclusie: Er zijn geen betaalbare alternatieven. Voor de goedkoopste warmtewissel pomp systemen kan ik makkelijk 10 jaar mijn huis op gas warm stoken. Zelfs als de gasprijs met 200% toeneemt. En om nu zoveel geld uit te geven omdat ik het gewoon leuk vind of grid en goed voor het milieu (Waarvan ik me serieues afvraag of dat dan wel zo is) te kunnen zijn enzo. Nee, dat dus maar niet.

En elektrisch verwarmen? Er zijn echt hele mooie systemen te koop. Variërend van elektrisch verwarmbare muurverf tot heel mooie radiatoren die in vergelijking tot de 'met water verwarmde' radiatoren in het niet wegvallen in je interieur. Dus dat zou opzich erg leuk zijn. Mijn huisaansluiting zou dan echter de 28 kW die mijn huidige cv ketel is moeten kunnen gaan leveren. Aanpassen daarvan kost ook weer geld en en dan heb je natuurlijk de nu nog hogere stroom tarieven in vergelijking met gas.

En als iedereen dat zou gaan doen moet het hele elektriciteitsnet op de schop. Er moeten centrales bijkomen, wijktrafo's vergroot, Hoogspanningslijnen zullen vermeervoudigt moeten worden enz. enz. Kortom een stevige kostenpost voor Liander die zich ongetwijfeld zal uiten in verhogingen van de vastrecht tarieven. De stroom zal dus nog duurder worden.

Dus vandaar een nieuwe gasgestookte cv ketel. En milieutechnisch is gas (en LPG enzo) volgens mij mij helemaal niet zo verkeerd. Dat er aardbevingen in o.a. Groningen enzo van zouden komen dat wisten ze volgens mij al toen ze in Slochteren gingen pompen. Als ze toen maatregelen hadden getroffen in de vorm van b.v. een fonds om aardbevingsschade te vergoeden waren er nu geen problemen geweest. Maar nee men ging liever mooi weer spelen van de aardgasbaten. In Noorwegen hebben ze wel iets dergelijks gedaan en daar zitten ze nu lekker op rozen. Dit probleem was dus vermijdbaar geweest en is nog steeds op te lossen als de genen die al die jaren hebben geprofiteerd van de aardgasbaten zo eerlijk zouden zijn hun verantwoording te nemen. Die profiteurs zijn overigens niet alleen toko's als de NAM en de Gasunie maar iedereen in Nederland. Iedereen in Nederland vertegenwoordigt door de overheid en de Nam en Gasunie zouden hier in dit geval met een schep geld moeten komen om de ellende in Groningen (En Noordholland en Limburg en nog een paar plaatsen) op te lossen.

Ik denk overigens wel dat het redelijk snel mogelijk is om als land van het gas gaan. In het verleden is iets dergelijks al paar keer gebeurt. Binnen 10 jaar had iedereen van niets (gas en olie en kaars verlichting) ineens een elektrische aansluiting. Ook de overgang van kolen en oliestook naar gas is in een zeer korte tijd gerealiseerd. En de overgang van een hoog calorisch gasnet naar laag is geloof ik in een dag gebeurt.

Als de overheid het echt wil en ze maken daar alle mogelijkheden voor vrij kan het in een paar jaar (10 ofzo) voor elkaar zijn. Waarom 10? Ik dacht aan de levensduur van een gemiddeld gasapparaat.

En waterstof door het gasnet halen? Daar geloof ik niet erg in? Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar die persoon moet zelf maar eens waterstofnetwerkje lekdicht proberen aan te leggen. En die persoon moet ook maar eens kijken bij een willekeurige auto van 10 jaar oud wat daar allemaal lekt en zweet. En hoe lek is ons 50 jaar oude gasnet?

De distributie van elektriciteit is denk ik efficiënter dan waterstof omdat waterstof waarschijnlijk veel meer verliezen heeft tijdens het maken en transporteren ervan.

Op 15 juli 2018 11:11:11 schreef kris van damme:
BB, je reactie liet uitschijnen alsof gas alhier een uitzondering is en dat is niet zo.

Dat lees ik zo niet, er worden geen gasleidingen meer gelegd in nieuwbouwwijken ;)

Laat ons duidelijk zijn, niets zal verboden worden of verdwijnen.
Ik zie het altijd als een Mexican Wave in een voetbalstadion met meer dan 50.000 toeschouwers (prachtig om te zien..), er zijn er altijd die niet rechtstaan, hun volste recht, maar ze willen de massa ertoe kunnen bewegen.
Dat is hun doelstelling en om die te kunnen bereiken is er (veel) werk aan de winkel.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Stel dat we over, zeg zes jaar, 1 miljoen huizen op een warmtepomp hebben. Even snel gegoogeld, voor een beetje pomp spreken ze al van 9 tot 12kW. Laten we zeggen 10kW. Waar gaat over zes jaar die tienduizend MegaWatt vandaan komen op een koude januarinacht min 15 graden en windstil?
Ik ben niet zo inventief, die vraag is al in krantenartikelen opgeworpen. Dat ga je echt niet uit accu's of zeekabels naar Noorwegen (waar het dan óók koud is) halen. Er moeten dan vóór die tijd 16 Amer centrales bijgebouwd worden. Het zal wel even duren, maar er gaan bouwaanvragen komen. Benieuwd wat ze daar mee gaan doen.
Hier in mijn stad hebben ze een paar maanden terug nog twee kilometer 100 milliBar gasleiding aangelegd. Dat hele Van Het Gas is een politiek spelletje, één partij die wat wil, en een andere partij die zegt: goed jongens, doen we. Want hun politieke vrienden maken er geld mee. Als je een wat afgelegen huis bezit, kan het voordeel hebben om de kosten van aanleg van een gasaansluiting te vermijden.

Edit, Over lekkages: dat valt wel mee. Hogedruk, 8 Bar bij de meeste netbeheerders, is staal. De oude stadsgasnetten zijn na de invoering van aardgas langzaam gerenoveerd. Die lekten wél. Daar waren de pakkingen uitgevoerd met dat vlashaar (hennep), en daar moest het aardgas in die gebieden de eerste jaren nog voor bevochtigd worden. Huisaansluitingen in veengebieden zijn een hoofdpijn dossier. Maar ook daar zijn de meesten nu met een nieuw type aansluitslang op de hoofdleiding aangesloten. Aardgas zit een sterk luchtje aan, dat ruik je wel als het ergens lekt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 15 juli 2018 13:27:58 (22%)

Op 15 juli 2018 11:32:22 schreef Ex-fietser:
...En hoe lek is ons 50 jaar oude gasnet?

Lijkt me nogal link, dat aardgas wat overal zomaar weglekt?
Wb H2, daar zijn een paar weken geleden testen mee gedaan (door Nuon meen ik?) en de conclusie daarvan was dat het kon. Verder weet ik er inhoudelijk ook niets van.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt me nogal link, dat aardgas wat overal zomaar weglekt?

Welnee, aardgas is toch maar methaan oftewel CH4? De hele veeteelt (vooral runds- ) blaast dat goedje massaal het zwerk in, ernstige bedreiging voor het milieu maar vreemd genoeg kraait er geen haan naar, de hele politiek correcte wereld heeft al de handen vol met roepen over CO2.

Om maar te zeggen dat ik me helemaal aansluit bij @mvdk: het is allemaal maar politiek, een spelletje, dus laat u niks wijsmaken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik vind het nogal een verschil maken of een koe af en toe een scheet laat, in een weiland buiten de bewoonde wereld, of dat er continue gas lekt in de straat voor mijn deur, of erger in huis. Ivm explosiegevaar dus, ik neem aan dat ex-fietser daar ook op doelde met z'n H2 lek.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 juli 2018 11:32:22 schreef Ex-fietser:
….Er zijn geen betaalbare alternatieven. Voor de goedkoopste warmtewissel pomp systemen kan ik makkelijk 10 jaar mijn huis op gas warm stoken. Zelfs als de gasprijs met 200% toeneemt.

Daar zit een deel van de pijn. Warmtepompen zijn nog veel te duur. Als de prijs in buurt zou komen van die van een CV-ketel dan zou ik het ook overwegen, maar nu even niet.

Dat er aardbevingen in o.a. Groningen enzo van zouden komen dat wisten ze volgens mij al toen ze in Slochteren gingen pompen.

Het ergerlijk is dat de NAM dat decennia lang ontkend heeft. Zelfs toen de eerste scheuren in woningen ontstonden bleven ze ontkennen dat het iets met de gaswinning te maken had. Ze moeten een pak slaag op hun blote billen krijgen, de leugenaars.

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juli 2018 11:32:13 schreef evelo:
[....]
Mijn vriendin kookt graag en veel maar ik denk niet dat we aan 1kWh komen per kookbeurt.
De plaat heeft in ieder geval nog nooit op max vermogen gestaan. Er zijn vier kookplaten. Daarvan gebruiken we er gemiddeld 2 tegelijk per keer en dit op 60% van max (stand 5 of 6 van 9).
[....]

Het gaat er niet om hoeveel vermogen je voor een kookbeurt nodig hebt, maar om het momentele vermogen.
Als je en biefstuk netjes wilt aanbakken, gebruik je de grootste brander op vol vermogen tot het vlees is dichtgeschroeid; daarna kun je verlagen, maar ook weer niet te veel, wand dan wordt hij gaar (en taai).
De wokbrander bij de Chinees heeft een vermogen van 15 (vijftien) kilowatt. De goedkoopste inductie wokbrander, ik dacht 4kW en die kost dan al € 1.200,-
Het gaat niet om het gebruikte vermogen, maar om het momentele. Voorbeeld: Als je een biefstuk aanbraadt gebruik j de grootste brander (de 'rotiseursbrander') op vol vermogen. Als het vlees is dichtgeschroeid, kun je verlagen, maar niet te veel, want anders wordt het vlees gaar en taai. /einde voorbeeld

@flipflop:
Lekkage bij een leidingsysteem van honderden kilometers is onvermijdelijk. Als er om de kilometer 10 ml/uur weglekt, is dat al 240 ml/ dag en vermenigvuldig dat dan met het aantal kilometers. Werd er hierboven niet ergens over 5.000 km gesproken?
In de praktijk is die lekkage waarschijnlijk een stuk groter. Wat dacht je van alle pakkingen en afsluiters? Die krijg je nooit voor 100% dicht.
Waterstof, het kleinste molecuul en ook helium hebben de nare eigenschap om zelfs door glas te diffunderen. Het is niet voor niets dat waterstof thyratrons een soort getter hebben dat de waterstof druk op peil houdt. Is dat getter uitgeput, dan kan het thyratron in de glasbak (of naar een verzamelaar ;) ).
Waterstof vormt samen met zuurstof 'knalgas'. laat daar je fantasie eens op los....

@KlaasZ:
Niet alleen de prijs van een warmtepomp , maar ook de levensduur is een struikelblok. Het is immers een omgekeerde airco, en mechanisch apparaat dat sterk aan slijtage onderhevig is. Er wordt - van een maximale levens duur van 10 jaar uitgegaan. Mijn gietijzeren CV-ketel draait al 40 jaar mee en is nog steeds in gorde staat. Dat kan je van een moderne HR-ketel niet zeggen, laat staan van zo'n warmtepomp :(

peter112 was me net voor

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Warmtepomp zit mij nog veel te veel risico aan.

Nog geen bewezen techniek
Nog niet goed uit ontwikkeld vermoed ik.

En is het in de winter een keer goed onder 0, gaan die dingen nog eens elektrisch bijstoken ook, hiervoor alweer een hybride samen met cv voor bedacht.

Kijk ik naar zo 'n standaard warmtepomp met buitenlucht lijkt het op een omgekeerde airco. Nu heb ik bedrijfsmatig vaak met airco's te maken, de meeste beginnen na 10 jaar problemen te geven. Lekken, defecte compressoren ed.

Niet dat cv's nooit problemen geven, de mijn is zonder noemenswaardige storingen 16 jaar oud.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 15 juli 2018 14:10:29 (15%)

Op 15 juli 2018 11:39:15 schreef MGP:
[...]
Dat lees ik zo niet, er worden geen gasleidingen meer gelegd in nieuwbouwwijken ;)

BB zegt in dezelfde reactie ook dat om die reden bijna iedereen in BE elektrisch kookt...alsof gas uitgestorven is, en dat wou ik even recht zetten. er wordt nog redelijk wat op gas gekookt en gestookt.

Op 14 juli 2018 21:10:12 schreef buckfast_beekeeper:
In NL is dat blijkbaar nog een vraag. In BE kookt quasi iedereen elektrisch. Ondertussen is dat bij ons toch weer >35 jaar. We leven nog altijd.

(aard)gas wordt hier nog nauwelijks aangelegd. Kost je ook een vermogen als je het toch wil en de lagedrukleiding ligt niet voor je deur. Het eerste huis in onze straat betaalde >5000€ om de gasleiding tot aan hun huis te leggen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 juli 2018 10:57:42 schreef mel:
De opvoerpompen van Fluxys bij Herent (is trouwens Winksele) staan meestal stil. Dat is echt een project waar ze geld hebben weggegooid.En het staat ook nog een keer in de aanvliegroute van Zaventem.Leuk als daar , door welke oorzaak ook, gas geloost word...

off topic: Als je het dan toch correct wil, dan is het Molenweg, 3020 Winksele Delle. En van welke gemeente is dat een deelgemeente??? Tot nader order nog altijd Herent. Ten noorden begrensd door de Postweg. De aanvliegroutes van Zaventem liggen ook verder richting Leuven. Vanaf Rotselaar, bijna volledig opwaarts sluis Tildonk. Eerder over de site van Cargill. KLD is ook het punt dat het landingsgestel wordt geactiveerd. Mijn werkplek is op minder dan 1000m van de fluxys site. Ik heb dus een redelijk zicht op de vliegbewegingen.

Of ze daar geld hebben weg gegooid, laat ik aan uw mening over. Wat dat betreft heb ik geen kennis van de materie. Bij een bezoek aan de site leek deze toch niet zo waardeloos.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 juli 2018 14:02:39 schreef Tidak Ada:
Mijn gietijzeren CV-ketel draait al 40 jaar mee en is nog steeds in gorde staat.

Wel eens naar het rendement gekeken? Ik denk dat je de investering in een nieuwe HR ketel in 2 jaar terugverdient door besparing op gas.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Collega van me was aan het bouwen in (zeer) landelijk Vlaams-Brabant. Hij wilde eigenlijk een warmtepomp voor de verwarming, maar die vereiste zoveel vermogen dat er een driefase-aansluiting nodig werd en die zijn nogal aan de prijs in die regio. Ik weet niet zeker wat hij dan wel gekozen heeft, electrisch verwarmen zal nog meer vermogen vergen, stookolie is niet meer van de tijd, en gas zal ook al niet goedkoop zijn om ter plekke te krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 juli 2018 13:21:59 schreef big_fat_mama:
[...]

Welnee, aardgas is toch maar methaan oftewel CH4? De hele veeteelt (vooral runds- ) blaast dat goedje massaal het zwerk in, ernstige bedreiging voor het milieu maar vreemd genoeg kraait er geen haan naar, de hele politiek correcte wereld heeft al de handen vol met roepen over CO2.

Ik volg de milieubeweging op de voet, en het aantal vegetariërs en veganisten onder hen is behoorlijk groot. Het is een heel simpele manier om enorm veel minder CO2 en CH4 uit te stoten.
In de traditionele media lees je daar amper wat over, maar het is absoluut een punt dat best hoog op de agenda staat.

Ik zou zelf absoluut gas aan laten leggen. Het aantal topics met 'mijn inductiekookplaat is kapot' is voor mij te hoog om een inductieplaat te kopen. Daarnaast hebben we op dit moment nog maar weinig schoon opgewekte elektriciteit en voor de komende 30 jaar vind ik elektrisch koken en kachelen dus nutteloos.
Een doorsnee gasfornuis gaat makkelijk decennia mee. De inefficientie van een gasvlam onder een pan is wel schrijnend.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 15 juli 2018 14:21:49 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Ook al vegetariër? :r
Besef dat je voor je gitenharensokken ook beestjes moet pesten, die ook nog eens CH4 produceren

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 15 juli 2018 14:24:04 (72%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 juli 2018 11:32:22 schreef Ex-fietser:
....

Ik denk overigens wel dat het redelijk snel mogelijk is om als land van het gas gaan. In het verleden is iets dergelijks al paar keer gebeurt. Binnen 10 jaar had iedereen van niets (gas en olie en kaars verlichting) ineens een elektrische aansluiting. Ook de overgang van kolen en oliestook naar gas is in een zeer korte tijd gerealiseerd. En de overgang van een hoog calorisch gasnet naar laag is geloof ik in een dag gebeurt.
.....

We gaan in de toekomst van laag naar hoog calorisch. De ombouw zal nog vele jaren duren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 juli 2018 23:36:51 schreef Henk H.:
[...]Men gaf daar aan dat je met het gemiddelde verbruik (3500 kWh en 1500 m3 gas) kunt rekenen met ca 12.000 kWh extra verbruik door een elektrische CV ketel.

Oeps. Vandeweek door de nul gegaan door de zonnepanelen, maar de 1000kWh (grove schatting) die ik per jaar teveel lever, is nog niet echt voldoende om gas eruit te gooien :)
Vandeweek terechtgekomen bij site van Eneco: ik kan daar een Powerwall2 van Tesla kopen waarvan zij dan een stuk capaciteit terughuren om o.a. het net te stabiliseren en piekstromen lokaal (dus na de wijkcentrale) op te kunnen vangen. Met de blik op het afschaffen van de salderingsregeling is dit misschien toch zo gek nog niet: dit buffert de elektriciteit aan mijn kant van de meter zodat ik ook 's nachts mijn eigen zonne-energie kan gebruiken en zo feitelijk kan blijven doorsalderen. Uiteraard tegen een flinke invetering (weer een beetje terugverdiend door het terugverhuren).

Op 15 juli 2018 10:09:14 schreef Tidak Ada:
Ja er wordt ook al over waterstof via het gasnet te gaan leveren. Zou mooi zijn, maar ik moet het nog zien. Dat gas diffundeert door bijna alles heen, zelfs door glas (waterstof thyratrons !!).

Daar hoor je verbazingwekkend weinig over bij alle jubelverhalen over H2. Evenals het feit dat H2 nu gemaakt wordt met (aard)gas omdat elektrolyse een gruwelijk inefficiënte manier is om H2 te maken. Hoewel ik uiteraard niets in te brengen heb tegen het met elektrolyse maken van H2 indien er een overschot aan (wind/solar) elektriciteit is!

Op 15 juli 2018 11:32:22 schreef Ex-fietserEn elektrisch verwarmen? Er zijn echt hele mooie systemen te koop. Variërend van elektrisch verwarmbare muurverf tot heel mooie radiatoren die in vergelijking tot de 'met water verwarmde' radiatoren in het niet wegvallen in je interieur. Dus dat zou opzich erg leuk zijn. Mijn huisaansluiting zou dan echter de 28 kW die mijn huidige cv ketel is moeten kunnen gaan leveren. Aanpassen daarvan kost ook weer geld en en dan heb je natuurlijk de nu nog hogere stroom tarieven in vergelijking met gas.

Dat er aardbevingen in o.a. Groningen enzo van zouden komen dat wisten ze volgens mij al toen ze in Slochteren gingen pompen. Als ze toen maatregelen hadden getroffen in de vorm van b.v. een fonds om aardbevingsschade te vergoeden waren er nu geen problemen geweest. Maar nee men ging liever mooi weer spelen van de aardgasbaten. In Noorwegen hebben ze wel iets dergelijks gedaan en daar zitten ze nu lekker op rozen. Dit probleem was dus vermijdbaar geweest en is nog steeds op te lossen als de genen die al die jaren hebben geprofiteerd van de aardgasbaten zo eerlijk zouden zijn hun verantwoording te nemen. Die profiteurs zijn overigens niet alleen toko's als de NAM en de Gasunie maar iedereen in Nederland. Iedereen in Nederland vertegenwoordigt door de overheid en de Nam en Gasunie zouden hier in dit geval met een schep geld moeten komen om de ellende in Groningen (En Noordholland en Limburg en nog een paar plaatsen) op te lossen.

Poos geleden naar een huis zonder gasaansluiting zitten kijken. Ze hadden daar 6kW heaters, maar weet niet meer of het er eentje was of één per fase. Huisaansluiting schrok ik wel van: 3x63A. Maar waarschijnlijk zitten ze dan met een grootverbruikerstarief per kWh. Daar weet ik de prijs niet van, maar van horen zeggen scheelt dat flink en zou dit de berekening naar gasloos best flink kunnen wijzigen (Ik dacht dat de grens 10000kWh is en gezien quote hierboven dat CV op elektriciteit al 12000kWh verbruikt...). Overigens had dat huis een 10x10m dak pal op het zuiden met twee zonnecollectoren voor water en 3 zonnepanelen (~500Wp totaal). Ik zou dat meteen volgeplempt hebben met >10kWp aan elektrische panelen.
Kwam recent dit tegen toen ik op zoek was naar regenwateropslag in de kruipruimte. Heb alleen nog geen prijs kunnen vinden ;)

Recent ook ergens gelezen dat en bij de vondst in Slochteren inderdaad al wat mensen vragen hadden. Ik geloof dat er zelfs al kamervragen zijn gesteld over het gevaar van bv. verzakking. Maar die werden weggewuifd.
Dat wij de aardgasbaten rechtstreeks in de schatkist dropten is mij al een doorn in het oog sinds ik dat doorkreeg (zo'n 30 jaar geleden). Natuurlijk hebben we daar o.a. ons riante sociale vangnet aan te danken, maar ik zal nooit begrijpen dat je natuurlijke voorraden, die m.i. ook aan toekomstige generaties toebehoren, zo verkwanseld. En dan is daar nog het puntje Italië, die het voor kostprijs van ons kreeg en het aan Nederlandse tuinders terugverkocht voor minder dan ze bij Nederlandse leveranciers moesten betalen...

(Edit: snelle search levert op dat Jan Terlouw in 1971 kamervragen stelt, geen concrete aanwijzing gezien voor eerdere kamervragen, wel dat er al eerder critici waren.

Op 14 juli 2018 20:35:42 schreef anne2:
2050; dat is over 32 jaar en tenminste 8 verkiezingen verder.
tegen die tijd zijn we wel weer bij zinnen gekomen en aan het gas

in diezelfde tijd is de keuken wsl nogmaals gerenoveerd.

En niet alleen de keuken. Gaan we 32 jaar terug in de tijd dan hadden we nog niet massaal internet, mobiele telefonie, etc, etc. In de 32 jaar daarvoor hebben de ontwikkelingen ook niet stilgestaan en in de 32 jaar daarvoor ook niet.

Ik denk dat we nu simpelweg niet weten welke technologiën we over 32 jaar tot onze beschikking hebben, maar dat het wel waarschijnlijk is dat het andere technologiën dan vandaag zijn.

Ik zal me dus niet met technologie van vandaag voorbereiden op de situatie over 32 jaar, maar gewoon op basis van actuele criteria keuzes maken en technisch zeker niet verder dan 10 jaar vooruit kijken.

Zo maak ik me ook zorgen of ik mijn huis (aan de waterweg) over 32 jaar nog wel zal KUNNEN verkopen, wanneer we maandelijks een overstroming hebben... Maar niet te veel over nadenken: doen ze in Dubai ook niet...

Op 15 juli 2018 14:19:21 schreef Ledlover:
[...]

Ik volg de milieubeweging op de voet, en het aantal vegetariërs en veganisten onder hen is behoorlijk groot. Het is een heel simpele manier om enorm veel minder CO2 en CH4 uit te stoten. ......

Ik moest ineens denken aan een nieuwsitem dat ik kortgeleden op de BBC zag. Er was daar in Engeland een tekort aan CO2 doordat er een paar CO2 fabrieken stillagen. En dat CO2 hadden ze nodig bij de productie van bier en frisdrank, maar ook bij het verpakken van versproducten zoals koekjes, cake-jes en groenten. In zo'n zakje voorgesneden sla stoppen ze CO2 in plaats van lucht. Dan blijft het langer houdbaar. Dat wist ik niet.

Op 15 juli 2018 14:12:51 schreef kris van damme:
BB zegt in dezelfde reactie ook dat om die reden bijna iedereen in BE elektrisch kookt...alsof gas uitgestorven is, en dat wou ik even recht zetten. er wordt nog redelijk wat op gas gekookt en gestookt.

Behalve mijn schoonmoeder ken ik niemand die op gas kookt, maar om daarom te zeggen dat bijna iedereen op elektriciteit kookt zeker niet waar en aardgas is hier voor verwarming het middel bij uitstek en er zijn hier ook veel pelletkachels in omloop.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Na de startpost had ik zo mijn twijfels wat wat de relatie met elektronica zou zijn. Het had theoretisch nog wel wat kunnen worden, in de verte....

Volgende keer in de koffiecorner :-)

Dit topic is gesloten