Welke rotary encoder moet ik hebben?

Ik ben in het bezit van een DDS module de UDB1002.
Maar de rotary encoder zit hier niet op de gewenste plaats om die direct achter de frontplaat te monteren en daarom wil ik deze vervangen door een andere.
Nu zie ik dat er bij Reichelt er minimaal twee soorten rotary encoders zijn namelijk 15/30 en 20/20.

Maakt het nog iets uit welk type ik moet hebben, of welke raden jullie mij aan?

Bedankt voor jullie reactie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

De 20/20 geeft 1 puls (eigenlijk cycle) per detent (stapje), de 15/30 een halve. Het ligt er maar aan hoe de encoderpulsen worden verwerkt...
Als alleen hele pulsen worden verwerkt, dan is een 15/30 niet prettig om mee te werken, omdat je dan steeds een detent hebt waar niks gebeurt.
(andersom is helemaal vervelend; dan neem je steeds twee stappen tegelijk...)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 15 juli 2018 13:30:12 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan denk ik dat ik de 20/20 versie zal bestellen.

Eigenlijk kan ik alle twee wel bestellen dan kan ik kijken hoe dat gaat en vervang die dan door een andere, want ze zijn goedkoop in prijs.

Arco bedankt voor uw antwoord.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Je kunt aan de bestaande meten wat het is. (zie plaatje)
Bij een 20/20 moet 'A' bij iedere stap gelijk blijven, bij een 15/30 wisselt 'A' bij iedere stap van polariteit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juli 2018 13:20:29 schreef Arco:
De 20/20 geeft 1 puls (eigenlijk cycle) per detent (stapje), de 15/30 een halve. Het ligt er maar aan hoe de encoderpulsen worden verwerkt...
Als alleen hele pulsen worden verwerkt, dan is een 15/30 niet prettig om mee te werken, omdat je dan steeds een detent hebt waar niks gebeurt.
(andersom is helemaal vervelend; dan neem je steeds twee stappen tegelijk...)

[bijlage]

Wat ben ik toch eigenwijs, of ik lees niet goed.
Ik heb er alle vertrouwen in dat een 20/20 versie volgens Arco uitstekend zal voldoen.

Telefunken Sender Systeme Berlin