Vraag over monofase motor slijpsteen

Hallo allemaal, ik ben al weken aan het zoeken en van alles al uitgeprobeerd maar kom er niet uit. Deze is me gevallen en daardoor de aan en uit schakelaar kapot gegaan. Maar vergeten op te schrijven hoe de draden geschakeld waren. Niets over deze motor of slijpsteen te vinden, dus moet ik het hier vragen. Er komen 4 draden uit de slijpsteen zoals op de foto te zien is. Dat is wit groen blauw en geel, en twee witte kabels van de condensator. Ik krijg hem met geen enkele manier lopend. Wie kan mij helpen hoe je zo iets meet en hoe je er dan 220volt op kunt aansluiten. En misschien weet iemand het volledige antwoord.

m.v.g.

Anoniem

Zoek met een ohmmeter tussen welke draden je de kleinste weerstand meet.
Dit is de hoofdwikkeling en mag via de schakelaar aan het net.
Zoek met de ohmmeter tussen welke draden je de grootste weerstand meet.
Dit is de hulpwikkeling en deze zet je in serie met de condensator via de schakelaar aan het net.
Als de motor nu verkeerd draait wissel je de draden van de hulpwikkeling om.

Beste anoniem015, bedankt voor het snelle antwoord, maar het werkt niet. Ik heb gemeten geel + wit = 33.6 ohm groen + blauw is 57,8 ohm

dus geel en wit gaat naar de stroom stopcontact en groen en blauw naar de condensator. En aan de andere kant van de condensator gaat ook naar het stopcontact. Of heb ik iets fout gedaan. Maar wat doet die condensator eigenlijk. Wat gebeurt er als ik die er tussen uit haal. Dit ga ik niet doen, maar ben wel nieuwsgierig waar dat nu eigenlijk voor dient.
Dus ik hoor ook de motor niet brommen of trillen, hij doet niks.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:24:35 (1%)

Die condensator zorgt voor een faseverschuiving in de hulpwikkeling waardoor er een draaiend magneetveld in de stator ontstaat dat de rotor meesleept. Je kan de condensator niet weglaten want dan zal de motor het zeker niet doen.

cj zegt dat de condensator in serie met de hulpwikkeling moet. Misschien weet je niet wat serieschakeling is. Het komt op het volgende neer: Vanaf 1 kant van de voeding ga je naar een aansluiting van de condensator. Dan vanaf de andere aansluiting van de condensator naar blauw en vanaf groen naar de andere kant van de voeding.
Wit en geel gaan direct naar de voeding.

Draait hij verkeerdom, dan verwissel je blauw en groen. Of je verwisselt wit en geel, dat heeft hetzelfde effect.

Op 15 juli 2018 17:35:14 schreef nostra:

Dus ik hoor ook de motor niet brommen of trillen, hij doet niks.

das wel vreemd. Normaal hoor en voel je zelfs al sluit je maar alleen de hoofdwinding aan toch wat gebrom (niet te lang doen). Je 230V komt zeker aan?

Beste KlaasZ , dat heb ik gedaan zoals je schreef en wat CJ- ook schreef. Maar niets van dit een gevoel dat de motor iets doet of bromt. totaal niets ook niet als ik de hand erop leg voel ik niks. de draden daar staat 220v op zo heb ik het gedaan zie tekening.

Op 15 juli 2018 17:35:14 schreef nostra:
Beste anoniem015, bedankt voor het snelle antwoord, maar het werkt niet. Ik heb gemeten geel + wit = 33.6 ohm groen + blauw is 57,8 ohm

En tussen geel-of-wit en groen-of-blauw meet je oneindig: de meter geeft hetzelfde aan als wanneer je niets op de meetpennen aansluit?

Dan zijn we op de goede weg.

Ik laat even de schakelaar weg. Dat is makkelijker.

Als ik de aansluitingen van "het net" L en N noem, dan sluit je N op geel aan en N op wit.
L gaat ook aan groen. Blauw gaat aan een witte van de condensator, en de andere witte van de condensator gaat aan de N.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:25:44 (1%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew, ik vind het prachtig om te zien hoe jullie me allemaal helpen en daar voor mijn dank. Maar het werkt niet geel/wit en groen/blauw is oneindig, dus niets. Dat L en N was ook duidelijker. Maar geen geluid, geen trilling. Nu moet ik er wel bij zeggen dat die slijpsteen gevallen was op de schakelaar, maar dan zou die op z'n minst moeten brommen als er iets fout zat dacht ik. Want met een nieuwe schakelaar erop te zetten ben ik in de war geraakt met die draden. En misschien is de condensator stuk, ook ff geroken, maar ook geen brandlucht. Maar hoe kan ik zien of meten of de condensator stuk is? Of gebeurd dat zelden. Maar ook als ik hem niet lopend krijg heb ik in ieder geval weer wat geleerd.

Wat je in je tekening laat zien is niet zoals cj en ik het hebben aangegeven. Lees nog eens goed hoe ik het omschrijf.

benleentje

Golden Member

@klaasZ. Voor iemand die de begrippen zoals voeding en andere logica omtrent aansluiten van stroomkringen niet begrijpt is een tekstuele uitleg erg moeilijk te begrijpen.
Zelf ik heb daar moeite mee, terwijl een foto mij veel meer zegt. Als iemand mij de weg uitlegt verdwaal ik gegarandeerd. Als ik al is het meer enkele seconden op een kaart mag kijken heb ik al meteen een ruimtelijk begrip van waar ik ben en waar ik naar toe moet. De wegen ertussen vind ik dan meestal zelf wel.

code:


230V   ---   condensator  ---   blauw
       ---   wit


230V   ---   groen
       ---   geel

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 15 juli 2018 20:59:09 (35%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens dat tekeningetje gaat het nooit werken. Van belang is dat de hoofdwikkeling direct de volle spanning krijgt uit het net. De hulpwikkeling krijgt ook de volle spanning, maar wel via de condensator. Anders gezegd, zet beide wikkelingem parallel en hang tussen de hulpwikkeling de condensator, welke kant de condensator krijgt, dat maakt niet uit, dit wordt bepaald door de draairichting.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
vergeten

Golden Member

@Zoef de haas,
Dit schreef TS:

Op 15 juli 2018 17:35:14 schreef nostra:
Beste anoniem015, bedankt voor het snelle antwoord, maar het werkt niet. Ik heb gemeten geel + wit = 33.6 ohm groen + blauw is 57,8 ohm

Welnu aannemende dat geel wit de hoofdwikkeling is,
is het tekeningetje van @benleentje en jouw tekstuele beschrijving exact 100% aan elkaar gelijk.:)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:24:50 (2%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Meet je aansluitsnoer eerst eens door, deze kan bij de val ook een breuk hebben opgelopen voor als de stekker nog in het stopcontact zat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Hierboven duidelijk schema van "vergeten" en goeie tip van "Hunebedbouwer".
Edit: Hierboven duidelijk schema van "vergeten" en goeie tip van "kris van damme" en "Hunebedbouwer". ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 15 juli 2018 23:42:34 (42%)

Op 15 juli 2018 23:22:05 schreef anoniem015:
en goeie tip van "Hunebedbouwer".

de vraag of de spanning wel toekomt stelde ik al om 17u54 18 sec... maar blijkbaar leest iedereen, TS incluis, erover ;-)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op woensdag 22 juli 2020 22:25:21 (3%)

pamwikkeling

Special Member

Maak een keer een tabelletje met AL de mogelijke combinaties en gemeten weerstanden :

wit - geel = 33.6 ohm
wit - groen = (oneindig ?)
wit - blauw = (oneindig ?)
geel - groen = (oneindig ?)
geel - blauw = (oneindig ?)
groen - blauw = 57.8 ohm

Hebben de niet opgegeven kleuren combinaties werkelijk oneindig als weerstand ? (lees : zijn niet met elkaar verbonden )

Beste mensen, bedankt voor het mee denken, maar ik krijg hem niet aan de praat. Er is volgens mij meer kapot gegaan door de val, maar de motor zit erin gegoten en ik kan dus niets zien. Ben hier al te lang mee bezig geweest, heb het helemaal gehad, maar wel weer wat bijgeleerd. En wat waren jullie behulpzaam, best bijzonder. Dank!!!

vergeten

Golden Member

Jammer dat je het nu al opgeeft, volhouden/doorzetten kan vaak tot resultaat leiden.
Mits de AS niet krom is en dus niet kan draaien door de val.
Je meet nu 2 wikkelingen dus er is hoop! :)

Het is al vaker gevraagd, maar nog niet beantwoord.
Komt de spanning via je aansluitsnoer wel aan bij de wikkelingen?
Zet eens een gloeilamp in serie met het hele spul en geef aan wat de gloeilamp doet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste vergeten, nee ik geef niet snel op, ik ben al weken aan het modderen, vooral met zoeken op internet en vele filmpjes op youtube bekeken, maar kreeg deze niet aan het werken. Ook met julie mooie tekeningen en uitleg niet. En dan begin ik aan mijn eigen te twijfelen van ben ik nu echt zo dom dat ik nog niet 2x 2 draadjes aan een condensator en aan 220v kan aansluiten. Dus heb ik het opgegeven en een nieuw besteld bij Lidl. Ze kosten bijna niks, en de moedeloosheid werd me te veel. Want er is niets mooier dan zelf iets repareren. En zeker heb ik de 220v getest, al had ik toch voor de zekerheid een nieuwe draad en stekkker er aan gedaan. Maar het hielp niet omdat die originele niet stuk was. Maar ik blijf blij verbaast hoeveel hulp ik gekregen heb van iedereen. Het heeft alleen niet mogen baten, maar misaschien de volgende keer wel. Fijne avond en iedereen bedankt. https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Dubbele-slijpmachine-met-flexible-as…

Tering: Mooie dingen verkopen ze tegenwoordig. Ik gebruik het ding wat m'n vader ooit gekocht moet hebben toen ik klein was.

@vergeten hieronder: Is een klassieke dremel niet ongeveer 60W? Edit/update: Ehh. Een dremel 4300 is 216W.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 17 juli 2018 20:08:41 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2018 16:27:04 schreef nostra:
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Dubbele-slijpmachine-met-flexible-as…

Let wel, je oude machine was een kortsluitanker type van 184 watt (0,25 HP) je nieuwe parkside is "maar" 120w, heeft een vrij kleine diameter slijpsteen en koolborstels! (die ooit vervangen moeten worden.)
Voor wat betreft vermogen is hij vergelijkbaar met een "dremel" die kan weer veel harder draaien :)
Hij is wel heel praktisch met die "dremelslang", en toerenregeling maar voor het lichtere werk.

Veel plezier ermee!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste mensen, na maanden kwam ik de slijpsteen weer tegen met opruimen, en kon hem toch niet weggooien. Dus nog eens op mijn gemak dit topic nagelezen, en gedaan wat "vergeten" getekend had, en hij deed het. Waarom het toen niet werkte weet ik niet, was daar echt al dagen mee bezig met zoeken op google en uitproberen, en toen hier geplaatst met mijn vraag, maar was al helemaal doorgedraaid met dat ding. Wilde dat toch nog ff vermelden al zal zo'n oud bericht misschien niet meer gelezen worden. Alsnog iedereen hartelijk dank!!!!!

Dit "een berichtje toevoegen" schopt het hele topic weer naar boven in de "recente topics" lijst. Kicken noemen ze dat, vooral met een negatieve bijbedoeling. (irritante pubertjes doen dat de hele tijd als ze de dag voor hun deadline aan hun project begonnen zijn...)

Maar dat is helemaal niet van toepassing in dit geval. Ik vind het hartstikke fijn om op deze manier te horen dat je het nog eens geprobeerd hebt en dat ie nu werkt. Prettig voor jou dat ie het doet, leuk voor ons om te horen dat de adviezen geklopt hebben en dat de diagnose-op-afstand geklopt heeft.

Mooi!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarom het toen niet werkte is een vorm van tunnelvisie.
Je schrijft meerdere malen dat je 2 draden aan de concensator doet, en ik heb hier niemand gezien die dat beweerde.
Na een poosje gewoon weer helemaal opnieuw begonnen en, gelukkig.
Weet je ook nog hoe je de draairichting om moet keren? Dat staat ook in een antwood ergens.

Maar ondanks dat het oud is, stel ik (en waardshijnlojk anderen ook) het wel op prijs dat je ons bedankt en dat het WILLLLLLLLLLLL!!!!!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeternietoe, ik hoefde de draairichting niet te veranderen. Maar had het wel gelezen.