zonnepaneel op oude omvormer aansluiten goed idee ?

Ik heb hier een analoge KE DC-AC inverter die gebruikt kan worden als acculader. Maar ook als omvormer door een schakelaar om te zetten. Er zit een stopcontact op zodat je 220volt kan tappen van bijv. een (auto)accu OF zonnepaneel, wat ik dus wil gaan doen!

Er zit ook high en low voltage changer knop op om de wisselspanning bij lage accu iets op te krikken.
Ik wil nu een zonnepaneel met een spanning van 12-28 volt en zo 150 -200 watt vermogen als bron voor de gelijkspanning gaan gebruiken om om te vormen en dan evenuteel aan het net te hangen. Ik hoef dan geen dure digitale omvormer te kopen.

Echter ik weet niet of dit zomaar kan met deze oude omvormer. Hij heeft wel zware torren op de koelplaten zitten en de AC zeker is 1,5 Ampere. Dus ik kan toch wel een 150 watt paneel er aan hangen denk ik... Maar als ik geen accu gebruik kan ik dan de stekker verbinden met het lichtnet of krijg ik dan problemen met de (co)sinus phi ofzo van het 220 volt net?

*hier heb ik geen app voor nodig

Niet doen, als hij niet synchroon loopt met het net, dan gebeurt er in het gunstigste geval niets, of hij gaat echt stuk.

Als hij geschikt is voor het net staat het erop.

GMT+1

Zoek eerst eens een datasheet of manual van dat ding op.
Kan je meteen uit de gegevens op maken wat je als zonnepaneel kunt aansluiten.

Gezien je omschrijving denk ik dat dit een stand alone uitvoering is, dus niet te koppelen aan het lichtnet, 230Vac tegenwoordig.
Stopcontact zit er niet voor niets, had anders wel aansluitklemmen voor de 230Vac gehad.

Het is al een oud dingetje maar wel zwaar en kan tot 300 watt aan. Er zit geen verdere documentatie bij of zo. Ik begrijp dat de sinus van t lichtnet zowiezo al vervuild is met veel digitale voedingen en zo van led verlichting, opladers enzo. Aangezien deze nog vrij analoog er uit ziet, kan ik mee voorstellen dat het niet echt problemen zou geven. Ik las verder op t forum in oude berichten dat veel moderne converters juist slechte sinus vormen geven en meer blokgolven die problemen geven op t net met moderne apparaten met thyristor schakelingen in de voedingen enzo. Dus... wie is er voor?

*hier heb ik geen app voor nodig
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Nee, ik ben tegen niet doen.

Was er van uitgegaan dat dit een PV omvormer met was accu en converter naar 230Vac.
Maar nu ik het terug lees lijkt het er op
Dat dit dus gewoon een omvormer is die 12-28Vdc kan omzetten naar 230Vac.

Niet aansluiten op het net om terug te leveren, ding is er gewoon niet voor gemaakt!

Ja dat weet ik wel, maar ik doe niks met het ding en wil gewoon weten wat er zou kunnen gebeuren, volgens mij niet zoveel.... en ik hoef dan geen nieuwe te kopen. Ik wil m eerst testen zonder paneel en gewoon met accu 12v, de wisselspanning is ruim meer dan 230 volt ook. Dus in ieder geval niet te laag... wisselspanning op wisselspannning toch niet zoveel kwaad doen ?? Bij gelijkspanning heb je polariteit en gelijkrichters enzo die gauw kapot gaan bij verkeerd om aansluiten, maar wisselspannning heb je dat probleem niet. Wat als de sinussen verschoven zijn bijv ... hoe erg is dat ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Dat kan eenvoudigweg niet, probeer het niet.
Het heeft geen zin, en je loopt een flink risico op schade.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mvdk

Golden Member

Zit je nou te trollen, of wat? Als je je toch niet kunt inhouden, ondanks alle waarschuwingen, zet een bril of een volgelaat scherm op. En zet het raam open, want je krijgt vuurwerk en veel rook.

Wat voor schade dan ? Ik denk echt dat een blikseminslag echt wel veeel risicovoller is dan ik die gewoon 230 volt op 230 volt zet....dus... misschien dat er een zekering doorgaat als ik teveel belast... maar verder..denk ik dat er echt niet zoveel kan gebeuren...het vermogen van het ding is ook maar 300watt en geen electriceitsgenerator ofzo die heel amsterdam voorziet van stroom...

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 15 juli 2018 21:06:37 schreef Bart64:
Wat als de sinussen verschoven zijn bijv ... hoe erg is dat ?

Dat is nou precies waar het om gaat. De sinussen zijn 'verschoven' want het is geen netinverter. Wat er dan gebeurt is -vuurwerk-.

Shiptronic

Overleden

Maak er dan tenminste een filmpje van ;)

Het ding is voor DC in, AC out. Niet voor AC in.

Nooit een uitgang als ingang gebruiken (vraag je vrouw).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je sinus 'alleen maar' een halve periode verschoven is, is hij juist aan de positieve piek van de 230 Vrms bezig - bij een sinus is dat dus +325 V - als het net juist aan de negatieve piek bezig is, dus −325 V.

Bij aansluiten sluit je dan dus 650 V kort.
Waarschijnlijk kan de zekering daar niet tegen, maar zelfs als je die overbrugt zul je dit niet kunnen winnen. :)

--
Los daarvan, een zonnepaneel-omvormer werkt ook nog eens anders dan een gewone omvormer voor gebruik met een accu. Dus zelfs los van het net zal je er niet zoveel profijt van hebben: in het gunstigste geval zal je '230 V' steeds met de zonneschijn op en neer gaan, maar de kans is ook groot dat de omvormer gewoon afslaat.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Wat voor schade dan ? Ik denk echt dat een blikseminslag echt wel veeel risicovoller is dan ik die gewoon 230 volt op 230 volt zet....dus... misschien dat er een zekering doorgaat als ik teveel belast... maar verder..denk ik dat er echt niet zoveel kan gebeuren...het vermogen van het ding is ook maar 300watt en geen electriceitsgenerator ofzo die heel amsterdam voorziet van stroom...

Lekker eigenwijs figuur.

Er wordt hier toch een aantal keer heel duidelijk gezegd dat het bepaald niet ongevaarlijk is om dit aan te sluiten. En dat een grote schade ook bepaald niet ondenkbaar is. Ook wordt hier en daar een poging gedaan om uit leggen waarom het fout gaat. Helaas komt dat niet erg aan bij iemand zonder enige technische kennis die zelfs maar blijft beweren dat het het met wisselspanning geen kwaad kan.

Ik heb ook geen zin zin om je te gaan uitleggen! Dus doe het gewoon het liefst zonder veiligheidsbril en met een boel brandbare zooi om je heen en zend dat dan live uit op een of ander youtube kanaal. Dat laatste omdat je camera het net als jij misschien niet overleeft en de beelden dus niet kan opslaan. Dan kunnen anderen het voor je opslaan en ter nagedachtenis rondsturen.

Aan hieronder:

Pff je doet je best maar. Het elektriciteitsnet zal het echt glansrijk van je winnen dus Amsterdam komt heus niet zonder stroom te staan en wij zullen er ook echt geen last van hebben. Jijzelf alleen wel denk ik.

...pffft... Oke, dus ik moet geen spanning op mijn groepen hebben van buiten (de energieleverancier dus en de bangmakers hier), maar verder kan ik dan gewoon toch wel mijn eigen spanning dan voorzien en gebruiken op alle stopcontacten als ik twee zekeringen verbreek en die van de wasmachine (3 groepen dus). Het apparaat heeft ac een zekering van 1.5 A dus kan er in principe wel tv en koelkast en led verlichting en pc op laten lopen? De frequentie is wel 50Hz nl volgens het apparaat ... en het heeft een geaard stopcontact ook.

*hier heb ik geen app voor nodig
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: misschien ten overvloede, maar nee NEE NEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! doe dit niet!!!!!!!!!!!!!

Gebruik alles op de manier waarvoor het bedoeld is. En probeer vooral niet, zoals we hier in het morsige zuiden zeggen, om "het slimmeke uit te hangen".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kunnen we het meer over de inhoud hebben dan persoonlijk te worden? (Moderator: verwijder de posts met beledigingen aan mij )

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik lees tot op heden eigenlijk nergens beledigingen.
Maar als je het niet eens bent met de gegeven antwoorden, moet je zelf misschien niet meer antwoorden in dit topic en het zelf gaan ondervinden.

ps een moderator is natuurlijk geen slaaf....

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zondag 15 juli 2018 23:25:35 (11%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Dan kan ik de aansluit methode ook wel raden, een snoer met aan beide kanten een steker ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

In m'n 'vorige leven' noemden we dat een 'suicide cord'. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Ik zal het even uitleggen. De uitgang van jouw analoge omvormer is een uitgang, geen ingang. Als je daar een spanning (van 230 V) op zet komt er een vreemde spanning de omvormer binnen op een punt waar de omvormer niet op rekent. Meestal schrikt de elektronica hier zo van dat het van schrik de rook uit de zwarte doosjes op de print laat ontsnappen. Gevolg: zonder rook in de doosjes doet de omvormer helemaal niets meer. Elektronica is stuk als de rook uit de doosjes is ontsnapt. Ik hoop dat ik hiermee jouw vraag letterlijk inhoudelijk heb beantwoord.

Dank Henk R, bedankt voor de uitleg, tenminste leg je hier iets begrijpelijk uit... dan sommige boemannen hiervoor. Maar de omvormer is gemaakt om ook 220 volt te leveren voor een caravan of boot ,.dus ik kan het ook aansluiten thuis. Gaan we nou gek doen allemaal hier ?

Ik kan het gewoon gebruiken als ik geen zonnepaneel gebruik maar de auto accu daarmee oplaad en dan de bedrading van het net losmaken (door de stoppen lost te maken !) heb ik gewoon 220v van mijn oude opvormer op mijn stopcontacten zonder risico. Moet alleen niet gaan wassen de de vaatwasser aanzetten en magnetron, maar dan ben ik wel zelfvoorzienend! En sommige hier willen dat kennelijk toch voorkomen... omdat er brand en hel en verdoemenis uit zou breken... Terugleveren ga ik dus niet doen met deze omvormer, ik heb m kapot gekocht al en ga m dus niet nog een keer repareren....

*hier heb ik geen app voor nodig