zonnepaneel op oude omvormer aansluiten goed idee ?

mel

Golden Member

Ik zie het nut van deze exercitie niet, maar ga gerust je gang..
Niet komen zeuren dat het niet ging..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beste Bart.

Wisselspanning is een beetje lastig. Het wisselt namelijk.

Laten we eerst een gedachten experiment doen met gelijkspanning.

Stel ik heb een autodynamo die (ruim) 12V kan leveren om een accu op te laden.

Als ik een bestaand systeem heb en dat ding daarop wil aansluiten, dan moet ik er op letten dat ik hem goedom aansluit: plus aan plus, min aan min.

STEL dat ik dat verkeerd doe, dan sluit ik de +12V van de accu aan op de -12V van de dynamo. Ze gaan vechten om wat voor spanning daar moet komen te staan. Gaan we even uit van dat ze even "sterk" zijn, dan komt de spanning op 0V uit. De accu ziet nu 0V op z'n uitgang en gaat een enorme stroom leveren. Hetzelfde voor de generator.

Beide apparaten krijgen het zwaar te verduren. In de praktijk verwacht ik dat de accu "sterker" is dan de generator, de accu krijgt het iets minder zwaar, de dynamo nog zwaarder. Die zal als eerste sneuvelen.

Bij wisselspanning is het iets lastiger: beide kanten leveren ongeveer 50Hz. Dus controleren wat de plus is voordat je de boel aansluit is niet mogelijk. In de praktijk zal jou omvormer bijvoorbeeld 50.1Hz leveren ipv 50Hz. dat betekent dat als ie NU goed is, de spanning over 5 seconden precies verkeerd is.

Net als bij de accu verwacht ik dat je omvormer het gaat verliezen van de spanningsbron (accu/net). Met wat mazzel is er een zekering die ingrijpt. Maar hoogst waarschijnlijk zal die te laat zijn en is er dan al eea kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bart, wat jij hebt is blijkbaar zo'n omvormer als we vroeger gebruikten om 220Volt in de tent op de camping te krijgen. Auto naast de tent, 2 draadjes naar de accu en hoppa. Elektuur stond indertijd bol van dat soort ontwerpen. Nix mis mee. Tegenwoordig hebben bijna alle campings een 230V aansluiting op elke plek dus zijn die dingen obsolete aan het worden.

Om een zonnecel gebruiken om een vrijstaande (van het lichtnet) 220/230 te maken is gokwerk. Net wat Fred zegt: het kan dat de 230 op en neer gaat met de zonneschijn en afslaat als de zon te weinig levert. Maar ook dat hij opgeblazen wordt als de zon wat te fel schijnt. Misschien kun je er nog een beveiligingsschakeling tussen zetten die de 12 Volt PV spanning in toom houdt en dan heb je een leuke eigen stroomvoorziening om TV te kunnen kijken als het net het laat afweten. Wat je nog moet uitvissen is of er ook werkelijk een sinus uitkomt en geen blok(achtige)spanning.Gloeilampen vinden dat niet heel erg maar moderne electronica zou daar wel eens slecht tegen kunnen.

De omvormer gebruiken parallel aan je netaansluiting is enkel vragen om heel veel ellende. Dat zou nu toch duidelijk moeten zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de startpost staat:

Ik wil nu een zonnepaneel met een spanning van 12-28 volt en zo 150 -200 watt vermogen als bron voor de gelijkspanning gaan gebruiken om om te vormen en dan evenuteel aan het net te hangen. Ik hoef dan geen dure digitale omvormer te kopen.

Daar waren twee bezwaren tegen: het terugleveren (kan niet), en de voeding uit een zonnepaneel (kan waarschijnlijk niet).

En nu zegt @TS het ding op een accu aan te willen sluiten, en NIET aan het net terugleveren, en beweert hij dat dat van ons 'niet mag'.
Maar dat was niet wat in de openingspost voorgesteld werd.

Verder wel eens met @TS natuurlijk dat de uitdrukking 'kapot gaan' veel te technisch is. 'Dan komt er rook uit' is begrijpelijker. Dat hadden we meteen moeten zeggen. Sorry! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Er lopen hier 2 verhalen langs elkaar.

De eerste is het apparaat aansluiten op het actieve stroomnet. Dit is een heel slecht idee en ook verboden. Een "dure inverter" is gemaakt voor gebruik op een actief net. Deze meet de sinus van het net en volgt deze keurig. Jouw apparaat kan dit niet en zal een willekeurige sinus proberen te leveren. Dit betekent dat je 99.9% kans hebt op faseverschil en (met het vermogen dat er achter gaat staan) waarschijnlijk vuurwerk.

Een ander probleem is dat een teruglever apparaat ten alle tijden moet stoppen met leveren als het net wegvalt. Jouw apparaat doet dit niet. Dat is een veiligheidsrisico. Gelukkig zal waarschijnlijk jouw apparaat al lang in rook op zijn voordat iemand de kans heeft om zich te bezeren. Maar stel dat er een monteur komt om iets te doen aan de installatie. Hij/zij schakelt de groep uit om veilig te kunnen werken, om vervolgens een doodsklap te krijgen van die "inverter" die je was vergeten uit te zetten. Als je pech hebt mag je de rest van je leven betalen aan zijn/haar blijvende invaliditeit of erger.

En waarschijnlijk gaat het apparaat ook nooit terugleveren. Een grid-tie inverter probeert net een klein beetje meer spanning op te wekken dan eht net is (met een maximum). Hierdoor vloeit de stroom van de inverter naar het net. Als de netspanning hoger zou zijn doet de inverter niks. Jouw apparaat is daar helemaal niet voor gemaakt en zal gewoon een vaste spanning uitpoepen. Dit zal 99% zeker te laag zijn om boven het net uit te komen en dus niks doen.

________________________________________________________

Dan verhaal nummer 2:
Het loskoppelen van een deel van je huis van het net. en dat voeden met die inverter die je hebt. Die is (in theorie) mogelijk. Er zijn echter wel een hoop haken en ogen.

Je moet FYSIEK zorgen dat de inverter en het net niet samen ingeschakeld kunnen zijn. Een groep uitzetten is NIET VOLDOENDE. In de praktijk gebeurt dit meestal met een speciale wisselschakelaar. Hiermee kies je tussen het net en een alternatieve energiebron. Deze kunnen NOOIT tegelijk actief zijn.

Een ander probleem is het vermogen. Je noemt dat het apparaat een AC zekering heeft van 1.5A. Dan kun je er redelijk van uit gaan dat het systeem maximaal 250W zal kunnen leveren. Dit kan genoeg zijn voor bijvoorbeeld een lamp, of een tv oid. PC zou misschien kunnen, afhankelijk van het vermogen, maar een koelkast gaat al niet lukken. De inschakelpiek van de compressor is daar veel te hoog voor. De vraag is ook of het daadwerkelijk een AC output is of een zogenoemde "gemodificeerde sinus". Die laatste is een soort kruising tussen een blokgolf en een sinus en is makkelijk te maken. Lang niet elk apparaat is blij met zo'n input.

_________________________________________

Ik vraag me ook af hoe goed dat apparaat om gaat met een zonnepaneel. Het ding is gemaakt voor een accu. Die dingen gedragen zich heel simpel en betrouwbaar. Een zonnepaneel gedraagt zich totaal anders. Als hij het al doet, vraag ik me af hoeveel vermogen je daadwerkelijk voor elkaar weet te krijgen. Kan wel eens vies tegenvallen.

_________________________________________

Ik snap dat het leuk is om wat spul te testen voordat je er veel geld aan uitgeeft. Maar als je het enigsinds "legaal" wilt neerzetten moet je al de nodige euro's uitgeven aan bekabeling en schakelmateriaal. En dan komt de prijs van het zonnepaneel er nog bij. En dan heb je een opstelling die in de praktijk (in mijn ogen) amper bruikbaar is.

Dat zou ik persoonlijk heel erg zonde vinden van de moeite. Dan kun je misschien beter marktplaats in de gaten houden of er niet een keer een invertertje opduikt. Dan krijg je een stuk meer resultaat van al dat werk.

@ Timberleek:

Ik heb niet verder geprobeerd, de inverter werkt niet goed meer, het is een zgn. lader/inverter met 2 trafo's een heel zware en een veel kleinere. Dus je kon er ook je accu mee opladen, met 12 v via een schakelaar. Inverteren doet ie nog wel, maar trok met 2 ampere de accu heel snel leeg (onbelast!!) en er zit na controle sluiting ergens (in de grote trafo denk ik, want ik heb geen secundaire laadspanning meer die is nu maar 1,2 volt ofzo.) Het apparaat is dus niet goed meer en de spanning flucteerde ook van 160-270 volt afhankelijk van de spanning op de accu. Er zat ooit ook een verkoolde weerstand op van onbekende waarde over de eindspanning van de inverterstopcontact om dit op te vangen denk ik, maar de exacte waarde kon ik niet meer achterhalen (werkte nu met wel weer met paar serie geschakelde koolweerstanden samen 20+ KOhm). Er was wel een defecte elco maar dat was het probleem niet. Er zit dus ook nog een secundaire trafo in, en verder niet veel electronica. Twee transistors die ik heb gemeten waarvan de HF waarde nogal afweek van dezelfde andere. En een draadweerstand die al 10 watt verbruikt maakt de inverter niet echt efficient ook. Ik begrijp dat ik een net inverter moet hebben voor zonnepanelen. Dus geen verder geklooi, ik heb veel electronica die ik niet wil opblazen.... Hoe zit het alleen met de nul en aarde van een goedkope niet net-omvormer als je die op een losse groep zet. Je had het over een wisselschakelaar (alleen voor de fasen dan toch) Met twee groepen kan je toch wel een gebruiken door het loshalen van een van fasen/groepen door de zekeringschakekaar uit te zetten, moet je bijv. een geaarde inverter dan altijd gebruiken. Het is toch wel fijn om als er een keer een grote storing is van het net, je zelf met een accu en goedkope omvormer naar 220 toch wat licht kan maken zonder kaarsen dan... en ja dat gaat zeker gebeuren denk ik een keer... (oh ja ik zet dan wel de hoofdschakelaar dan uit, wil dan ook alleen zelf de stroom gebruiken...!!)

*hier heb ik geen app voor nodig
KGE

Golden Member

Bij een grote storing van het net moet je dus je hele huis gaan voeden. Onderschat niet hoeveel energie daarvoor nodig is.

Om in geval van stroomstoring licht te hebben is er al heel lang geleden een uitvinding gedaan: de zaklantaarn.

In een moderne variant neem je daarvoor een flinke 'powerbank' (die je vanaf een zonnepaneel zou kunnen laden) en een paar LED lampjes (IKEA usb ledlampjes zijn perfect daarvoor)

Maar je vriezer, koelkast, CV ketel voeden voor langere tijd is een heel ander verhaal...

Zoek maar eens op DIY powerwall... Echter zonder gedegen kennis van electronica zou ik zelfbouw maar uit het hoofd laten..

evdweele

Overleden

Voor het geval dat de stroom uitvalt moet zo'n backupsysteem natuurlijk wel werken want je rekent erop dat het licht dan blijft branden.
Mijn ervaring over de afgelopen 50 jaar is dat eenmaal in de 6 jaar de stroom uitvalt.
In die 6 jaar heb je die noodstroom nooit nodig gehad, dus waarschijnlijk ook niet getest op zijn goede werking.
Dat is nu eenmaal een menselijke eigenschap.
Ga maar na hoe vaak je de aardlekschakelaars in je elektrische installatie test op hun functioneren.

Na die 6 jaar is de accu met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid versleten en werkt de omvormer dan nog wel?

Een paar zaklantaarns die je op strategische en vaste plaatsen in huis neerlegt, zodat ze in het donker zijn te vinden is veel betrouwbaarder.
Je moet dan natuurlijk wel zo nu dan testen of de batterijen nog voldoende zijn.

En voor langdurige storingen in het elektriciteitsnet hou je een pak kaarsen in voorraad.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.