waarde netfilter condensator. quad 34

Op mijn tafel staat een quad 34 voorversterker waarvan de netfilter C in rook is opgegaan. Het kunststof omhulsel is in vele stukjes en op één van die stukjes zie ik nog 1000X staan voor de rest is er niets meer te ontdekken. Nu weet ik dat de waarde niet echt kritisch is, maar wat spanning en waarde betreffen wil ik toch wel in de buurt zitten. Ik heb een schema waar alle waarden op staan, behalve die van de bewuste C. Dus wie het weet mag het zeggen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

Ach ja, de bekende Rifa RC bomb, 100Ω in serie met 47nF(630V)

Hier de Rifa http://www.dadaelectronics.eu/shop/components/capacitors/x2-rc-suppres… maar beter is het de R en C te vervangen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 16 juli 2018 01:55:43 (11%)

Hubie

Special Member

Zwaar off topic.
Nog bedankt RAAF 12 voor je link naar Nils Lofgren.
Zit ik hier weer met 2 cm kippenvel op mijn armen. ;-)

Dat wilde ik weten, hartelijke dank!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Welke stumper zet die combi nu voor de zekering...
Tip: neem een X2 type voor een grotere veiligheid bij defect raken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Daar hoort niets anders dan een X2, simpel zat. Voor de zekering schijnt te doen gebruikelijk te zijn, mogelijk omdat de ontwerpers wordt wijsgemaakt dat ze toch niet, veilig en/of onmerkbaar stukgaan. Mijn eerste kennismaking met zo'n rookbom was in een Sony TV waar hij ook voor de netschakelaar zat.

De beste tip is om er geen RIFA papiercondensator terug te plaatsen, zelfs al vindt Dada dat kennelijk verantwoord. Je kunt in deze schakeling een gewone MKP X2 zonder serieweerstand terugplaatsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Vermoedelijk zijn de klanten van Dada niet zo happig (230V) om zelf een RC combo te solderen en kopen ze de kant en klare, ingegoten Rifa grenate. Als die weer klapt komt er 'gewoon' weer een nieuwe in. De meeste klappen toch pas na 20 jaar, comform de eigen observatie hier, in alleen Quad pre-amps...

maartenbakker

Golden Member

Mwah, die weerstand lijkt in deze configuratie niet echt nodig. Nou zullen de meeste Quadliefhebbers hun net gerestaureerde apparaat niet 5 jaar ongebruikt in de berging zetten, en we gaan ervan uit dat Dada ze geklimatiseerd opslaat en geen overjarige exemplaren verkoopt maar ik kan je op een briefje geven dat ze niet altijd de 20 jaar zullen halen.

Nog twee andere redenen om niet zo'n ding te plaatsen: 1) als niemand ze koopt stopt Kemet/EVOX/RIFA over 100 jaar misschien wel met die dingen te maken, en 2) je wilt niet het risico lopen dat een mooie Quad verloren gaat. Misschien niet door brandschade want echt heel hard fikken doen ze ook niet, maar dan toch omdat een toekomstige eigenaar het ding weggooit omdat rook toch best wel een ernstig mankement is.

Ohja en bijna elke goede MKP is goedkoper...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Zoef, heb hier nog een C van een Quad 33 liggen, (Nieuw)
100n+100R X2, ooit van Trantec ontvangen, interesse?

Tidak Ada

Golden Member

Mijn QUAD 33 draait al >45 jaar zonder het probleem. Het aanbod van Krelis V lijkt mij daarom een goede keuze.
Ik weet niet welk merk daar in zit, maar hij lijkt betrouwbaar :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Krelis.
Ik heb interesse, hoef ik niest te veranderen en kan hem er zo in plakken.
De eerste 20 jaar zal het dan wel weer werken lijkt mij en dan ben ik 100, dus zie ik hem nooit meer terug voor garantie!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Waahahahahahahhahahahahahaha.. kuch.. uche.. sorry, ben weer klaar met stikken. Toch nog even een antwoord.

ik zou eerst even aan Krelis vragen of het een RIFA papiertype is. Er is precies 1 ding onbetrouwbaarder dan een nieuwe Rifa en dat is een Nieuwe Oude Stok Rifa... Elk jaar op stock liggen telt ook gewoon mee voor de levensduur, mogelijk zelfs dubbel.

Maargoed als hij niet meteen het eerste uur spelen al klapt, heb je best kans dat hij goed genoeg bewaard is om er nog een paar jaar uit te halen.

@TA: of het is geen Rifa of je Quad 33 heeft een groot deel van zijn leven in een zorgvuldig geconditioneerde omgeving doorgebracht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 juli 2018 00:22:13 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

De C heb ik ong. 6 jaar geleden van Transtec ontvangen.(nieuw)
Er staat op: 100n+110R X2 250V SH
RIVA PMR 209 MC SU5.
Mogelijk weet iemand hier de data code uit te halen.Hij was bestemd voor een Quad 33 tuner, maar nooit geplaatst.

maartenbakker

Golden Member

U5 zou mei 2006 moeten zijn. Niet stokoud maar zeker niet nieuw. Het meeste hangt denk ik af van hoe hij opgeslagen is geweest. Als experiment vind ik het zeker interessant om hem te gebruiken, als reparateur met een hekel aan kans op repeat geldt alles wat ik al eerder schreef.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@Krelis
Dat is heel apart want ik ben bij TransTec nooit een Riva RC combi tegen gekomen. [duck] :-) Wel de ontwerper himself, the late Mr. Peter J. Walker. Aardige man, die er niet vies van was om zelf even een wakkele C uit een Quad buizen endamp aan te wijzen. De monteur moest wel ff op zoek naar een nieuwe....
https://www.stereophile.com/news/121503walker/index.html

Ja Hubie, dat is zo'n geweldige artiest, ik moet de track ook altijd helemaal horen, en niet alleen de finale van de laatste paar minuten.
Op 14-9 is het volgende live optreden...

maartenbakker

Golden Member

Trouwens een prachtig citaat:

It was on this flight that Peter reiterated something that he first told me on the 1982 Huntingdon visit, and that has invariably proved true: that any problem in audio engineering can be successfully addressed with "an equal mix of Ohm's Law and common sense, hmmm?"

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Krelis bedankt het apparaat is weer OK. De eerste aanzet heeft hij overleefd, dus zal het wel weer een tijdje goed blijven.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!