2 apparaten op 1 en dezelfde 12 volt plug met verschillende waarden zekeringen?

Vooraf: ik ben geen elektriciteitgoeroe noch heb ik verstand van natuurkunde enzo. Helaas is mijn specialiteit op een ander gebied, maar ik wil graag de basics leren.

Wat wil ik bereiken/doen:
1 ringoogje voor op de motoraccu met daarop 2 draden aangesloten die vanaf de accu naar het stuur het volgende moeten aansturen:

draad 1 = een usb aansluiting, zo'n 12 volt naar 5 volt converter die maximaal 5 volt 3 ampere levert met daartussen een 3 ampere zekeringen.

draad 2 = 12 volt 1 ampere aansluitpunt voor mijn garmin streetpilot.

Nu wilde ik deze 2 draden op 1 ringoogje crimpen en daarachter op elk van de draden de genoemde zekering zetten.

ringoogje ===> draad1 === |3 amp| === |usb aansluiting|
ringoogje ===> draad2 === |1 amp| === |garmin|

Maar stel dat de usb aansluiting 2 ampere trekt, springt dan mijn 1 ampere zekering van mijn garmin draad dan ook?

Misschien dat iemand kan uitleggen hoe dat precies werkt, wanneer en wat in het circuit bepaalt wanneer een zekering springt. de garmin vraagt minder ampere dan de usb aansluiting als die vol belast wordt, dus iets zegt mij dat de garmin zekering continue gaat springen als ik de usb aansluiting belast met meer dan 1 amp.

Liever doe ik namelijk 1 ringoogje
ringoogje ===> draadA+10amp => draad1 = |3 amp| = |usb aansluiting|
ringoogje ===> draadA+10amp => draad2 = |1 amp| = |garmin|

Elders aftappen (verlichting) op mijn bmw k1200rs is niet de bedoeling.

Hoor graag van jullie of misschien linkjes waar het e.e.a. wordt uitgelegd al dan niet met foto's. ik zal vast niet de eerste zijn voor wie het koffiedik kijken is.

Misschien maakt dit het overzichtelijker:

code:



+)-----------+------------+
             |            |
            [3A]         [1A]
             |            |
           [usb]        [navi]       
             |            |
             |            |
-)-----------+------------+

Simpel gezegd, op zowel de usb als de navi komt de volle 12V aan. De stroom zal zich echter verdelen.

Die stroom volgt altijd de kortste weg. Dus vanaf de plus, gaat er 2A uit de accu, door het eerste draad (en zekering), door de usb unit, en weer terug naar de accu.

Tegelijkertijd loopt er 1A vanaf de accu, door draad 2 (en de zekering) naar de navigatie, door de navigatie en terug naar de min van de accu.

Vervang alle draden nu eens door wegen, en amperes door auto's.
Op het eerst stukje rijden 3 auto's. 2 nemen de eerste rechts. dan rijdt er op het tweede stuk nog maar 1 auto. Geen 3.

edit:
Bedenk overigens wel, dat beide apparaten continu (een klein beetje) stroom verbruiken. Als je ze dus rechtstreeks aan de accu hangt loopt deze langzaam leeg.

Daarom wil je normaliter graag dit soort accesoires achter het contactslot hebben

[Bericht gewijzigd door timberleek op woensdag 18 juli 2018 15:46:44 (12%)

evdweele

Overleden

Zekeringen zijn er om de bedrading te beschermen. Niet om de aangesloten apparaten te beveiligen.
Daarom moeten de zekeringen zo dicht mogelijk bij de pluspool van de accu worden gemonteerd.

Door de zekering van 1 ampère loopt alleen de stroom voor de Garmin.
Door de zekering van 3 ampère loopt alleen de stroom voor de usb-aansluiting.

Maar het is niet ongebruikelijk dat er meerdere verbruikers op 1 zekering zijn aangesloten. In een auto bijvoorbeeld 2 achterlichten + 1 koplamp.
Dan moet de zekering zo sterk zijn dat de som van beide stromen door die ene zekering kan vloeien zonder dat de zekering doorbrandt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

mmmm... dank voor de toelichting.

Dus als ik een stuk 16 awg draad gebruik (max. 10 - 16 amp) voor de min - en pluspool en die zekerheidshalve bij de accupool afzeker met een 5 ampere zekering en daarachter mijn usb en garmin apparaat hang zonder extra zekeringen, dan ben ik in principe al klaar begrijp ik...

als ik het goed begrijp:
ik moet dus de dikte van mijn draad bepalen aan de hand van de grootste ampere verbruiker die ik daarop aansluit. Dus een draaddikte die maximaal 1 ampere stroom aankan (awg29) moet ik niet gebruiken voor een apparaat dat 3 ampere nodig heeft omdat de draad dan in de brand kan vliegen.

Omgekeerd is het dus geen probleem, een draad gebruiken die maximaal 3 ampere stroom (awg24) aan kan en daarop bijv. twee apparaat aansluiten die elk maximaal 1 ampere stroom verbruiken.

De apparaten die erop aangesloten worden, worden ervanaf gehaald als de motor stil staat dus ik neem aan dat er dan geen stroomverbruik meer is?

Anders zal ik een extra relais moeten plaatsen, want om ongeveer 3 - 4 ampere bij de verlichting af te tappen lijkt mij misschien een beetje veel? ik heb geen flauw idee met hoeveel ampere dat circuit is afgezekerd en schema's voor de bmw k1200rs zijn niet te vinden.

Shiptronic

Overleden

Juist, maar voor de dikte van de draad te bepalen is e nog een factor: mechanische sterkte, voor die USB lader heb je maar een dun draad je nodig, maar met al dat getril pak je gewoon iets wat steviger is. (of natuurlijk wat je gewoon voor handen hebt) .

Ondanks dat de draad dikker is , hoef je niet zwaarder te zekeren.

Misschien nog het overwegen waard; de spanning na het contactslot pakken. Als je het contact afzet zal de apparatuur nooit de hoofd accu leeg trekken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de draad zal niet snel in brand vliegen. de draad heeft een bepaalde weerstand. hoe dunner de draad, hoe meer weerstand.

je kan van die chinese usb kabels kopen met flinterdun koper geleiders in. alsje die chter gebruikt op een telefoon die 1A nodig heeft, is er vaak al zoveel verlies over de kabel dat je 5V op je usb poort maar 4,5V meer is aan de telefoon.

je moet de bekabeling dus ook kiezen met het spanningsverlies die jij acceptabel vind

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Op 18 juli 2018 21:14:35 schreef fcapri:
de draad zal niet snel in brand vliegen. de draad heeft een bepaalde weerstand. hoe dunner de draad, hoe meer weerstand.

je kan van die chinese usb kabels kopen met flinterdun koper geleiders in.

Sluit zo'n flinterdun koperdraadje nu eens aan tussen de plus en de min van een 12 volt accu.
Het draadje begint eerst te gloeien, steekt vervolgens zijn isolatie en de omgeving in brand.
Een slecht advies :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Een dun draadje brandt wel door, moet je eens een 6 mm 2 tussen +en-
zetten.. >:) Wedden dat het gaat branden? :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

toch heeft fcapri wel gelijk.

Het draad vliegt niet zomaar in de fik. Niet tijdens normaal gebruik. En bij kortsluiting (wat jij dus nu noemt) moet de zekering ingrijpen.

@dvd
Daarom kies je de zekeringwaarde in principe niet echt adhv het verwachtte stroomverbruik, maar adhv kortsluiting.

In huis leg je overal groepen aan met 2.5mm2 draad. We hebben met zijn allen afgesproken dat dat geschikt is voor 16A. Daarom heb je dus 16A groepen in de meterkast. Ongeacht of er een straalkachel of telefoonlader aan vast zit.

Nu heeft het in deze situatie geen zin om nodeloos hoog af te zekeren, maar het idee is dat je de zekering (maximaal) zo kiest dat deze ruimschoots de zwakste schakel is. Bij kortsluiting moet de stroom makkelijk zo groot worden dat de zekering doorslaat.

Als je een lange dunne kabel hebt met een hoge zekering ervoor, kan het gebeuren dat de zekering er niet of langzaam uit gaat. Dat is een risico.
Belangrijk detail: zekeringen gaan er ook niet uit bij een vaste grenswaarde. Het is een draadje dat moet smelten. Hoe hoger de stroom hoe sneller dat gaat.

Een 10A zekering can continu 10A hebben. In de praktijk waarschijnlijk ook wel 12A. Bij volle kortsluiting gaat er misschien wel 100A lopen. Dan is hij in een extreem korte tijd kapot. Maar bij bijvoorbeeld 20A kan het nog best een tijdje goed gaan.

Om je een idee te geven, dit is bijvoorbeeld de karakteristiek van een installatieautomaat met B-curve:
https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Afschakelkarakteristiek-Schakelautomaat.jpg
De horizontale as is het aantal keer de opgegeven maximale stroom. Dus voor een 16A automaat bijvoorbeeld 1x16A tot 20x16A.

De apparaten die erop aangesloten worden, worden ervanaf gehaald als de motor stil staat dus ik neem aan dat er dan geen stroomverbruik meer is?

Gaat de 12v-->usb omvormer er ook uit? Anders blijft die stroom verbruiken. niet veel, maar wel iets

En afhankelijk van de garmin zit de 12v-->5v omzetting in/bij de mount of in de garmin. In het eerste geval blijft deze (net als de usb omvormer) stroom verbruiken.

Ik denk dat het overigens prima gaat om het op de verlichting aan te sluiten. Die 4A gaat niet lopen,l en zo wel is er kortsluiting. Dat is een uitzonderingssituatie. In de praktijk zal die usb omvormer maximaal 1A aftappen, en de garmin zeker niet meer.

Ik heb nog nooit problemen gehad met aftappen bij verlichting (heb toch al de nodige motoren aangepakt). Alternatief kan zijn om inderdaad een relais toe te voegen en die aan te sturen met het verlichtingssignaal.

ps:
Als je de kabel aan de accu gaat maken --> zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Het stukje kabel tussen accu en zekering is namelijk onbeveiligd. Je hebt er weinig aan als de zekering ergens voorin bij de navigatie zit, maar de kabel halverwege de motor kapot schuurt langs het frame. Dan heb je nog warmte/rook/vuur

evdweele

Overleden

Ik lees toch wat tegenstrijdigheden.

Op 19 juli 2018 08:53:28 schreef timberleek:
toch heeft fcapri wel gelijk.

Het draad vliegt niet zomaar in de fik. Niet tijdens normaal gebruik. En bij kortsluiting (wat jij dus nu noemt) moet de zekering ingrijpen.

Op 18 juli 2018 21:14:35 schreef fcapri:
de draad zal niet snel in brand vliegen. de draad heeft een bepaalde weerstand. hoe dunner de draad, hoe meer weerstand.

Het is onbekend wat de weerstand is van de kabeltjes die @fcapri op het oog heeft, maar stel dat de kabelweerstand 2Ω is, dan vloeit er bij 12V een stroom van 6A. De kabel is afgezekerd met 4A. Hoe snel grijpt die zekering dan in?

Op 19 juli 2018 08:53:28 schreef timberleek:Je hebt er weinig aan als de zekering ergens voorin bij de navigatie zit, maar de kabel halverwege de motor kapot schuurt langs het frame. Dan heb je nog warmte/rook/vuur

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik doelde in eerste instantie op een normale gebruikssituatie.

Een kabel "geschikt" voor 3A, vliegt niet in de fik bij 4.
Volle sluiting is een andere situatie, daarvoor zoek je een passende zekering.

Dat 4/6A verhaal is de reden waarom ik ook probeerde uit te leggen waar je de zekeringswaarde op kiest. De daadwerkelijke uitschakeltijd is natuurlijk afhankelijk van de gekozen zekeringskarakteristiek. Bij die kabel kun je je afvragen of een 4A zekering wel slim is.