Vooraf: ik ben geen elektriciteitgoeroe noch heb ik verstand van natuurkunde enzo. Helaas is mijn specialiteit op een ander gebied, maar ik wil graag de basics leren.
Wat wil ik bereiken/doen:
1 ringoogje voor op de motoraccu met daarop 2 draden aangesloten die vanaf de accu naar het stuur het volgende moeten aansturen:
draad 1 = een usb aansluiting, zo'n 12 volt naar 5 volt converter die maximaal 5 volt 3 ampere levert met daartussen een 3 ampere zekeringen.
draad 2 = 12 volt 1 ampere aansluitpunt voor mijn garmin streetpilot.
Nu wilde ik deze 2 draden op 1 ringoogje crimpen en daarachter op elk van de draden de genoemde zekering zetten.
ringoogje ===> draad1 === |3 amp| === |usb aansluiting|
ringoogje ===> draad2 === |1 amp| === |garmin|
Maar stel dat de usb aansluiting 2 ampere trekt, springt dan mijn 1 ampere zekering van mijn garmin draad dan ook?
Misschien dat iemand kan uitleggen hoe dat precies werkt, wanneer en wat in het circuit bepaalt wanneer een zekering springt. de garmin vraagt minder ampere dan de usb aansluiting als die vol belast wordt, dus iets zegt mij dat de garmin zekering continue gaat springen als ik de usb aansluiting belast met meer dan 1 amp.
Liever doe ik namelijk 1 ringoogje
ringoogje ===> draadA+10amp => draad1 = |3 amp| = |usb aansluiting|
ringoogje ===> draadA+10amp => draad2 = |1 amp| = |garmin|
Elders aftappen (verlichting) op mijn bmw k1200rs is niet de bedoeling.
Hoor graag van jullie of misschien linkjes waar het e.e.a. wordt uitgelegd al dan niet met foto's. ik zal vast niet de eerste zijn voor wie het koffiedik kijken is.