Oude volt/ampere meters aanpassen

Ik heb drie oude volt- en ampere meters die ik graag wil ombouwen zodat ze aan te sturen zijn met 0-5V vanuit een raspberry pi. Nu heb ik ze even open gemaakt om te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar daar loop ik eigenlijk een beetje vast.
Ik had gehoopt een weerstand oid te vinden die ik zou kunnen vervangen, maar voor zover ik kan zien hebben ze alledrie alleen een spoel die de naald draait.

Ik heb de volgende drie meters:
1. Ampere-meter 0-600A. Deze heeft een grote spoel van flink dik koperdraad (~5mm).
2. Ampere-meter 0-10 mA.
3. Volt-meter 0-40V.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Als het helpt kan ik foto's maken van de binnenwerken van de meters.

Sine

Moderator

Die mA meter kun je via een driver trapje aansturen.

De voltmeter heeft waarschijnlijk een voorschakelweerstand die je kunt over bruggen.

De ampere meter is wat anders, dat is waarschijnlijk een 5A weekijzer meter, dat wordt een heftige driver, of herwikkelen.
Dat heb ik al eens gedaan met een heftige ampere meter die voor de show wat moest zwabberen.

Als het industrie standaard 90o meters zijn dan is een brukbaar metertje van aliexpress plukken of zo ook nog een optie.

Foto's van de schaalplaten kan al helpen. Dan kunnen we zien wat voor type meters het zijn.

Op 19 juli 2018 12:40:08 schreef Sine:
Die mA meter kun je via een driver trapje aansturen.

Heb je misschien een voorbeeld schakeling? Zou de meter niet om te bouwen zijn naar een volt-meter? Ik heb wat research gedaan en kwam oa. dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=YRtC2Ty1lLk maar mijn meters lijken wat anders in elkaar te zitten...

De voltmeter heeft waarschijnlijk een voorschakelweerstand die je kunt over bruggen.

Ik heb 'm eerlijk gezegd niet kunnen vinden. Voor zover ik kon zien gaat de plus pool direct naar een vaste spoel.

Ik zal vanavond even wat foto's van de meters maken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Amperemeters gaan tot ongeveer maximaal 10 Ampere voor een direkte meting, bij hogere stromen zit er een shunt (parallelweerstand) in of bij. Of meting via een stroomtrafo.
De overige 2 meters zullen wel direkt meten.
Maar je info is zeer gering om je een gouden tip te geven.
Wat voor een meters zijn het, Draaispoel of weekijzerkern. Zijn ze voor AC(wisse) of DC(gelijk)?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Kleine stroombron 40mA (dc):
Voor aansturing PWM kan de potmeter overbrugd en de led weg. PWM aanbieden via RC filtertje op basis.

code:


           .------o------------- +
           |      |
          .-.    .-.
     2k2  | |   ( > ) Meter  
          | |    '-'
          '-'     |
           |    |/
           o----|   BC547
           |    |>
           |      |
           |     .-.
     Led   V ->  | |  22E
     rood  -     | |
           |     '-'
           |      |
           |     .-.
           |     | |  2k2
           |    -|-|->
           |     '-'
           |      |
          ===    ===
             GND/-  

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog een ding los van het verbouwen van je meters(ben benieuwd naar de foto's.)
Ik weet niet zo heel veel van Rpi, maar wel dat het op 3.3V draait en er geen 5V uit de gio's komt.
Bovendien zit er bij mijn weten geen DAC op een Rpi en zal je dus een PWM signaal uitsturen.
Misschien bedoelde Sine dat ook met het trapje. Je zal iig iets van een low-pass filter moeten toepassen.

Action expresses priorities LH

Op 19 juli 2018 13:50:31 schreef LetterHenk:Ik weet niet zo heel veel van Rpi, maar wel dat het op 3.3V draait en er geen 5V uit de gio's komt.
Bovendien zit er bij mijn weten geen DAC op een Rpi en zal je dus een PWM signaal uitsturen.
Misschien bedoelde Sine dat ook met het trapje. Je zal iig iets van een low-pass filter moeten toepassen.

De GPIO van de rPi is inderdaad 3.3V. Ik was inderdaad van plan om met een PWM en een condensator een simpel DAC schakelingetje te proberen.

Op 19 juli 2018 13:30:00 schreef Toeternietoe:
Maar je info is zeer gering om je een gouden tip te geven.

Snap ik. Vanavond post ik foto's. :)
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

ben ook benieuwd naar de inhoud.

de A meter is waarschijnlijk een weekijzer, (door die dikke spoel weet ik dat bijna zeker)

Onthoud dat die oude meters wel wat Amperewindingen nodig hebben voor volle uitslag. (het wattverbruik is algauw 1 à 2 watt ) Ze ombouwen tot een moderne meter met 50µA volle schaal gaat dus nooit lukken, tenzij je er een modern binnenwerk instopt..

maak foto's van de symbolen (normaal links )op de wijzerplaten en het mechaniek erachter.

Sine

Moderator

Op 19 juli 2018 13:50:31 schreef LetterHenk:
Bovendien zit er bij mijn weten geen DAC op een Rpi en zal je dus een PWM signaal uitsturen.
Misschien bedoelde Sine dat ook met het trapje. Je zal iig iets van een low-pass filter moeten toepassen.

De instrumenten zelf zijn al low pass genoeg, zeker als je ze boven de 100Hz PWM-ed

Ik heb ooit wat klokjes gemaakt met analoge instrumenten en die hangen gewoon direct aan de PWM pin van een atmega8

http://gigawatts.nl/co/projects/klokken/Indicator/IMG_0058.JPG

Op 19 juli 2018 15:06:03 schreef Sine:
[...]

De instrumenten zelf zijn al low pass genoeg, zeker als je ze boven de 100Hz PWM-ed

das zeker, maar misschien creëer je wel een EMC probleem als het wat lange draden worden tussen de pi en de meters.

Kwestie van goed twisten. Dat wisten de telefoonmaatschappijen 100 jaar geleden al. :-)

Zou dat letterlijk 100 jaar zijn? Ik kan me best voorstellen dat deze truuk pas zeg 60 jaar wordt toegepast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De 10mA meter (dacht uit m'n hoofd dat het 40mA was, maar is 10mA):

En de 40V meter. Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn.

Sine

Moderator

Op 19 juli 2018 18:51:07 schreef rew:
Zou dat letterlijk 100 jaar zijn? Ik kan me best voorstellen dat deze truuk pas zeg 60 jaar wordt toegepast.

Al veeeel langer, dat deed men voor 1900 met bovengondse leidingen al

@Pjanssen

Die ampere meter is inderdaad 600/5 ofwel bij 5A geeft hij 600 aan. Daar kun je een andere spoel (dun en veel draad) op leggen om hem wat makkelijker aan te sturen.

Die 10mA hoef je niets aan te veranderen, simpel drivertje voldoet.

De 40V is nog een "echte" 40V, dus of ook herwikkelen, of een 40V maken met een step-upje.
De laatste zou mijn keuze zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 juli 2018 19:46:42 (41%)

De 600A meter is een weekijzermeter. Eigenlijk is het een 5A meter. Om hem volgens de schaal te gebruiken moet er een stroomtrafo 600/5A voor.

De 40V meter is ook een weekijzermeter. Die is zo te zien geschikt om direct op 40V aan te sluiten.

De 10mA meter is een draaispoelmeter. Dat gespiraliseerde stukje draad, is dat geen weerstandsdraad wat parallel aan de spoel staat?

<Sine was iets sneller>

Op 19 juli 2018 19:43:19 schreef Sine:
[...]Die ampere meter is inderdaad 600/5 ofwel bij 5A geeft hij 600 aan. Daar kun je een andere spoel (dun en veel draad) op leggen om hem wat makkelijker aan te sturen.

Dat herwikkelen, is dat te doen, of is dat eigenlijk een onbegonnen werk? En waar zou ik ongeveer aan moeten denken qua hoeveelheid draad? Ik heb toevallig nog een klosje ±0,2mm koperdraad liggen, misschien kan ik dat gebruiken.

Die 10mA hoef je niets aan te veranderen, simpel drivertje voldoet.

De 40V is nog een "echte" 40V, dus of ook herwikkelen, of een 40V maken met een step-upje.
De laatste zou mijn keuze zijn.

Thanks, daar ga ik nog even wat onderzoek naar doen.

Op 19 juli 2018 19:52:29 schreef KlaasZ:
De 600A meter is een weekijzermeter. Eigenlijk is het een 5A meter. Om hem volgens de schaal te gebruiken moet er een stroomtrafo 600/5A voor.

Aha! Dus er werd geen 600A door deze meter gejast, maar slechts 5A? Vond het ook al opmerkelijk :p

RAAF12

Golden Member

Het nulpunt op de 10mA draaispoelmeter kan je wijzigen met het schroefje op de voorzijde. Maakt ook uit of de meter rechtop of plat gebruikt wordt.

Op 19 juli 2018 19:55:38 schreef Pjanssen:
Dus er werd geen 600A door deze meter gejast, maar slechts 5A? Vond het ook al opmerkelijk :p

Ja, dat staat bovenaan de schaal. Maar je moet dan wel weten wat die aanduiding 600/5 betekent. ;-)

RAAF, de 10mA meter moet volgens het tekentje op de schaal verticaal gebruikt worden. Je kan hem wel horizontaal zetten en dan het nulpunt instellen, maar dan wordt de rest van de schaal onzeker.

Op 19 juli 2018 18:51:07 schreef rew:
Zou dat letterlijk 100 jaar zijn? Ik kan me best voorstellen dat deze truuk pas zeg 60 jaar wordt toegepast.

60 jaar geleden had je al digitale telefoonlijnen..

TS, De kleine A-meter is een draaispoelmeter, die kan je zo maar niet herwikkelen. De twee andere wel. Maar echt gevoelig gaan ze nooit worden. wat is de max stroom die je kan sturen?

Weet iemand wat die andere tekens betekenen?

Ik zie een soort van sneeuwvlok. En wat bedoelen ze met type W20? Met dat hoefijzer magneet symbool zullen ze wel bedoelen dat dat de spoel beweegt.