Oude volt/ampere meters aanpassen

Arco

Special Member

'Sneeuwvlok' is een ster... Getal erin is doorslagspanning in kV.
Hoefijzer betekent DC draaispoelmeter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Sterretje met een 2 geeft de (nauwkeurigheids) klasse van het instrument aan.
Het hoefijzer geeft aan dat het een draaispoel meter is.

Nee, arco heeft gelijk, dat is inderdaad de proefspanning, de klasse staat er gewoon naast.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 19 juli 2018 22:32:55 (31%)

Arco

Special Member

En 'W20' betekent waarschijnlijk gewoon.... 'W20' (beestje moet tenslotte toch ook een naam hebben? :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ik kan mij zo maar voorstellen dat er op UK of USA meters net weer andere symbolen gebruikt worden.

Thanks sine voor de symbolen tabel. Ooit wist ik die symbolen wel. Maar dat was erg weggezakt.

Op 19 juli 2018 19:43:19 schreef Sine:Die 10mA hoef je niets aan te veranderen, simpel drivertje voldoet.

De 40V is nog een "echte" 40V, dus of ook herwikkelen, of een 40V maken met een step-upje.

Kunnen jullie me helpen met een voorbeeld schakeling? Ik heb zitten rondzoeken, maar het ontbreekt me wat aan kennis op elektronica gebied om in te schatten wat precies geschikt is.
Het uiteindelijke doel is om de meters met een raspberry pi aan te sturen, dus met een 3.3V of 5V PWM puls.

Ik ben ook erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor het herwikkelen van de 600/5 ampere meter.

[Bericht gewijzigd door Pjanssen op vrijdag 20 juli 2018 16:10:38 (11%)

Die 600/5 meter is in principe een 5A meter. Wat wil je er van maken?

Ik wil 'm via de raspberry pi kunnen aansturen. Dus ik hoef er niet letterlijk iets te meten, maar in de praktijk zou het een 0-5V meter moeten worden.

Tidak Ada

Golden Member

Die ster met een 2 er in geeft de meter isolatiespanningsklasse aan.

Meters met de omgekeerde U met een - er tussen zijn draaispoelmeters

Meters met een niet lineaire volt schaal zijn altijd weekijzermeters.

Oei, ik had Sine zijn post niet gezien... :o (Leuk tabelletje! Ga ik opslaan!)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 juli 2018 16:28:46 schreef Pjanssen:
Ik wil 'm via de raspberry pi kunnen aansturen. Dus ik hoef er niet letterlijk iets te meten, maar in de praktijk zou het een 0-5V meter moeten worden.

Ik ben bang dat je Rpi dat niet trekt. Dit zijn tamelijk grofstoffelijke meters die in grote schakelinstallaties gebruikt worden en ze vragen nogal wat vermogen om de wijzer te bewegen.

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaan wel dergelijke meters voor lage stromen. Ik heb er een stel liggen voor een project dat al lang ligt te wachten. Het zijn echter allemaal draaispoel meters. Verbruik c.a. 5mA volle schaal 600Ω. (spanningsweerstanden verwijderd)
Diameter van de meters is c.a. 30cm.
Ook 2 profielmeters. Daarvan is de schaal gemakkelijker te wijzigen.
Op beurzen is nog wel wat te krijgen, ook op marktplaats of eBay... Kwestie van Geduld ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 20 juli 2018 17:06:39 schreef KlaasZ:
[...]Ik ben bang dat je Rpi dat niet trekt. Dit zijn tamelijk grofstoffelijke meters die in grote schakelinstallaties gebruikt worden en ze vragen nogal wat vermogen om de wijzer te bewegen.

Tuurlijk trekt die pi dat niet, van geen enkele meter, ze hebben allemaal iets van versterking nodig.

Waarbij je bij die ampere meter het ding aan het herwikkelen komt wilt het een beetje praktisch blijven.
En dan verbruikt het ding waarschijnlijk meer dan de pi zelf, och.

Tidak Ada

Golden Member

Is 5mA/600Ω mogelijk, of moet daar ook nog een buffer bij?
Die meters hadden een 10V volle schaal. Zondr serie werstanden c.a. 300mV

Zie ook wijzigingen in mijn vorige post

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 20 juli 2018 23:36:01 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 juli 2018 21:52:50 schreef Sine:
[...]
Waarbij je bij die ampere meter het ding aan het herwikkelen komt wilt het een beetje praktisch blijven.
En dan verbruikt het ding waarschijnlijk meer dan de pi zelf, och.

Heb je hier nog tips voor? Hoeveel wikkelingen bijvoorbeeld?

Amperemeter ombouwen middels een stappenmotor of modelbouw servo?

Sine

Moderator

@Eric,

De meters van de TS zijn geen typische meters, totaal zonder weerstanden als je naar de plaatjes kijkt.

@Pjanssen
Proefondervindelijk bepalen, ik heb toen de spoel van een vrij stevig 24V relais omgewikkeld naar de spoelvorm van de ampere meter.

Tidak Ada

Golden Member

Ik adviseerde ook da TS beter eerst MP en eBay koan afstruinen of op beurzen kan gaan neuzen. Dat scheelt een hoop hoofdbrekens en/of fijnmechanisch werk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 19 juli 2018 22:59:51 schreef RAAF12:
Zo te zien volgt Crompton UK dezelfde classificatie http://www.crompton-instruments.com/downloads/2015/EPP-2042_1115_Analo…

Hier 2 Ferranti UK metertjes,ik schat uit de jaren 60.
Weinig symbolen te zien.
Misschien is dit de uitzondering die de regel bevestigt.

Ferranti klinkt al net zo "Engels"als Marconi. ;-)

Sine

Moderator

Engelsen waren altijd al vreemd ;)

Die symbolen zijn DIN norm, en DIN43802 bestaat al van voor de 60's (misschien zelfs al van voor de jaren 40, kan geen introductie datum vinden)

Tidak Ada

Golden Member

Ben ik toch altijd in de waan geweest dat Ferranti Amerikaans was! :o
Weer wat geleerd. Ik dacht er ztten daar zoveel Capo’s ..... >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Italianen zijn al heel lang uitgezwermd over Europa en daar buiten om de armoede in hun eigen land te ontvluchten.
Ik herinner me dat er in de jaren '50 nogal wat Italiaanse ijscomakers en -venters in Nederland actief waren, net als schoorsteenvegers en mijnwerkers. In Groot Brittannië was dat niet anders.
Ik ken ook een paar Schotse families met Italiaanse achternamen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 22 juli 2018 17:54:49 schreef Pjanssen:
[...]Heb je hier nog tips voor? Hoeveel wikkelingen bijvoorbeeld?

tellen hoeveel windingen erop liggen.

Het aantal windingen is nu voor 5 A. leg je 5 keer zoveel windingen, dan wordt het 1 A en zo voort. Dus om een gevoelige meter te bekomen ga je heel wat windingen mogen draaien.... (hopelijk wordt de spanningsval dan niet te groot)

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 juli 2018 23:02:12 schreef evdweele:
Italianen zijn al heel lang uitgezwermd over Europa en daar buiten om de armoede in hun eigen land te ontvluchten.
Ik herinner me dat er in de jaren '50 nogal wat Italiaanse ijscomakers en -venters in Nederland actief waren, net als schoorsteenvegers en mijnwerkers. In Groot Brittannië was dat niet anders.
Ik ken ook een paar Schotse families met Italiaanse achternamen.

OT
Dat was al in de 19e eeuw het geval.
Laat ik nu, gezien mijn familienaam, een afstammeling van zo’n ijsbereider, schoorsteenveger, mijnwerker, of terrazzowerker zijn, weliswaar met een omweg via Indië (maar zeker geen Capo) >:) :)
/OT

@KvD:
En de ophanging van het lager voldoende compliantie geeft en de contraveer niet te sterk is....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 juli 2018 00:12:43 schreef Tidak Ada:
[...]

@KvD:
En de ophanging van het lager voldoende compliantie geeft en de contraveer niet te sterk is....

Hoe bedoel je? Als het nu met 5A werkt, dan moet het even goed werken met 5 keer meer windingen bij 1 A, ongeacht de sterkte van de veer of de compliantie van de lagers... je bekomt dezelfde magnetomotorische conditie..